שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפסח – מחשבת החמץ

לחג הפסח יש שלושה עניינים עיקריים:

  • מצווות אכילת מצה – בלילה הראשון מהתורה, ובשאר ימי החג אין חובה, אך יש מהפוסקים שאומרים שאכילתו תחשב מצווה.
  • מצוות והגדת לבנך בלילה הראשון – העברת רעיון יציאת מצרים לדור הבא.
  • איסור אכילת חמץ בחג.

יוצא למעשה, שהעניין שממשיך אתנו לאורך כל ימי החג הוא החמץ, וניתן לומר שהחמץ ולא המצה הוא מבטא יותר את הרעיון של פסח. ולשם כך ננסה לעמוד על טיבו במספר מישורים.

עונש כרת

עונשה של אכילת החמץ הוא כרת.

בחז"ל אנו מוצאים מספר פירושים לעונש: רבה במסכת מועד קטן סובר שכרת זהו מוות בגיל בין 50-60. רש"י סובר שהאדם ימות ערירי בלא ילדים, והרמב"ם סובר שהאדם יכרת לעולם הבא כאשר לא יקום לתחייה. אך, מוסכם על כולם כי כרת זהו עונש חמור מאד, כפי שהרמב"ם סובר שעל עונש כרת ניתן לכפר רק ע"י ייסורים ולא רק ע"י יוה"כ.

במבט כולל, קיים מכנה משותף בין 36 החטאים שעבירתם מענישה בכרת: פגיעה באחד מיסודות היהדות, כדוגמת:

  • קדושת הנישואין – גילוי עריות
  • קדושת הגוף – אכילת מאכלים אסורים כשרצים
  • קדושת המחשבה – כניסת טמא את בית המקדש, ואכילת בשר קודש שאדם טמא.
  • חילול שבת – פגיעה במשמעות הרוחנית של גוף ורוח שמבטאת השבת
  • אכילה ביוה"כ – פגיעה בסגולת ישראל
  • אי ביצוע מילה – פגיעה בהבנת קדושת ישראל

וכמובן, אכילת חמץ בפסח – דבר שמלמד עד כמה האיסור הינו אחד מיסודות היהדות, לא פחות!

אז מה כ"כ מיוחד בחמץ??

מזבח כשל"פ

כשאר נעיין בתורה, נמצא כי איסור חמץ לא שייך רק לחג הפסח, אלא בראש ובראשונה להקרבת הקרבנות במהלך השנה. הכלל הידוע הוא שהמזבח "כשר לפסח" ללא חמץ, *למעט שני קרבנות*. מכאן, ניתן ללמוד כי ימי חיינו בפסח מדמים למזבח ה'.

ומדוע החמץ לא מוקרב בפסח?

כפי שלמדנו בעבר, הקרבת קרבן הוא לא דבר טכני : אדם חטא ומביא קרבן לכפר על נפשו, אלא יש כאן תהליך נפשי – רוחני. האדם  כביכול מקריב את עצמיותו בפני רבש"ע, ורק כאשר אדם מבין את היחס הנכון בינו לבין בוראו, ומבין את ייעודו המוסרי – ממילא מובן מדוע מתכפר לו, כי הוא עשה 'טיפול שורש' רוחני.

קמח ומים הם מוצרים גולמיים שכאשר הזמן לא משפיע עליהם יוצא מצה. החמץ נוצר לאחר תסיסה פנימית יחד עם השפעת הזמן – וזה נמשל למעשי האדם. התסיסה של החמץ היא כח היצירה של האדם, בכוחה לתקן את העולם, אך גם לקלקל ולהחמיץ את ייעוד האדם. שהרי, מה הביא את האדם להביא קרבן חטאת על חטאו? הוא בעצמו. ברגע שהאדם מקריב קרבן אסור לו להכניס את "עצמו" את יכולותיו ולהביא את "החמץ" שלו, אלא הוא מבטל את עצמו רק בהבאת מצות.

פסח הוא זמן שבו חיינו מדמים למזבח עליו מוקרב חיינו, זמן של ערך מוחלט של קודש אלוקי ללא התערבות מעשה אדם, זמן בו הנבראים מבטלים את עצמם כלפי נוכחות הבורא. לכן, המצה נקראת בזוהר 'לחם האמונה' – מאכל שמבטא את הבריאה בטהרתה ללא סייגים של יצרי האדם.

יצר האדם במהותו הוא טוב, ולכן הוא אינו נאסר במהלך השנה. אך, צריך שבוע שלם בשנה שנעשה הפסקה בכדי שנפנים את האמונה, כי למרות מעשינו, הכל נעשה בהשגחת הבורא כפי שהתגלה במצרים.

זהו אם כן, בקצרה, מהות החמץ בחיים בכלל ובפסח בפרט.

חג שמח

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן