חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מחמם מים בגז בשבת

שלום יש לנו מחמם מים בגז שאנחנו מכבים לפני כניסת שבת מה קורה במקרה בו שוכחים לכבות אותו לפני שבת האם יהיה אסור שברז המים יהיה על מצב אחר מלבד קרים לגמרי? מה קורה אם הברז פתוח על חמים, ואז נזכרים שהמחמם לא כבוי. האם מותר לסגור את ברז המים (אני מניח שזה גורם לכיבוי להבה במחמם)

אם בכל פתיחה של מים חמים המחמם מתחיל לעבוד – מותר לפתוח רק קרים. אם פתחו את חמים – מותר לסגור בשינוי (פסיק רישא בתרי דרבנן).

אם אין כיבויו חשמלי אלא בעזרת ברזי גז, מותר לסוגרם בשבת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 17:23:52

ברכות

שלום וברכה! האם יש לברך 'על המחיה' אחרי אכילת חטיף כמו 'כיף-כף'? מדובר בחטיף של 18.5 גרם, אבל נראה שהוא כן בנפח חצי ביצה. על גב החטיף מצוין ש75% זה שוקולד בלבד ו25% זה וופל שוקולד. כיצד ניתן לדעת האם אחוזי הדגן מתוך אותם 25% מגיעים לשמינית סה"כ מתוך המוצר? (והאם החישוב שעשיתי נכון בכלל?)

מכיוון שהשוקולד לא מעורב בתוך הקמח, אינו מצרף לשיעור כזית, ולכן רק אם אכל מהמזונות בלבד שיעור כזית יברך 'על המחיה', ואם לא אכל מהמזונות שיעור כזית, אבל מכלל החטיף אכל כזית יחד עם המזונות – יברך בורא נפשות.

כך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

שיעור ברכה אחרונה בעוגה ופשטידה

טז. עוגה בחושה שכמות הקמח מחמשת מיני דגן שבעיסה לפחות שמינית, כמו ברוב העוגות והעוגיות, כל המרכיבים שנבללים בעיסה מצטרפים לקמח, והאוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'על המחיה'. ואם שיעור הקמח פחות משמינית, האוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'בורא נפשות'. אמנם לפני אכילתה צריך כמעט תמיד לברך 'מזונות' (להלן יא, ה-ז).

יז. בפשטידה וקציצה שאר המינים לא נועדו רק להטעים את הקמח כבעוגה, אלא יש להם ערך עצמי, ולכן רק אם הקמח מחמשת מיני דגן הוא רוב התערובת, מברכים על אכילת 'כזית' מהפשטידה 'על המחיה'. אבל אם הדגן הוא מיעוט, אין שאר המינים מצטרפים אליו, ולכן רק אם אכל מהדגן עצמו כמות של 'כזית' בזמן של שבע דקות, יברך 'על המחיה', וכגון שאכל שיעור שלושה זיתים בשבע דקות מפשטידה שהקמח שבה הוא שליש מכלל המרכיבים. אבל אם לא אכל כמות כזו, כל שאכל מהפשטידה כמות של 'כזית', יברך 'בורא נפשות'.

יח. עוגה, עוגיות או פשטידה שיש בהן מילוי שאינו מעורב בתוך הקמח, אין הוא מצטרף לקמח. לכן אם אכל מהבצק על כל המרכיבים שבו 'כזית', יברך 'על המחיה' ויפטור את המילוי. ואם לא אכל מהבצק 'כזית', אבל יחד עם המילוי אכל 'כזית', יברך 'בורא נפשות'. לכן לדוגמה, האוכל שני וופלים קטנים יברך 'בורא נפשות', והאוכל ארבעה וופלים יברך 'על המחיה'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 20:59:29

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר בשבת לשטוף את הרצפה ולנגב בסוף עם סמרטוט ללא סחיטה אחכ? אשמח למקור לתשובה. תבורכו.

גם תשובה לשאלה זו מובאת בפניני הלכה פרק טו, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה.

אסור לשטוף במים רצפה (שו"ע שלז, ג; מ"ב ג). ואם נשפכו על הרצפה מים רבים, מותר לגורפם על ידי מגב (שש"כ כג, ז).

כאשר מקום מסוים ברצפה נתלכלך מאוד, כגון שנשפך עליו מיץ, מותר לשפוך עליו מעט מים, ולגורפם אח"כ במגב, או להספיגם בדבר שאין חשש שיבוא לסוחטו (רשז"א שש"כ כג, הערה ל; חזו"ע ח"ד עמ' מט). כאשר כל הרצפה התלכלכה מאוד, המיקל לשפוך על כולה מים ולגורפם, יש לו על מה לסמוך (אול"צ מג, ח).

כדי שלא יגיע אדם לידי סחיטה, אסרו חכמים לקחת בידו דבר שספוג במים והדרך לסוחטו, או להספיג מים רבים על ידי מגבת וכדומה, אלא יספיגם על ידי מספר מגבות שכל אחת תספוג מעט. כמו כן, יכול להספיגם על ידי דבר שאין רגילים לסוחטו מיד כשנספג בהרבה מים, כגון נייר סופג שרגילים לזורקו. ואם אין אפשרות אחרת, ניתן לבצע את פעולת ההספגה על ידי שני אנשים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 22:15:03

הלכות שבת

האם מותר לרכב בשבת על סקטבורד, או רולרבלייד? בכל גיל?

התשובה לשאלתך מובאת בפניני הלכה שבת סוף פרק כד סעיף י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וכעת אפשר לרכוש גם את ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור.

אופניים קורקינט וסקטים

אסור לרכוב על אופניים רגילים שיש להם שני גלגלים, משום 'עובדין דחול' (לעיל כב, ח). גם כאשר יש להם גלגלי עזר, אסור לרכוב עליהם. אבל מותר לילדים קטנים לרכוב על תלת אופן, מפני שתלת אופן הם אופניים של ילדים קטנים בלבד, ויש הבדל גדול בינם לבין אופניים רגילים, ולכן אין במשחק בהם משום 'עובדין דחול' (שם, 4).

יש מתירים לילדים לנסוע על קורקינט וסקטים בשבת, שכן לדעתם כשם שמותר לילדים לרוץ בשבת, כך מותר להם לרכוב על קורקינט או סקטים בשבת. מנגד, יש שאוסרים לנסוע עליהם, משום שכל מה שהתירו חכמים לרוץ להנאה הוא דווקא ברגליים, אבל לא על ידי מכשירים, שהופכים את הריצה למהירה ומקצועית יותר, והרי זה מעשה של חול.

ואף שבדיעבד יש למקילים על מה לסמוך, נכון להחמיר, משום שדעת המחמירים נראית יותר, וכשם שנהגו ישראל לאסור רכיבה על אופניים משום 'עובדין דחול', שהנסיעה בהם מנוגדת לצביון השבת, כך נכון שלא לרכוב על קורקינט וסקטים. בנוסף, על ידי הגבלת הילדים למשחקים פשוטים יותר, יתחנכו הילדים הגדולים להקדיש את השבת לתורה ומנוחה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-03-26 22:16:35

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

חינוך

המפתח לחינוך הנוער

כדי לקשור את הנוער לתורה ומצוות צריך לרומם את חיי הרוח של המבוגרים • באמצעות לימוד תורה משמעותי בשבת יכולים גם אנשי מעשה לתת מקום מרכזי לקודש בחייהם • דברי חז"ל שהשבת נועדה ללימוד תורה, ובפרט בארץ ישראל • מדוע לא נשארנו במדבר, שם יכולנו ללמוד תורה באין מפריע • כאשר לא משתמשים בשבת כדי לרומם את הנוער, היא הופכת ליום של בטלה וקלות ראש • להקדיש ללימוד תורה מחצית מיום השבת שהן לפחות שש שעות

משנה לא זזה ממקומה

לא זו בלבד שכך כתבתי מספר פעמים, אף ביטאתי עמדה זו בשיעורים ולהלכה למעשה. למשל, כאשר נשאלתי מתושבי רמת גלעד האם לקבל את הצעת הממשלה שהובאה על ידי השר בנימין בגין, הצעתי להם לקבל את ההצעה. גם לגבי מגרון, תמכתי מלכתחילה בכל הצעה של התיישבות חלופית מסודרת בקרבת מקום. אמנם להצעה באדם התנגדתי, מפני שאדם רחוקה ממגרון

חופש עם לימוד תורה

לתכנן את החופש הגדול ביחד עם הילדים • חשיבות ההליכה לישון בזמן והקימה בבוקר בזמן סביר • הסכנה החינוכית בשוטטות של בני נוער בשעות הלילה המאוחרות • לקבוע עתים לתורה בדברים קלים הקרובים אל הלב • גם הבנות צריכות ללמוד תורה • ערכו הגדול של לימוד משותף של ההורים עם ילדיהם • חובת ההורים לשקוד על חינוך ילדיהם ולא לסמוך על אחרים • טוב שהילדים והנערים יעבדו בחופש • להימנע מעימותים מיותרים: להתעקש על צניעות אבל לא על צבעים ואופנה

לא רב מטעם

עמדותיהם השונות של התנאים כלפי מלכות רומי: שבח, גינוי ושתיקה * רוב חכמי ישראל נקטו כשיטת ר' יהודה ששיבח את המלכות או כשיטת ר' יוסי ששתק * ר' יהודה לא ניצל את קרבתו למלכות לטובתו האישית ונותר עני מרוד * ענוותנותו של ר' יהודה וקפדנותו של ר' שמעון * מעשי החסידות של ר' יהודה * מדוע המוני בית ישראל מקדישים ומעריצים את ר' שמעון * מעלת השתיקה של ר' יוסי, והכבוד ההדדי בין שלושת החכמים

האדם עץ השדה

יחס מזלזל של תלמידות להרצאתה של ניצולת שואה * האחריות מוטלת לא רק על הבנות שפיטפטו * מעלת פרי העץ על פרי האדמה * האדם כמו העץ, מבשיל ונושא פירות רק לאחר הכנה ממושכת * האדם נוצר לאכול מפרי העץ, ורק לאחר החטא החל לאכול פרי אדמה * המן כמזון מחנך לאמונה, לאכילה במידה ולשמירת שבת * דברי האר"י על השורש הרוחני של המאכלים * רבי משה זכות: קדושת פירות א"י עולה על קדושת המן * אמונת ייחוד ה' מתגלה דווקא בא"י

מסע הרבנים ותוצאותיו

מהדורה חדשה של הספר על מסע הרבנים בתרע"ד לחיזוק הדת במושבות * המהדיר הרב עמיהוד לוין שליט"א, תלמיד חכם גדול וגם בקיא גדול בתולדות היישוב * השמחה על התפתחות היישוב, והצער על ההתרחקות מתורה ומצוות * השפעתם השלילית של המורים החילונים והניסיון למצוא תקציב למורים יראי שמיים * החלטות הוועד בחדרה בעקבות הביקור * העברת הבימה בבית הכנסת של זכרון יעקב למקומה הנכון * ויכוח על תרומות ומעשרות ביבניאל * החלוצים החילונים בפוריה מקבלים על עצמם כשרות ושבת

מספר בני ישראל כחול הים

מדוע התורה כה מאריכה בספירת בני ישראל * החשיבות הלאומית של הגדלת המשפחה היא שיקול שיש להתחשב בו ואין להתבייש בו * ריבוי ילודה ללא נחשלות – הציבור הדתי-לאומי כתופעה דמוגרפית ייחודית בעולם * ההפרזה בערכו של חופש הפרט פוגעת במשפחתיות ומביאה לידי בדידות * מטרת הספירה: להכין את הצבא לכיבוש הארץ * גם שבט לוי המיוחד לעבודת ה' נקרא צבא * אמירת קדיש של בן מאומץ על הוריו המאמצים ושל גר על אביו הגוי

דין תורה ודין ערכאות

לדאבון לבנו, מדינת ישראל העמידה מערכת משפט שנשענת על תפישות נוכריות * התובע את חברו בבית משפט חילוני – מרים יד בתורת משה * כאשר הנתבע מסרב לבוא לדין תורה, באילו תנאים מותר לתבוע בערכאות * האם מותר לאדם דתי להתמנות לשופט במערכת המשפט החילונית * הקפדה על צניעות הלבוש היא גם ביטוי לדתיות ברורה ומוצהרת * עשיית מלאכה על ידי קטן בשבת: לצורך עצמו ולצורך אחרים, במלאכה דאורייתא ובמלאכה דרבנן

רבנות צבאית עצמאית תוכל גם לגייר

גיור בצבא יהיה רעיון טוב לאחר שהרבצ"ר יוכיח את עצמאותו כפוסק מול לחצי הממונים עליו * העמדות האנטי-יהודיות של הפרקליטות מאפילות על פועלה החשוב בתחום המלחמה בפשע * מחקר שהוצג בבר-אילן קובע כי במשפחות גדולות הילדים מפותחים יותר * תגובות שמלמדות על חשיבות הכתיבה על ענייני ארץ ישראל בפרשת השבוע * עניינו של ספר בראשית – ללמד שה' נתן את ארץ ישראל לעם ישראל * תכלית יציאת מצרים – לרשת את ארץ ישראל

מבחן הקבלה של ר' שמעון שקופ

סיפורו של נער צעיר שהלך שבועיים ברגל כדי להתקבל לישיבת גרודנה * ראש הישיבה רבי שמעון שקופ בוחן את הנער בשאלות מפתיעות * הנער דבק ביהדותו בזכות המבחן של ר' שמעון * מצבה הקשה של יהדות אירופה המשתקף בסיפור * חשיבות חזונו הגדול של מרן הראי"ה קוק * יצחק אבינו דבק בארץ ישראל * מדוע יישוב יהודה ושומרון מובחר יותר לעומת השפלה והנגב * האם יש לכוון את כל התלמידים לעסוק בתורה כל ימיהם?

האם מותר לשחק בשבת?

מחלוקת הפוסקים אם מותר לשחק בשבת * גם לדעת המתירים לשחק, יש להקדיש מחצית השבת ללימוד תורה * האיסור לשחק בשבת על כסף אמיתי, ודין המשחק בכסף מדומה * לדעת האוסרים לשחק, כלי המשחק הם מוקצה * הפירושים השונים לחורבן 'טור שמעון' בעוון ששיחקו בכדור בשבת * למעשה, מנהג רוב הספרדים להחמיר, והאשכנזים פסקו להתיר * לילדים מותר לשחק, אך יש לחנכם למעט במשחק ולעסוק בתורה * האם המתנחלים מגזימים בערכה של מצוות ארץ ישראל? * ערכה של ארץ ישראל הוא מיסודות התורה

כרמים בהרי שמרון

רק תרופה אחת ישנה, להרחיב את הישובים לרוחב, לגובה ולעומק. לבנות את כל המגרשים המוכנים, להוסיף דירות ספח, להכין תוכניות מתאר להרחבת הישובים והערים, לעורר בני משפחה וחברים להצטרף לעלות בהר ולהתנחל, ולהרחיב את המשפחות

דילוג לתוכן