שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשות אחרי מות קדושים – ההדר של חכמת החיים

בפרשת 'קדושים' מופיע הציווי המפורסם: "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱ-לֹהֶיךָ אֲנִי ה'".

ננסה להבין את טיב הציווי דרך שלוש זוויות שונות המשלימות אחת את השנייה: פרשה, סמיכות פרשיות וניסוח.

קדושת חיים

פרשת קדושים מציבה חזון כבר בפסוק הראשון: "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ …". כלומר, קיימת כאן תביעה לקדושת החיים אצל כל יהודי באשר הוא! הסיבה לכך נועצה בחיבור בין ישראל לקב"ה כפי שמופיע בסוף הפסוק: "… כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם".

ניתן ללמוד מכך כי המצוות המופיעות בפרשת קדושים מתמצתות יותר מכל את רעיון קדושת החיים. כך, אדם הקם בפני זקן כפי שהפרשה מצווה, בעצם פעולתו מרומם את חייו ומנחיל ערכים נצחיים למציאות הממשית.

 חכמת חיים אל מול מיסטיקה טמאה

דרך סמיכות פרשיות ניתן ללמוד על היחס בין שתי מצוות, ובכך להעמיק יותר בטיבם. הציווי 'מפני שיבה תקום' נמצא בסמיכות לאיסור פנייה לאובות ולידעונים, שנאמר:  "אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֹבֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים אַל תְּבַקְשׁוּ לְטָמְאָה בָהֶם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם".

ניתן לומר כי אדם שמחפש עזרה ותושייה דרך מיסטיקה של אובות וידעונים הוא טמא מחשבתית!  כיוון שקדושת החיים שהתורה מצווה אותנו דרך ציווי זה הוא לחיות מתוך שיקול שכלי 'ישר' המתגלה בזקנים, לשמוע מה יש לחכמת חייהם ולניסיונם לומר ולעזור. ואילו  המבקש "קסמי שווא" בדמות מיסטיקה כזו או אחרת מתעלם מהחכמה שנתן לנו הקב"ה.

וכך מבאר הרש"ר הירש את ההבדל בין שתי המצוות:

"…מפני שיבה תקום" הוא הצו החיובי המקביל בניגודו לאיסור של "אל תפנו לאובות"… עלינו להעריץ את הבינה הצלולה האנושית, ההולכת ומתבגרת בניסיונות החיים, ואת רוח האלוקים המדבר אלינו מתוך התורה, ושומה עלינו בכל מקום שנפגוש בנושאיהם בדמות "זקנים", ו"חכמים" לקום לפניהם ולהדרם" .

מנגינת הפסוק

גם ניסוח הפסוק נותן גם הוא לימוד חשוב על אופי המצווה.

  • 'מפני שיבה תקום' – המילה 'מפני' משמשת כמילת סיבה[1] – 'בגלל', והמשמעות היא "בגלל שיבה תקום".
  • 'וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן' – הדר הוא היופי החיצוני, מראה המתהדר למראה עיניים. פני – הפנים של האדם יכולים להביע רגשות ולשקף את האישיות של האדם.

כל אדם הוא בעל ערך מסוים ובעל 'כבוד עצמי'. כבוד זה יכול לנבוע מקניין עצמי שהאדם רכש (עושר, ידע, מקצוע) או ייחוס משפחתי (מלך, כהן). ואומרת התורה שהאדם[2] צריך לדחות את הכבוד שלו, ולטרוח ולקום בגלל ערכו וכבודו של האדם הזקן.

כמו כן, העולם הרוחני של האדם (אישיות, תכונות אופי, עולם ערכים) מתבטא ומשתקף דרך הפנים של האדם והבעותיו. הפנים הם סוג של מראה של הנפש, והתורה 'אומרת לנו' בצורה ישירה, כי אם הציווי היה להדר את הזקן בגלל זקנותו אזי היה כתוב 'והדרת את הזקן'. אולם, התורה בחרה לציין 'פני זקן' כדי להדגיש כי עניין ההדר לא נובע בגלל מספר השנים שהאדם חי (ואז ההדר הוא פונקציה של זמן) אלא ההדר נובעת מכבוד והערכה לאישיות ולנפש של הזקן ולעולם הערכים שהוא מסמל.

הלכה למעשה- 'כל שיבה במשמע'

בגמרא מובאות 3 דעות להגדרת הזקן שצריך לעמוד בפניו, ודעת איסי בן יהודה נפסקה להלכה: " 'מפני שיבה תקום' אפילו כל שיבה במשמע". לדבריו, הציווי לקום מתייחס לכל זקן באשר הוא, אפילו זקן עם הארץ, ואפילו זקן גוי!

איסי בן יהודה סובר כי מלבד שיער הלבן שנזרק בשיער, קיים שינוי שהתחולל בנפש האדם, ואותו התורה מצווה לכבד ולקום לכבודו. לדידו, קיים פה יסוד רוחני שהתורה מעמידה:

 ערכו של האדם המבוגר אינו נמדד לפי מידת מבחן התוצאה. איננו מערכים את האדם על פי עמלו בחייו, איננו שופטים את האדם בקריטריונים של תפוקה (צדיק, חכם וכו'), הפוך הדבר! התורה מכוונת אותנו להסתכל לשינויים שהתחוללו לאורך הזמן בנפש האדם.

כבר מראשית חייו, האדם 'נזרק' למסלול מפרך מילדות דרך נערות ועד הבגרות, במסלול זה האדם מפתח את עצמו, ומכיר את עצמו, משפחתו, קהילתו ואת העולם מסביב. במהלך שנים אלו האדם עובר תהליכים שונים בין אם הוא בוחר לבצע ובין אם לאו.

כאשר האדם עבר כברת דרך ארוכה וזהו גיל השיבה, אומרת התורה "תקום בפניו!", תכבד את האדם שעבר את מסלול החיים! כמובן, שקיים ערך לפועלו של האדם, אך זהו "ערך מוסף" ולא עיקרי, שהוא 'השתתפות במסע החיים'.

ויראת מאלקיך – אני ה'

לדעת איסי בן יהודה, התורה סמכה את הדרישה ליראת ה' (ויראת מאלוקיך) בציווי של קימה בפני כל אדם זקן, כדי לומר שמסתתרת בציווי זה גדולת ה', שיראת ה' מכוונת אליו. אדם המבין את היסוד הרוחני העומד בבסיס 'הקימה בפני הזקן' – זוכה להיפגש עם גדלות ה', ולהכיר בו.

אותה גדלות ה' היא ההכרה בתהליך שיציר כפיו של הבורא זוכה לעבור במהלך שנות חייו. במילים אחרות, גדלות ה' היא ההכרה במסלול חיי האדם בעולם הזה, המתגלה דרך אדם שגמע 'קילומטרים' רבים במסלול זה.

וממילא מובן, כי דווקא אחרי שהאדם מבין את היסוד הרוחני של הציווי, ובכך הוא מכיר את גדולת ה' יתברך, רק אז הוא יכול להשתייך לסוף הפסוק "אני ה'", הכרה בעצמיות האלוקים.

שבת שלום

[1]  "הצדיק אבד ואין איש שם על לב ואנשי חסד נאספים באין מבין כי מפני הרעה נאסף הצדיק  " , "לא תגורו מפני איש" (דברים א, טו)

[2] כמובן, שקיימים יוצאים מן הכלל. שכהן לא ילך לחפש אחר אבידה בבית הקברות, וכן תלמיד חכם פטור..

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן