שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לשבת החודש – האביביות הישראלית

בשבת הקרובה נכריז בביהכ"ס על חודש ניסן שאי"ה יחול בשלישי הבא. בשונה משאר שבתות מברכין, בשבת זו אנו נוציא ס"ת נוסף ונקרא אודות מעלתו של חודש ניסן, כפי שהפסוק הראשון במפטיר  מכריז: "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים:  רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה".

המעניין הוא שהמצווה הראשונה שנצטוו ישראל במצרים כעם הייתה על קביעת חודש ניסן כראשון לחודשים. והבנה זו אף עוררה את חז"ל לברר מדוע התורה לא התחילה במצווה זו, והעדיפה לספר על בריאת העולם (רש"י, בראשית א, א).

כמובן שמתבקש לברר את המצווה הזו בכמה היבטים:

  • מהות – מה בכלל חשוב בקביעת חודש ניסן כראש החודשים?
  • ראשוניות – מדוע המצווה הזו בין המצוות הראשונות שנצטוו ישראל?
  • תזמון – מה היה כ"כ דחוף לצוות את ישראל במצווה זו עוד לפני קבלת התורה?

חודש האביב

התורה מציינת במספר פעמים על חשיבות שמירת חודש ניסן כחודש האביב ("שָׁמוֹר אֶת-חֹדֶשׁ הָאָבִיב.."). לכן, אנו מעברים את השנה (בממוצע פעם בכ3 שנים), בכדי שהחורף יסתיים לו בחודש אדר, ובניסן נקבל בשמחה את עונת האביב.

ניתן לומר, כי באמצעות שמירת האביב התורה מדגישה כי קיים קשר ישיר בין מהותו של חג לבין האביב. בעוד החורף מצביע על קיפאון והתכנסות, בע"ח וגם בני האדם מסתגרים תחת מקומות מחסה. האביב מבטא התחדשות וצמיחה, תקווה ואופטימיות. באביב, העולם כולו נראה כמתעורר מתרדמת החורף, מסיר את האפרוריות  ולובש בגדי חג צבעוניים.

דווקא בנקודת זמן זו, אנו חוגגים את חג הפסח. יציאת מצרים מבטאת את האביב של ההיסטוריה האנושית. יצירת עם ישראל היא התחדשות ובשורה משמחת לעולם. תחילת הסרת השעבוד לעולם הטבע וחשיפת צלם האלוקים שבאדם – היא נותנת את הרגשת האמון והתקווה באנושות. יהיה טוב – כי בתוכנו מאיר טוב אלוקי!

לאור הבנה זו, מובן מדוע נצטוונו לשמור את ניסן בעונת האביב. ההרגשה הטבעית המשמחת שנוסחת בנו עונת האביב, צריכה להתאים ו'לשלב כוחות' עם המפגש עם חג החירות.

משהו חדש מתחיל..

בקביעת הראשוניות של חודש ניסן, התורה מלמדת אותנו כי לא רק בגלל  מזג האוויר האביבי יצאנו בחודש זה ממצרים. למספר הראשון יש בכורה על פני שאר המספרים. לפניו לא היה כלום, והופעתו יצרה משהו חדש בעולם, וממנו ימשיך הריבוי וההשתלשלות.

ליציאת מצרים יש את בחינת הראשוניות ביצירתה את האומה הישראלית. לפני כן, היינו עבדים בלי זהות עצמאית ובלי תעודה רוחנית. וברגע שהוסרו הכבלים של התרבות ששלטה אז בעולם, החלה האנושות סוף סוף להיפגש עם אומה השואפת לבטא בחייה את עולם הרוח והמוסר, ומכריזה על אחדות ה' בעולם.

גם המפגש של הראשוניות עם האביב מלמד כי כל השנה כולה הוא המשך וריבוי של הנקודה הראשונה ממנה השנה התחילה. ביסוד חיינו עומדת תנועת ההתחדשות גם אם בפועל המציאות אינה מראה זאת בחורף ובקיץ. נולדנו בשביל להתחדש, בשביל להתקדם. העולם נע וימשיך לנוע כי התנועה האביבית היא זאת שמחייה אותו.

האביביות הישראלית

הצטוונו בקביעת ראשוניותו של חודש ניסן בכדי להדגיש את רעיון ההתחדשות שמתחיל החל מיציאת מצרים שמתרחש בחודש זה. המצווה הראשונה מניחה את היסוד למהות היציאה ממצרים – התחדשות רוחנית בעולם, ואילו  המצוות האחרות בתורה הם המשך ישיר לביטוי אותו רעיון. לכן, על בנ"י להכיר משמעות זו בכדי להבין בשביל מה הם מתחילים לצעוד.

מצוות ראשוניותו של ניסן היא מצווה לדורות. שומה עלינו להיפגש עם הרעיון שמבטא חודש ניסן בו התחילה יציאת מצרים – תנועה שהחלה מאז וממשיכה בהתחדשותה גם כיום.

שבת שלום

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן