שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת בשלח – שירת החכמה

מעמד השירה של ישראל לאחר קריעת ים סוף מעיד על המצב הנפשי והרוחני שבו הם היו. התפרצות השירה נבעה משמחה תוססת שאינה יכולה להישאר עוד פנימה בנפשם, ותוכנה של השירה העוסקת בשבח ובהלל לרבש"ע מלמדת כי זוהי שמחת קודש, שמחה על גילוי ההשגחה העליונה.

השאלה מתבקשת לשאול היא:

  • מה גרם כעת לבנ"י להתרגש כ"כ? הרי כמעט שנה שלמה הם ראו את יד ה' מכה במצרים עשר פעמים.

בנוסף, גם המדרש הבא מעלה תמיהה!

אז ישיר משה, הדא הוא דכתיב (משלי ל"א) פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה, מיום שברא הקב"ה את העולם ועד שעמדו ישראל על הים לא מצינו אדם שאמר שירה להקב"ה אלא ישראל, ברא אדם הראשון ולא אמר שירה, הציל אברהם מכבשן האש ומן המלכים ולא אמר שירה, וכן יצחק מן המאכלת ולא אמר שירה, וכן יעקב מן המלאך ומן עשו ומן אנשי שכם ולא אמר שירה, כיון שבאו ישראל לים ונקרע להם מיד אמרו שירה לפני הקב"ה, שנאמר אז ישיר משה ובני ישראל, הוי פיה פתחה בחכמה. אמר הקב"ה לאלו הייתי מצפה, ואין אז אלא שמחה, שנאמר (תהלים קכ"ו) אז ימלא שחוק פינו.
(מדרש רבה כג ד)

חז"ל נותנים סקירה היסטורית, ומגלים כי מאז בריאת העולם, זוהי פעם ראשונה שבו נאמרת שירה עבור הא-ל. אדם הראשון, אבות האומה לא אמרו שירה אפילו לאחר הצלתם (!) והשירה הראשונה בהיסטוריה הנאמרת ע"י בנ"י נמשלת לחכמה היוצאת בפיהם.

ומתבקש לשאול:

  • מדוע באמת לא נאמרה שירה לפני כן?
  • ומדוע השירה מכונה חכמה? איזו מן חכמה יש כאן?

ראשית חכמה יראת ה'

התורה מתארת את הגורמים לאמירת השירה:

"וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה' וַיַּאֲמִינוּ בַה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ"

פעולת ראיית יד ה' הביאה לידי יראה ואמונה אצל ישראל – דבר שלא היה לפני כן! ואם תשאל: "ומה היה עד כה? האם הם לא האמינו בה' בהכותו את מצרים?" תשובה: אכן, הם ידעו שיש בורא, הם ייחלו תמיד למושיע שיוציא אותם ממצרים, א-ב-ל הם לא היו בדרגת אמונה אלא בידיעה!

די מוזר, לא?

על כך אומר השם משמואל:

"ונראה דהנה תכלית האדם בעולם הזה היא האמונה, היינו להיות נמשך אחר השי"ת אפילו בלי הארת השכל, ובשביל זה זוכין לעולם הבא תכלית האור כי טוב… ותכלית הידיעה אשר לא נדע, וישוב הכל לאמונה, ובשביל האמונה יבא להשגות עוד יותר גדולות, ויבין וידע יותר שעדיין לא התחיל לידע…"

בפירוש חופשי אומר השם משמואל שאמונה זוהי הנקודה הפנימית בקרב האדם שמחברת אותו עם בוראו – וזוהי משימת האדם, לחשוף את אותו קשר נצחי בינו לבין בוראו. וככל שהאדם יודע על גדלות ה' ועל מפעליו, הוא צריך לדעת שהוא בעצם לא יודע כלום… ואז יתחזק הקשר בינו לבין הקב"ה.

יוצא שאמונה היא לא אוסף של ידיעות, אמונה היא לא תקווה ושאיפה אלא חיבור עמוק עם רבש"ע, חיבור שנוצר בעצם בריאת האדם, ועל האדם לחשוף אותן במהלך חייו.

בנ"י הגיעו ליראה שהובילה לאמונה, לכן חכמים מכנים את שירת הים לחכמה, כיוון שהחכמה הגדולה ביותר היא להגיע לאמונה – לנקודה שאינה בהכרה השכלית, אלא מעבר לזה.

שירת האבות

אבות האומה ייסדו את אמונת הבורא בקרב עם ישראל. אמונת ראש המאמינים, אברהם אבינו, סללה את הדרך לאמונה התמימה של היהודים שהביאה לידי השירה, כפי שמובא במדרש רבה:

"א"ר שמעון בר אבא בשביל האמנה שהאמין אברהם להקב"ה, שנאמר והאמין בה', ממנה זכו ישראל לומר שירה על הים, שנאמר אז ישיר משה, הוי תשורי מראש אמנה".
(שם שם ו)

האבות האמינו, אך לא שרו, כיוון שבשביל שירה צריך לייסד מציאות כללית שלמה, וזוהי כמות ישראל ביציאתם ממצרים בסך של 60 ריבוא. מתוך המציאות הכללית, יכלו אח"כ יחידי הסגולה לומר שירה. משה שמשול כנגד כל ישראל, ודוד שמקבל את אורו מכנסת ישראל, וכן על זה הדרך.

יהי רצון שנזכה להגיע לדרגת האמונה המביאה לידי השירה

שבת שלום

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן