חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
טהרת המשפחה
שלום כבוד הרב. אני עם התקן הורמונלי (שאמור להפסיק את הווסת) כבר 10 חוד'. ועכשיו ראיתי כתם על לבנים צבעוניים בקוטר של 5 ש"ח ואני שבועים אחרי טבילה. האם אני טמאה??
את לא אסורה לבעלך. כתם בגודל כזה על תחתון שאינו לבן אינו אוסר את האישה.
ויותר מכך – מכיוון שיש לך התקן, אז גם אם היית רואה את הכתם על תחתון לבן, לא היית אסורה לבעלך, כיוון שיתכן שכתם זה הוא מפציעה קלה של ההתקן את הרחם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 21:36:11
טעות במקור "וכדעתו נפסק בשו"ע יו"ד קצו"
וכדעתו נפסק בשו"ע יו"ד קצו בהלכות שבועות סעיף ד בהערות המקור לא נכון
זו לא טעות, סוגיית ההמתנה של הנידה לפני טהרתה קשורה לימי הפרישה שהיו צריכים ישראל לפרוש לפני מעמד הר סיני
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 14:29:34
שבת
שלום, אני הולך על פי הרב מלמד ורוצה לדעת, אם אני אכלתי אורז בערב שבת ושמתי את הסיר במקרר האם מותר לי לשים אותו על הפלטה שוב פעם בבוקר?(העניין של ההנחה וההחזרה בילבל אותי).
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
הנחה: מותר לחמם בשבת רק מאכל מבושל שמוכן לאכילה, ורק על אש מכוסה באופן שניכר שאין פעולתו דומה לפעולת בישול. לכתחילה טוב להחמיר ולהניח על הפלטה או על טס המתכת שעל אש הגז, חוצץ נוסף עם חלל מועט, כצלחת הפוכה, ועליו יניח את התבשיל. והרוצה להקל, רשאי להניח את התבשיל ישירות על הפלטה, כיוון שאין הדרך לבשל עליה, ויש נוהגים להקל גם בטס מתכת במקום שאין רגילים לבשל עליו בימות החול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 09:14:38
ברכה על מציצת גלולה רפואית
שלום הרב בפניני הלכה ברכות פרק ט סעיף א כתוב שהמוצץ גלולה רפואית מברך עליה רק אם היא ממש טעימה לו, והמקור לדברים (לפחות כך כתוב) הוא משו״ע רד ח מ״ב מג. במקור הנ״ל כתוב על חלקה הראשון של הפסקה, המדבר על אכילת מאכל לצורך רפואי, אבל לא מופיע שם המקור למציצת גלולה. אשמח אם הרב יוכל להפנות אותי למקור הרלוונטי. תודה
אביא לך מספר ההרחבות לפניני הלכה –
על תרופה טעימה – רק אם ממש נהנה יברך
עיין בוזאת הברכה ע' 113-114 ובירור מא, שכתב שנחלקו בגלולה שיש בה מעט מתיקות. וכן עיין בפס"ת רד, יח, ובנשמת אברהם ח"ה ע' יא. והעיקר כפי שכתבתי בהלכה, שרק אם ממש נהנה מברך. ואולי אין כאן מחלוקת אלא שניסו להגדיר מתי הוא ממש נהנה ומתי לא. ומ"מ הדין הוא, שהואיל ומגמת האכילה או השתייה כאן היא לרפואה, רק אם ממש נהנה צריך לברך.
אמנם לגבי מאכל ומשקה שאוכל או שותה לרפואה, כתב במ"ב רד, מג, ושעה"צ לז, שאף שאינם טעימים כל כך, כיוון שעל כל פנים אינם רעים והחיך נהנה מהם, משמע ממ"א כד, שמברך. ונלענ"ד שיש חילוק בין מאכל לתרופה, שבמאכל ומשקה, גם אם אינו נהנה כל כך בגרונו, מברך, הואיל והוא מאכל או משקה, ויש ממנו הנאת מעיים. אבל בתרופה, רק אם ממש נהנה בגרונו, מברך, ולכן כתבתי "אם הוא ממש נהנה מהטעם".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 06:02:35
צניעות
שלום וברכה, קראתי את הלכות צניעות של הרב מלמד ולגבי הגדרים היה הכרעה בכל התחומים אבל לא היה מידע לגבי הגדרים בצניעות באיזור הצוואר שבחולצה האם צריך לאחר העצמות או מספיק קרוב לעצמות וכדומה, ולגמי גזרה צרה או צמודה?? אשמח לדעת תשובה לפי הרב אליעזר מלמד, תודה רבה
לא כתוב גדר לגבי הצוואר כי אין גדר הלכתי בזה, זאת משום שהיה ברור לפוסקים שנשים יודעות מה נחשב לצנוע במקום הצוואר, ומי שלא יודעת, שתסתכל על הנשים הצנועות הנמצאות בסביבתה כיצד הן נוהגות. נראה שקרוב לעצמות זה בסדר, אם אכן כך מקובל אצל הנשים הצנועות.
לגבי גזרה צרה או צמודה, גם בזה אין גדר, כי לפוסקים היה ברור שנשים יבינו שכל העניין של גדרי צניעות הוא – צניעות, וממילא אם הבגד צמוד לגוף באופן שרואים היטב את צורת הגוף, ודאי אין זה צנוע, ולכן אסרו ללכת עם מכנסיים. ומי שמסופקת לגבי בגד מסוים, שתשאל או תתבונן בנשים הצנועות.
כשאני אומר 'נשים צנועות', אין כוונתי לנשים שהולכות באופן המכונה 'מתנחלי', אלא לנשים צדיקות שהולכות יפה ואופנתי ואסטטי, והן צנועות באופיין ובדרכן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 18:07:04
כשרות ביצים
שלום וברכה, אחד מבני ביתנו רכש ביצים ממעין חנות שוק ללא תעודת כשרות. בתחילה ראיתי שו"תים בהם רבנים כתבו שאין צורך בכשרות של ביצים כל עוד זה נראה כמו ביצת עוף ובגלל שהסיכוי שמגיע מעוף שנטרף הוא קטן, סומכים על הרוב ואין לחשוש לכך. מנגד, אח"כ ראיתי בפניני הלכה (כשרות המזון ב פרק כד, א, הערה 1) שביצה שהיא ספק מטריפה אסורה כדין ספק דאורייתא. לא הבנתי האם הכוונה היא רק למקרה שיש עדות כלשהי לכך שמדובר בספק טריפה, או שבעצם יש כאן מחלוקת חכמים, ובגלל שלא ניתן לדעת בוודאות אזי לדעת כבוד הרב מלמד כל ביצה שלא מושגחת תהיה אסורה מחשש שבאה מטריפה? תודה רבה מראש
הביצים כשרות. מה שמובא בהערה נוגע למקרים שהורעה חזקתה של הביצה כפי שציינת. בדיוק למקרים כאלו שיש לקורא ספק, כתבתנו את הספר – 'קיצור הלכה' – כדי להביא ללומד רק את ההלכה למעשה מתוך ספרי פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/). ושם מובא כך:
ביצים
א. ביצים של עופות טהורים, כשרות לאכילה. וביצים של עופות טמאים או של עופות טהורים שנעשו טריפה בעקבות פציעה או מחלה, אסורות באכילה. וכן דין ביצה שנמצאה במעיה של נבילת עוף טהור. ביצה גמורה שיצאה מעוף ספק נבילה – מותרת, אבל ביצה שיצאה מעוף ספק טריפה – אסורה (ההבדל בין נבילה לטריפה, לעיל יח, א).
ב. אין מניחים ביצת עוף טהור שנעשה טריפה או נבילה תחת תרנגולת שתדגור עליה, שמא יטעו לאוכלה. אבל אם הניחו ובקע ממנה אפרוח – האפרוח כשר.
ג. ביצים שנמצאו בתוך נקבת עוף לאחר שנשחטה שחיטה כשרה – כשרות. אם כבר יש להן חלבון וחלמון, הן פרווה. ואם אין להן עדיין חלבון, דינן כבשר ואסור לאוכלן עם חלב.
ד. ביצי תרנגולות שאנו רגילים לאכול, אפשר לקנות מכל אדם, הואיל וביצים של עופות טמאים אינן מצויות אצלנו, וממילא כל הביצים שדומות לביצים הרגילות שאנו צורכים בחזקת כשרות.
אבל ביצים שנראות שונות מהביצים הרגילות, הכלל הוא שאם שני ראשי הביצה עגולים ככדור או מאורכים, או שהחלמון (הצהוב) מבחוץ והחלבון (הלבן) מבפנים – בידוע שהביצה מעוף טמא. אבל אם ראש אחד עגול ככדור והשני מאורך, והחלמון מבפנים והחלבון מבחוץ, ואדם שמבין בהלכה אומר שזו ביצת עוף טהור – סומכים עליו. ואם הוא נחשב אדם אמין אבל אינו מבין בהלכה, רק אם יאמר שהביצה ממין עוף מסוים שידוע כעוף טהור, הביצה כשרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 10:35:08
שפה בלימוד
Bien sûr ! Voici la traduction de votre message en hébreu : שלום רב, האם עדיף ללמוד את ספר פניני הלכה בעברית ולהתקדם לאט יותר או בצרפתית וכך לקרוא הרבה יותר מהר ועדיין להבין באותה רמה?
לימוד ראשוני כדאי לעשות בשפה בצרפתית, ואז חזרה על הדברים בעברית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 10:15:23
תורה
שלום הרב, בספר קיצור פניני הלכה, כתוב אדם צריך ללמוד קודם כל הלכה, תנ"ך, מוסר ואמונה. אני מניח שבספרי מוסר הכוונה למסילת ישרים ואורחות צדיקים (האם יש ספרים מומלצים נוספים?). האם תוכל להמליץ לי על ספרי אמונה? האם "אורות" של הראי"ה קוק זצוקלה"ה בפירוש הרב לונדין הי"ו נחשבים גם כן לספרי אמונה? וספרים נוספים של הראי"ה קוק? תודה רבה!
לגבי מוסר, חוץ ממסילת ישרים ואורחות צדיקים, כדאי ללמוד את מוסר אביך ומידות הראיה של הרב קוק. באופן כללי כדאי ללמוד את דברי הרב קוק גם עם שיעורים באינטרנט.
לגבי אמונה, הספרים המומלצים בכתבי הראשונים הם כוזרי ושלושת הקדמות הרמב"ם (הקדמה למשנה, לפרקי אבות ולפרק חלק), ובאחרונים – ספרי טללי חיים של הרב החלבן והרב ששון מצוינים ומומלצים מאוד. וכמובן שכל הספרים שכתבו רבני דורנו חשובים מאוד, כי יש ערך גדול בלימוד בהיר, ולימוד כזה נעשה כיום בצורה קלה על ידי רבני דורנו שכותבים באופן המובן לדור. באופן כללי אני ממליץ ללמוד את כתבי הרב קוק עם ספרים של רבני דורנו ועם שיעורים של רבני דורנו מהאינטרנט. יש באתרים של כל הישיבות שיעורים. כדאי לפתוח את האתר של ישיבת הר ברכה ולחפש שם שיעורים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 05:48:14
אחר הדלת נר שבת להעביר אותו למקום אחר
האם זה בסדר להדליק את נרות השבת ולהעביר אותו למקום אחר. ומה דעתך להסתובב באותו שולחן
לא. הפמוטים הם מוקצה. לכן צריך להדליק במקום נוח שלא צריך אחר כך להזיזם משם. אמנם מותר לטלטל כל מוקצה בשינוי, כלומר בעזרת המרפקים או גב היד, ואם הנרות עדיין דולקים צריך להיזהר מאוד שלא יכבו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 00:33:14
גזל
לא מזמן קניתי 3חולצות היה מבצע בחנות שאת הרביעי מקבלים בחינם לאחר מעשה רציתי להחזיר 2 חולצות ולקנות באותה חנות מכנס השאלה האם אני צריך להגיד להם שאחת מהחולצות קיבלתי במבצע
כן, צריך לומר להם, שהרי המחיר ששילמת על החולצה במבצע הוא פחות מהמחיר של חולצה בלא מבצע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-02 23:14:24
הורדת הקלטות פניני הלכה
האם אפשר להוריד את כל הקלטות של ה"פניני הלכה" לקובץ mp3? האפליקצייה של "פניני הלכה לנוקיה" לא עובדת לי (כלומר אני כן מצליח להוריד אותה לנוקיה (215 4G(, אבל שאני מנסה לפתוח אותה, זה כותב לי: "אין לך את הישום הנכון לפתיחת הקובץ הזה", מה לעשות?
נא לפנות למשרד הישיבה –
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-02 08:42:00
קריאה בשרותים
האם מותר לדבר בשרותים? האם מותר לקרוא בשרותים ספר שיש בו את המילה "אלהים" ללא כוונה תורנית (לדוגמה: "אני לא מאמין אלוהים"), האם צריך לדלג על הביטוי הזה? האם מותר לקרוא עיתון שיש בו גם משניות, אבל לקרוא רק את דברי החול שבו?
לדבר בשירותים שלא בשעת עשיית צרכים – מותר. בשעת עשיית צרכים – מותר במקום הצורך בלבד.
במשפט המצויין 'אני לא מאמין באלוהים', שם ה' הוא קודש, שלא כמו למשל במשפט 'אני לא מאמין באלוהים אחרים', או 'אלוהי הארץ' המכוון לעבודה זרה. ולכן כיוון ששם ה' במשפט זה או קודש, אסור לקרוא אותו, אלא יש להפוך את הדף ולא להשאירו חשוף בשירותים.
מעיקר הדין הרוצה להקל יכול לקרוא בשירותים עיתון חול שיש בו דברי תורה, כמו למשל העיתון בשבע, אבל יש להקפיד שדף שיש בו דברי תורה, כמו למשל מדור 'רביבים' של הרב מלמד, לא יהיה חשוף אלא להפוך לדף הבא.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-02 08:31:52
שבת
בס״ד שלום כבוד הרב תודה על המענה המהיר אשמח לשאול 2 שאלות בנושא שבת 1. האם מותר לקשור (בבגד או נעל) קשר רגיל ועליו קשר פרפר כדי להתירו תוך 24 שעות? 2. האם מותר לשפוך על מברשת השיניים מי פה (תיאדנט) ישירות ולצחצח על אף שזה יוצר קצף ממי הפה ? תודה רבה ושבת שלום
- את שואלת האם מותר לקשור את הנעליים כפי שכולם קושרים בשבת? התשובה היא – כן. וכפי שמבואר בפניני הלכה שבת וספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:קשר עניבה: קשר עניבה הנעשה על ידי הכנסת החוט לעצמו באופן שיוצר לולאה, אין בו איסור קושר, כיוון שעל ידי משיכה קלה נפתח הקשר לגמרי. וכן קשירת שני חוטים פעם אחת אינה נחשבת קשר. אבל קשר אחד ועליו עניבה, כפי שנוהגים לקשור את הנעליים, נחשב קשר רגיל שמותר לקושרו למשך פחות משבעה ימים. ומותר להוסיף לקשר זה קשר נוסף על ידי הלולאות. ולצורך מצווה, כגון בגלילת ספר תורה, מותר לקשור קשר אחד ועליו עניבה גם למשך הרבה זמן.
- מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-05-31 13:54:46
רבניים לפסיקת הלכה
האם מותר שיהיו לי כמה רבנים לפסיקת הלכה או שחייב רב אחד? האם מותר שיהיה לי רב אחד שיהיה הבסיס שלי להלכה (כי הוא פוסק), ורב אחר שאם יגיד אחרת יגבור על השני (כי הוא רבי היותר מובהק אל אינו פוסק, אלא מדי פעם בשיעורים,מביא הארות של פסיקה)? האם מותר שיהיה לי רב לכל נושא? או שבנושא מסוים לא אפסוק כמו הרב שלי אלא כדעה אחרת? האם אני חייב לפסוק כמו הרב שלי בכל מקום, או שמותר לי מעט לשנות? (אני צריך להיות חסיד או תלמיד של הרב)
כל מה שהצעת מותר, אבל ההדרכה הנכונה לכלל האנשים היא ללכת בתחילת דרך הלימוד על פי פסיקה של רב אחד, כדי להבין טוב את דברי התורה ולא להסתבך, ועם הזמן, כאשר שיקול הדעת התורני נעשה בהיר יותר, להתרחב לדעות נוספות.
אין חובה לעשות כמו הרב שלך, אלא אם כן אתה נמצא במקומו של הרב שלך (יישוב, קהילה, ישיבה) והוא אומר דברים ברורים בנוגע לדברים מסוימים בלא לתת מקום לעשות כדעות האחרות בסוגיה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-05-29 21:51:05
הסרת חולצה בבריכה
האם מותר להוריד חולצה ומכנסיים בבריכה\בים? האם זה ראוי? האם יש הבדל בין חולצה למכנס? האם יש הבדל בין סתם אדם לת"ח?
גברים יכולים לכתחילה להכנס לבריכה ולים עם מכנס קצר ובלי חולצה, ורבים מאנשי התורה והרבנים מקפידים להכנס עם חולצה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-05-29 21:43:21
אמירת יעלה ויבוא בברכת המזון
האם מי שאכל סעודה שלישית וגמר את הסעודה במוצ"ש, אבל במוצ"ש כבר מתחיל ר"ח האם הוא צריך להגיד בברכת המזון "רצה והחליצנו " או שצריך לומר "יעלה ויבוא"
התשובה לשאלה זו מובא בפניני הלכה ברכות פרק ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של ישיבת הר ברכה. אביא לך כאן את מסקנת הדברים מתוך הספר 'קיצור הלכה':
כאשר חל ראש חודש במוצאי שבת, יש נוהגים לסיים את סעודה שלישית לפני צאת הכוכבים כדי לצאת מהספק ולהזכיר 'רצה' בלבד. והממשיך לאכול 'כזית' לחם אחר צאת הכוכבים, יאמר גם 'יעלה ויבוא'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-05-28 11:16:57
מעשר
אני מכירה את ההלכה שאם נותנים לך סכום כסף עבור דבר מסוים, כגון לקנות נעליים, אין צורך לתת ממנו מעשר כספים. השאלה שלי היא האם כך הדין גם כאשר אני עובדת עבור לימודים? כלומר מבחינתי הכסף שאני מרוויחה מיועד ללימודים, האם אני חייבת לתת ממנו מעשר כספים?
יפה אמרת. שאלת חכם חצי תשובה. אכן כאשר הורים נותנים לילד שלהם מתנה מאה שקלים למשל לעשות בהם כטוב בעיניו, הוא צריך לתת מהם מעשר. אבל כאשר הם נותנים לו מאה שקלים כדי לקנות נעליים, אינו צריך לתת מעשר, שכן במקרה כזה הכסף הוא בעצם נעליים. ולכן רק אם נשאר לו עודף שיכול לעשות איתו מה שרוצה, ממנו הוא צריך לתת מעשר.
לפי זה מי שמרוויח כסף בעבודה, מכיוון שהמעסיק שנותן את הכסף לא נותן את הכסף רק עבור לימודים, אלא העובד יכול לעשות בסכום שהרוויח כל דבר, ממילא לא ניתן לומר שהכסף הוא לימודים כמו שאמרנו לגבי נעליים, ולכן צריך לתת ממנו מעשר.
כמובן שאין אנו מדברים על אדם שחי בצניעות מחמת מצב כלכלי דחוק, שהרי הוא פטור מנתינת מעשר. וכן אין אנו מדברים על אדם שהחליט שרוצה לסמוך על הדעות המקלות שאומרות שמעשר כספים הוא מצוות רשות ואינו חובה. יש רק לציין שני דברים בעניין זה: א – לא כדאי להיחשב עני… ב – חכמים אמרו שיש ברכה בממונו של מי שנותן מעשר כספים, ובוודאי שמי שלא נותן מעשר כדעה העקרית שזה חלק מחובת מצוות הצדקה, לא יכול לבנות על ברכה זו. ועי' בפניני הלכה ליקוטים ב' הלכות צדקה בעניין זה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-05-27 19:04:15
ייחוד
בס״ד שלום כבוד הרב, רציתי לשאול בדיני יחוד 1. התלמדתי בעבודה חדשה והאחמש רצה להראות לי את חדר המקפיא במחסן הוא ביקש שאכנס לחדר וסגר את הדלת בשביל להראות לי איך פותחים כשננעלים בפנים , האם להיות בחדר סגור עם גבר למספר דקות זה ייחוד? 2. אני מגיעה לעשות בייביסיטר לתינוקת ולפעמים רק אבא שלה נמצא בבית ויש לו כמה סידורים והוא יוצא האם בכמה דקות האלה צריך להשאיר את הדלת פתוחה? ובנושא שמירת נגיעה: האם מותר לבן לשתות מבקבוק ששתיתי ממנו או לאכול מאוכל שאכלתי ממנו (מאותה כפית וכו או כריך ? תודה רבה על העזרה
- זמן הייחוד האסור הוא כחמש דקות, לפי זה דנו הפוסקים האם מותר להיות בחדר נעול דקה אחת? התשובה היא שאם בעל כורחם לא יהיו במצב של הייחוד לפני תום חמש דקות, וכגון שבתוך הזמן הזה של חמש דקות יש סבירות שיגיע לשם מישהו שיש לו מפתח – אין בדבר ייחוד. אבל אם הדבר תלוי רק בהם, ואין בחדר זה מצלמות, האיסור להיות בו הוא גם דקה אחת. אמנם, רק כדי להראות איך סוגרים דלת רגע אחד בלא שהייה נוספת, זה מותר.
- לכתחילה צריך להשאיר את הדלת פתוחה, ואם הדבר לא שייך או לא נעים וכו', אפשר להשאירה רק לא נעולה, כך שכל אחד יכול להכנס לבית. יש לציין, שיש דלתות שאין להן ידית בחוץ, כך שלא ניתן לפתוח אותן מבחוץ, במקרה כזה, הדלת נחשבת נעולה גם אם לא סוגרים אותה עם מפתח. אמנם אם יש סיכוי שמישהו שיש לו מפתח ייכנס, מותר.
- מותר כאשר אין בדבר בעיה של צניעות לפי שיקול דעתם. לדוגמא, אם בחור ובחורה נפגשים לצורך שידוך, לא שייך לשתות מאותה קשית ואפילו לא מאותה כוס אלא אם כן אין ברירה. אבל אין בעיה של צניעות לבחור לשתות מכוס של אישה שהוא לא מכיר או זקנה, או כאשר מעבירים את כוס הקידוש או שבע ברכות מאחד לאחד באופן אקראי. אמנם כאשר מדובר על זוג נשוי בזמנים שהאישה אסורה על בעלה, האיסור יותר חמור, כיוון שיש יותר קירבה ביניהם (כמובא בפניני הלכה טהרת המשפחה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-05-26 19:56:07
גילוח בימי העומר
שלום, אני הולך על פי הרב אליעזר מלמד ורוצה לדעת, אם התגלחתי בימי חול המועד פסח וביום העצמאות, מתי מותר לי להתגלח על פי הרב? תודה רבה.
כפי שמבואר בפניני הלכה ובספר הקיצור לפניני הלכה, עד היום היית יכול להתגלח לכבוד שבת אלא אם כן אבא שלך מקפיד לא להתגלח אפילו לכבוד שבת, ומהיום, למנהג יוצאי אשכנז (לפי שם המשפחה שלך אתה אשכנזי) אפשר להתגלח כרגיל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-05-26 06:08:02
אבקה לנעליים בשבת
שלום האם מותר להשתמש בשבת באבקה נגד ריחות רעים בנעליים? הכוונה לאבקות מבוססות טלק עם חומרים נוספים (דוגמת אונדציל, אודורקס פונגתרים וכד׳)? תודה רבה
מותר. יש אמנם איסור לבשם את הבגדים, אבל טלק אינו בושם. איני יודע מה משמעות החומרים הנוספים, אבל אם נועדו להעצים את מניעת הריחות, זה בסדר. ואם נועדו כדי לרפא, הם מותרים רק במקום צער משמעותי כדין תרופות בשבת.
דינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-05-24 09:24:34