שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת תרומה – ההתנדבות עבור הקודש

ניתן לתאר שהכיוון שהתורה פונה אל העולם היא מהשמיים אל הארץ. כלומר, הקב"ה ברא את העולם, והוא פונה אל הברואים בהדרכות ובציווים. כך היה בתחילה שאדם וחוה צוו לעבוד את גן העדן ולשומרה, וכך היה אצל האבות עד שציווי הבורא לא היו ליחידים אלא לכלל ישראל כפי שמתבטא במספר פסוקים המתבטאים במילים: "צו את בני ישראל".

בפרשת השבוע נוצר דבר חדש. לא עוד ציווי של הבורא, אלא פתיחת רשות להתנדב "כל איש אשר ידבנו ליבו". והדבר מעורר מספר שאלות:

  • מדוע בכלל קיימת אפשרות להתנדב? או שישנה חובה לתת את צורכי המשכן או שלא, למה בכלל לתת לאדם להחליט?
  • ובכלל, מדוע דווקא בבניית המשכן נוצרה ההתנדבות ? אדרבא! הייתי מצפה מנושא כ"כ חשוב שיהיה ציווי על מנת לגייס את כולם למלאכת הקודש.

'ועשו לי מקדש – ושכנתי בתוכם'

התורה מתארת כי סיבת הקמת המשכן היא אחת – השראת שכינה, כפי שנאמר: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". בעיון עמוק מתברר, כי המשכן לא נועד עבור הקב"ה, כי הרי "אין לו גוף ודמות הגוף", ועוד נאמר "מלוא כל הארץ כבודו" – אלא המשכן נועד עבורנו, אנו בני האדם צריכים לאחוז בדבר ממשי, ואנו צריכים לראות מקום ולהצביע ולומר "זהו מקום קדוש". אין לנו יכולת להיפגש רק בדבר מופשט ורוחני ללא ביטוי ממשי כל שהוא. זהו חיסרון שבעומקו מתגלה היתרון, ויש להרחיב בדבר.

לכן, מדייקת התורה ואומרת "ושכנתי בתוכם" – ולא נאמר "בתוכו". הקב"ה לא צריך חלילה דירה (!) אלא אנו צריכים להיפגש איתו, בכדי לרומם את חיינו ולשפר את מעשנו, ולכן כוונת המילה "בתוכם" היא בלבבות ישראל.

בכדי שהדבר אכן יתממש, צריך לשם כך רצון פנימי, ולא חיצוני. ככל שקיימת שאיפה אמיתית לבניין הקודש ורצון טהור לחיבור אליו – כך יתממש "ושכנתי בתוכם". ציווי חיצוני יכול לספק את החומרים לבניית המשכן וכליו, אך לא יכול להבטיח לעורר את הרצון לכך. יודעים אנו כי "אחרי המעשים נמשכים הלבבות", אך זוהי שאיפה ולא תוצאה מוגמרת.

מכאן מתברר, כי דווקא יצירת הפתח להתנדבות העם בהבאת חומרי הקודש, היא זו שסוללת את הדרך להשראת שכינה בישראל. "רחמנא ליבא בעי" אומרים חז"ל ובכך קובעים יסוד כי הקב"ה חפץ ברצון שלנו להשתוקק אליו, אל הקודש לא מתוך קיום מצוות באופן טכני של "מצוות אנשים מלומדה", או מתוך סימון "וי" ("למה-לי רוב-זבחיכם").

אם הלב לא שם, אם הרצון הפנימי לא שם – נוצר כאן בלון נפוח שכלפי חוץ נראה הקודש מרשים ביופיו – אך הוא מלא אוויר, ריק וללא תוכן. מכאן אנו צריכים ללמוד דבר השכל, חיצוניות ללא פנימיות היא חלולה, עשייה לא כוונה היא חסרה, ובקודש הדבר נצרך על כמה וכמה.

לכבוד חודש אדר נביא את דברי הרב אלימלך בר שאול שמבדיל בין סוגי השמחה: החיצונית מול הפנימית.

"יש שמחה חיצונית, ויש שמחה פנימית.

שמחה חיצונית היא אשליה שאדם משועמם יוצר לו באופן מלאכותי כדי לברוח מעצמו.

ואילו שמחה פנימית נובעת מליבו של אדם בריא – כמו מעיין חי היא מאירה לאדם את עצמו,

ומחזירה אותו אל נשמתו ואל טבעו האמיתי,

כי השמחה היא המצב הטבעי של הנשמה."

  שבת שלום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן