שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת שופטים – "תמים תהיה עם ה' אלוקיך"

החיים מעצם טבעם מזמנים לפתחו של האדם סוגיות בהן הוא נדרש להכריע, בהן: גיבוש האישיות ותפיסת עולם, הקמת משפחה, קריירה ועסקים, מעבר דירה ועוד. לעיתים קרובות, חוסר הוודאות כיצד להחליט את ההחלטה הנכונה ביותר מתסכלת את האדם, ובמצב הנפשי הזה, כל מי שיתן עצה – יתקבל בברכה!

בשלב הזה, נכנסת התורה ואומרת 3 פעמים כי קבלת עזרה מחוזי עתידות למיניהם, הוא אסור ובקשת העזרה מהם נקראת תועבה!

בכדי להבין את חומרת המעשה ניתן לבדוק את המקומות בהם השתמשה התורה בכינוי תועבה, בהם: גילוי עריות, ע"ז, אכילת טרפות, החזרת גרושתו לאחר שכבר נישאה בשנית, הקרבת קורבן עם מום, אתנן זונה ועוד[1]. מתברר, כי איסור ההליכה לחוזי עתידות למיניהם נמצא יחד עם איסורים כבדים מאד ביהדות, לא פחות! וצריך להבין מדוע הדבר כל-כך חמור כמו גילוי עריות ועבודה זרה?

לשם כך, ננסה להבין את תשובת המשקל לאיסור הזה. מיד לאחר פסוקים אלו, אומרת התורה את הפסוק הבא: "תמים תהיה עם ה' אלוקיך".

תמים

לרוב, המכנה את חברו כ'תמים' יעבור על איסור לשון הרע, כיוון שבשפה היום יומית למילה "תמים" נלווה צליל שלילי, במשמעות של פתי. אולם, התורה מתייחסת לתמימות כאבן יסוד לאמונה של האדם מישראל.

בסקירה כללית, התמימות עם ה' הוזכרה גם אצל אברהם אבינו "התהלך לפני והיה תמים", וגם במזמור טו בתהילים: "מִזְמוֹר, לְדָוִד ה', מִי-יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ; מִי-יִשְׁכֹּן, בְּהַר קָדְשֶׁךָ. הוֹלֵךְ תָּמִים, וּפֹעֵל צֶדֶק..". ועוד נאמר (שם, קיט, פ) "יהי לבי תמים בחוקיך למען לא אבוש".

אם כך מתבקש לברר מה הכוונה בלהיות "תמים עם ה' אלוקיך"? וכיצד אנו צריכים לפרש זאת בשפתנו היום?

משמעות התם

בשפה העברית, קיימים מספר פירושים למילה תם: שלם (מלא), נותן אמון בצורה עיוורת וחסרת תחכום (בְּאֱמֶת וּבְּתָמִים) וחף מפשע (הוא סתם קורבן תמים). ניתן ללמוד מכך, כי תמימות עם הקב"ה היא שלמות נפשית ושכלית עם ציווי הבורא, והסכמה גמורה עם הנהגתו בעולם.

תמימות במילה – הימנעות

בתורה לראשונה הוזכרה התמימות בעניין ברית המילה. ההדרכה לאברהם "התהלך לפני והיה תמים", הכשירה את הקרקע לציווי המילה. התמימות הנדרשת במצווה זו, היא לקבל את הציווי ולעשותו מבלי להיתמך בטענה מדעית כזו או אחרת. אנו מקיימים כי כך הבורא ציווה. יכול להיות שמבחינה רפואית המילה מועילה לנו, אך איננו מקיימים אותה בגלל זה. המדע הוא משתנה, ומה שמקובל כיום לא בהכרח יוסכם לעתיד. תורתנו היא נצחית, ואנו מקיימים אותה על אף שאיננו מבינים את דעת הבורא.

לפי זה, התמימות היא פאסיבית, קרי, להימנע מלערער על ציווי התורה.

תמימות בעתידות – בחירה

בפרשתנו, התמימות הנדרשת בקבלת החלטות לעתיד מתפרשת בכיוון נוסף – אקטיביות. היזקקות לחוזי עתידות נוטלת את חירותו המוסרית של האדם, ופוגמת בצלם האלוקים שבו – לא פחות. אבן השתייה של היהדות היא הבחירה חופשית, היכולת לקבל החלטה עצמאית, לקחת אחריות ולפעול על פי דרכי התורה. ברגע שהאדם מחליט לשמוע את דעת החוזים בכוכבים, הוא למעשה מכפיף את חייו, את בחירתו, את נשמתו – לדעות כוזבות ומכניס את חייו תחת צמצום שאינו נתון לשינוי.

האם קיימים כוחות מיסטיים בעולם?

לפי סיפורי התנ"ך ומדרשי חז"ל אכן כן, אך נתינת התורה לישראל מלמדת כי עלינו להתהלך עם האלוקים ע"פ הדרכותיו: לשאוף לצקת תוכן וערכים אלוקיים לחיים האנושיים שלנו, וזה כשלעצמו מספיק. התמימות באיסור הזה, מכוונת שתיקח אחריות על החיים שלך! שתבנה את האמון שלך בעצמך! שתעשה את השיקולים השכליים כמה שתוכל ועל פי אמות המידה המוסריות שהתורה מלמדת אותך – ותקבל החלטה! זוהי דרכה של תורה!  זוהי התמימות המתבקשת מהאדם מישראל!

כמובן, תוכל להיוועץ עם תלמידי חכמים גדולים ממך, אך הם לא יחליטו עבורך, ההחלטה על החיים שלך היא שלך.

וכך, מסכם זאת נפלא הרש"ר הירש:

"… ה' לבדו הוא מנהיג גורלנו ומדריך מעשינו, הוא לבדו קובע את עתידנו ורק רצונו הוא קנה – מידה למעשינו ולמה שנמנע ממנו לעשות. לא מולך עיוור של גורל שולט עלינו ועל בנינו, לא המתים, לא המקל והחולדה וכיו"ב יודעים מה צפוי לנו; לא הזיות חולניות של מנחשים וכו' תאמרנה לנו מה נעשה ומה נחדל מעשות, ואף אין להם משקל של שחק מאזניים כדי להכריע את כף גורלנו.

רק מה' היינו שואלים דבר על עתידנו, אילו היתה ידיעת העתיד דרושה לאדם ה"תמים" כל עיקר. רק מה' היינו מבקשים הוראה על מעשינו ומחדלנו, אלמלא כבר נתן לנו ה' בתורתו את ההוראה על מעשינו ומחדלנו. אכן ה"תמים" מבטל את עצמו לה' בגורלו ובמעשיו ודעתו נתונה רק לתפקיד המוטל עליו בכל הווה, ואשר להצלחתו ולכל עתידו – הוא משליך את יהבו על ה'. במילוי חובתו הוא כבר השיג את המטרה העליונה של מעשיו ומחדליו; הוא שילם לה' את מס החובה שנתמלאה בנאמנות, וכל עניין שהוא מעבר לחובתו איננו משבית את מנוחתו.

ואם תאמר, אז אולי נשאל את הנביאים על עתידנו? הרי הם לא ממציאים?

ממשיך הרש"ר:

"…תכלית הנביאים איננה למלא בישראל את מקום המעוננים והקוסמים של הגויים, שהרי עצם הצורך בתכלית זו כבר נשלל במאמר "תמים תהיה עם ה' אלהיך" (ראה רש"י לפסוק יד). חיינו, כל מעשינו ומחדלינו, כבר הוסדרו במלואם על ידי התורה ועל ידי המורים והשופטים שנקבעו בידי ה'. הנביא לא נשלח כדי שנשאל ממנו עצה על מעשינו או כדי שנבקש ממנו גילוי נסתרות; הוא לא בא לספק את רצון האדם להשיג ידיעה שנמנעה ממנו; ה' לא שלח את נביאו כדי שנשמע מפיו מה שאנחנו רוצים לדעת, אלא הנביא נשלח כדי לומר לנו את מה שה' רוצה שנדענו. הנביא איננו שלוחנו אלא הוא שליח ה', ולא נאמר בפסוק שלנו "אותו תשאלון" אלא אליו תשמעון. ה' משתמש בנביא לצורך הגשמת מטרותיו בנו. ועתה נשמע את דברי משה רבנו"

בחודש אלול, התשובה הבסיסית היא לקיחת אחריות מלאה על מעשנו, ועל האמונה בנו. כשם שיכולנו לקלקל – כך יכולים אנו לתקן, כי זאת ייחודיותנו.

שבת שלום

[1] תועבה בתורה: ויקרא פרק יח – וְאֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה הִוא: ויקרא פרק כ – יג וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת-זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה–תּוֹעֵבָה עָשׂוּ, שְׁנֵיהֶם; מוֹת יוּמָתוּ, דְּמֵיהֶם בָּם דברים. פרק ז – וְלֹא תָבִיא תוֹעֵבָה אֶל בֵּיתֶךָ וְהָיִיתָ חֵרֶם כָּמֹהוּ שַׁקֵּץ תְּשַׁקְּצֶנּוּ וְתַעֵב תְּתַעֲבֶנּוּ כִּי חֵרֶם הוּא: דברים פרק יג – יָצְאוּ אֲנָשִׁים בְּנֵי בְלִיַּעַל מִקִּרְבֶּךָ וַיַּדִּיחוּ אֶת יֹשְׁבֵי עִירָם לֵאמֹר נֵלְכָה וְנַעַבְדָה אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם. (טו) וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּקִרְבֶּךָ: דברים פרק יד – לֹא תֹאכַל כָּל תּוֹעֵבָה: דברים פרק כד – "לֹא יוּכַל בַּעְלָהּ הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר שִׁלְּחָהּ לָשׁוּב לְקַחְתָּהּ לִהְיוֹת לוֹ לְאִשָּׁה אַחֲרֵי אֲשֶׁר הֻטַּמָּאָה כִּי תוֹעֵבָה הִוא לִפְנֵי יְקֹוָק וְלֹא תַחֲטִיא אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה. דברים פרק יב – הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּנָּקֵשׁ אַחֲרֵיהֶם אַחֲרֵי הִשָּׁמְדָם מִפָּנֶיךָ וּפֶן תִּדְרֹשׁ לֵאלֹהֵיהֶם לֵאמֹר אֵיכָה יַעַבְדוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֶת אֱלֹהֵיהֶם וְאֶעֱשֶׂה כֵּן גַּם אָנִי: (לא) לֹא תַעֲשֶׂה כֵן לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ כִּי כָל תּוֹעֲבַת יְקֹוָק אֲשֶׁר שָׂנֵא עָשׂוּ לֵאלֹהֵיהֶם כִּי גַם אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנֹתֵיהֶם יִשְׂרְפוּ בָאֵשׁ לֵאלֹהֵיהֶם: דברים פרק יז – לֹא תִזְבַּח לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ שׁוֹר וָשֶׂה אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם כֹּל דָּבָר רָע כִּי תוֹעֲבַת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ הוּא: דברים פרק כג – לֹא תָבִיא אֶתְנַן זוֹנָה וּמְחִיר כֶּלֶב בֵּית יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לְכָל נֶדֶר כִּי תוֹעֲבַת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ גַּם שְׁנֵיהֶם".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן