חינוך

חופש עם לימוד תורה

לתכנן את החופש הגדול ביחד עם הילדים • חשיבות ההליכה לישון בזמן והקימה בבוקר בזמן סביר • הסכנה החינוכית בשוטטות של בני נוער בשעות הלילה המאוחרות • לקבוע עתים לתורה בדברים קלים הקרובים אל הלב • גם הבנות צריכות ללמוד תורה • ערכו הגדול של לימוד משותף של ההורים עם ילדיהם • חובת ההורים לשקוד על חינוך ילדיהם ולא לסמוך על אחרים • טוב שהילדים והנערים יעבדו בחופש • להימנע מעימותים מיותרים: להתעקש על צניעות אבל לא על צבעים ואופנה

לא רב מטעם

עמדותיהם השונות של התנאים כלפי מלכות רומי: שבח, גינוי ושתיקה * רוב חכמי ישראל נקטו כשיטת ר' יהודה ששיבח את המלכות או כשיטת ר' יוסי ששתק * ר' יהודה לא ניצל את קרבתו למלכות לטובתו האישית ונותר עני מרוד * ענוותנותו של ר' יהודה וקפדנותו של ר' שמעון * מעשי החסידות של ר' יהודה * מדוע המוני בית ישראל מקדישים ומעריצים את ר' שמעון * מעלת השתיקה של ר' יוסי, והכבוד ההדדי בין שלושת החכמים

האדם עץ השדה

יחס מזלזל של תלמידות להרצאתה של ניצולת שואה * האחריות מוטלת לא רק על הבנות שפיטפטו * מעלת פרי העץ על פרי האדמה * האדם כמו העץ, מבשיל ונושא פירות רק לאחר הכנה ממושכת * האדם נוצר לאכול מפרי העץ, ורק לאחר החטא החל לאכול פרי אדמה * המן כמזון מחנך לאמונה, לאכילה במידה ולשמירת שבת * דברי האר"י על השורש הרוחני של המאכלים * רבי משה זכות: קדושת פירות א"י עולה על קדושת המן * אמונת ייחוד ה' מתגלה דווקא בא"י

מסע הרבנים ותוצאותיו

מהדורה חדשה של הספר על מסע הרבנים בתרע"ד לחיזוק הדת במושבות * המהדיר הרב עמיהוד לוין שליט"א, תלמיד חכם גדול וגם בקיא גדול בתולדות היישוב * השמחה על התפתחות היישוב, והצער על ההתרחקות מתורה ומצוות * השפעתם השלילית של המורים החילונים והניסיון למצוא תקציב למורים יראי שמיים * החלטות הוועד בחדרה בעקבות הביקור * העברת הבימה בבית הכנסת של זכרון יעקב למקומה הנכון * ויכוח על תרומות ומעשרות ביבניאל * החלוצים החילונים בפוריה מקבלים על עצמם כשרות ושבת

מספר בני ישראל כחול הים

מדוע התורה כה מאריכה בספירת בני ישראל * החשיבות הלאומית של הגדלת המשפחה היא שיקול שיש להתחשב בו ואין להתבייש בו * ריבוי ילודה ללא נחשלות – הציבור הדתי-לאומי כתופעה דמוגרפית ייחודית בעולם * ההפרזה בערכו של חופש הפרט פוגעת במשפחתיות ומביאה לידי בדידות * מטרת הספירה: להכין את הצבא לכיבוש הארץ * גם שבט לוי המיוחד לעבודת ה' נקרא צבא * אמירת קדיש של בן מאומץ על הוריו המאמצים ושל גר על אביו הגוי

דין תורה ודין ערכאות

לדאבון לבנו, מדינת ישראל העמידה מערכת משפט שנשענת על תפישות נוכריות * התובע את חברו בבית משפט חילוני – מרים יד בתורת משה * כאשר הנתבע מסרב לבוא לדין תורה, באילו תנאים מותר לתבוע בערכאות * האם מותר לאדם דתי להתמנות לשופט במערכת המשפט החילונית * הקפדה על צניעות הלבוש היא גם ביטוי לדתיות ברורה ומוצהרת * עשיית מלאכה על ידי קטן בשבת: לצורך עצמו ולצורך אחרים, במלאכה דאורייתא ובמלאכה דרבנן

רבנות צבאית עצמאית תוכל גם לגייר

גיור בצבא יהיה רעיון טוב לאחר שהרבצ"ר יוכיח את עצמאותו כפוסק מול לחצי הממונים עליו * העמדות האנטי-יהודיות של הפרקליטות מאפילות על פועלה החשוב בתחום המלחמה בפשע * מחקר שהוצג בבר-אילן קובע כי במשפחות גדולות הילדים מפותחים יותר * תגובות שמלמדות על חשיבות הכתיבה על ענייני ארץ ישראל בפרשת השבוע * עניינו של ספר בראשית – ללמד שה' נתן את ארץ ישראל לעם ישראל * תכלית יציאת מצרים – לרשת את ארץ ישראל

מבחן הקבלה של ר' שמעון שקופ

סיפורו של נער צעיר שהלך שבועיים ברגל כדי להתקבל לישיבת גרודנה * ראש הישיבה רבי שמעון שקופ בוחן את הנער בשאלות מפתיעות * הנער דבק ביהדותו בזכות המבחן של ר' שמעון * מצבה הקשה של יהדות אירופה המשתקף בסיפור * חשיבות חזונו הגדול של מרן הראי"ה קוק * יצחק אבינו דבק בארץ ישראל * מדוע יישוב יהודה ושומרון מובחר יותר לעומת השפלה והנגב * האם יש לכוון את כל התלמידים לעסוק בתורה כל ימיהם?

האם מותר לשחק בשבת?

מחלוקת הפוסקים אם מותר לשחק בשבת * גם לדעת המתירים לשחק, יש להקדיש מחצית השבת ללימוד תורה * האיסור לשחק בשבת על כסף אמיתי, ודין המשחק בכסף מדומה * לדעת האוסרים לשחק, כלי המשחק הם מוקצה * הפירושים השונים לחורבן 'טור שמעון' בעוון ששיחקו בכדור בשבת * למעשה, מנהג רוב הספרדים להחמיר, והאשכנזים פסקו להתיר * לילדים מותר לשחק, אך יש לחנכם למעט במשחק ולעסוק בתורה * האם המתנחלים מגזימים בערכה של מצוות ארץ ישראל? * ערכה של ארץ ישראל הוא מיסודות התורה

כרמים בהרי שמרון

רק תרופה אחת ישנה, להרחיב את הישובים לרוחב, לגובה ולעומק. לבנות את כל המגרשים המוכנים, להוסיף דירות ספח, להכין תוכניות מתאר להרחבת הישובים והערים, לעורר בני משפחה וחברים להצטרף לעלות בהר ולהתנחל, ולהרחיב את המשפחות

בירור פנימי קודם להסברה

מה הרבותא לכתוב לציבור הדתי? האם לא מוטב לפנות אל החילונים? הפתרון השורשי אינו בהסברה, אלא ביישוב הסתירות וההתנגשויות בין ערכים שונים בחיינו.

מעשר כספים בלי תירוצים

מכתב תודה ממשפחה שהחליטה לתת מעשר כספים , ניכוי הוצאות המעון מההכנסה החייבת במעשר כספים , אדם שהכנסתו ממוצעת לא יממן את חינוך ילדיו מכספי המעשר.

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן