שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

הכי אחי – דבר תורה לפרשת ויצא

בסוף פרשתנו, רודף לבן אחר יעקב ומשפחתו הבורחים ומשיג אותם. לאחר מכן הם כורתים ברית ביניהם ויושבים יחדיו לאכול לחם.

והנה, בהקמת גל האבנים לצורך עדות הברית, נאמר: "ויאמר יעקב לאחיו לקטו אבנים".

מי הם אותם "אחים"? מפרש רש"י: "אחיו – הם בניו".

ואילו כמה פסוקים לאחר מכן, כשיעקב מזמין את אורחיו לסעודה, נאמר: "ויקרא לאחיו לאכול לחם", אך כאן מפרש רש"י: "אחיו – לאוהביו שעם לבן".

דבר תימא הוא: מדוע את המילה "לאחיו" הראשונה פירש רש"י כמתייחסת לבניו, ואילו את אותה המילה "לאחיו" כשמופיעה בפעם השניה, פירש רש"י על אורחיו-אוהביו?

אמר על כך רבי אלעזר רוקח, בעל ה"מעשה רוקח": הפסוק הראשון הלא הוא עוסק בעזרה שביקש יעקב אבינו בלקיטת האבנים. לעבודה זו, שיש בה טורח מסויים – היחידים שהתנדבו לעזרתו היו בניו. לעומת זאת, כשקורא יעקב לכולם לגשת אל הסעודה – כאן לפתע כולם הופכים להיות אחיו…

בעת הסעודה, גם הרחוקים נעשים קרובים וכל הידידים הופכים לאחים נאמנים…

אנו נוטים להשתמש בביטוי "אחי" במובן של קרבה ואהבה השוררת בין מכרים: "מה נשמע, אחי?", "אחי, מה המצב?" ועוד ועוד. והנה מסתבר שהסלנג העכשווי "אחי", הרי הוא קדום מאד, אותו המציא כבר יעקב אבינו! לשון זו מטשטשת בין אלו שאנו מכירים היכרות רחוקה ושיטחית, לבין הקרובים לנו באמת. את כולם אנו מקרבים בטפיחה על השכם, חיבוק ומיד – "אחי, מה העניינים".

אלא שכגודל הציפיות כך גודל האכזבות. ולפעמים, האדם נדמה לו לאדם שהוא מוקף בהמון "אחים", אך לבסוף הוא נותר לבדו דווקא בזמן שנצרך להם. אם כולם אחים שלי, כיצד הם נעלמים לפתע פתאום, נשמטים אחד אחד, דווקא בעת שאנו כל כך זקוקים להם, בעת צרה ויגון ואנחה, לא עלינו?

כמה פעמים מדמיין לו האדם, שהוא מוקף בחברה תומכת ואוהבת, אך ברגע אחד של צרה, מחלה, בעיה כלכלית ועוד אי-אילו פגעים, לפתע מסתבר לו שהוא לבדו עומד במערכה? רש"י "עלה" על הנקודה הפגומה הזאת, ובעדינות רבה ציין אותה בפירושו לפסוקים.

המסר העולה מדברי רש"י הוא כפול ומשולש:

  • האחד, הוא לדעת על מי אנחנו יכולים לסמוך לגמרי, מיהו חבר אמיתי, ומיהו ידיד ומכר, שנחמדה לנו קרבתו, אך אל לנו לצפות ממנו ליותר מכך.
  • למרות זאת, יעקב אבינו השתמש בביטוי זה, בין כשהתכוון לבניו ובין שהתכוון לחבורה הרודפת אחריו. ממנו נלמד, שמותר ואפשר להשתמש בביטוי זה, כאות לקרבה. טוב לאדם שיהיה נחמד על הבריות, שהלא כולנו "אנשים אחים אנחנו". אך בל נוותר על המודעות הריאלית לדירוג חברתי, שאף אם לכולם נקרא "אחי" בחיבה, בכל זאת נדע מיהו קרוב אמיתי. כך יש סיכוי סביר שנתאכזב פחות.
  • המסר השלישי, הם דברי המוסר החבויים בפירושו של רש"י, המורים לנו לבדוק את עצמינו, האם אחים אנו לחבירנו רק בעת שנח לנו, או שאנו קרובים אליהם באמת. רש"י שיקף לנו את המציאות, שאינה מחמיאה כלל ועיקר, בה כולנו "אחים" אחד לשני, אך רק מן השפה ולחוץ. בעדינות רבה מורה לנו רש"י שלא נהיה כלבן וחבורתו, שנלמד לתמוך גם בעת שצריך "ללקט אבנים", כשחבירנו משוועים לעזרה, לעצה תומכת, ואפילו רק לנוכחות מאירת פנים ודואגת. החברים, פעמים רבות, יתביישו לבקש עזרה, ורק "אחים" קרובים של ממש, ישמעו את שתיקתם הרועמת, את מצוקותם ורצונם בתמיכה. האם נהיה שם לצידם?

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן