שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת בלק – תאווה המוסוות באידאולוגיה

מול תאווה לבדה ניתן להתמודד, אולם אידאולוגיה המסתירה את התאווה זה כבר סיפור אחר…

יציאת ישראל ממצרים שברה את כבלי העבדות, ושחררה את העם משלטון תרבות חומרית. המצרים ראו בדרישות הגוף חזות הכול, ושללו את קיום הצד הרוחני שבאדם. התאווה המינית חסרת הגבולות הייתה סימן היכר לתרבות מצרים שתוארה על ידי יחזקאל הנביא: "אֲשֶׁר בְּשַׂר-חֲמוֹרִים בְּשָׂרָם, וְזִרְמַת סוּסִים זִרְמָתָם" (יחזקאל כד, יט).

חרף תרבות הזימה, ישראל שמרו על צניעותן ובכך נגאלו. על כך דרשו חכמים: "בזכות ד' דברים נגאלו ישראל ממצרים… שלא נפרצו בעריות, שנאמר 'גן נעול אחותי כלה גל נעול מעין חתום' (שה"ש ד יב), 'גן נעול' – אלו הזכרים, 'גל נעול מעין חתום' – אלו הנקבות" (תנחומא, בלק כה).

בפרשתנו אנו נפגשים עם בלעם שהכיר כי אחד מיסודות האומה הישראלית הוא ערך הצניעות, באומרו: "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל". בלעם הצליח להיות הראשון שהחטיא ישראל בזנות, ולהפיל  את מספר החללים הרב ביותר ביחס לעונשים קודמים – 24,000!

לאור זאת, עולה השאלה:

 כיצד ישראל ששמרו על צניעותם בגלות מצרים במשך 210 שנים, חטאו בזנות עם בנות מואב?

ירידה לשורש ההבדל בין עמים אלו תוביל אותנו לתשובה.

כאמור, המצרים היו בעלי תאווה חומרית, ולא הסתירו זאת. בשל כך, ישראל יכלו להתמודד עם תפיסה גלויה המנוגדת אליהם. לעומתם, המואבים היו בעלי אידאולוגיה שלצורך מימושה כל האמצעים כשרים, לרבות הזנות שהיא מנת חלקם. הם לא העלו על נס את התאווה המינית כפי שהמצרים עשו, אלא פעלו אך ורק בשם 'ערכי המוסר' שבחרו לעצמם. אם יכולנו לשאול אותם במה הם מתייחדים, הם לבטח היו עונים: "אנו עושים מה שחשוב ומה שצריך, אין לנו דבר מוגדר". פשוט אידאליסטים…

בחומש בראשית למדנו על שורשיה של האומה המואבית. בנות לוט ביקשו להעמיד זרע לאחר שסברו כי הן הניצולות היחידות. לצורך מימוש בקשתן הערכית להוליד ילדים (מואב ועמון) הן בחרו לשכב עם אביהן (!), למרות שהדבר מנוגד למוסר האנושי הבסיסי הרואה בכך גילוי עריות!  הרי זה מה שצריך, לא?

בפרשתנו אנו למדים כי בנות מואב ירשו את דרך התנהגות אם אומתן. החלטת המואביות לזנות עם ישראל, לא נבעה רק מצורך לספק את תאוותן החומרית, אלא בראש ובראשונה להחטיא את ישראל!  הזנות בשבילן היא אמצעי בשביל מטרה 'ערכית' ומימוש אידאולוגי – מאבק רוחני. מה יוצא להן מזה? כסף? זהב? חלילה- הן פועלות "לשם שמים", או יותר נכון ל"בעל פעור".

בניגוד להתנהלות מול המצרים, ישראל לא שמרו מרחק ממואב כיוון שלא הכירו כי כוונתם להרע. הטקטיקה שפעלו בנות מואב הייתה לפעול במסווה ובעורמה, להוריד את המחיצות בינן לבין זכרי ישראל, ואז לסלול את הדרך לפיתוי ולחטא. הזנות שמופיעה פעמיים בתולדות מואב מלמדת כי אכן קיימת תאווה חומרית בטבע המואבי. אולם, מימושה יתבצע רק בשילוב טענה אידאולוגית 'המכשירה' את המעשה. התאווה לא גלויה אלא נסתרת ונעה מכוח אידאולוגי.

מול תפיסת עולם חומרית קל יותר להתמודד, כיוון שגבולות הגזרה ברורים וההבדלים ניכרים לכל. אך, תאווה במסווה אידאולוגי של 'אידאליסטיות' מסוכנת נורא בשל ערמומיותה לטשטש את הגבולות ולהסתיר את המניע! כל זמן שהאויב גלוי וידוע ניתן להתגונן מפניו. אולם, הבעיה מתחילה לצוץ כשסוס טרויאני מתגנב לתוך כרם ישראל ומחלל מבפנים.

זוהי אחת הסיבות שזכרי מואב ועמון אסורים לעולם לבוא בקהל ישראל. המום שנמצא בטבעם מונע מהם להבחין בין טוב ורע, בין אסור למותר והם מכשירים את השרץ באופן טבעי. אולם בניגוד לזכרים, נשות אומות אלו תוכלנה להתגייר כיוון שטבען הקשה הוא בר תיקון, "מואבי ולא מואבית, עמוני ולא עמונית" (יבמות עז).

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן