שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת ויקהל – פרשת שקלים והשמחה

התורה מרחיבה על ההתנדבות הגדולה של ישראל למשכן:

"ויבואו כל איש אשר נשאו לבו וכל אשר נדבה רוחו אותו הביאו את תרומת ה' למלאכת אהל מועד ולכל עבודתו ולבגדי הקדש. ויבואו האנשים על הנשים כל נדיב לב הביאו חח ונזם וטבעת וכומז כל כלי זהב וכל איש אשר הניף תנופת זהב ליהוה, וכל איש אשר נמצא אתו תכלת וארגמן ותולעת שני ושש ועיזים ועורות אילם מאודמים ועורות תחשים הביאו כל מרים תרומת כסף ונחושת הביאו את תרומת ה' וכל אשר נמצא איתו עצי שיטים לכל מלאכת העבודה הביאו, וכל אשה חכמת לב בידיה טוו ויביאו מטוה את התכלת ואת הארגמן את תולעת השני ואת השש, וכל הנשים אשר נשא לבן אותנה בחכמה טוו את העזים, והנשיאים הביאו את אבני השהם ואת אבני המלאים לאפוד ולחשן ואת הבושם ואת השמן למאור ולשמן המשחה ולקטרת הסמים, כל איש ואשה אשר נדב לבם אתם להביא לכל המלאכה אשר צוה ה' לעשות ביד משה הביאו בני ישראל נדבה לה'".

בפסוקים אלה מתגלה לעניינו תמונה נפלאה של הבאה מכל ישראל: אנשים ונשים, חכמי לב, נשיאים ו'כל איש ישראל', שרצים ומביאים מכל אשר להם לבניין המשכן: "ויאמרו אל משה לאמר מרבים העם להביא מדי העבודה למלאכה אשר צוה ה' לעשת אותה. ויצו משה ויעבירו קול במחנה לאמר איש ואשה אל יעשו עוד מלאכה לתרומת הקדש, ויכלא העם מהביא והמלאכה היתה דים לכל המלאכה לעשות אותה והותר", וכפי שכותב הרמב"ן על פסוקים אלה: "והזכיר הכתוב 'מרבים העם להביא'- לשבח את העם המביאים בנדבתם…".

בעם ישראל נטועה תכונת הנתינה. תכונה זו, שהיא התכונה האלוקית הבסיסית- "עולם חסד יבנה", "טוב ה' לכל"- מתגלה בייחוד בעם ישראל, המגלים את התכונות האלוקיות בעולם. ואף על פי שתכונה זו מופיעה בעם ישראל באופן טבעי, יש צורך לכוון אותה למקומות הנכונים, כפי שמובא התלמוד הירושלמי (שקלים א, א) "ר' יהודה בן פזי בשם רבי: הן נקרא ולא נבעת? לטובה: 'כל נדיב לב הביאו', לרעה: 'ויתפרקו כל העם". כלומר, בעם ישראל מצויה תכונת הנתינה, אלא שצריך לדעת לכוון את הנתינה למקומות הנכונים.

לדברי ה'שפת אמת', תכונה זו של נתינה מצויה בחודש אדר, אליו אנו נכנסים בימים אלה, ולכן, כהכנה אליו, קוראים השבת את פרשת שקלים. יתר על כן, ה'שפת אמת' מסביר שהשמחה העצומה של חודש אדר נובעת מהנתינה, שהרי כפי שאנו יודעים, אין דבר המשמח יותר מן הנתינה:

"באחד באדר משמיעין על השקלים ועל הכלאים. ע"י שהתנדבו בני ישראל למשכן בנדבת הלב, לכן נשאר כח נדבה זו לבני ישראל לעולם כמו שאמרו רז"ל מצוות שקיבלו עליהם בשמחה עדיין עושין בשמחה. לכן מרבין בשמחה, שנתעורר נדבה רצון טוב כמו שפירש רש"י ("ידבנו ליבו'- לשון נדבה והוא לשון רצון טוב"), וחשק בלבות בני ישראל להתדבק בו יתברך, וע"י התגלות השמחה יכולין לברר ולתקן הכל וזהו שכתוב 'ועל הכלאים' (כוונת השפת אמת, שעניין הכלאים הוא להפריד בין המינים השונים, ולתת לכל דבר את מקומו הראוי והנכון, וב-א' אדר היה בית הדין מכריז על השקלים, ומתחילים לטפל בבעיית הכלאיים)  ועיקר הרצון בהתגלות פנימיות נדבת הלב שיש בעצם לבות בני ישראל שנקראו בת נדיב לכן העשיר לא ירבה" (שפת אמת, שקלים, תר"מ).

כלומר, שמחת הנתינה, שמחת הנדיבות, האושר שבהתגלות הרצון הטוב שבישראל, הוא זה שנחשף בחודש אדר. תחילת הגילוי שלו היה בנדבת המשכן, אולם הדבר נחקק ונקבע בליבות בני ישראל לדורות.

"משנכנס אדר מרבין בשמחה. הוא שמחת הנדבה שהביאו בני ישראל בכל אדר השקלים. ואיתא מצות שקבלו עליהם בשמחה עדיין עושין כו'. וכל נדבת ישראל לשמים היה בשמחה כמו שכתוב במשכן 'האנשים על הנשים' (כדברי המדרש רבה, "שמחו כל ישראל במלאכת המשכן והביאו בשמחה כל נדבה ובזריזות. ר' מה כתיב 'ויבואו האנשים על הנשים', שהיו דוחקות זה על זה ובאים אנשים ונשים בערבוביא"), וכן במקדש בימי דוד וגם בבית שני התנדבו בשמחה. לכן נתעורר שמחת עבודת בית המקדש בימים אלו. וגם עתה שאין לנו לא משכן ולא מקדש יש להרבות בצדקה בימים אלו כאשר נתקן אח"כ מתנות לאביונים בחודש הזה" (שפת אמת, שקלים, תרמ"א)

לכן בימים אלו הדרך המרכזית להרבות בשמחה היא לתת: לתת מממוננו, לתת מזמננו, לתת במעשינו ולתת במחשבותינו. וככל שניתן יותר כך תתחזק השמחה בליבנו. יהי רצון שנזכה לשמחה עוצמה בחודש זה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן