חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
לימוד תלמוד ירושלמי
מה המקום של התלמוד הירושלמי בסדר הלימוד? האם כדאי ללמוד את הירושלמי אם לא סיימתי את הבבלי?
מטרת כתיבת הגמרא היתה ללמד את סוגיות ההלכה והאמונה, ולא כדי שאנשים ילמדו תורה בלי לצאת עם שום דבר ביד. אם כבר יש זמן ללמוד תורה, כדאי שהתורה תהיה מכוונת כראוי להבין את דברי התורה. לכן מי שלומד גמרא, כדאי שיבחר סוגיות שמעניינות אותו, וילמד אותם עד ההלכה למעשה. אם יעשה כך, בוודאי שלפעמים יצטרך לפתוח את הירושלמי יחד עם הבבלי.
מי שבכל זאת מאוד רוצה ללמוד גמרא בפני עצמה, אין מניעה ללמוד ירושלמי לפני שסיים בבלי.
דברים אלו מבוארים בפניני הלכה ליקוטים א', ואביא את מסקנתם מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopnXHGryywHV7Qh__yChuoPFl1e9RqVpwZTIGbHKuYRWCTVdA8k)
ערך לימוד התורה
א. המצווה החשובה ביותר היא מצוות תלמוד תורה, שעליה אמרו חכמים שהיא שקולה כנגד כל שאר המצוות (פאה א, א). שתי סיבות עיקריות לכך:
ראשית, על ידי הלימוד ניתן להבין את הייעוד של הבריאה ולחיות על פי ערכי התורה המקודשים, לקיים את מצוות התורה ולתקן את המידות. וזהו שאמרו חכמים: "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה".
שנית, על ידי לימוד התורה האלוקית אנו מתקשרים אל המימד הרוחני שהוא שורשו של העולם הזה הגשמי, ומתוך כך נמשכת ברכה לעולם. וזהו שאמרו חכמים שהתורה קדמה לעולם, והוסיפו ואמרו שאילו היה העולם בטל רגע אחד מתורה, מיד היה חוזר לתוהו ובוהו.
מכיוון שכך, גם אדם שזכה לדעת את כל יסודות התורה (להלן, ה), צריך להוסיף ולהתעמק בה, כדי להמשיך אורה וברכה לעולם. שכן תכלית הלימוד אינה רק לדעת כיצד לנהוג וכיצד להתבונן בעולם, אלא הלימוד עצמו נחשב למצווה הנעלה ביותר, מפני שבלימוד התורה אנו עוסקים בדבר ה' שמופיע בעולם, ואין מצווה שמקשרת את האדם אל ה' יותר מאשר מצוות תלמוד תורה, שעל ידה דברי התורה האלוקית נספגים בשכלו של הלומד והופכים להיות חלק ממנו.
חובת הלימוד
ב. לרוב חשיבותה של מצוות תלמוד תורה, קיומה מבוסס על שלוש מצוות: ראשית, חובה על ההורים לדאוג לכך שילדיהם ידעו את יסודות התורה, שנאמר (דברים יא, יט): "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם". בנוסף לכך, חובה על חכמי ישראל ללמד את העם תורה, שנאמר (דברים ו, ז): "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ", וביארו חכמים שהכוונה לתלמידים, שגם הם קרויים בנים. בנוסף לכך, חובה אישית על כל אחד ללמוד בעצמו את התורה, שנאמר (דברים ה, א): "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם".
ג. נאמר על דברי התורה (דברים ו, ז): "וְדִבַּרְתָּ בָּם", ודרשו חכמים: "בם יש לך רשות לדבר, ולא בדברים אחרים". וכן נאמר (יהושע א, ח): "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". מכאן למדנו שמצוות לימוד תורה היא מצווה תמידית, ולכן אסור לאדם לאבד את זמנו לבטלה, ואם אינו עושה דבר בעל ערך חיובי – אסור לו להתבטל מלימוד תורה.
אמנם גם העושה דברים בעלי ערך חיובי, כמו רוב האנשים העוסקים בפרנסה וביישובו של עולם, לא ימלא את כל יומו בהם, אלא עליו להקדיש בכל יום זמן ניכר עבור לימוד תורה, כל אחד לפי יכולתו. ובימים שבהם הוא טרוד מאוד, ילמד מעט בבוקר ומעט בערב, ובזה יצא ידי חובת "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". ובשבתות וחגים שנועדו ללימוד תורה (ירושלמי שבת טו, ג), צריך כל אחד להקדיש שעות רבות ללימוד (עי' בהלכות שבת ה, א).
ד. חובה על כל אדם לחזור על תלמודו, כדי להיות כמה שיותר קשור לדברי התורה, וכדי לזכור את דברי התורה המדריכים את חייו, שנאמר "וְשִׁנַּנְתָּם", ולמדו חכמים – "שיהיו דברי תורה מחודדין בפיך, שאם ישאלך אדם דבר, אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד". ומי שמתרשל ואינו חוזר על תלמודו ושכחו, עובר על האיסור: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים" (דברים ד, ט).
דברי תורה שכל אדם צריך עבור חייו השוטפים, הן בהלכה והן באמונה – חובה על כל אחד לזכור. ורבנים שהציבור שואל אותם שאלות – צריכים לזכור יותר, וצריכים לדעת למצוא תשובות בספרים ובמאגרי המידע המצויים.
ידיעת יסודות התורה
ה. במשך הדורות נכתבו ספרים רבים מאוד כדי לבאר את דברי התורה, עד שכיום נעשתה התורה מרובה ומפורטת מאוד, ולא ניתן לדעת את כל מה שכתוב בה. אמנם את יסודות התורה המבארים כיצד לנהוג ולהתייחס למאורעות החיים, ניתן לדעת.
על כן חובה על כל אחד ללמוד את כל התנ"ך עם פירוש פשוט, ואת יסודות האמונה והמוסר המבוארים בספריהם של גדולי ישראל, וכן ללמוד את ההלכות הנצרכות לחייו בטעמיהן, בלא פירוט מדוקדק המחייב רק תלמידי חכמים. על גבי זה, יוסיף כל אחד להעמיק לפי זמנו, כישרונו ונטיית ליבו.
ו. המקור לכך שיש להקדים את הלימוד הנוגע למעשה, מן הפסוק (דברים ה, א): "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם", כלומר צריך ללמוד כדי לדעת לשמור ולעשות. וכן אמרו חכמים (קידושין מ, ב): "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה", משמע שהעיקר הוא ללמוד את הדברים המביאים לידי מעשה, וכך הדריכו רבים מגדולי ישראל (עי' בפניני הלכה ליקוטים א' פרק א הערה 2).
לכן, נכון שבכל הישיבות ילמדו את המסכתות הנוגעות למעשה, עם שיטות הראשונים והאחרונים המרכזיות ועד ההלכה למעשה, מתוך מטרה להקיף בשנים המעטות של הלימוד בישיבה כמה שיותר סוגיות מעשיות, הן בהלכה והן בתנ"ך ואמונה, כך שכאשר הבחורים יסיימו את המסלול הישיבתי, יהיו מוכנים כראוי לחיי המעשה ולבניית ביתם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-09-01 13:55:28
מעשר כספים
לקחנו הלוואה לצורך רכישת נכס, ההחזר עומד על 4,500 ש"ח בחודש אנו מקבלים 2,000 ש"ח שכר דירה חודשי האם עלינו לשלם מעשר כספים משכר הדירה שאנו מקבלים
נותנים מעשר מכל הכנסה, כולל מתנות כספיות, כולל הכל. 2,000 שקלים שכירות זה חלק מהמשכורת החודשית שלכם. לכן אם אתם נוהגים לתת מעשר כספים, כפי שאכן ראוי, אין סיבה לא לתת מסכום זה. קניית הנכס היא עסק שעשיתם שכנראה משתלם לכם, כך שברוך ה' אינכם נחשבים עניים הפטורים מנתינת מעשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-09-01 11:04:37
בעיות בקיום יחסים
שלום הרב בתקופה אחרונה בעת קיום יחסים האבר שלי מתקשה ומאד מהר נהייה רפה ( לפני הוצאות זרע) וכך אני לא מצליח לחדור השאלה מה אפשר לעשות כמובן על פי הלכה או אם מי צריך להתייעץ והאם יש תרופה טבעית או משהו בסגנון . תודה רבה
לא אמרת בן כמה אתה ומה מצבך הגופני הכללי. זה משמעותי מאוד לעניין זה, שכן דבר ידוע הוא שאכילה לא בריאה וחוסר התעמלות וחוסר שרירים, משפיע באופן קריטי על קישוי האיבר.
לכן הפתרון הוא לעבור לאכילה בריאה, כלומר לא לא לאכול עוגות ועוגיות, לא לאכול לחם מקמח לבן ובאופן כללי להפחית לחם, להפחית סוכר עד כמה שאפשר, ולהרבות באכילת קטניות וירקות מכל הסוגים, ולשבוע מסלטים, ביצים, אבוקדו, טחינה, אורז מלא, קינואה ושאר קטניות ודגים.
בנוסף לכך, קריטי ממש לעשות כושר (ריצה, הליכה מהירה, אופניים) לפחות פעמיים בשבוע, עדיף שלוש פעמים, כל פעם חצי שעה לפחות. ויותר קריטי זה מסת שריר, כלומר לעשות מתח, שכיבות סמיכה, ומשקולות באופן הנכון כפי שמופיע באתרים השונים.
הגוף שלך מאותת לך שאתה חייב לשמור עליו.
אתה תראה תוצאות כבר בתוך חודש, ומצבך רק ילך וישתפר. אתה תהיה פחות עייף ויותר חיוני.
זה לא קשה כמו שזה נשמע, זה עניין של הרגל. מנסיון אישי.
תהיה גיבור ואל תוותר. זו החזרה בתשובה שלך לכבוד חודש אלול של השנה הזו …
בהצלחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-09-01 09:22:03
תפילה בחולצה עם שרוול קצר
א. האם מותר להתפלל לבוש חולצה עם שרוול קצר? ב. והאם מותר לעבור כך לפני העמוד ?
תלוי איך אתה מתלבש כשאתה הולך למשל לעבודה ונפגש עם אנשים.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopnXHGryywHV7Qh__yChuoPFl1e9RqVpwZTIGbHKuYRWCTVdA8k)
הלבוש בתפילה
ג. בזמן אמירת דברים שבקדושה, צריך לכל הפחות שמקום הערווה יהיה מכוסה, וגבר צריך גם לחצוץ בין ליבו לערווה על ידי דבר שיהיה צמוד לגוף ביניהם, וגם לכסות את הראש. אבל לקראת תפילת עמידה, לכתחילה יש להתלבש באופן מכובד כפי שהיה מתלבש אילו היה נפגש עם אנשים חשובים שלוש פעמים בכל יום.
כאשר יש קושי ללבוש בגדים מכובדים לקראת תפילת עמידה, אפשר להתפלל בבגדים שרגילים להיראות בהם בפני אחרים. אישה נשואה צריכה להקפיד על כיסוי ראש, וגבר שרגיל ללכת עם חגורה, יקפיד בכך גם במקום קושי (דין החזן, לעיל ד, ד). ובכל מקרה אין לאדם להתפלל בבגדים שמתבייש להיראות בהם בפני אנשים שאינם מבני ביתו.
לחולה מותר להתפלל בפיג'מה, ולנמצא בנופש מותר להתפלל כפי שהיה מקבל אדם חשוב בעודו בנופש. וכן כאשר קר מאוד, מותר להתפלל במעיל גשם, מגפיים או כפפות.
הלבוש של החזן
ד. החזן צריך ללבוש מכנסיים ארוכים, ואם נוהגים בגילו או במקומו לבוא לפני אנשים נכבדים במכנסיים קצרים, יכול החזן ללבוש מכנסיים שמגיעים עד הברך. וכן שרוולי חולצתו צריכים להגיע עד קרוב למרפק, ואם הם קצרים, יכסה את זרועותיו עד המרפק בטלית.
ה. למנהג יוצאי אשכנז, לכתחילה החזן צריך להתעטף בטלית. ולמנהג יוצאי ספרד, רק אם אין לחזן לבוש מכובד, כגון חליפה, נכון שיתעטף בטלית (לא מברכים על הטלית בלילה).
ו. שערות הפנים מראות על בגרות גם אם מגלח אותם, לכן נער שעדיין לא צמחו לו הרבה שערות בפנים כאדם בוגר ('נתמלא זקנו'), יכול להיות חזן מדי פעם, אבל מפני כבוד הציבור והתפילה לא יהיה חזן קבוע. ומשהגיע לגיל שמונה עשרה, אם התחיל לצמוח לו קצת זקן, יכול להיות חזן קבוע. ובגיל עשרים, גם אם לא צומחות לו שערות בפנים, יכול להיות חזן קבוע.
ז. נער פחות מגיל שמונה עשרה שנפטר אחד מהוריו ולא נתמלא זקנו, לכתחילה לא יהיה חזן קבוע בתפילות שחרית ומנחה, אלא בתפילת ערבית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-09-01 07:08:11
אכילה עם תפילין
האם בימינו שלא שותים יין בסעודה מותר לאכול סעודת קבע עם תפילין? מה ההגדרה לסעודת קבע?
מותר רק אכילת עראי. גדר קבע ועראי כדין אכילה בסוכה. אביא לך את סיכום הדין מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOoq0T4mWuBLpeFyLArG925dm6xnRO2md0VWk0uZSBHiSb–zTq59)
סעודה על כל מרכיביה נחשבת כאכילת קבע, גם אם לא אוכל בה לחם.
לחם ומזונות בשיעור של יותר מנפח ביצה, נחשבים כאכילת קבע גם אם לא אוכל אותם בתוך הסעודה. ובשעת הצורך אפשר להחשיב תבשיל דגן כאכילת ארעי אף אם אוכל יותר מ'כביצה', ובתנאי שאינו חלק מסעודתו העיקרית.
בשר, דגים, ירקות, פירות ומשקים, נחשבים כאכילת ארעי כאשר אינם חלק מסעודתו העיקרית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-29 17:30:24
אישות
שלום כבוד הרבנים החשובים, אני נשוי ברוך השם, יש לי הרבה מאוד פעמים שפיכה מוקדמת כשאני שוכב עם אשתי, ניסיתי לקחת כדורים וזה גרם לי לבחילות, הציעו לי טיפול מקצועי לפתור את הבעיה, שצריך לאונן כמה וכמה פעמים באופנים שונים, המטרה העיקרית היא לא להוציא זרע אלא לעשות תרגילים שהגוף יתרגל לא להוציא זרע לבטלה – שפיכה מוקדמת במהלך הטיפול יש מספר פעמים כן להוציא שפיכה, אבל המטרה היא לשיפור לעתיד ולא חס וחלילה לעשות משהו רע
שפיכה מוקדמת שנעשית על גוף האישה, גם אם אינה בתוך הנרתיק, אינה זרע לבטלה, שהרי יש פוסקים שמתירים 'ביאה דרך איברים' דרך ארעי, שזה אומר הוצאת הזרע במתכוון על גוף האישה. קל וחומר שאם הדבר נעשה באונס, אינו זרע לבטלה. ולכן במקרים בהם למשל אסור מבחינה רפואית להוציא את הזרע בתוך גוף האישה, מותר לכתחילה להוציאו על גופה. נקודה זו מבוארת בפניני הלכה הרחבות לשמחת הבית וברכתו סוף פרק ב (ניתן לקרוא דרך האתר של פניני הלכה).
לאחר שדבר זה הובהר, כבר הלחץ במקרה שלנו ירד, דבר שמועיל מאוד לריפוי.
לגבי הוצאת זרע מכוונת שלא על גוף האישה – אסור. צריך למצוא דרכים לעשות את הטיפול באופן שאם יצא זרע, זה יהיה על גוף האישה. כלומר המשפט האחרון שהצעת אינו טוב.
אני יכול להציע פתרון שאיני יודע אם אמרו לך אותו בטיפול המקצועי, אבל ראיתי שהוא מועיל, והוא לבקש מהאישה להוציא את הזרע בתוך הנרתיק ללא משחק מקדים, ולאחר מכן, כשהאיבר נרגע, לשמח אותה ככל הניתן בחיבוקים ונישוקים ומסג' טוב, ולאט לאט תאי הזרע מתחדשים בגוף, אבל מכיוון שלוקח להם זמן להתחדש, קל יותר לשלוט על האיבר. במצב כזה ניתן גם לשלב את התרגילים שמלמדים אותך. ולאחר חצי שעה-שעה להוציא שוב את הזרע בגוף האישה בנחת ובשמחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-26 16:47:42
ברכת הים התיכון
ראיתי שהרב מסיק לברך מעשה בראשית על הים התיכון. ואני לא מצליח להבין איך אפשר לברך כך? א. האם מצאתם בכל רחבי ששה סדרי משנה שחז"ל יתקנו ברכה שתהיה נוהגת רק בחו"ל – כמו שקורים בתורה בפרשת ראה – כל המצוות נועדו להיות רק בארץ, לתקן ברכה שתהיה רק בחו"ל אין כזאת יצירה. ב. כיצד יתכן וחז"ל יתקנו לקרוא לאוקיינוס הים הגדול ולא לים התיכון, בעוד שהתורה קורה רק לים התיכון הים הגדול? ג. ממתי יהודים נורמלים מכבדים את חוץ לארץ לתת לה את התואר גדול? ד. בכלל מה טעם היה לברך בזמן חז"ל אל האוקיינוס הים הגדול, הרי הם לא נוסעו במטוס, ואדם שעומד בספינה או ביבשה רואה אותו דבר בדיוק בים התיכון ובאוקינוס, העין לא מסוגלת לראות מרחקים גדולים – ומדוע לתקן ברכה מיוחדת לאוקיינוס? בשלמא לים התיכון שהתורה קורה לו מפני חשובותו הים הגדול ניחא. ה. ר' יהודה בר אליעאי (בדרך כלל סתם משנה ר' יהודה זה ר' יהודה בר אליעאי) היה גר באיזור צפת, האם הוא תיקן ברכה למי שגר באוקיינוס? נשמע ממש מוזר. ו. בנוסף מדוע לחשוש ולברך עושה מעשה בראשית – הרי מסתבר לי שגם מי שמברך שעשה את הים הגדול, אין בזה חשש ברכה לבטלה, אפילו לדעות שלא תיקנו ברכה זה על ים התיכון. משום שהרי חז"ל תיקנו לשבח על הים, וכמו שמי שבריך בריך רחמנא מלכא דהאי פיתא – אין זה ברכה לבטלה, כך מי שמשבח שעשה את הים הגדול – שזה לשון התורה וודאי אין זה ברכה לבטלה. ואם כן בין כך יוצאים ידי חובה. ובין כך אין כאן ברכה לבטלה. אז מדוע להעדיף ברכת מעשה בראשית שזה נגד הסברה ונגד השו"ע והרמ"א? ז. בנוסף: מסתבר לומר שכאשר מברכים שעשה את הים הגדול מתוך כוונה ומבינים שזה גדול בגלל שזה בגבול הארץ, ומי שגר בארץ נקרא אדם גדול (כידוע הסיפור על החלה אצל האדמו"ר מסלונים הברכת אברהם) מקיים בברכה זו מצווה מהתורה של חיבת הארץ – וכיצד ניתן להפסיד מצווה חשובה זו.
הסברות יפות, ואין לי הפנאי הנדרש כדי לדון בהם, אבל עכ"פ מה נעשה עם הראשונים ורבים מהאחרונים שאמרו לברך על הים התיכון 'מעשה בראשית'? וגם אם יש מקום לומר שאין כאן ברכה לבטלה, מ"מ כשם שאנו מברכים 'שהכל' או 'אדמה' במקום שיש לנו ספק האם הברכה יותר מדויקת ('מזונות', 'העץ'), כך הוא הדין בנד"ד.
חלק מהסוברים לברך 'מעשה בראשית' הם:
רא"ש , אבודרהם, לחם חמודות, מג"א, רע"ב, א"ר, פרישה, גר"א, ערוה"ש, ישועות יעקב, מג"ג, שולחן שלמה, מ"ב, כה"ח, אור לציון ח"ב, יד, מ; הליכות שלמה כג, כט; ברכ"ה ח"ד, ג, ב; שעה"ב כא, ז, ברכת יוסף קכג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-26 04:21:46
משחק פינג פונג בשבת
שלום וברכה האם משחק פינג פונג בשבת גם נכלל בקטגוריה של עסק גדול ואסור לשחק בו בשבת או שמא הוא לא נחשב כך ואפשר להקל בו?
מכיוון שלא משחקים זאת במגרש גדול ולא רצים, אין בזה עסק גדול, ולכן דינו כדין שאר המשחקים שמעיקר הדין מותר לשחק בהם בשבת.
דין זה מבואר בפניני הלכה (אפשר לקרוא מהספרים דרך האתר של פניני הלכה).
אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOop8skhdTC2OwqPF8JQXkeVUYfs2m53C-fzUxNYurIUGaTIkaFI7):
המשחקים המותרים והאסורים
ט. אסור לשחק במשחק שבו יש למנצח רווח ממשי של כסף או מאכל, וכן במשחק שרגילים לכתוב בו, או שכולל הדבקה וגזירה. וכן אסור לבנות דברים שדורשים דייקנות מרובה ונועדו להתקיים זמן רב. אבל מותר להרכיב דברים שחיבורם אינו חזק ונועדו לפירוק (לעיל טו, יז). וכן מותר לעשות מנייר צורות פשוטות של אונייה ומטוס, אך לא קיפולים אומנותיים (אוריגמי). וכן מותר להרכיב פאזל או ליצור מילים על ידי חיבור אותיות זו לזו (לעיל יח, ה).
י. אסור לברור באופן האסור סוגים שונים של משחקים שהתערבבו (לעיל יא, כו), וכן אסור לעשות צורות בפלסטלינה משום ממרח וכותב, ולכן היא מוקצה. מותר להקים ולפרק אוהל על ידי שינוי הסדר (לעיל טו, לד), וכן מותר לעשות מחרוזת של משחק שאינה עומדת להתקיים, ובתנאי שלא יעשו קשר על קשר בסוף החוט.
יא. מותר למתוח קפיץ של מכונית צעצוע כדי שתיסע מעט, ובתנאי שלא תצפצף או תדליק נורות. אסור לשחק בצעצועים של כלי נגינה, ולכן הם מוקצה. אבל מותר לתת לתינוק צעצוע שמשמיע קול מכני בעת שמנענעים אותו או לוחצים עליו, ולגדול עצמו אסור להשמיע קול בצעצוע זה.
יב. משחק שמצריך שהאדמה תהיה ישרה, מותר לשחק רק על רצפה שבתוך הבית, כגון גולות (לעיל טו, ט). ומותר לשחק בחול דק ויבש המונח בארגז משחקים (שם י). אסור לרכוב על אופניים בשבת, ונכון להחמיר בקורקינט וסקטים, ומותר לרכוב על תלת אופן (לעיל כב, לח).
יג. מותר לילדים לשחק במשחקי ריצה להנאתם (לעיל כב, יט), אך אסור לשחק בכדורגל או כדורסל וטניס אפילו בבית, כיוון שאלו משחקים שנעשים בעסק גדול, ואינם מכבוד השבת ('עובדין דחול'), לכן הכדור מוקצה. ומטעם זה אסור גם לצפות באנשים שמשחקים במשחקים אלו. אמנם בכדור של ילדים קטנים מותר לשחק על קרקע מרוצפת. וכן מותר לשחק בטניס שולחן חובבני, הואיל ורגילים לשחק בו בבית.
יד. לגבי גדולים שהגיעו למצוות, טוב להחמיר ולהקדיש את הזמן החשוב של השבת ללימוד תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-18 09:56:57
פסיקת הלכה ע"פ נביא
שלום הרב לפי הכוזרי מאמר שלישי סימן מא' האם יוצא משם שאפשר לפסוק הלכה ע"פ נבואה ולא רק בדרכי ההקש שקיבלנו ממשה רבנו?
אכן זו דעת ריה"ל.
בהקדמת הרמב"ם למשנה, ב הוא חולק על שיטה זו, ולדעתו פסיקת הלכה היא רק על פי סברא ולא על פי נבואה.
הרב קוק מביא כמה ראיות לשיטתו של ריה"ל. הוא מסביר שלנבואה ודאי הייתה השפעה על פסיקת ההלכה, גם אם לא על הפסיקה עצמה, לכל הפחות על אופן הלימוד המביא לפסיקה [אגרות הראי"ה חלק א קג, ועיין עוד הקדמה לשבת הארץ].
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-15 15:06:53
תספורת
מה המספר הכי נמוך שאפשר להסתפר בו
לא מבין בספרים של המכונות, צריך שיישאר באזור הפאות שערות באורך 4 מילימטר.
גדרי מצוות "לא תקיפו"
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-15 09:28:44
רבית בתשלומים
חברת נדל"ן עוזר למצוא דירות שוות להשקעה ועוזר בניהול הנכס. יש ב' אופציות לתשלומים. 12 תשלומים שוים, או תשלום אחד מראש בהנחה של 12%. האם יש בכך איסור רבית לשלם מראש ולקבל את ההנחה?
כן יש כאן בעיה של ריבית, אבל מכיוון שכבר עברתם על האיסור בכך שדובר במפורש על הפרש התשלום, ואתה רוצה לבחור בתשלום הזול שבו אין בעיה של ריבית, אתה יכול לבחור בו.
כל חברה היום צריכה שיהיה לה היתר עסקה, ובזה לפתור את כל בעיות הריבית, כמו שעושים כל הבנקים וכל החברות הגדולות. זה דבר פשוט וקל שלא ייתכן שכל חברה לא תעשה אותו. אם אין להם, צריך ללמד אותם שהם חייבים שיהיה להם כדי שדתיים יוכלו לעשות איתם עסקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-15 07:18:25
דאורדורנט בתשעה באב
שלום, האם מותר לשים דאורדורנט בתשעה באב על פי הרב אליעזר מלמד.
התשובה לשאלתך מובאת בפניני הלכה זמנים פרק י, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה:
אסור לסוך אפילו מקום קטן שבגוף בשמן או משחה לתענוג, וכן אסור להשתמש במוצרי קוסמטיקה כאבקות ומשחות לייפוי העור או לריח טוב. אבל מותר למרוח ווזלין לסדקים בשפתיים, ומשחה נגד גירוד או נגד יתושים.
לפי המבואר, בושם אסור לשים משום שהוא נועד לתוספת ריח טוב, אבל דאודורנט מותר כיוון שנועד כדי שלא יהיה ריח רע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-13 06:55:14
לימוד למבחן בתשעה באב
האם ניתן ללמוד אחרי חצות היום בתשעה באב למבחן גדול שיש לי בעוד כמה שבועות?(לא קודש) כמו"כ: אשמח לדעת האם יש חלוקה ביו לפני חצות ואחרי חצות מבחינת הלימוד תורה שאפשר ללמוד? וא"כ מה המקור/הטעם לחלוקה כזאת?
לא, שהרי התירו ללמוד רק דברים מצערים, ולימודי חול לא רק שאינם מצערים אלא מסיחים את הדעת מהאבלות.
לפי המבואר בפניני הלכה דין זה שייך עד צאת הצום, שעד אז אין היתר ללמוד דברים שאינם מצערים או קשורים לאבלות.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/en/product/kitzur/?srsltid=AfmBOoo1oBlLdqlofitgb7UVW4k-7qkHwPfBcClLlVotEkS_6LcjnMjH) :
לימוד תורה
כדי שלא להסיח את הדעת מהאבלות, מותר ללמוד רק בדברים עצובים, ואלו הם:
כז. בתנ"ך, מותר ללמוד את פרקי התוכחה שבפרשות בחוקתי, כי תבוא והאזינו, וכן את מגילת איכה ופרקי החורבן שבספרי מלכים, ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל, תרי עשר, דברי הימים. אבל אין ללמוד את נבואות הפורענות של הגויים הרשעים, שהן שמחה לנו. וכן מותר ללמוד את ספר איוב שעוסק בייסורים, אך לא את סיומו. מותר ללמוד עם פירוש פשוט בלבד, מפני שהלימוד המעמיק משמח.
כח. בדברי חכמים, מותר ללמוד את אגדות החורבן ממסכת גיטין, ואת מדרש איכה רבה תוך דילוג על המדרשים שעוסקים בנחמה. וכן מותר ללמוד פרק שלישי ממסכת מועד קטן שעוסק בהלכות אבלות ונידוי, וכן את הגמרא בסוף מסכת תענית שעוסקת בדיני תשעה באב. וכן מותר ללמוד ספרי מוסר.
כט. בהלכה, מותר ללמוד את הלכות ימי בין המצרים ותשעה באב ושאר תעניות, ואת הלכות אבלות. אך לא ילמדן בעיון, ואם עלה בדעתו חידוש חשוב שחושש לשכוח, מותר לכותבו בקיצור. וכן רב שנשאל שאלה שאינה סובלת דיחוי בהלכות שאסורות בלימוד, יענה בקיצור ובלא טעם.
ל. אסור לקרוא בתשעה באב ספרים מרתקים או עיתונים או ללמוד שאר חכמות. ומותר לקרוא ספרי היסטוריה על החורבן והגלות, ועל הצרות והייסורים שעברו על עם ישראל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-12 10:30:34
ספק ברכות להקל
שלום הרב האם על כל סוגי הברכות יש את הדין ספק ברכות להקל? תודה רבה
כן, חוץ מברכת המזון שהיא מהתורה, ויש אומרים שגם ברכת התורה בבוקר.
דין זה מבואר בפניני הלכה ברכות פרק יב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOoo8Q6phdbKWO0nIGlJGl-Q4WhQ1oV3WENtfY_epxvUoKGyJpRX3) :
ספק ברכות להקל
ג. כאשר ישנו ספק האם צריך לברך ברכה מסוימת, כגון שלא זוכר האם כבר בירך ברכה ראשונה או אחרונה – לא יברך שוב, שבספק בדברי חכמים הלכה להקל. ואם אפשר למצוא פתרון, כגון לצאת ידי חובה בברכת חברו, או לאכול מאכל שלא חשב כלל לאוכלו ולהוציא בברכתו את המאכל המסופק – נכון לעשות זאת כדי לצאת מהספק. וכשאין לו פתרון אחר, טוב להרהר את הברכה בלב (ועי' לעיל ט, יד).
ד. אכל ארוחה על לחם ושבע, נתחייב בברכת המזון מהתורה, וכיוון שבספק בדברי תורה הלכה להחמיר, כאשר מסופק האם כבר בירך, צריך לברך כדי לצאת מהספק. וכן נוהגים יוצאי אשכנז לגבי ברכת התורה בבוקר (עי' בהלכות תפילה י, ב). כמו כן, בכל מקום שיש מנהג ברור לברך, מברכים בלא חשש לספק ברכות, כדוגמת ברכת ההלל בראשי חודשים (עי' בהלכות זמנים א, יא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-12 10:25:48
יום טוב שני של גלויות
אני גר בארץ וזה שנה שאני נמצא בחו״ל לטיפול רפואי למחלה קשה ״לוקומיה״ ומקבל דם כל שבועיים. ה אמוגלובים שלי נמוכה מאוד . הטיפול יהיה ארוך לפי הרופאים . הם יהירים שומרי מצוות ומומחים ומטפלים בי כמו שצריך . יש לי דירה בארץ ועתה רוצה אני לדעת מה עם היום טוב שני של גלויות . אני ואשתי שנינו בחו״ל בני שמונים.אני מודה לכבודו ולתשובתו אני מחכה . אליהו
קודם כל אני מאחל לך רפואה שלמה במהרה.
על פי המבואר בפניני הלכה מועדים פרק ט מכיוון שאתה נמצא שם כבר שנה ולפי דבריך צפוי שתשאר שם עוד זמן רב, כך שאינך יודע מתי תחזור לארץ, דינך במשך שהותך שם כבן חוץ לארץ.
(אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה, אביא לך את סיכום הדברים למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
היוצא לזמן רב ודעתו לחזור
ד. היוצא מהארץ למשך שנה לפחות, למטרה שאין לה זמן קצוב, אף שדעתו לחזור, דינו במשך שהותו שם כבן חוץ לארץ. אמנם כשיגיע לבקר בארץ דינו כבן ארץ ישראל, הואיל ויש לו זיקה עמוקה לארץ.
ה. היוצא למטרה ברורה שיש לה זמן קצוב שבסיומה הוא מתכנן לחזור לארץ, כגון שיוצא להשלמת לימודים גבוהים, או לשליחות חינוכית או עסקית – אם הוא מתכוון לחזור בתוך פחות מארבע שנים, נחשב עדיין כבן ארץ ישראל.
ו. אם רב הקהילה שנמצא בה בחו"ל הוא מורה הוראה מובהק שכל בני הקהילה נשמעים להוראותיו, ולדעתו כל השוהים בקהילתו שנה ומעלה דינם כבני חוץ לארץ, צריך לנהוג לפי פסיקתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-11 17:04:09
האם חייבים לאכול פת בסעודה מפסקת של תשעה באב אם אכל סעודה ראשונה אחר חצות עם כמה תבשילים?
שלום לכב' הרב במקרה שאוכלים בערב תשעה באב אחר חצות סעודה עם כמה תבשילים אבל בלי פת, ולפני השקיעה אוכלים סעודה מפסקת. איזה סעודה משני הסעודות תחשב כסעודה מפסקת ? הרי בשניהם לא אכל פת. לכן האם חייבים לאכול פת בסעודה המפסקת כדי שהיא תחשב כ סעודה מפסקת ולא הסעודה שאכל אחר חצות תחשב כסעודה מפסקת? האם ניתן לומר שאם אכל כמה תבשילים בסעודה הראשונה זה מראה שהוא לא התכוון שהסעודה הזו תהיה המפסקת. ממילא כוונתו היא שהסעודה השניה תהיה סעודה מפסקת. מה שכתוב במשנ"ב תקנ"ב ס"ק כ' האם פירושו שחייב פת כדי שהסעודה המפסקת תחשב כסעודת קבע ולא סעודת עראי?
אין צורך לאכול פת, מה גם שאין כל כך ערך ללחם עבור הצום כך שחבל על המקום בקיבה. הסעודה הסמוכה יותר לצום היא המפסקת, מה שחשוב זה רק להגיע אליה עם מקום בקיבה כדי שתחשב סעודה.
הדברים מבוארים בפניני הלכה זמנים פרק ט. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
סעודה מפסקת
א. בסעודה האחרונה שאוכלים לפני הצום, אסור לאכול בשר ועוף ולשתות יין, ונהגו שלא לאכול דגים מפני שהם מאכל חשוב, וכן אסור לאכול שני תבשילים, מפני שבאותה שעה האבל על החורבן גובר ואין ראוי לאדם לענג את עצמו.
ב. כאשר התאחרה השעה ויש חשש שאם לא יאכל ארוחה עם כמה תבשילים יקשה עליו הצום, יכול לאכול ארוחה כזו, לברך ברכה אחרונה, ואז לעשות הפסקה של עשרים דקות, ולאחריה יאכל את הסעודה המפסקת. וייזהר שלא לאכול בארוחה הראשונה הרבה עד שלא יהיה לו תאבון לסעודה המפסקת.
ה. מי שסיים לאכול סעודה מפסקת ורוצה לאכול עוד, רשאי, שהצום מתחיל בשקיעת החמה ולא בסיום הסעודה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-11 09:34:49
בשר לקטנים בתשעת הימים
שלום האם ילדים יכולים לאכול בשר בתשעת הימים, בתשעה באב ובעשירי באב ? עד מתי איסור אכילת בשר בעשירי באב בעדות המזרח?
תשובה לשאלותיך מובאות בפניני הלכה זמנים, אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/) :
כא. מנהג יוצאי אשכנז שלא לאכול בשר ולא לשתות יין בכל תשעת הימים, ולמנהג רוב יוצאי ספרד מותר לאכול בשר ולשתות יין בראש חודש אב. ולמנהג עולי תימן, רק בסעודה מפסקת שלפני צום תשעה באב נמנעים מאכילת בשר ושתיית יין (דין עשירי באב, להלן י, מד-מו). לכל המנהגים עדיף שלא לתת בשר ויין גם לקטנים שלא הגיעו לחינוך.
מד. התענית נקבעה ליום ט' באב מפני שאז החלה שריפת בית המקדש, אך כיוון שבפועל רובו נשרף בי' באב, נהגו רוב ישראל להמשיך את מנהגי האבלות גם ליום זה עד חצות היום. לכן אין לכבס וללבוש בגדים מכובסים, ואין להסתפר ולשמוע מוזיקה משמחת, ואין לרחוץ בחמים וללכת לבריכה, ואין לברך 'שהחיינו'. ובשעת הדחק אפשר להקל. לגבי בשר ויין, יש מיוצאי ספרד שנהגו להחמיר כל היום (שו"ע), ויש שלא נהגו כלל להחמיר בזה (מנהג תימן, ג'רבה ולוב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-11 07:56:23
תשעת הימים וביטול תורה
בהלכות תשעת הימים, מפורטים בילויים שונים(כגון ים, נופש, טיולים), אם הם אסורים/מותרים. אך גברים חייבים בתלמוד תורה בזמנם הפנוי, ולכן, כשכתוב 'מותר', האם הכוונה: 1. מותר מצד תשעת הימים, אך עדיין אסור מצד ביטול תורה 2. מותר לנשים ולקטנים
החיוב ללמוד תורה בזמן הפנוי קשה להגדרה, הלכה למעשה כל עוד האדם עושה דברים מועילים ומקדיש גם זמן לתורה בבוקר ובערב וזמן רב בשבת, אינו מבטל תורה. וכפי שמובא בפניני הלכה ליקוטים א', אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
ג. נאמר על דברי התורה (דברים ו, ז): "וְדִבַּרְתָּ בָּם", ודרשו חכמים: "בם יש לך רשות לדבר, ולא בדברים אחרים". וכן נאמר (יהושע א, ח): "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". מכאן למדנו שמצוות לימוד תורה היא מצווה תמידית, ולכן אסור לאדם לאבד את זמנו לבטלה, ואם אינו עושה דבר בעל ערך חיובי – אסור לו להתבטל מלימוד תורה.
אמנם גם העושה דברים בעלי ערך חיובי, כמו רוב האנשים העוסקים בפרנסה וביישובו של עולם, לא ימלא את כל יומו בהם, אלא עליו להקדיש בכל יום זמן ניכר עבור לימוד תורה, כל אחד לפי יכולתו. ובימים שבהם הוא טרוד מאוד, ילמד מעט בבוקר ומעט בערב, ובזה יצא ידי חובת "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". ובשבתות וחגים שנועדו ללימוד תורה (ירושלמי שבת טו, ג), צריך כל אחד להקדיש שעות רבות ללימוד (עי' בהלכות שבת ה, א).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-08 14:06:57
צום תשעה באב לאישה בהריון
שלום רב, האם אישה בהריון בחודש שמיני צריכה לצום בתשעה באב? ההריון תקין ב"ה, אבל האישה חוששת שבגלל שהיא בחודש מתקדם הצום יגרום לזירוז בלידה. תודה.
צריכה לצום.
התשובה לשאלתך מובאת בפניני הלכה זמנים פרק י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):
מעוברת חייבת בצום תשעה באב גם אם סובלת ממיחושים שונים, אבל אם סובלת מאוד נחשבת חולה ופטורה מהצום. מי שיש לה ספק אם היא נחשבת חולה, תתחיל לצום, ואם תרגיש חולשה גדולה, הרי שעברה ממצב של מעוברת למצב של חולה, ופטורה מהצום. וכן כאשר יש חשש שבמקרה שלה הצום יגרום להפלה, לא תצום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-08 13:36:40
קניית ציוד לבית ספר בתשעת הימים
שלום האם מותר לקנות ציוד לבית ספר לילדים בתשעת הימים?
אם מדובר על דברים משמחים – אחרי תשעת הימים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-08-08 08:00:25


