שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תכלת

שלום וברכה הרב כתב שהוא נוטה לעשות כראב"ד במספר חוטי התכלת בין היתר כי כך הכריעו הגרא והחידא. ראיתי שבגרא יש מחלוקת מה סבר ושיש אומרים שהעיקר שדעתו כרמבם (האדמור מראז'ין). לא יודע למה אבל בסוגיה כאן קשה לי לקבל החלטה כיצד מי לקשור. זה נראה לי שהרבה מהפוסקים ששמים תכלת כיום נוטים לדעת הרמב"ם בין היתר כי אין הכרעה בדברי השוע אז הולכים לפי האריזל שהכריע כרמבם. חשבתי כבר לעשות כראבד כנטיית הרב אבל אחרי שראיתי שיש מחלוקת בגרא, עלה לי יותר ספק..

הסיבה העיקרית של הרב משום שזו הדעה האמצעית, וכדרכו תמיד הוא שואף לדעה האמצעית, במיוחד במקרה הזה שהוא גם חושב שהיא הדעה היותר הגיונית בסוגיה. איני רואה כל בעיה שתעשה כרמב"ם. תלמיד לא צריך לעשות בדיוק כמו רבו. אין ספק שהאר"י זה שיקול מרכזי מאוד.

אולי יעזור לך להחליט לעשות כראב"ד מה שכתוב כאן

https://www.yeshiva.org.il/ask/85912

וכאן

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%95%D7%9B%D7%90%D7%99%D7%96%D7%95-%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%94-%D7%9C%D7%94%D7%98%D7%99%D7%9C-%D7%AA%D7%9B%D7%9C%D7%AA-%D7%91%D7%A6%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%AA/

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-20 07:51:45

מעשר משובר

אני משתתף בתוכנית "הערב נא" של הישיבה ורציתי לשאול אם צריך לתת מעשר מהשובר שמקבלים על עשיית המבחנים. תודה רבה

רק מכסף שאפשר לעשות איתו מה שרוצים צריך לתת מעשר, אבל על שובר שאפשר לקנות איתו רק ספרים או רק משהו אחר, לא צריך, משום שהוא לא נחשב כסף אלא נחשב ספר ועל מתנה של ספר או כל מוצר אחר לא צריך לתת משוויה מעשר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-18 13:42:38

שחייה מעורבת

רציתי לשאול מה האיסור בשחייה מעורבת. מאיפה הוא נובע ומה הגדרים. האם יש הבדל בין ים בריכה או מעיין? האם מותר להיכנס עם משפחה: אחות, אמא, בת דודה, גיסה, סבתא וכו' והאם זה משנה אם לבושות בצניעות או לא. האם מותר ללכת למעיינות ו"לקחת סיכון שאולי יהיו שם נשים? האם זה משנה אם המעיין גדול?

האיסור הוא כפול: 1. להימצא במקום שנמצאות בו נשים שאינן לבושות בצניעות באופן בולט מאוד. 2. להביט בהן.

איסור זה מבואר היטב בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

אין הבדל בין ים, בריכה או מעיין. במעיין לפעמים יש נשים שאינן נכנסות למים ואינן לבושות בבגד ים, ואזי אם תופסים איזו פינה אפשר להקל.

להכנס עם משפחה שנשותיה לבושות בצניעות – מותר, ובלבד שנוח להם שאתה שם.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-18 10:31:11

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

המסע – לתזריע-מצורע

פעם אחת אמר היהודי הקדוש לרבי שמחה בונים מפשיסחא שיסע לדרך ולא אמר לו על מה.
לקח עימו רבי שמחה בונים כמה חסידים ונסע לדרכו.
ויבואו לכפר אחד והיו רוצים לאכול שמה אצל בעל הכפר.
אמר להם בעל הבית שאין לו מאכלי חלב, רק בשר.
רבי שמחה בונים היה בחדר בפני עצמו, והחסידים היו הולכים וחוזרים בבית כדרכם, והיו חוקרים ודורשים מי הוא השוחט, ואם היתה הבהמה כשרה בלי סירכא, ואם המליחה וההדחה היו כהוגן.
ויהי כדברם אל בעל הבית כדברים האלה, נשמע להם קול מאיש אחד שהיה יושב מאחורי התנור ובגדיו קרועים כדרך העוברים ושבים מעיר לעיר.
וכשמוע שהחסידים חוקרים ודורשים בענייני הבשר ענה האורח: 'חסידים חסידים, מה שאתם נותנים לתוך הפה אתם חוקרים ודורשים מי הוא השוחט והבשר היאך הוכשר, אבל מה שאתם מוציאים מהפה אין אתם צריכים לשום שאלה…'
וכשמוע רבי שמחה בונם בחדר שלו את האורח הנ"ל חשב בדעתו שעל דבר זה שלח אותו היהודי הקדוש – ותיכף חזר לביתו.

רבי שמחה בונים נשלח אל הדרך ללא ציון מטרה ויעוד. "לך לך" – כך צוּוה – אבל לאן עליו ללכת, ולשם מה? לאורך כל הנסיעה חיפש רבי שמחה בונים את משמעותה. מסתבר, כך חשב, שעליו ללמוד משהו מן הדרך הזאת, שכן לא לחינם שלח אותו הרבי למסע שכזה.
והנה במקום הפשוט ביותר, בבית כפרי שיש לחקור ולבדוק את כשרות מאכליו, על ידי איש עני לבוש בלויים היושב מאחורי התנור, דווקא שם, התגלה הרעיון של הנסיעה כולה. והמסר – פשוט אף הוא, אך מטלטל ומשמעותי.

בפרשה הקודמת, פרשת שמיני, למדנו על עוון איסור מאכלות אסורות. פחד ויראה מלווים את היהודי בבואו לקנות בשר בקר: האם ניתן לסמוך על ההכשר הזה? האם בעל האיטליז אמין דיו? צמרמורת אופפת אותו בעודו שוטף את עלי החסה והכרוב שמא מתחבאת בין עליהם תולעת קטנה האסורה באיסור חמור. הלכות כשרות חמורות הן ויש לדקדק בהן עד היכן שידנו משגת.
בפרשתנו אנו למדים על המצורע, שעל פי חכמים, מקבל את ענשו בעבור הוצאת שם רע, לשון הרע ורכילות. אל מול הדקדקנות האישית של האדם בינו לבין קונו המתבטאת בהלכות כשרות – מה מותר לאכול ומה יש להרחיק – כעת אנו למדים על יחס האדם הפרטי לאנשים הסובבים אותו. האדם זקוק לחברה ונדרש לשיג ושיח עם הסובבים אותו. אכן, קשה ענשו של האוכל נבלות וטרפות שקצים ורמשים, אך ראו כמה פסוקים נדרשים למצורע, לריחוקו ולטהרתו. כמידתו מודדים לו – הוא מורחק מן החברה, מבוזה ומושפל ורק לאחר ימים ארוכים של היטהרות הוא יכול לחזור לחיק משפחתו וקהילתו ולהתחיל לבנות את חייו בצורה נכונה יותר.

היהודי הקדוש ליקט אברכים צעירים חריפים ודורשי אמת. אל רבו, "החוזה מלובלין", שהיה בעל מופתים, נהרו אלפי חסידים. היהודי הקדוש פרש ממנו על מנת להקים חצר מצומצמת יותר, אך איכותית מאד, של למדנים המתעמקים בתורה, בנגלה ובנסתר. בקלות יכולה היתה חברה קטנה ואליטיסטית שכזו להסתגר בתוכה, לדון ולהתפלפל בינה לבין עצמה בדברי תורה, ולהדר הידורים רבים בקיום המצוות, אך מנגד, לשכוח שיש עוד יהודים "פשוטים" בעולם שאינם חלק מחבורתם. דווקא משום כך שלח היהודי הקדוש את חסידיו ללמוד פרק בכבוד הזולת. מחוייבים היו החסידים לדרוש בכשרות המאכלים, קודם שיאכלום, אך צריכים היו לחקור ולבדוק בצורה עניינית ונעימה, ללא התנשאות וללא זלזול באחר.

רבי שמחה בונים הבין היטב את מטרת הנסיעה. כעת, לאחר שהופנם המסר הוא יכול לסוב על עקביו ולחזור לביתו – לחבורה המצוינת שלו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן