חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
שבת
שלום כבוד הרב, תודה על הכל, תודה על האפליקציה החדשה הבנתי מספר של הרב בעברית שמותר לערות מכלי שני לכלי שלישי שמונחת בו כבר שקית תה אבל בספר מתורגם בצרפתית משמע לשים השקית תה בכלי שלישי אחרי המים. מה ההבנה הנכונה? תודה רבה
אכן זהו תיקון חדש של הרב, שמותר לערות מכלי שני על כל דבר שאיננו יודעים שהוא מקלי הבישול. כנראה שהספר בעברית שקראת יצא לאחרונה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-01-11 18:07:02
שאלה בהלכות שבת
שלום ברצוני לשאול לגבי סימניה צבעונית שהיא כמו מדבקה שמיועדת לספר ,במקום שסיימתי אני שם את הסימניה ,האם מותר להשתמש בסימניה כזאת בשבת? ואם כן מה הדין אם אני יודע שאת הדף האחרון עם הסימניה המודבקת אפתח בעוד שבוע תודה משה
פניני הלכה שבת יג, יב – מותר להשתמש בדבקית-סימניה, שהואיל ונועדה להדבקה חוזרת עשרות ומאות פעמים, דינה כדין סגירת ופתיחת כפתור וסקוטש, שאין בהם איסור 'תופר' ו'קורע'.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-01-09 17:01:12
שבת
שלום וברכה 1. לגבי העניין של נתינת מתנה בשבת שמי שמביא לחתן בר מצווה יקנה לפני שבת ע"י אדם אחר. למה בעל המתנה לא יכול לעשות זאת וצריך ע"י אחר?(לא הצלחתי להבין גם מההרחבות). 2. ואיך זה מתבצע בפועל? הוא נותן לאדם פלוני ופלוני אומר "אני מקנה את המתנה הזאת לאלמוני"? וכן לגבי שאם שכח ולא עשה את ההקניה מערב שבת שנותן לו את המתנה כפיקדון הוא אומר לו "המתנה הזאת אני נותן לך כפיקדון עד מוצאי שבת ומשם ואילך היא שלך?" 3. כתב שם הרב שיש מקילים לתת מתנה לחתן ושבשעת הצורך יכול לסמוך עליהם. מה זה שעת הצורך במקרה כזה?
- כך הם כללי קניין. כדי להקנות משהו למישהו שלא נמצא מולי, צריך להוציא את החפץ מרשותי לרשות מישהו אחר שיהיה שליח של מקבל החפץ, שכן אדם לא יכול להוציא חפץ מרשותו על ידי עצמו – החפץ נשאר שלו.
- הוא אומר לפלוני – תגביה את החפץ הזה כדי לקנותו עבור אלמוני. פיקדון – נכון.
- כגון שהחתן מצפה למתנה, ובעל המתנה לא הקנה לו לפני שבת, וכעת משום מה לא שייך לומר לו את עניין הפיקדון, כגון שהוא לא מבין מה אתה רוצה ממנו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-01-08 22:19:49
כרטיס אדי
האם יש מצווה לחתום על כרטיס אדי המתאים לדרישות הרבנות ?
כן
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-01-08 21:43:30
הגל השקט בטלויזיה
שלום כבוד הרב האם מותר לצפות בשבת בגל השקט בטלויזיה רק לצורך התעניינות? תודה
לא. יש בצפייה בטלויזיה איסור של 'עובדין דחול', כלומר עשיית דבר שאינו מכבוד השבת, כשם שאסרו לנסוע באופניים ולשחק כדורגל וכדורסל. איסור זה מובא בפניני הלכה שבת פרק כב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-01-06 17:50:00
טבילת כלי חשמל
שלום לכם. השבוע ברביבים של פרשת שמות תשפד הרב כתב "וכן נראה למעשה שכלי חשמל אינם צריכים טבילה". לעומת זאת בספר, למיטב הבנתי, הוא צידד יותר לטבול כלי חשמל ללא אלקטרוניקה מיוחדת דוגמת טוסטר פשוט. אשמח לדעת איך ליישב את הדברים. תודה רבה.
יישר כח. גם אני הערתי לרב הערה זו, והוא כעת שינה את הפסיקה בספר כך:
"למעשה, הלכה כדעת המקילים וכלי חשמל אינם צריכים טבילה. והרוצה לחשוש לדעת המחמירים יטבול את הכלים בלא ברכה או יימצא פתרון אחר כדי לפוטרם מטבילה.
לפיכך, בכלי שאין כמעט סיכוי שיתקלקל, כקומקום חשמלי פשוט, הרוצה להחמיר יטביל אותו בלא ברכה וימתין יותר מיממה כדי שיתייבש לגמרי ולא יתקלקל בעת שיפעילו אותו." (ההמשך אותו דבר, חוץ מהמשפט האחרון של ההערה שנמחק עקב השינוי).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-01-05 08:55:30
למה אסור לגעת בכסף בשבת?
למה אסור ליקנות למכור ולגעת בכסף בשבת?
יש איסור על מקח וממכר בשבת, כלומר אסור לקנות שום דבר בשבת, וזהו שציוותה התורה לשבות בשבת כדי לשמור על צביון השבת כיום מנוחה, שנאמר (שמות כג, יב): "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת". כפי שמובא בפניני הלכה שבת פרק כב. וכיון שכך, אין לכסף שום שימוש בשבת, שהרי אסור לקנות בו דבר, וממילא חל עליו דין 'מוקצה', כדין כל דבר שאסור להשתמש בו בשבת, שאסור לטלטל אותו, כמובא בפניני הלכה שבת פרק כג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-01-02 07:37:20
הנחת חלה על הפלטה בשבת בבוקר
שלום, אני אשכנזי והולך על פי הרב אליעזר מלמד, האם מותר לשים חלה על הפלטה בשבת בבוקר? תודה רבה.
מותר, כפי שמובא בפניני הלכה בפרק העוסק בדינים אלו – פרק י.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-01-01 06:46:46
ציצית
האם בימינו מעדיף ללבוש ציצית עם תכלת או בלי?
בוודאי שעדיף עם תכלת, שכן לפי בירורים שנעשו, זה כנראה התכלת, אף שאינו מאה אחוז, מכל מקום קרוב לוודאי שמקיימים מצווה מהתורה, אז למה לפספס.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-31 14:29:08
כשרות שפתון למניעת יובש
האם ניתן להשתמש בשפתון למניעת יובש בשפתיים עם טעם ללא כשרות?
פניני הלכה כשרות ב פרק לז – שפתונים וקיסמי שיניים שיש להם טעם טוב, מותרים ללא הכשר, משום שהחשש שמא עירבו בהם חומר שאינו כשר רחוק מאוד, וקשה מאוד לבררו, ועל כן אין לחשוש לו. והרוצים להדר, יעדיפו קיסמים ושפתונים ללא טעם או עם כשרות.
אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-31 13:16:31
בסיס לדבר האסור והמותר
שלום. בסיס לדבר האסור והמותר – כיצד מחשיבים את העובדה שהדבר המותר חשוב יותר, האם לפי שוויו או מה שנזקק לו לשבת.
מדד החשיבות
כתב המ"ב שי,לג לגבי ההחלטה איזה חפץ יותר חשוב,שבעל החפצים קובע לפי החשוב בעיניו, ואפילו הוא נגד כל העולם.
וכתב האג"מ (ה,סו,כב,יז) שהדרך לברר זאת היא – אם היה צריך לוותר על אחד מהם, על מי היה מוותר, ובכלל זה אם היה מוותר כי יש לו שניים כאלה, או שיכול להשיג חפץ כזה בקלות יותר (ארח"ש יט,הערה תיד).
שש"כ (הערה רג) – הולכים אחר חשיבותו בעיניו באותה שעה. וכ"כ בחוט שני (ח"ג עמ' קעה סי' עה) בשם המ"א (רעט,ה).
רשז"א (שולחן שלמה שי,כג,ג) – הולכים אחר מה שנחשב בד"כ (היינו גם בימות החול). וכ"כ בחוט שני בשם הגר"א (מעשה רב,קיג).
למעשה – לענ"ד המדד של האג"מ הכי טוב.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-25 07:50:06
לימוד בזמן קריאת התורה ממניין אחר
שלום כבוד הרב, האם מותר ללמוד תורה בזמן שמניין שאני לא מתפלל בו קורא בתורה בבית הכנסת? תודה רבה
לא. כל הנמצא בבית הכנסת בשעת הקריאה, צריך להיות שותף לה, ומותר לו לסמוך על המקלים המתירים לקרוא בינתיים שניים מקרא ואחד תרגום של הפרשה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-25 04:55:32
כיפה עם סלוטייפ בשבת
שלום וברכה אודה על הסבך הקטע הבא מהרחבות לפניני הלכה שבת. בהתחלת התשובה נראה כי הרב מתיר שימוש בסלוטייפ לכיפה בשבת אך בהמש נראה שאסור. אודה להסבר מצדכם בבקשה. "הדבקת כיפה עם סלוטייפ לראש מותר להניח כיפה עם סלוטייפ על הראש, שלא שייך תפירה בחיבור דבר לגוף, וכפי שכתב בשלחן שלמה שמ, כד, שמותר להדביק פלסטר על הגוף. ובפרט שמדובר בתפירה שאינה של קיימא, שהרי כמה פעמים ביום יכולים להזיז את הכיפה. אבל אין להדביק את הסלוטייפ על תחתית הכיפה, כי היא כדרך הדבקת שני ניירות, שהוא תולדת תופר, ולפעמים סלוטייפ זה יכול להחזיק מעמד יותר משבוע. ובשעת הדחק, אם יש סלוטייפ מוכן לכך, אפשר לסמוך על הסוברים שתפירה לשעה דינה כקושר, והדבקה זו מחזיקה בדרך כלל פחות משבוע, ואינה תפירה של אומן." תודה בנימין
מה שכתוב זה כך: אם כבר יש על הכיפה סלוטייפ מוכן – מותר להשתמש בה בשבת לכתחילה. אם אין עליה סלוטייפ, ויש לו סלוטייפ חתוך – בשעת הדחק, כלומר אם אין לו אפשרות אחרת, ומדובר על סלוטייפ שבדרך כלל צריך להחליפו כל שבוע – אפשר להדביק את הסלוטייפ לכיפה בשבת. אם גם אין לו סלוטייפ חתוך – אסור לחתוך בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-21 23:16:59
ברכה על חטיף דגנים
שלום מה מברכים ברכה ראשונה ואחרונה על חטיף דגנים(חטיף אנרגיה)
מזונות ועל המחיה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-20 05:59:52
תיקון קוראים
מבחינה הלכתית, איזה תיקון קוראים עדיף?
זה שיש בו הבדל בין קמץ קטן לגדול
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-19 15:42:59
מותר להשתמש בתמונה מהספר של הרב מלמד כדי לעזור לציבור בישוב שלי בנושא הלכתי?
שלום רב ותודה על כל הספרים והרבצת התורה של רב מלמד והישיבה. שמתי לב שבישוב שלי הרבה אנשים מניחים תפילין קדימה מידי, כמעט על המצח שלהם. דיברתי עם הגבאי בבית כנסת והוא הסכים לתלות ציור שמדגים את הנחת התפילין הנכונה. גדול עלי לצייר לבד. חיפשתי באינטרט ומצאתי תמונה מאוד טובה בספר שלך. הרב מרשה להדפיס ולתלות? נכתוב שזה מהספר שלך…תודה רבה
בוודאי !
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-16 18:25:56
משחה בשבת
שלום, יש לי אפטה בפה והרופא נתן לי משחה שצריך ליטול עד יום שני, האם אני יכול לשים אותה בשבת?( אני הולך על פי הפסקים של הרב אליעזר מלמד)
מותר בשבת למרוח רק משחה שנספגת לגמרי בעור, או משחה נוזלית. אמנם אם המשחה לא סמיכה מאוד כמו למשל ווזלין בקופסה, אלא היא יותר רכה כמו למשל קרם ידיים, כיון שאז איסור משיחתה מדברי חכמים – במקום צער משמעותי ניתן לשים אותה בשינוי, כגון בגב האצבע, וכך המעשה נעשה על ידי שני איסורי דרבנן, ובמקום צער הדבר מותר. אם ניתן בלא צער לדחות את הדבר לאחר השבת, או לשים לפני שבת ובמוצ"ש, כיון שלא מדובר על צער משמעותי – אסור. בכלל 'מצטער' גם כאשר בלא הטיפול בשבת יגיע לידי צער משמעותי, אף שכעת אין בדבר אלא צער קטן בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-15 12:03:52
מעשרות כספים
בהמשך לשאלה הקודמת. את החזר המס אני מקבל מתרומות שהן עצמן היו מעשרות כספים. אין זה אומר שעלי לתרום מחדש את כל ההחזר? למשל אם תרמתי 8,000₪ השנה, אקבל החזר של כ-2800₪, לכאורה אפשר לדון את זה כאילו לא תרמתי את כל המעשר של 8,000₪? או שזה נחשב כהכנסה נפרדת?
אתה תרמת למקום שצריך תרומה, וכל הסכום שתרמת הגיע אליו. כעת אתה מקבל החזר ממקום אחר – מהמדינה, שהיא לא צריכה תרומה. לכן דנים את הסכום שאתה מקבל כמתנה מהמדינה, בדיוק כמו מתנות אחרות מהמדינה, כקצבת ילדים – 'הכנסה נפרדת' כלשונך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-13 10:11:09
מעשרות כספים
שלום הרב, האם יש להפריש מעשר מהחזרי מס על תרומות?
כן. זהו רווח נקי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-13 09:59:39
ברכה ראשונה במקום עבודה
שלום. 1. לגבי שתייה במקום עבודה, האם פעם אחת בתחילת היום פותרת את כל המשקאות שאשתה במשך היום? 2.אם בארוחה בחדר אוכל אכלתי מאכלים שהברכה שלהם היא בורא נפשות, האם עליי לדחות את הברכה לסוף היום, או לברך, ואז לברך ברכה ראשונה שוב כשארצה לשתות? 3. באופן כללי, יציאה לשירותים נחשב להפסק לעניין ברכת שהכל? תודה רבה.
שאלות מצויינות. אלו דינים חשובים מאוד, וצריך להבין אותם היטב. לכן אני מגיש לך את ההלכה כראוי. אם תהיה לך שאלה אחרי שתראה את הדברים, בשמחה.
האוכל ושותה בהפסקות
היושב במקום אחד ומתכוון לאכול במשך השעות הקרובות פירות או מיני מזונות, או לשתות כמה כוסות; אם יודע מראש שלא תהיה הפסקה של יותר מחצי שעה בין אכילתו או שתייתו, נכון שיברך בתחילה ברכה ראשונה על כל מה שיאכל וישתה, וכשמסיים לאכול ולשתות יברך ברכה אחרונה.
הניח לפניו צלחת מאכלים או קנקן שתייה כדי לטעום מהם מידי פעם, הרי שכל מה שהוא אוכל ושותה נחשב כהמשך אחד, ולכן גם אם יודע שלפעמים יפסיק יותר מחצי שעה, יברך ברכה אחת בתחילה וברכה אחת בסוף. אבל אם הוא יודע שיפסיק יותר מ-72 דקות, יברך ברכה ראשונה ואחרונה על כל אכילה ושתייה.
שינוי מקום
האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למפרסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.
אם אוכל או שותה בתוך ביתו יחד עם חבירו, במקום הצורך רשאי לצאת לבית אחר או לרחוב, ולא יברך שוב, כי חבירו שממתין לו שומר על זיקתו למקום אכילתו. כמו כן, האוכל בחוץ במקום אחד, כל זמן שרואה את המקום שבו בירך בתחילה, לא נחשב לשינוי מקום. ואם היה אוכל תוך כדי הליכה בדרכו, אין שינוי מקום נחשב הפסק לגביו.
אכל כזית לחם או מאכל שברכתו 'מעין שלוש' ושינה מקומו, מפני הספק לא יברך שוב ברכה ראשונה אפילו אם ממשיך לאכול במקום אחר, אך לכתחילה לא ימשיך לאכול, או שיברך ברכה אחרונה ויצא לטיול קצרצר, ואז יוכל בלא ספק לברך על מה שרוצה לאכול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-11 23:13:41