חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
בישול על ידי גרמא בשבת
בפניני הלכה שבת, י, כא, כתוב: "ואם התנור מופעל על ידי שעון שבת, מותר בשעה שהתנור קר להניח בו מאכלים שנתבשלו כל צרכם, כדי שיתחממו כאשר התנור יתחיל לפעול. " האם מדובר דווקא במאכלים יבשים, או גם במאכל לח?
ההיתר הוא על פי שאר כללי בישול בשבת שלמנהג רוב ישראל הוא רק במאכלים יבשים, שכן ודאי שלא יהיה דין חימום בתנור קל מדין חימום על פלטה. כמו כן, כשם שגרמא אסור בשאר איסורי השבת, כך הוא אסור בדין בישול, ולכן אף שמניח את המאכל בתוך השבת בתנור או פלטה מכובים, הדבר אסור.
אם כבר שאלת, אביא לך בנושא זה קצת מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה ( https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9 ):
השהיית תבשיל על האש לפני שבת
יט. אש גלויה: אסור להשהות לפני שבת תבשיל שלא הגיע למחצית בישולו, על אש הגז או כיריים חשמליות או בתנור אפייה, שמא יבוא להיטיב את האש לאחר כניסת השבת לצורך סעודת שבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. ולכתחילה ראוי להשהות רק תבשיל שמוכן לאכילה וכל התעסקות באש או במאכל תפגום בטעמו. וכן דין השהייה במכונה לאפיית לחם ובסיר לבישול איטי (קראק-פאט). בדיעבד שהשהה מאכל שלא הגיע לחצי בישולו על אש גלויה אך יציבה (ככל הדוגמאות הנ"ל), יכול לאכול את תבשילו.
כ. אש מכוסה: גם אם התבשיל לא הגיע למחצית בישולו, ניתן להשהותו לפני שבת על ידי כיסוי האש, כגון שיניח טס נחושת על אש הגז, או יחמם על פלטה של שבת, או יכסה את כפתורי התנור, וכך אין חשש שיבוא להיטיב את האש. והטוב ביותר, שכל המאכלים יהיו מבושלים לגמרי לפני כניסת השבת, כדי שאם יהיה צורך יוכל להזיז את הסיר למקום יותר חם על הפלטה, או שאם יפתח את הסיר או דלת התנור יוכל לסוגרו. כמו כן, טוב להקפיד שהמים שבמיחם ירתחו לפני כניסת השבת.
כא. שעון שבת: מעיקר הדין מותר להניח על הפלטה לפני כניסת השבת מאכל לא מבושל, ולכוון את שעון השבת שידליק את הפלטה בתוך השבת לפני הסעודה, כדי שלקראת הסעודה המאכל יתבשל. וכן הדין לגבי אפיית מאכל בתנור אפייה ולחם במכונה לאפיית לחם, ובתנאי שיכסה את כפתורי ההפעלה. ויש שאסרו זאת, שמא יבוא לידי בישול גמור בשבת.
הנחה והחזרת תבשיל על האש בשבת
כב. הנחה: מותר לחמם בשבת רק מאכל מבושל שמוכן לאכילה, ורק על אש מכוסה באופן שניכר שאין פעולתו דומה לפעולת בישול. לכתחילה טוב להחמיר ולהניח על הפלטה או על טס המתכת שעל אש הגז, חוצץ נוסף עם חלל מועט, כצלחת הפוכה, ועליו יניח את התבשיל. והרוצה להקל, רשאי להניח את התבשיל ישירות על הפלטה, כיוון שאין הדרך לבשל עליה, ויש נוהגים להקל גם בטס מתכת במקום שאין רגילים לבשל עליו בימות החול.
כג. החזרה: המוריד בשבת תבשיל שהיה מונח על אש הגז לפני השבת, אם רוצה להחזירו עליה, חייב לכסותה בטס מתכת ולוודא שהתבשיל מוכן לאכילה. וגם למנהג המחמירים המוזכר לעיל, לא צריך להניח על הכיסוי חציצה נוספת אם ישמור על שלושה תנאים כדי שיהיה ברור שמחזיר תבשיל שהיה מונח על האש לפני שבת, ולא מניח תבשיל חדש בשבת: א – שלא יניח את התבשיל על הרצפה. ב – שתהיה דעתו להחזירו. ג – שידו תמשיך לאחוז בו.
וכן דין הרוצה להחזיר תבשיל לפלטה. ובדיעבד כשיש צורך גדול, גם למנהג המחמירים מותר להחזיר את התבשיל ישירות לפלטה ולטס הנחושת, אף שלא התקיימו שלושת התנאים הללו (ואם התבשיל נוזלי, הדין תלוי במה שלמדנו לעיל, ז-ח).
כד. פרטים במנהג המחמירים: כבתה הפלטה או אש הגז, כל עוד התבשיל חם, מותר להעבירו לפלטה וטס אחרים ללא צורך בחוצץ נוסף. כמו כן, כאשר מונחים תבשילים זה על זה, מותר לקחת את התחתונים ולהניח את העליונים ישירות על הפלטה והטס, אם היד סולדת מפני חומם ומתחילה התכוון להניחם אחר כך על הפלטה. וכן מותר לערות תכולת סיר שמונח על הפלטה או הטס לסיר אחר, ולהניחו ישירות עליהם, ובמקום הצורך מותר לעשות זאת גם בתבשיל נוזלי רותח.
כה. תנור אפייה: תבשיל שהיה בתנור אפייה מערב שבת, והוציא אותו בשבת, אם התנור דולק, לכל המנהגים מותר להחזירו לתוכו רק על גבי צלחת או תבנית הפוכה שמונחות על קרקעית התנור, או על ידי כיסוי כפתורי התנור, ובנוסף צריך לכתחילה להקפיד על שלושת כללי ההחזרה. אבל אסור לקחת בשבת תבשיל קר ולהניחו בתוך תנור דולק, אלא רק בתוך תנור מכובה שיידלק על ידי שעון שבת, ובנוסף לכך צריך להסתיר את הכפתורים או להניח את המאכל על צלחת או תבנית הפוכה (ועי' בפרק יז, יב).
כו. תנור חימום: מותר להניח בשבת מאכל מבושל על רדיאטור, כיוון שאין רגילים כלל לבשל עליו. וכן מותר להניח מאכל מבושל על תנור נפט או גז שנועדו לחימום הבית, ובתנאי שיש דבר שחוצץ בין האש למאכלים, ואין רגילים להעמיד עליהם בימי החול מאכלים או קומקום לשתייה. אבל אם רגילים לחמם עליהם בימי החול, דינם כאש הגז.
הטמנה
כז. אסרו חכמים לעטוף תבשיל במגבת וכדומה מכל צדדיו, אפילו שהוא מוכן לאכילה. אם התבשיל לא מונח על מקור החום (פלטה וכד'), האיסור רק בשבת. ואם הוא מונח על מקור החום, האיסור גם בתבשיל שמניחו לפני שבת. ובכל מקרה מותר לכסות תבשיל ולהשאיר מקום מועט שאינו מכוסה. וצריך להיזהר שלא להניח בשבת על התבשיל מגבת לחה, באופן שיכולה להגיע לחום שהיד סולדת בו (להלן יג, טז).
כח. סיר שאינו על מקור חום שהוטמן מכל צדדיו לפני שבת במגבת וכדומה, מותר להוסיף עליו בשבת עוד כיסויים כדי לשמור על חומו, או להחליף את הכיסוי שעוטף אותו. וכן אם הכיסוי נפל בשבת, מותר להחזירו.
כט. מותר למלא בשבת תרמוס במים חמים, שאין הכנסת דבר חם לתוך כלי נחשבת הטמנה. וכן מותר להניח בתוך סיר החמין שקית ובה אורז או מאכל אחר שאין רוצים שיתערבב בתוך שאר החמין, שאין איסור בהטמנת אוכל בתוך אוכל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-19 19:12:24
שבת
שלום בפנה"ל שבת יג,ג כתוב: "וכן אם נפל על הבגד דבר שומני, אסור לפזר עליו טלק בשבת כדי למנוע את הכתמתו (שש"כ טו, כז)". הוא הדין שאסור לשים מלח על הכתם?
אכן. אין הבדל בין טלק למלח.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-19 17:11:21
בשר וחלב
מה דינו של מאכל פרווה שחומם בתנור בן יומו/שאינו בין יומו בשרי שטרם הוכשר? האם האוכל בשרי וצריך לשמור בין בשר לחלב או שרק אסור לערבב איתו מאכל חלבי? תודה.
אם התבנית היתה נקיה, אף שהתנור לא הוכשר, מכיוון שאין חשש שנבלע במאכל טעם בשר, במקום הצורך ניתן להתייחס אליו כפרווה גמור שאף ניתן לאוכלו עם חלב.
דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
פרווה
יד. כאשר רוצים לאכול מאכל פרווה עם מאכלים בשריים וחלביים, לכתחילה יש להכינו בכלי פרווה, וכאשר מתכוונים לאוכלו רק עם מאכלים ממין אחד, לכתחילה יש להכינו בכלי של אותו המין.
אמנם בשעת הצורך, אם הכלי עשוי מתכת או זכוכית ונוקה היטב עם סבון, מותר לבשל או לאפות בו מאכל פרווה שרוצים לאוכלו עם המין השני, מפני שכיום כלים אלו איכותיים ואינם סופגים טעמים. וכן הדין לגבי מאכל חריף כבצל, שום ופלפל חריף, שבושל או נצלה או נחתך בכלי מתכת או זכוכית שנוקה היטב.
אבל אם מדובר בכלי מתכת או זכוכית שלא נוקה היטב, או בכלי מסוג אחר אפילו נוקה היטב, אין לאפות או לבשל או לחמם בו מאכל פרווה שיודע שירצה לאוכלו עם המין השני. אמנם בדיעבד שהמאכל הפרווה התערב עם מאכל מהמין השני, או שנוצר פתאום צורך ממשי לאוכלו עם המין השני, אפשר להקל. את המאכל הפרווה לבדו מותר לאכול לכתחילה בכלים מהמין השני, אפילו אם הוא רותח.
היה המאכל הפרווה חריף ובישל אותו בכלים אלו, או שחתך אותו אפילו בעודו קר בסכין מתכת שנותר עליה שמנונית בשר או חלב – דין המאכל כדין הכלי ואסור לאוכלו עם המין השני, ואם עירבו במין השני ולא היה בו פי שישים כנגדו, המאכל אסור.
כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-19 13:41:01
מתיחות
שלום כבוד הרב אני נוהג לעשות מתיחות לגוף ויש מתיחות שעצם עשייתן זה נראה כאילו הבנאדם משתחווה . ( כמו לדוגמה שאדם יורד על הברכיים ופורש את כל הגוף קדימה ) זה מתיחה שאני אוהב לעשות כי היא עוזרת לי לכאבי גב . האם מותר לעשות את זה או שיש פה חשש למשהו? תודה רבה
מותר לכתחילה ללא שום חשש
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-19 13:03:22
שימוש במכשיר טוסטר אובן משולב מיקרו
בשנים האחרונות יצא לשוק מכשיר טוסר-אובן משולב מיקרו. רציתי לברר האם ניתן להשתמש בו לשימוש חלבי ובשרי כמו שמשתמשים במיקרו רגיל- דהיינו חימום מאכלי בשר עם כיסוי ייעודי להם ושימוש למאכלי חלב עם כיסוי ייעודי להם באותו המכשיר.
עקרונית אם כולו חם כשהוא עובד, דינו כתנור. ואם רק האוכל מתחמם, דינו כמיקרוגל. אפשר לבדוק דבר זה על ידי הפעלתו על ריק. אמנם מכיוון שגם השימוש במיקרוגל לבשרי וחלבי דורש זהירות רבה, ולא תמיד מתאים לבית עם ילדים למשל, כי הוא דורש שהצלחת המסתובבת תהיה תמיד נקיה לגמרי, לכן אני חושב שלא כדאי להקל במיקרוגל טוסר אובן להכין או לחמם בו בשר וחלב בלי להכשיר אותו לפני השימוש במין השני, שכן גם אם הוא עובד כמו מיקרוגל, הוא ודאי הרבה יותר חם שהרי הוא מיועד גם להכנת עוף וכד' ולא רק לחימום מאכלים.
אביא כאן את דיני תנור ומיקרוגל בקצרה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
תנור אפייה
כז. רבים נוהגים שלא להשתמש בתנור אחד לבשרי ולחלבי, אמנם הרוצה להשתמש בתנור אחד לשני המינים, רשאי, ובתנאי שתהיה תבנית לכל מין, ויקפיד להכשיר את התנור בין האפיות על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה מרגע הפעלתו, ונוהגים גם לנקותו לפני כן.
כח. לא הכשיר את התנור לפני האפייה של המין השני – המאכל כשר, והתנור צריך הכשרה. וגם אם בטעות אפה בשר על התבנית החלבית, אם היתה נקיה לגמרי – המאכל כשר, והתבנית צריכה הכשרה על ידי הפעלת התנור. וכן אם אפה בבת אחת מאכל בשרי ומאכל חלבי בתבניות שונות – המאכלים כשרים, והתנור והתבניות צריכים הכשרה.
כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).
מיקרוגל
ל. הרוצה להשתמש באותו מיקרוגל למאכלים חלביים ובשריים, צריך להקפיד שהצלחת הקבועה של המיקרוגל תהיה נקיה לגמרי משאריות חלב או בשר, ואז יכול לחמם כל מאכל בתוך צלחת, ולכסותו בכלי ממינו (אפילו הכלי עם חורים). ניתן גם לקבוע שהמיקרוגל חלבי, ואזי רק כאשר מחממים בו מאכל בשרי או פרווה שרוצים לאוכלו עם בשר, צריך להקפיד שהצלחת הקבועה תהיה נקיה, ולהניחו בתוך צלחת מכוסה. וכך יעשה הנצרך להשתמש במיקרוגל שאינו כשר.
לא. בדיעבד כשחימם בלא כיסוי – המאכל כשר. אבל אם הצלחת הקבועה היתה מלוכלכת משאריות שומן בשר למשל, וחימם עליה מאכל בכלי חלבי – הכלי נאסר, ואם הוא מחרס או פלסטיק ואין במאכל הרותח שבו פי שישים מהשומן הבשרי – גם המאכל נאסר (דין הכשרת מיקרוגל, להלן לג, ט).
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-18 09:22:59
צניעות
שלום כבוד הרב, רציתי לשאול לגבי הרחת בשמי אישה להנאה. הבנתי שאסור. שאלתי רב ואמרתי לו בין היתר שיש איסורי צניעות שהם לא חובה אבל זה טוב, ולפני כמה זמן הוא שאלתי אותו שאלה בצניעות והוא אמר במילים שלי שזה לא חובה וזה טוב. רציתי לדעת מה הרב חושב מאוד אשמח לתשובה מקלה, תודה רבה!
אסור לאדם להריח בושם ששייך לאישה מסוימת שהוא מכיר, חוץ מאשתו, אמו, אחותו, סבתו. כאשר אשתו נידה, אסור לו לעשות מעשה כדי להריח להנאתו את הבושם שעל גופה או בגדיה אפילו הסירה אותם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-17 18:26:21
שבת
שלום לרבנים. התארחתי בשבת אצל חמותי שלא שומרת שבת. מי שנמצא בתוך הדירה יש לו שתי אפשרויות לפתוח את הדלת למי שנמצא בחוץ. אפשרות אחת-פתיחה חשמלית. אפשרות שנייה-פתיחה רגילה של מפתח שנמצא קבוע במנעול. דפקתי בדלת והיא פתחה את הדלת באופן חשמלי. כמובן שאם אשתי היתה פותחת לי את הדלת היא היתה עושה את זה באופן המותר. בדיעבד, האם היה מותר לי להיכנס לדירה כאשר פתחה את דלת הכניסה באיסור?
כן, זהו שעת הדחק, שהרי לא סביר שתשאר בחוץ. כמובן שצריך להסביר לה שאסור לך להנות מחילול שבת, ולכן אתה מבקש בפעם הבאה שתפתח רגיל.
דיני הנאה ממעשה שבת מבוארים בפניני הלכה שבת. אביא לך את הדברים למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
כניסה למקום על ידי פעילות חשמלית
יד. כאשר גוי, רופא או אחות פותחים את הדלת החשמלית של בית החולים, כיוון שפתחו בהיתר, מותר להיכנס עמהם. אבל כאשר יהודי מחלל שבת פתח דלת חשמלית, רק בשעת הדחק אפשר להיכנס דרכה. וכן מי שבטעות התקרב לדלת כזו וגרם לפתיחתה, יכול בשעת הדחק להיכנס דרכה, ואם אינו רוצה להיכנס, מותר לו ללכת לדרכו אף שממילא תיסגר הדלת. ואם אדם אחר עבר שם ובלי כוונה הדלת נפתחה, מותר להיכנס דרכה.
טו. וכן דין המגיע למקום שבכניסה אליו יש שומר גוי שלאחר שרואה אותו במסך חשמלי פותח את הדלת על ידי כפתור חשמלי – צריך להמתין לאדם שייכנס לשם בהיתר כדי שיוכל להיכנס עמו, ויחד עם יהודי מחלל שבת מותר להיכנס רק בשעת הדחק. אמנם אם השומר הגוי קרוב לדלת, ולשם נוחותו הפרטית פותח בעזרת כפתור ולא קם כדי לפתוח את הדלת בידיו, אין ליהודי בזה איסור.
טז. כאשר דלת הבניין נעולה ואין אפשרות להיכנס בלא להשתמש בפעמון החשמלי כדי שיבואו לפתוח לו, בשעת הדחק רשאי ללחוץ על הכפתור בשינוי.
יז. המתארח בחדר מלון שבכניסה אליו הותקן מנגנון חשמלי שמדליק אור או מזגן כשנכנסים ומכבה אותם כשיוצאים, עליו לדאוג שינתקום לפני שבת. ואם לא דאג לכך, יבקש שגוי יעשה זאת בתוך השבת (כמבואר בפרק ט, יא). ואם אין הדבר אפשרי, יבקש שגוי יפתח עבורו את הדלת בשבת כדי להיכנס לחדר, וינסה לקבוע איתו זמן שבו יבוא לפתוח את הדלת כדי שיצא מהחדר. ואם לא קבע איתו, במקום הצורך, מותר לצאת מהחדר (שם, ח).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-17 06:18:04
שבת- קריעה במקום הניקובים
בספר הקיצור לפניני הלכה טו/כז אתה כותב שמותר לחתוך שקית ממחטות נייר במקום הניקוב. 1. מה הסיבה לכך 2. האם יש מקום שהרב מלמד כותב כך? בפניני הלכה לא מצאתי התייחסות ישירה לזה.
שתי סברות התלויות זו בזו: א. מדובר על מוצר חד פעמי. ב. אין הקפדה על מקום החיתוך, שכן אפשר להשתמש במוצר גם על ידי חיתוך ליד. נמצא שזה רק עניין של נוחות.
פניני הלכה פרק טו הערה 11 (ספר הקיצור הוא על פי ההוצאה האחרונה, לא בדקתי כעת האם יש שינוי מהוצאות קודמות) –
"עוד דנו לעניין קריעת שקית נייר קטנה שיש בה כשיעור כפית סוכר, והכינו לה ניקובים כדי לקורעה בהם. לרשז"א מותר לקרוע בניקובים, מפני שאין הקפדה על מקום החיתוך, אלא התועלת בניקוב שהוא מיקל על הקריעה. ולריש"א יש בזה איסור מחתך, כי הוא חותך שם בדייקנות, אלא צריך לקרוע במקום אחר (ארח"ש יא, מא). וכיוון שגם לסברת המחמירים נראה שהאיסור דרבנן, הלכה כמקילים. וכן הדין לגבי אריזת ממחטות נייר, שמותר לפותחה גם במקום הניקוב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-17 03:16:09
הדפסת דמויות משחק במדפסת תלת מימד
ערב טוב כבוד הרב, אני מעוניין להדפיס בבית באמצעות מדפסת תלת-מימד כלי משחק בצורת דמויות המיועדות לשמש כחיילים/שחקנים במשחקי לוח אסטרטגיים. חלק מהדמויות הן בצורת אדם רגיל וחלק הן יצורים מיתולוגיים כמו קנטאור (חצי אדם וחצי סוס), דרקון ודומיהם. השחקנים הללו מיועדים אך ורק למשחק ולא לקישוט או הצגה, הם יונחו בקופסת המשחק ולא יוצגו בבית, ונועדו לייצג יחידות במשחק אסטרטגי (כמו שחמט או משחקי מלחמה). שאלותיי לכבוד הרב: 1. האם מותר להדפיס ולהחזיק כלי משחק בצורת דמות אדם כשהם מיועדים אך ורק למשחק? 2. האם יש הבדל בדין בין דמות אדם שלמה לבין יצורים מיתולוגיים שחלקם אדם (כמו קנטאור)? 3. והאם יש חשיבות לגודל הדמויות או לרמת הפירוט שלהן? בתודה מראש על הדרכת הרב
אמנם יש בזה מחלוקת, אבל ההלכה היא שלמשחק מותר. הלכה זו מובאת בפניני הלכה החדש אמונה ומצוותיה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור הבא של פניני הלכה שאני כותב כעת כהמשך לספר שכבר יצא: "האיסור לעשות פסלים של אדם, מלאכים וגרמי שמיים – הוא לשם נוי, אבל מותר לעשותם לצורך מסוים, כגון לצורך לימוד או למשחק ילדים באופן שאין בו כבוד. והראיה, שלעיתים מניחים את הבובה על הארץ והיא מתלכלכת."
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-17 00:14:17
מעשר כספים
האם לבחורי ישיבות שלא חיים מהכסף של עצמם יש פטור ממעשר כספים?
עני פטור ממעשר, לכן בחור ישיבה שחי בצניעות נחשב עני, ולכן אנשים שתורמים כסף לישיבות, נחשב להם הדבר כמעשר. אמנם כדאי מאוד גם למי שפטור לתת מעשר, שכן אין ברכה להחשב עני, מה גם שאמרו חכמים שהנותן מעשר רואה ברכה בכספו, מה גם שרבים מבחורי הישיבות אינם חיים בצניעות, לא בביגוד ולא בדברים אחרים, ואמנם פעמים רבים זה בזכות ההורים, אבל כפי הנראה כל עוד ההורים מפרנסים אותם שלא בצניעות, הם צריכים לתת מעשר, וכפי שכתוב בפניני הלכה ליקוטים ב' בפרק העוסק בדיני מעשר כספים של הורים עבור ילדיהם הגדולים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-16 18:20:24
טלטול מוקצה בשבת
שלום! אני ואשתי גרים קרוב לסבתא וסבא שלי ולכן בשבת אנחנו משתדלים לבקר אותם. בדר"כ אנחנו נוסעים עם אוטובוס לביתם לפני כניסת שבת וחוזרים ברגל (ההלוך הוא בעליה באזור לא מוצל, הליכה של חצי שעה בערך). בשביל לתקף את הנסיעה אנחנו משתמשים בטלפון כי לאשתי אין רב קו ואני חייל שמתקף בזוזו. אני משתדל להביא שקית עם ספרי לימוד שאני אשתמש בהם בשבת וגם להגדיר בטלפון שעון מעורר כדי שיהיה נצרך בשבת. האם לטלטל טלפון בשקית עם דברים עיקריים יותר, כאשר הטלפון שהוא מוקצה משמש לשעון מעורר בשבת, מותר? ובמידה ולא כיצד עלינו לפעול בנושא? אם לא נגיע אליהם באוטובוס לפני שבת זה כנראה יוביל אותנו להמנע מלהגיע אליהם בגלל הטירחה המרובה נ.ב לפעמים סבתא שלי שולחת אותנו הביתה עם מאכלים. מה מותר ומה אסור לקחת? תודה רבה ממש לרב המשיב!
פלאפון שייחדו אותו לשעון מעורר לפני שבת, יש לו דין של שעון מעורר ולא של פלאפון ולכן אינו מוקצה, כמבואר בפניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ט. דבר שאינו מיועד לשום שימוש, הרי הוא מוקצה מחמת גופו, ואסור לטלטלו גם לצורך 'גופו' ו'מקומו'. לכן אסור לכסות באדמה דבר טינוף, ולקחת אבן כדי להחזיק את הדלת או לפצח אגוזים. והרוצה להפקיע את האבן מאיסור מוקצה, צריך לפני השבת לייחד אותה במחשבתו לשימוש זה של החזקת הדלת או פיצוח אגוזים דרך קבע, או להשתמש בה פעם אחת ביום חול.
לגבי השאלה השנייה – האם מותר לקחת מסבתא אוכל?
תשובה – מותר לקחת רק אוכל שתאכלו ממנו בשבת. לכן אם הקןפסה כבר מוכנה לפני שבת עם כל האוכל, אפשר לקחת את כולה, עד דעת כך שתאכלו ממנה קצת בביתכם. אבל אם הסבתא רוצה למלא את הקופסה בשבת, היא יכולה לשים רק אוכל בשביל שבת, ויכולה לשים בשפע ומה שיישאר יישאר.
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
הכנה משבת לחול
לט. אסור להכין דבר משבת לחול או לשבת הבאה, וכן משבת ליום טוב, וכן מיום טוב לשבת (ללא עירוב תבשילין). אמנם בדיעבד שהכין, מותר ליהנות ממעשיו.
מ. מותר להכין משבת לחול כאשר יש לו הנאה ממעשיו גם בשבת (עד צאת הכוכבים). אם לא ניכר ממעשיו שכוונתו להכין ליום חול, הדבר מותר לכתחילה, כגון לקחת יין למקום אחר לצורך הבדלה ולשתות ממנו בסעודה שלישית, וכגון לקחת ספר לימוד לצורך מוצאי שבת וללמוד בו גם בשבת. וכן מותר לישון בשבת כדי שיהיה לו כוח במוצאי שבת, אך לא יאמר זאת בפיו.
אבל אם ניכר ממעשיו שכוונתו לצורך חול, רק במקום הצורך מותר לעשות את הדבר תוך הנאה ממנו בשבת, כגון לגלול ספר תורה למקום שבו יקראו ביום אחר וללמוד שם כמה פסוקים. וככל שההנאה בשבת יותר ניכרת או שההכנה נעשית לשם מצווה, יש יותר מקום להקל.
מג. דברים קלים שאדם רגיל לעשות כדרך שגרה, בלא לחשוב על תוצאת הפעולה כמכינה משבת לחול, מותר לעשותם אף שתועלתם לימות החול. כגון להחזיר למקרר מאכלים שנותרו מהסעודה, ולערות מים על הכלים שבכיור כדי ששיירי המאכלים לא יידבקו לדפנות. וכן מותר להניח סימניה בסיום הלימוד, ולהחזיר את הספר למדף, ולהחזיר את טליתו לביתו לאחר התפילה, ולקחת איתו מפתח וסוודר לצורך מוצאי שבת. אבל לא יאמר שהוא עושה דברים אלו לצורך מוצאי שבת.
מה. בשעת הדחק כדי למנוע טרחה יתרה, מותר לעשות מעשים קלים לצורך חול, אף שאין בהם הנאה בשבת, ובתנאי שלא ייראה שעושה אותם עבור חול. לכן ההולך למקום שקשה למצוא בו יין, מותר לו להביא יין בעוד היום גדול לצורך הבדלה. וכדי למנוע הפסד, מותר בשעת הדחק לעשות גם מעשים שניכר שהם לצורך חול ואין בהם הנאה בשבת, כגון להכניס כלים שעלולים להינזק מהגשם, או להכניס למקפיא מאכלים שעלולים להתקלקל בחוץ.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-13 15:35:08
מיחם ופלטה בשבת
האם מותר בשבת להעביר מים חמים מהמיחם אל כלי ולשים את הכלי על הפלטה כשהיא דולקת וחמה?
אם יש צורך חשוב לעשות זאת, אפשר להקל.
סוגיה זו מבוארת בפניני הלכה שבת פרק י סעיף יג:
יג – הוספת מים לתבשיל שעל הפלטה כדי שלא ישרף
כאשר הנוזלים שבקדירת החמין שעל הפלטה התנדפו, ויש חשש שהתבשיל ישרף, אסור להוסיף לקדירה מים קרים, מפני שהם יתבשלו בה. אבל אם יש מיחם של מים חמים על הפלטה, מותר לערות ממנו מים חמים אל תוך הקדירה. ואם יש למיחם ברז, אפשר להוריד את קדירת החמין מהפלטה, וליצוק לתוכה מים חמים מן הברז. ואם הקדרה בשרית והמיחם פרווה, יש לפתוח את המכסה של הקדירה למשך כעשר שניות כדי שהאדים הרבים שבה יצאו ויתפזרו, ורק אח"כ יקרבו אותה מעט אל הברז, באופן שרק מעט אדים יעלו ממנה אל הדוד. וכאשר קשה לערות מן הדוד ישר לקדירה, אפשר לקבל את המים החמים בכוס ולערותם מן הכוס לקדירה, שכל זמן שהיד סולדת מחום המים, לדעת רובם המכריע של הפוסקים, אין בהם איסור בישול. וכך נוהגים רוב ישראל ובכללם יוצאי אשכנז, תימן וצפון אפריקה (מ"ב רנג, פד; ילקוט שמ"ש פח; שש"כ א, יז).
ויש אומרים, שאסור להוסיף מים חמים לתוך קדרה שעומדת על הפלטה, משום שלדעתם אין מתייחסים לחום המים אלא למעמד שלהם, שבעודם במיחם הם במעלת כלי ראשון, ובעת שייערו אותם ירדו ממעמד של כלי ראשון שבכוחו לבשל, למעמד של עירוי שאין בכוחו לבשל, וכאשר יכנסו לתוך הקדרה יתבשלו ויחזרו להיחשב ככלי ראשון. ויש מהספרדים שנוהגים כך (יחו"ד ד, כב). וספרדים שרוצים להקל כדעת רוב הפוסקים, יש להם על מי לסמוך (אול"צ ח"ב, יז, ח, ועי' במנו"א ח"א ג, טו).[1]
[1]. נחלקו הפוסקים בביאור דעת השו"ע רנג, ד. לדעת מ"א, ט"ז, א"ר, פמ"ג, אג"ט, דעתו להקל, שכל עוד המים חמים בחום שהיד סולדת בו, אפשר להוסיף אותם לקדרה. לעומת זאת, יש אומרים שהשו"ע החמיר כדעת חלק מן הראשונים (הטעם השני ברבנו יונה ורי"ו), שהואיל ובעירוי המים ירדו ממעלת כלי ראשון, שאינם יכולים לבשל את המאכל אלא כדי קליפה, אסור שיבואו שוב לכלי ראשון. וכ"כ לב חיים א, צט, וכ"כ למעשה יחו"ד ד, כב, ועשל"ר ו, כח. ועצה שיכולה לסייע לנוהגים כך, שימלאו שקית מים ויסגרוה היטב ויניחוה בתוך הקדירה, ואם התבשיל יתייבש, ינקבו בה חור והמים החמים שבה ישפכו לתבשיל.
חומרה זו היא לפי השיטה שסוברת שיש בישול אחר בישול בנוזלים (לעיל ה-ו). אבל לסוברים שאין בישול אחר בישול בנוזלים, בוודאי אין שום איסור, וכך מנהג תימנים. ולמנהג אשכנז, כל עוד נותרה חמימות במים, אין איסור להעלות אותם לחום שהיד סולדת בו. וכ"כ להקל בשש"כ א, יז. וכן מנהג צפון אפריקה כמובא בילקוט שמ"ש פח.
לכאורה אם הקדירה בשרית, יש בעיה להניח אותה תחת ברז המים החמים וליצוק אותם לתוכה, מפני שיעלו אדים מן הקדירה הבשרית ויהפכו את המיחם לבשרי, ואם ירצו אח"כ ליקח מים לקפה, יעברו באיסור בשר בחלב. אלא שהאדים הללו שאולי יש בהם טעם בשר, בטלים בששים אל מול המים שבמיחם. בנוסף לכך הוא נ"ט בר נ"ט דהיתרא. ועוד, שלב"ח ורע"א, אם הזיעה יכולה להתפזר באוויר אינה הולכת דווקא למיחם שמעל. אולם כדי למעט את עליית האדים למיחם, לפני שמקרבים את הקדירה למיחם יש לפתוח את המכסה למשך כעשר שניות, ולהשתדל שלא לקרב את הקדרה מאוד אל המיחם. אולם גם אם לא עשו כן, המיחם לא נעשה מזה בשרי, כמבואר בהרחבות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-12 06:36:15
ברכות השחר
שלום וברכה ממה שאני מבין מהפניני הלכה מי ששכח לאמר את ברכות השחר לפני התפילה יכול לאומרן (חוץ מ ענ"י, ב התורה, אלקי נשמה) ולכתחילה עד סוף 4 שעות ובדיעבד עד חצות ואם גם זה עבר יכול עד השקיעה. והמיקל עד שעה שהולך לישון יש לו על מה שיסמוך. האם זה נכון?
מתוך ספר קיצור הלכה:
זמן ברכות השחר
ג. המנהג הרווח, לברך את כל ברכות השחר בבת אחת, בבית הכנסת או בבית לאחר שסיים אדם להתפנות ולהתלבש. לא בירכן לפני התפילה, יכול לברך עד שקיעת החמה, ולכתחילה יברך עד סוף ארבע שעות או לפחות עד חצות היום. אמנם את ברכת 'על נטילת ידיים' ו'אלהי נשמה' אין לברך לאחר תפילת עמידה, ואת ברכות התורה אין לברך לאחר ברכת 'אהבת עולם'.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-12 04:27:04
שבת
שלום לרב. 1.בשבת, אדם בטעות הוציא מהמקפיא ג'חנון בצק, כי חשב שמדובר על ג'חנון אפוי. זו הרגילות- לקנות ג'חנון אפוי. העטיפה של שניהם דומה. בטעות קנו לשבת ג'חנון בצק. 2.כאשר הוציאו את הג'חנון בצק הניחו אותו על השיש. בא מישהו חשב שמדובר על ג'חנון אפוי הרים אותו, ורק כאשר הרים שם לב שמדובר על ג'חנון בצק. מה הדין בשני המקרים? שוגג או מתעסק?
שוגג. לא בטוח שהבנתי את השאלה. אתה שואל על טלטול הגחנון או על הנחתו על הפלטה? טלטול זה כמובן לא נורא, מה שהיה היה. אבל אם שמו אותו על הפלטה זה כמובן איסור תורה, ואז אתה שואל האם מותר לאכול? לפי הדין המבואר בפניני הלכה לגבי מעשה שבת.
ספר הקיצור לפניני הלכה:
הנאה ממלאכה שנעשתה בשבת
א. איסור תורה שנעשה במזיד על ידי יהודי שעבר גיל מצוות, אסור לו עצמו ליהנות ממעשיו לעולם, ולכל ישראל מותר ליהנות ממעשיו רק במוצאי שבת. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת, ובמקום הצורך מותר ליהנות אף בשבת עצמה.
ב. איסור מדברי חכמים שנעשה במזיד, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת. ואם עשה את האיסור בשוגג, מותר ליהנות ממעשיו אף בשבת עצמה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-11 18:27:19
הטבלת אולר ״לדרמן״
שלום, אם יש לי אולר לדרמן שבפועל רוב השימוש שלי בו הוא לאוכל – צריל להטביל אותו? הולכים אחר רוב השימוש שלי או רוב השימוש של מי שייצר את הכלי? ומה קורה אם בזמן מסויים (למשל- בצבא) רוב השימוש שלי באולר הוא לאוכל, אבל אחרי זה זה לא ימשיך להיות רוב השימוש שלי בו? תודה
הולכים אחר רוב השימוש שלך כעת. אם כעת רוב השימוש לאוכל, צריך להטביל. אם כעת אין רוב השימוש לאוכל, אזי כאשר רוב השימוש יהיה לאוכל, צריך להטביל.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-10 11:31:56
רווחים מפעילות מלונאית
בעקבות מענה מאוד מהיר שלכם (כל הכבוד!) על שאלתי מאתמול : 1. אשמח לקבל פרוט לתשובה גם במועד מאוחר יותר 2. מה הדין בנוגע לפסח ? האם קיימת עלי אחריות כלשהי לבצע מכירת חמץ או שהדירה היא בבעלות הפול המלונאי – יש בכל דירה מטבחון לרשות הנופשים. זוהי השאלה המקורית חברה בע"מ בבעלותי מחזיקה בדירה בפרוייקט להשכרה בטווח קצר בחול. הפרוייקט מנוהל ע"י חברת ניהול מלונאית בבעלות יהודית מלאה. כל בעל דירה המשתתף בפול – נהנה באופן יחסי לגודל הדירה מסך הרווחים שנוצרו משכירות היחידות כולן בקיזוז עלויות התפעול. חברת הניהול המלונאי מעסיקה עובדים, חלקם יהודים (מנהלים) רובם גויים מקומיים בכדי להבטיח ניהול איכותי. תיתכן גביית כספים במהלך שבת מהאורחים (ייתכן וחלק לא מבוטל יהיו יהודים), פתרון בעיות תחזוקה, ניקיון וכל הקשור בניהול מלונאי עי חברת הניהול כמו גם סבירות לאספקת קפה וחלב שאינם בכשרות האם מותר לי כיהודי בעל יחידה- להשתתף ברווחים בפורייקט שכזה ככל שידרש לעיין בתנאי ההסכם אשלח לכם לדרישתם תודה רבה
- השאלות רבות, נסתפק בתשובה שקיבלת. זה הייחוד של האתר שלנו – התשובות יחסית מהירות, אבל לא תמיד ניתן לפרט.
- אם האוכל שנכנס לשם אינו שלך ואינו תחת אחריותך, אלא כל מי שמגיע מביא איתו אוכל מהבית, אין צורך למכור כלום, בדיוק כמו משכיר דירה (שלא נותן אוכל לשוכר) או בעל בית מלון (שצריך לעשות מכירת חמץ על האוכל שבמטבח המלון).
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-10 11:03:54
חציצה בטבילה
אשה שטבלה ואחרי הטבילה היא ראתה ששכחה לגזוז ציפורן אחת האם זה נקרא חציצה?
כפי שמבואר בפניני הלכה טהרת המשפחה בפרק העוסק בחציצה בטבילה, אם לא היה לכלוך דבוק בין הציפורין לבשר, בדיעבד עלתה טבילתה. אפשר לקרוא מכל ספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור 'זוגיות ומשפחה' שאני כותב כעת כהמשך לספר הקיצור לפניני הלכה:
לא. ציפורניים ושיער הגוף: לכתחילה יש להסירם באופן שהנשים רגילות להסיר, אבל אם טבלה בלא להסירם, אינה צריכה לטבול שוב, כיוון שהם חלק מהגוף. וכן אם שכחה להסירם לפני הטבילה בליל שבת, לא תדחה את טבילתה. נשים שמעוניינות לגדל את ציפורניהן ליופי, אינן צריכות לקצצן אלא רק לדאוג שיהיו נקיות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-09 18:48:38
שירת נשים
שלום, אני רוצה לדעת, אם אני משדר תוכנית ברדיו, האם אני יכול להשמיע שירת נשים? כמובן שהשירים נקיים וצנועים.
כן. הרי יש דעה שמתירה לשמוע שירת נשים דרך רדיו, כפי שמובא בפניני הלכה ליקוטים משפחה פרק ז. כמובן שאתה עושה את שיקול השיווק, שכן וודאי שיהיו כאלו שבגלל זה יעבירו תחנה או ימתגו אותך כרדיו של 'מיזרוחניקים'.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור 'זוגיות ומשפחה' שאני כותב כעת כהמשך לספר הקיצור לפניני הלכה שכבר יצא.
שירת נשים
יא. מגדרי הצניעות שגבר לא ישמע אישה שרה, משום שקולה היפה יחד עם העובדה שקול הזמר חושף את מעמקי הנפש, עלול ליצור קירבה אסורה או הרהורים אסורים. אמנם מותר לאדם לשמוע את שירת אמו, סבתו, אחותו, ביתו, נכדתו וכן את שירת אשתו גם בימי נידותה (עי' להלן בהלכות טהרת המשפחה ג, ה). כמו כן, משפחה שרוצה להקל גם כאשר נמצאים בשולחן השבת קרובים מדרגה שנייה, כגון גיסים וגיסות, רשאית להקל.
יב. עיקר האיסור הוא כאשר הגבר רואה מולו את האישה ששרה, בין אם זה בשולחן השבת או בהופעה חיה, בין אם היא שרה לבד או כמה נשים שרות יחד. וכן אסור להשתתף בשירה בציבור של גברים ונשים יחד (עי' בפניני הלכה סעיף יב), אמנם נוהגים שלא להקפיד על שירת הנשים שעולה מעזרת הנשים בשעת התפילה.
המעוניין לסמוך על המקלים בשמיעה דרך מכשיר אלקטרוני – רשאי, ובמיוחד אם אינו רואה את האישה דרך המסך ואינו מכיר אותה, וככל שמכיר אותה פחות, כך יש יותר מקום להקל ולא לחשוש שהדבר יעורר בו הרהורי עבירה (גדר איסור הרהור עבירה מובא להלן בהלכות שמחת הבית וברכתו ד, ז-ח).
יג. המשתתף בטקס שנשים שרות בו, חייב לצאת, ובמקרים מסוימים ראוי גם לבנות להזדהות עם הבנים ולצאת עמהם כדי למחות. ורק בשעת הדחק ניתן להישאר בטקס כזה תוך הקפדה שלא ליהנות ולא להסתכל על הנשים ששרות, כגון במקרה שרב משתתף בטקס זיכרון לחייל שנפל, ויש חשש שאם יצא, בני משפחת החייל הקדוש ייפגעו. או במקרה שאדם מתארח אצל משפחה בסעודת שבת, וגם נשות המשפחה שרות. וכן חייל שחושש שייענש בחומרה אם יצא מטקס שנשים שרות בו, רשאי להישאר, אבל בלא שעת הדחק מיוחדת, נכון לחייל לצאת תוך נכונות לשלם על כך מחיר (עי' בפניני הלכה הערה 3).
אמירת דברים שבקדושה
יד. אסור לומר דברים שבקדושה מול ערווה, כגון לברך, להתפלל או לומר קריאת שמע. כאשר גבר רואה גבר אחר, או אישה רואה אישה אחרת, רק אם מקום הערווה עצמו גלוי, אסור לומר מולו דברים שבקדושה. אבל כאשר גבר רואה אישה שמגלה טפח (7.6 ס"מ) מעל מקום הברך או המרפק, אסור לו לומר מולה דברים שבקדושה אלא אם כן יפנה עצמו לכיוון אחר, ואם אינו יכול להסתובב, יביט בסידור או יעצום את עיניו.
טו. במקום הצורך ניתן להקל ולומר דבר שבקדושה מול אישה נשואה שמגלה את שיער ראשה, או בשעה ששומע אישה שרה דרך מכשיר חשמלי ואינו רואה אותה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-08 00:08:54
קלי הבישול בשבת
הרב כותב בפניני הלכה לגבי קלי הבישול, שאפשר להקל בכלי שלישי, כיון שאין דרך לבשל בכלי שלישי, והוי דרבנן. לא הבנתי, גם בכלי שני אין דרך לבשל, לא ראיתי אדם שמבשל אורז בכלי שני, ואפילו ביצים אין דרך לבשל בכלי שני. וכנראה הרב מתכוון, שכשאדם אוכל אורז בכלי שני, וחסר טעם באורז, נוהגים להוסיף תבלינים שהם קלי הבישול, ואם זוהי כוונת הרב, גם בכלי שלישי דרך לאכול במקומות ציבוריים, כגון פנימיה, מוזגים את האורז לצלחת מכרזית, וכל אחד לוקח לעצמו, ואוכל בכלי שלישי. ואולי הרב מדבר רק בהכנת עלי תה וקפה, שאין דרך להכין תה וקפה בכלי שלישי, לכל היותר מכינים לפעמים בכלי שני, שמוזגים מים חמים לכלי שני, ומכניסים לתוכו עלי תה וקפה. וא"כ כל ההיתר יהיה רק בהכנת תה וקפה, ולא בנתינת תבלינים כשיש בהם חשש לקלי הבישול.
זה המהלך: אכן בפועל כמעט ואין הדרך לבשל גם בכלי שני, אבל החמירו בו חכמים ועשו סייג מפני שיש מאכלים מעטים שהיו רגילים לבשל בכלי שני (דגים קטנים), אבל בכלי שלישי לא החמירו. תגיד, אבל יש מאכלים שיכולים להתבשל גם בכלי שלישי? תשובה – 'יכולים להתבשל' אינה סיבה להחמיר בכלי שלישי. תגיד, אבל אולי אכן מה שתשים בשבת בכלי שלישי אכן מתבשל ? תשובה – גם אם יש איזשהו סיכוי שהוא מתבשל, הדבר מותר מפני שאינו דרך בישול כלל. עד כאן ביאור להערה 6.
אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
כלי ראשון, שני ושלישי בנוזל
כלי ראשון הוא הכלי שבתוכו הנוזל התחמם על האש ליותר מ-45 מעלות, כגון מיחם המים של שבת, או סיר המרק שעל הפלטה. כלי שני הוא הכלי שעירה לתוכו את הנוזל מהכלי הראשון. כלי שלישי הוא הכלי שעירה לתוכו את הנוזל מהכלי השני.
י. כלי ראשון מבשל, ולכן אסור להכניס מאכל, תבלין או משקה שאינם מבושלים לתוך תבשיל נוזלי שהתחמם על האש גם אם הוריד את התבשיל ממקור החום. אמנם אם הנוזל ירד מחום של 45 מעלות אין בכוחו לבשל, ומותר להכניס לתוכו דבר שאינו מבושל אם הוריד את התבשיל ממקור החום.
יא. גם עירוי מכלי ראשון מבשל, ולכן אסור לשפוך מים רותחים ישירות מהמיחם על דבר שאינו מבושל, כגון עלי תה. אמנם מותר לשפוך מים רותחים ישירות מהמיחם לתוך כוס ריקה שיש בה שיירי טיפות, ואף מותר להכניס כף רטובה לתוך מאכל רותח שבכלי ראשון, מפני שאין לטיפות אלו חשיבות ואין לו כל כוונה לבשלן.
יב. כלי שני אינו מבשל את רוב המאכלים, אך משני צדדים החמירו שלא ליתן בו דבר חי: א – יש מאכלים שכיוון שמתבשלים בקלות, מתבשלים גם בכלי שני, וקשה לדעת על מאכל האם הוא מקלי הבישול או לא. ב – יש חשש שנתינת מאכל בכלי שני נראית כבישול. אמנם כאשר ברור שהמאכל או המשקה אינם מקלי הבישול, כגון מים, שמן וקפה נמס – מותר ליתנם בכלי שני רותח.
יג. כלי שלישי לא מבשל, ומותר ליתן בו כל מאכל ומשקה שאינם מבושלים. ואף עירוי מכלי שני אינו מבשל את רוב המאכלים והמשקים, ומותר לערות על כל מאכל ומשקה נוזל רותח מכלי שני, אלא אם כן יודע שהוא קל מאוד לבישול. לכן המכין קפה שחור או תה, יכול לערות עליהם מים רותחים מכלי שני, וכן הרוצה להכין מנה חמה של אטריות, קוסקוס או מרק, יכול להכינם בעירוי מכלי שני (את הקוסקוס יערבב בשינוי, ולא יכין מנה חמה של אבקת פירה. להלן יב, ה-ט).
גוש רותח
יד. כדין נוזל כך דין מאכל שבא במגע שלם עם כל דפנות הכלי, לכן מותר לשפוך שמן זית לתוך פירה רותח לאחר שהעבירו אותו לכלי שני. אבל גוש מאכל רותח בחום של 71 מעלות, כגון חתיכת בשר, תפוח אדמה או פשטידה, שחומם נאצר בתוכם ואינם באים במגע שלם עם הכלי, אף שהם בכלי שלישי, אין ליתן עליהם דבר חי, כגון שמן זית ותבלינים. אבל מותר ליתן עליהם בכלי שלישי קטשופ וחמאה שעברו בישול, וכן מלח וסוכר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-07 12:26:06
אנעים זמירות על ידי ילדות עם ילדים
שלום לרב האם יש בעיה כלשהי בשירת אנעים זמירות בבית הכנסת, על ידי ילדה קטנה נגיד 6-7. או מקהלה של ילדים וילדות בגילאים כאלה? האם ניתן להקל כי אין בעיה בשירת ילדות בגיל כזה, ותרי קלי לא משתמעי?
לא כל דבר שניתן לעשות לפי הדין היבש, ראוי לעשות. זו דוגמא טובה לפתח שאינו ראוי. המנהג ברור ולדעתי צריך להישאר כך, בוודאי ובוודאי בדברים של קדושה כמו השיר הקדוש אנעים זמירות, שהוא שיר כיסופים לקרבת ה' (לדעת שולחן שלמה האיסור בדברים שבקדושה מגיל שלוש, ולדעת הבא"ח מגיל שש). בכלל בעניינים של צניעות, יש למנהג משמעות גדולה. באופן כללי פומביות של שירת ילדות בגיל הזה בפני גברים בבית הכנסת אינה ראויה. וגם אם אינו שירה, אלא רק אמירת פסוקי דזמרה על ידי בנות קטנות בפני גברים רבים. יש דברים של בנים ויש דברים של בנות, ואין צורך לתת כל דבר לשני המינים. יש היום כיוון של טשטוש הסדרים היפים שנקבעו באומה, ולא טוב לגעת בהם. אין זה אומר שכל דבר חדש אינו ראוי, אבל באופן כללי כל ערבוב בין המינים אינו ראוי. אנו רואים בעינינו כמה נזק זה גורם. כמה צער יש מערבוב המינים. לכן לא כדאי לגעת בזה כבר מגיל צעיר ולפתוח פתח לא ראוי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-08-06 15:17:21