שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת במדבר- המהלך האמוני לסיבוכי המדבר

מדי שבת אנו קוראים בבית הכנסת פרשה מהתורה, כאשר מטרת הקריאה היא להפגיש את האדם מישראל עם דבר האלוקים, ולא רק לספק ידע היסטורי. פניית ה' אלינו מתבצעת דרך מצוותיה של התורה, ולרבות הסיפורים שנדמה במבט ראשון שהם מנותקים מדבר ה'. על כך אומר הזוהר הקדוש (בהעלותך קנב, א): "רבי שמעון אמר: ווי לההוא בר נש דאמר: דהא אורייתא אתא לאחזאה ספורין בעלמא, ומלין דהדיוטי" (אבוי לאותו אדם שאומר שהתורה באה להראות סיפורים סתם ודברי הדיוטות). נקודת מוצאנו בלימוד הצד הסיפורי היא שהתורה אינה פרוזה או ספר מעשיות, אלא דבר ה' המתגלה – בין היתר – דרך העלילה.

מהלך המסע

בחומש במדבר אנו בבחינת "בְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ". בהליכתנו בדרך אנו מתארגנים לסידור המסע, קובעים את אופן פריסת המחנות בחנייה ('אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ'), ואת דרך קיפול המחנה לפני כל תחילת תזוזה. בין לבין אנו נבדוק את "מצבת כח האדם" בכדי שלא נפספס אף אחד בדרך ('תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם'). כדרכו של מסע יופיעו משברים תוך כדי תנועה. הקושי בהליכה רצופה דוחק את האדם לשאול את עצמו: "מי אני? לאן מועדות פניי? האם טוב היה לצאת למסע הזה? מה 'יוצא' לי מזה? ואולי בכלל כדאי לעצור ולעשות 'פרסה'! 'נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה" (במדבר יד, ד).

בחטא המתאוננים התלונן העם על עצם המסע, ובקברות התאווה ביקש האספסוף לתת דרור לתאווה החומרית שאותה מינו להנהיג את דרכי האדם. גם דיבורם של מרים ואהרון 'עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית' מהווה חטא למדרגתם. התעניינות בסביבה החברתית מבלי הצבת גבולות גזרה, אף היא סטייה המוגדרת כלשון הרע. חטא המרגלים מהווה מרידה בתכלית המסע שהוגדרה עוד לפני היציאה ממצרים: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל-הָאָרֶץ…" (שמות ח, ו). בפרשתנו נוצר משבר אמון בהנהגה, לאחר שקורח ועדתו יצאו נגד בחירת האלוקים בהנהגת משה ואהרון, ובכך ערערו על קיום המדרגות השונות בעם ישראל. ובהמשך נקרא על חטא הזנות עם בנות מואב אשר מלמד כִּי 'לֹא לְעוֹלָם חֹסֶן' באביזרא דעריות.

 

משבר ליצירת חיים

באופן עמוק, המשברים אינם אלא קטליזטור להופעת קומה חדשה בעם. כשם שייסורי האשה היושבת על המשבר הם חלק נלווה מההכנה לקראת הולדת חיים חדשים בעולם, כך המשברים שהאומה עוברת מבררים ומלבנים יסודות באמונה שבדרך אחרת לא יכלו להתברר. כל חייל נפגש במהלך שירותו הצבאי עם המשפט הבא: "הוראות אלו נכתבו בדם"!  בכך מבקשים המפקדים לחדד כי הפקודות הללו נקבעו לאחר שהתברר כי בהעדרן נפגעו חיילים. באופן דומה, בירורם של יסודות אמוניים במהלך הסיבוכים במדבר גבה מחיר כבד בנפילת רבבות חללים מישראל, וגם הם "נכתבו בדם"!

אין ברירה, חלק מההתבגרות של האומה הוא בבדיקת הגבולות ושבירת המוסכמות. השרשת החזון 'מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ' (שמות יט, ט) מצריכה בירור פנימי והשתייכות עצמית לתעודת העם והעולם. ככל שהליבון הוא אמיתי וכנה, כך הנכונות לשאת את משא 'תיקון העולם' רבה יותר. דברינו מהווים המחשה נוספת לאמרה הנפלאה של פרידריך ניטשה: "מי שיש לו 'למה' שלמענו יחיה – יוכל לשאת את כל ה'איך'".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן