חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
נטילת ידיים לפני אכילה
ירקות או פירות כבושים כמו זיתים האם צריך ליטול ידיים לפני אכילתם?
אם אתה אוכל אותם ברטיבותם, אמנם אין בזה חובה כיוון שיש מקלים והדין דרבנן והמנהג הרווח להקל, אבל יש בזה הידור כפי שמובא בפניני הלכה ברכות פרק ב (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).
אביא לך את מסקנה הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopaxjHZ4_baYhl2pttas8P1chpK8XGS_zTF86mbOq3vDLnoKvpn&v=4605f628f91d)
דבר שטיבולו במשקה
כא. לדעת רבים, צריך ליטול ידיים בלי ברכה לפני אכילת כל מאכל רטוב בכמות של נפח ביצה, כאשר מתכוון להטעימו על ידי אחד משבעת המשקים (שבעת המשקים הם: מים, טל, יין, שמן, דבש, חלב, דם), כדוגמת הטובל תפוח בדבש או כרפס במי מלח בליל הסדר. ובלבד שהמשקה אינו מבושל ואוכל את המאכל הרטוב בידיו בלא עזרת כף או מזלג. אמנם למעשה, המנהג הרווח לסמוך על המקילים הסוברים שכיוון שבימינו לא חלים דיני טומאה וטהרה, אין חובה ליטול ידיים לפני אכילת דבר שטיבולו במשקה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-08 11:40:15
נוסח התפילה
אבי מתפלל בנוסח אשכנז אני הורגלתי מגיל קטן בבית הספר לנוסח ספרד ובו אני מתפלל עד היום (גיל 19) האם עליי לחזור לנוסח אשכנז?
אין צורך לחזור לנוסח אשכנז אלא אם כן הדבר חשוב לאביך, אז כדי להרוויח מצווה גדולה של כיבוד הורים, אם הדבר לא מפריע לך, כדאי לעבור נוסח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-07 17:37:10
הנותן ריח טוב בפירות
הייתי בבית כנסת מסויים והיה שם קופסה עם סוג של אבקה והיה כתוב על זה הנותן ריח טוב בפירות. האם ניתן לסמוך על כך ?
אינני יודע. לכאורה אם זו אבקה, בטח עשו אותה מקליפת הפרי, וכפי שמבואר בהרחבות לפניני הלכה, רק אם ברכת הקליפה גם כשאוכלים אותה בנפרד מהפרי ברכתה פרי העץ, מברכים עליה הנותן ריח טוב בפירות, ומסברא נראה לי שאם אכן אבקה זו מקליפה, היא מן הסתם מקליפה עבה שברכתה שהכל. לכן הטוב ביותר לברך 'מיני' אא"כ ניתן לברר על מה מדובר.
פניני הלכה הרחבות פרק יד:
ד,ד – קליפות פרי
דעת רוה"פ (מחז"ב, חסד לאלפים, ברכ"ה ח"ג יב, 72, שעה"ב יט, הערה נד) שדין הקליפות לעניין ברכת הריח כדינם לעניין ברכת האכילה. והכוונה לקליפות שהופרדו מהפרי. שאם הן נחשבות כפרי לעניין ברכת האכילה, היינו שמגדלים את הפירות כדי לאכול את קליפתם, מברכים על ריחן 'הנותן ריח טוב בפירות'. ואם אין חושבים על קליפתם לאכילה, מברכים על ריח קליפתם 'מיני בשמים'. (ואם ישתלו אותם כדי ליהנות מריח קליפתם יברך 'עצי' או 'עשבי').
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-07 15:51:07
תפילה
שלום וברכה בפניני הלכה כתוב: "טעה ולא הזכיר גשם בחורף, אם הזכיר טל, כפי שאנו אומרים בקיץ "מוריד הטל", כיוון שאמר שבח מסוים שקשור למים, אינו צריך לחזור. אבל אם לא הזכיר גם את הטל, כיוון שהחסיר שבח כל כך חשוב – צריך לחזור (שו"ע קיד, ה)." יש סיבה שהרב לא הזכיר שם את הביאור הלכה בסעיף – "אין מחזירין אותו – ר"ל לאחר שאמר כבר השם של סיום הברכה אבל אם נזכר קודם סיום הברכה יחזור ויזכור גשם [פמ"ג]" ולפי זה כל עוד לא אמר שם ה' של מחיה המתים חוזר ואומר משיב הרוח ואז ממשיך שוב מכלכל חיים או שבמקום שנזכר אומר משיב הרוח.. וממשיך?
העניין לא הוזכר בפניני הלכה כדי לקצר ולא להכביד בפרטים שאינם מחויבים, אף שלמעשה נכון לחזור לתחילת הברכה ולאומרה כראוי. יש עוד פרטים יותר חשובים הקשורים לטעויות בתפילה המובאים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d). אביא לך את מה שכתוב בספר הקיצור לגבי החורף והקיץ:
הזכרת גשמים ובקשתם
י. חורף
בתפילת מוסף של שמיני עצרת מתחילים להזכיר את הגשם בברכה השנייה של תפילת עמידה. טעה ואמר "מוריד הטל", כיוון שבהזכרת הטל יש שבח שקשור למים, אינו חוזר.
בתפילת ערבית של ליל ז' במרחשוון מתחילים לבקש גשם בברכה התשיעית (עי' בהלכות סוכות ז, ה). טעה ואמר את הנוסח של ימות הקיץ ('ותן ברכה' / 'ברכנו'), כל עוד לא אמר את שם ה' שבסוף הברכה, יחזור לתחילתה. נזכר מיד לאחר שאמר את שם ה', יאמר "למדני חוקיך" ויחזור לתחילת הברכה. נזכר לאחר מכן, יאמר "ותן טל ומטר לברכה" בברכת 'שומע תפילה'. סיים 'שומע תפילה' ונזכר, יאמר שם וימשיך ל'רצה'. התחיל 'רצה', יחזור לברכה התשיעית וימשיך כסדר. סיים את התפילה באמירת 'יהיו לרצון' שלפני 'עושה שלום', יחזור להתפלל שוב מההתחלה.
טעה וביקש גשם בין שמיני עצרת לז' במרחשוון, כיוון שהוא כבר זמן של ימות הגשמים, אינו חוזר.
יא. קיץ
בתפילת מוסף של יום טוב ראשון של פסח מתחילים להזכיר את הטל בברכה השנייה. טעה והזכיר גשם מתפילת מנחה והילך, כיוון שבאותו זמן אין בכך שבח, חייב לחזור ולתקן. אם עדיין לא אמר את שם ה' שבסוף הברכה, יחזור לתחילתה. ואם נזכר מיד לאחר שאמר את שם ה', יאמר "למדני חוקיך" ויחזור לתחילת הברכה. ואם נזכר לאחר שאמר את תיבת 'מחיה', יחזור לתחילת התפילה.
בתפילת ערבית של מוצאי יום טוב ראשון של פסח מפסיקים לבקש גשם בברכה התשיעית. טעה וביקש גשם, צריך לחזור לברכה זו ולהמשיך כסדר, ואם סיים את התפילה באמירת 'יהיו לרצון' שלפני 'עושה שלום', יתפלל שוב.
יב. המסופק אם אמר כראוי, כל זמן שלא עברו שלושים יום מאז החלפת הנוסח, מן הסתם טעה ואמר את הנוסח הקודם. אבל אם עברו שלושים יום, לשונו התרגלה לנוסח החדש, ומן הסתם אמר כראוי, ואינו צריך לחזור ולהתפלל. וטוב שכל אדם יתרגל לנוסח החדש בכך שיחזור עליו תשעים פעם, ואזי אם יתעורר לו ספק, מן הסתם התפלל כראוי גם אם לא עברו שלושים יום, ואינו צריך לחזור.
לפיכך, כשיגיע ליל ז' במרחשוון, למנהג יוצאי ספרד שכל נוסח הברכה משתנה, יאמר לפני התפילה תשעים פעם "רופא חולי עמו ישראל, ברך עלינו". ולמנהג יוצאי אשכנז יאמר "ואת כל מיני תבואתה לטובה, ותן טל ומטר לברכה". ולפני ערבית של מוצאי חג ראשון של פסח, יאמר את המשפט המתאים לקיץ. ולפני מוסף של יום טוב ראשון של פסח, יאמר תשעים פעם "מחיה מתים אתה רב להושיע, מוריד הטל".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-07 07:28:13
הכנסת חלק מהגוף לשירותים
האם מי שהכניס לשירותים רק חלק מגופו (יד או רגל וכד') הוא כמי שנכנס כולו, לעניין ניקוי הידיים?
בימינו גם מי שנכנס לגמרי לשירותים ולא עשה צרכיו אינו צריך לשטוף ידיים משום שהשירותים היום נקיים ואינם כשירותים שדיברו עליהם הפוסקים בעבר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-07 03:56:26
נוסח מעין 3
האם מותר לאשכנזי לאמר את נוסח מעין 3 של עדות המזרח
מותר, אבל לכתחילה עדיף לברך בנוסח של עדתך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-06 11:37:23
קריאת התורה
שלום, מה הדרך הכי טובה ללמוד את טעמי המקרא כדי לקרוא את התורה בציבור? אני יודע עברית מקראית היטב אבל אין לי כשרון מוזיקלי. אתם יכול להמליץ לי על שיטה, ספר או משהו כזה לעזור לי ללמוד את טעמי המקרא? תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
כמובן שאינך צריך כלל לקרוא את התורה בציבור, זה דבר שמיועד כיום למקצוענים כדי שהקריאה תהיה בהירה יפה ומדויקת. אמנם בלי קשר לקריאה בציבור כדאי לדעת את טעמי המקרא, דבר שניתן ללמוד דרך אתרים שונים באינטרנט. כל ילדיי למדו כך…
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-05 01:04:08
השתתפות בחופה בשנת אבל
שלום וברכה אני בשנת אבל על אמי. האם מותר לי להשתתף בחופה של בן של שכן. תודה רבה בני
אם מדובר על צורך גדול, כגון חבר מאוד קרוב או אדם שייעלב אם לא תגיע, אפשר להקל ולהגיע לחופה ואחריה ללכת. אם לא מדובר על צורך גדול, יש לומר לשכן שאסור לאבל להיות בחתונה בשנת אבלו ולכן אתה מתנצל שלא תוכל להגיע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-04 19:01:44
שבת
פנה"ל: לא ישפשף ברגלו רוק שעל הארץ, כדי שלא ישווה גומות. והרוצה למעט את מיאוסו, רשאי לדורסו לפי תומו בדרך הילוכו, ובתנאי שלא יתכוון למרחו ולהשוות גומות (שו"ע שטז, יא)." 1. בפשטות 'הארץ' הכוונה לקרקע של אדמה אבל מדרכה או כביש סלול אין בעיה למרוח? (ואולי אף צריך לעשות זאת כדי שלא יגעלו העוברים והשבים)? ובכללי מה דין מדרכה וכביש סלול האם המרוצף או לא? פנה"ל: "אסור לשחק בגולות על הקרקע, שמא ישווה גומות כדי שהגולה תוכל להתגלגל ישר. וכן אסור לשחק על קרקע בכל משחק שמצריך שתהיה ישרה לגמרי, שמא יבוא להשוות גומות. ואפילו אם הקרקע מרוצפת, אסור לשחק עליה שמא יבואו לשחק על קרקע שאינה מרוצפת (שו"ע שלח, ה, ומ"ב כ; מ"ב שח, קנח). אבל על הרצפה שבתוך הבית מותר לשחק, שהואיל וכל הבתים כיום מרוצפים, אין חשש שמא יבואו מתוך כך לשחק בחוץ במקום שאינו מרוצף (שש"כ טז, ה)." 2. למה כאן הרב היקל רק בבית מרוצף ולא בכל קרקע? מה זה שונה מלטאטא ששם מותר בכל מרוצף?
- אכן כדבריך, ולכן כתבתי בספר הקיצור לפניני הלכה טו, ח – אסור לשפשף רוק שעל האדמה ברגלו, כדי שלא ישווה גומות.
- חכמים ופוסקים הדורות שקלו בחכמתם מה שייך לגזור ומה לו לפי החשש. לכן יש הבדל גם בין טיטוא לבין שטיפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-11-02 21:29:45
כיבוי שריפה בשבת על ידי גוי
שלום בפרק כה מהלכות שבת הרב כותב שמותר להעזר בגוי ולומר לו לבצע מלאכה שאסורה בשבת מדרבנן במקום צורך גדול. הדוגמה שמובאת שם היא שמותר לומר לגוי לטלטל מוקצה בשבת כסף כדי שלא ילך לאיבוד. מדוע דין זה שונה מכך שאסור לומר לגוי לכבות שריפה בשבת והרי בשריפה ההפסד גדול יותר?
במקרה השריפה החמירו חכמים באופן מיוחד מפני החשש שמתוך הבהלה יבואו לכבות רגיל, כמבואר בשש"כ ל, הערה נו ע"פ המ"ב שלד,סח ושעה"צ,נז. והוסיף שלכן רשז"א התיר ליהודי אחר שאינו בעל הממון לומר לגוי לכבות. ועי' בפניני הלכה פרק טז סעיף ו והילך.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-30 21:30:17
חלומות
אם אני סובלת מחלומות חוזרים וגם סיוטים מה אפשר לעשות עם זה
להגיד את כל סדר קריאת שמע לפני השינה – https://www.tfilah.org/brachot/kriat_shma/
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-29 11:17:01
סיר פרווה לאחר טיגון בשר
שלום טיגנו בשר בסיר פרווה. רוצים להחזיר את הסיר לשימוש פרווה. תודה!
צריך להגעיל אותו על ידי הכנסתו למים רותחים מבעבעים בסיר גדול יותר (אפשר להכניסו חצי חצי אם נוח יותר), או על ידי מילואו במים רותחים באופן שינזלו גם על כל שפתו, אלא אם כן אתה יודע שהטיגון לא קפץ לשפת הכלי.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-28 15:20:50
נפילת אפים לנוהג בנוסח ספרד ומתפלל באשכנז
כתבתם לגבי מי שנוהג בנוסח אחד ומתפלל במניין בנוסח שונה יכול לבחור איך לבצע את עניין הוידוי ותחנונים ונפילת הפיים ואני מתפלל במניין של נוסח אשכנז ורוצה לנהוג כמותם בנושא הזה אז השאלה שלי זה לגבי שני וחמישי ברור שאני מתחיל כמוהם בוהוא רחום ואחר כך כשמגיע השם אחד עובר לנפילת אפים .האם אני יכול להשתמש בנוסח ספרד לגבי כל התחנונים או דוקא אשכנז. ואם בנוסח ספרד האם ניתן כמו מנהג אשכנז לשבת אחר נפילת אפים עד ואנחנו מה נעשה.
התשובה לשתי שאלותיך היא – כן. שכן כל עוד אינך עושה דבר בולט ששונה מכולם, זה בסדר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-28 12:23:46
קידוש
אם עשיתי קידוש בבית כנסת האם אני צריך לעשות שוב בבית ואם כן אז איך עושים קידוש בבתי כנסת בבוקר שבת אם הוא לא טופס לסעודה?
מי ששמע קידוש בבית הכנסת ואכל כזית מזונות, יצא ידי חובת קידוש ולא צריך לקדש שוב בביתו. הלכה זו מבוארת בהלכות קידוש בפניני הלכה שבת. אביא לך את מסקנתה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא השנה לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d) :
קידוש במקום סעודה
טז. מיד לאחר הקידוש יש לאכול לפחות 'כזית' פת או מזונות, ואם לא עשה זאת צריך לשוב ולקדש במקום שיאכל. בשעת הדחק אפשר לצאת ידי חובה בשתיית 'רביעית' יין (75 מ"ל), ובקידוש הלילה במקרה כזה יקפיד המקדש לשתות 'רביעית' בנוסף לשיעור 'מלא לוגמיו' שהוא צריך לשתות כדי לצאת ידי חובת קידוש, ושאר השומעים יכולים להסתפק בשתיית 'רביעית'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-28 10:47:26
שירים במקלחת
שלום וברכה. האם מותר לשמוע במקלחת שיש בה שירותים שירים שאין בהם פסוקים אך עוסקים בתכנים דתיים (כמו תשובה)? איפה בדיוק עובר הגבול בין דבר שמותר להרהר בו לדבר שלא (לדוג' חשבון נפש בעניין מצוות, או מחשבות לשיפור בין אדם לחברו). בנוסף האם מותר לשמוע ניגונים שחוברו ע"י רבנים בלי מילים? תודה רבה.
כל מה שציינת לגבי שמיעת שירים וניגונים מותר.
להרהר בתשובה בעניין מצוות ובין אדם לחברו מותר גם בשירותים ללא מקלחת. מה שאסור זה הרהור בדברי תורה, לא מוסר, כגון פסוקים, הלכה, גמרא וסוגיות באמונה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-27 10:26:10
קנקן עם תא ללימון
שלום יש לנו קנקן מים שיש לו מעין תא(כמו כלוב) שאפשר לשים בו לימון או עלי נענע והם יטעימו את המים בהתאם האם עשוי להיות בקנקן הזה משהו שאסור בשבת?
בישול: אם רוצים למלא את 'הכלוב' בשבת, צריך קודם להעביר את המים מהמיחם של שבת לכוס ואותה לשפוך לתוך הכלי, וכך הכלי יחשב כלי שלישי שאין בו בעיה של בישול.
בורר: עי' בפניני הלכה שבת יא, יד. ובספר הקיצור לפניני הלכה מובא כך:
"המכין תה בעזרת שקית תה, נכון להיזהר שלא להשהותה מעל הכוס כדי לטפטף ממנה טיפות לתוך הכוס."
"כלי שמבשלים בו עלי תה, ובפיו מסננת שמונעת מהעלים להישפך לכוס ('תיון'); כאשר עלי התה שקעו לתחתית התיון, ומעליהם יש תמצית צלולה, מותר למזוג את התמצית לכוס. וכאשר עלי התה מעורבים בתמצית, ימזוג לאט באופן שתצא רק התמצית, ואם בכל זאת העלים מעורבים בה, אפשר להקל בדיעבד ולמזוג דרך המסננת."
הכלי שאתה מתאר דומה יותר לשקית תה מאשר לכלי התיון, ולכן איני רואה בעיה של שימוש בו כפי שמותר לשתות כוס תה שיש בתוכה שקית תה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-26 19:40:43
מוקצה בעגילים
שלום, יש לי עגילים שעשויים מפרחים מיובשים, האם יש מותר לענוד אותם בשבת או שהם מוקצה? תודה רבה מראש
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-25 11:14:12
מלאכה בערב שבת-דחוף!!
כבוד הרב, לא עבדתי בחול המועד כדי לשמור על קדושת החג. עכשיו הצטברה לי עבודה רבה. האם אוכל לעבוד היום גם אחרי זמן מנחה קטנה, או שעדיין לא אראה בכך סימן לברכה? מובן מאליו שאתכונן לשבת ולא אחלל שבת חלילה. תודה רבה
זה לא רק עניין של סימן ברכה, אלא זה פשוט אסור, שהרי מדובר על עבודה קבועה שלך שאתה מקבל עליה שכר, וממילא ההיתר הוא רק במקום הפסד או כדי למנוע נזק. לשיקולך האם מצבך הוא כזה, או שפשוט תעבוד כעת במרץ, ותשאיר את ענייני השבת לזמן האסור במלאכה הסמוך לשבת.
אביא לך את סיכום הדינים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
איסור עשיית מלאכה בערב שבת
י. אסור לעשות מלאכת קבע שעתיים וחצי זמניות לפני שקיעת החמה, אף אם סיים את כל הכנותיו לשבת, כגון עבודת נגרות, חייטות, חשמל, עבודה גדולה בגינה, כתיבת סת"ם והגהת ספרים בשכר. אבל מותר לבצע פעולה קצרה, כגון להניח מלכודת לחיות או לתת הוראה למחשב לבצע פעולה מתוחכמת. גם מסחר אינו נכלל באיסור מלאכה, ומותר למכור בחנות באותן השעות.
יא. לצורך שבת מותר לעשות מלאכת קבע, ומותר גם לקבל עליה שכר אם ניכר שנעשית לצורך שבת, כגון תספורת, הסעה וחשמלאות. אבל אסור לחייט לתפור בגד בשכר באותן השעות אפילו לצורך שבת, משום שלא ניכר שתפירתו לצורך השבת, כי ייתכן שאותו הבגד נועד ליום אחר.
יב. גם במקום הפסד או כדי למנוע נזק, מותר לעשות מלאכת קבע. וכן דין עני שאין לו כסף לצורכי עונג שבת, כגון לקנות בשר ודגים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-25 06:59:44
שינה בסוכה
א. כאשר חוזרים מהושענא רבה רוצים לישון שעתיים – שלש רצוף. אני יודע שתוך שעה כבר יהיה חם בסוכה או רעש של ילדים- האם ניתן לדמות זאת לגשם ולכן לישון מראש בחדר? ב. אם ישן בצהריים כשיש אור בסוכה, הוא מצליח להירדם אבל מדי פעם מתעורר והשינה לא רציפה. האם זו סיבהטובה שישן בגללה מחוץ לסוכה?
א. כן. מן הסתם מי שהיה ער בלילה, זקוק לשינה רצופה של שעתיים שלוש כדי לתפקד כראוי.
ב. אם זקוק לשינה רציפה כדי להמשיך לשמוח בחג, להיות נינוח עם המשפחה, להיות מורכז בלימוד – כן. אם זה רק בשביל תוספת עונג בחג – לא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-23 06:04:43
שמיטה וערלה
שלום וברכה הרב קניתי עציץ פסיפלורה במוצאי ר"ה שבסוף שנת השמיטה דהיינו בערך ד תשרי תשפג, 1. האם נחשב לעץ או לירק כיון שהוא לא עץ אלא גדל דומה לירק 2. האם טו בשבט של שנת תשפה תתחיל להחשב שנת רבעי ונוכל לאכול את הפירות שגדלות אז בירושלים? אם כן אז לחכות שיפלו כל הפירות האלו כיון שגדלו מכח גשמים של תשפד ורק הגדלים אחרי כן יהיה מותר לאכול? תודה רבה מראש
דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שהוצאנו לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
- 2. פסיפלורה נחשב פרי אדמה-ירק ולא פרי עץ, ולכן לא שייך בו דין ערלה ורבעי, אלא אפשר לאכול אותו מיד לאחר הפרשת תרומות ומעשרות:
הגדרת עץ וירק
טו. מצוות ערלה חלה על עצי פרי ולא על ירקות. לעץ יש גזע שמתקיים ומתעצם במשך שנים רבות, ופירותיו מתרבים משנה לשנה. ואילו את הירק צריכים לזרוע בכל שנה, או שגזעו נובל לחלוטין ושב וצומח משורשיו, או שפירותיו צומחים בשנים הראשונות ומתמעטים עם השנים. לכן אין דין ערלה על בננה, אננס, פפאיה, פסיפלורה, פטל, אסנה, חציל ופלפל, הואיל וגידולם שונה במהותו מעץ, ולכן מברכים עליהם 'בורא פרי האדמה' (לעיל הלכות ברכות ח, ד).
- יש לציין שגם אם היה זה פרי עץ, אזי בשנה הרביעית (רבעי) היה אפשר כיום לאכול מהפרי בכל מקום בארץ ישראל לאחר פדיונו, כפי שמובא בספר הקיצור:
נטע רבעי
יז. פירות השנה הרביעית קדושים, ולכן אין מצווה לשייר מהם לקט שכחה ופאה לעניים, ולא להפריש מהם תרומות ומעשרות (להלן ח, יג). וכשבית המקדש היה קיים, היה צריך לאוכלם בטהרה בירושלים, ואם רצה בעל הפירות, פדה אותם בכסף וקנה בו בירושלים מאכלים ואכלם בטהרה.
יח. בזמן הזה פודים את הפירות על מטבע ששווה לפחות פרוטה, או על מאכל בשווי פרוטה, ובכך מתירים את הפירות באכילה. לפני הפדיון מברכים "על פדיון רבעי", ואומרים "כל הפירות הללו פדויים בפרוטה זו", או "במאכל זה ששווה פרוטה". את הפרוטה או המאכל שהתקדשו בפדיון – מאבדים, כדי שלא ייכשלו וייהנו בהם (פרטי דינים אלו יבוארו בפרק ט, לב-לח בהלכות פדיון מעשר שני).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-10-23 00:36:32