חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
נגיעה בדברים שהיו מחוברים לגוף והתנתקו
שבוע טוב! אשמח לדעת האם צריך ליטול ידיים לפני לימוד תורה/אמירת או חשיבת דברים שבקדושה וכדו' במקרים הבאים: א. אחרי נגיעה בשערה שנתלשה מהראש או מהגוף. ב. אחרי נגיעה בקשקשים כשהם עדיין על הראש, וגם כשהם כבר לא על הראש. ג. אחרי נגיעה בעור/פצע וכדו' כשהם כבר לא מחוברים לגוף? אם יש מקרה שבו צריך ליטול ידיים, כמה פעמים צריך ליטול? תודה גדולה מראש!
- לא
- לא
- לא. כל הדברים שציינת אינם לכלוכים שיש בהם מיאוס, אלא דברים נקיים שהתנתקו מהגוף.
- גם כאשר אדם נגע בדבר מלוכלך, אין צורך ליטול מכלי אלא די בשטיפת הידיים, אלא אם כן הוא לפני התפילה, שאז עדיף ליטול מכלי פעם אחת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-09-11 07:57:07
אמן
שלום כבוד הרב, 1)אם חזן מאריך בסופי הברכות בחזרת הש"ץ למשל, צריך לשים לב להתחיל לענות אמן רק כאשר מסתיימת לגמרי המילה האחרונה של הברכה? השאלה קיימת בפרט כאש החזן מאריך בניגון סוף ברכה, ואם לא מספיק מרוכזים בשמיעת הברכה, יש תחושה שצריך כבר לענות אמן, כי המנגינה בסגנון סיום ברכה.. 2)וכשהחזן מאריך באמירת "ואמרו אמן" לענות כשמתחיל "ואמרו אמן" כי זה לא הקדיש עצמו כבר, ואז יש הפסק בין עיקר הקדיש לעניה.. או לחכות לסוף "ואמרו אמן"?
- כן.
- לחכות לסוף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-30 20:11:33
האם מותר תיק של swiss?
שלום, אני משוכנע שמידת חסידות לא לשאת תיק של swiss שיש בו צלב. מה ההלכה מעיקר הדין? שמעתי בשם הרב עובדיה זצ"ל שמתיר מטבעות עם צלב, ובשם הרב שמואל אליהו שליט"א שאוסר (האם מעיקר הדין או ממידת חסידות? איני יודע). בנוסף, מה דעת הרב מצד מידת חסידות: האם לטשטש את הצלב יעשה את העבודה או שעצם נשיאת תיק שמיוצר על ידי חברת שזו סמלה יש בה צד שלילי מאוד (מצד זכר לעבודה זרה וגם מצד זכר אחינו הקודשים שנרצחו על ידי ימח שמם וזכרם)? תודה רבה.
מעיקר הדין מותר, כפי שבאר ביחווה דעת ג, סה על יסוד דברי הרמ"א ביורה דעה קמא, א: "צורת שמשתחווים לו דינו כדין צלם ואסור בלא ביטול. אבל אותן שתולין בצואר לזכרון לא מקרי צלם ומותר". ובמקרה הנידון הדין יותר קל, כיון שמדובר על סמל מסחרי. והמהדרים שמים עליו מדבקה או מורידים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-30 15:14:39
טבעות ונטילת ידיים
שלום, אני בד"כ מורידה טבעות לנטילת ידיים בגלל הכלל שאומר שאם לא הייתי לשה איתן בצק אז הן מהוות חציצה. לאחרונה אני פיזית לא מצליחה להוריד את הטבעות לפני הנטילה בשעות מסויימות ביום. מה לעשות לגבי נטילת ידיים? ההשוואה ללישת בצק לא כל כך עוזרת כי תאורטית במקרה כזה הייתי יכולה ללוש בצק בעזרת מכונה או לפחות בלי להשתמש ביד עם הטבעת. תודה רבה צביה
אם בפועל במציאות שאת חיה בה, אין מקרה שבו את מקפידה להסיר את הטבעת, אין היא חוצצת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-30 10:01:50
מקור מהגמרא
שלום רב, בגמרא מסכת ברכות יש קטע באגדתא המדבר על כך שאהלו של אברהם היה פתוח מכל הכיוונים. הרב קוק מסביר בעין אי"ה שזה אומר שצריך לתרום כסף לכל המוסדות, גם לאלה שאינם אנשי שלומנו (וזה נראה לי חולק על מרן הרב מלמד בדבריו השבוע ב"בשבע"). איפה המצא המקור הזה? תודה רבה תזכו להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה
המקור מקביעת חכמים לתת לקרוב יותר, וההגיון אומר שקרבה רעיונית גם נחשבת קרבה, בוודאי כאשר מדובר על נושאים חשובים כל כך הקשורים לכלל ישראל, כיחס למדינה, לפרנסה ולצבא. הדברים מובאים בפניני הלכה ליקוטים ב' בפרק ו סעיף ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) :
"ישנה גם קירבה רעיונית. התורה רחבה מיני ים, ולכל ישיבה ישנו דגש מיוחד. יש שמדגישים יותר את השמחה, ויש את המוסר. יש את אהבת הארץ, ויש את אהבת העם. יש ישיבות שמדגישות את השייכות שלהם ליישוב הארץ, לצבא, לקיבוץ גלויות, ויש ישיבות שפחות מדגישות צדדים אלו. יש ישיבות שמדגישות את ההבדל שבין דתיים לחילוניים, ויש ישיבות שמדגישות את המשותף שבכל ישראל. וכל אדם צריך לתרום לישיבות הקרובות יותר לרוחו ולהשקפת עולמו. ואין בכך שום פירוד, להיפך, על ידי ריבוי הדעות והרעיונות מופיעה התורה בשלימות גדולה יותר. וכל אחד צריך להיות נאמן להשקפת עולמו, ולשם שמים, מתוך אהבת ישראל, לסייע לישיבה המתאימה להשקפתו."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-28 16:08:18
עבודה בחנות בגדי נשים
שלום, רציתי לשאול האם מותר לגבר להיות קופאי בחנות בגדים נשים צנועים כאשר הוא לא מעורב בשלב הבחירה של הבגדים אלא רק אחראי על התשלום והעברת הבגדים בקופה
אם אין הדבר גורם לו להתבוננות אסורה בנשים, או להרהורים אסורים, אלא הוא עסוק בענייניו – מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-28 15:14:18
גרף של רעי
לגבי פיצוח גרעינים בשבת, מופיע בפניני הלכה עמ' 173 הלכות שבת חלק ב', מהדורת תשע"ז, שמותר ללהשליך את הקליפות מפיו לצלחת בידו, אולם בהערה 11 שם, כותב הרב שאין עושים גרף של רעי לכתחילה. לכאורה עפ"ז יהיה אסור להניח את הקליפות בצלחת, כיון שבכך גורם לצלחת להיות גרף של רעי. נשמח לתשובה, מרדכי ושילה
אין זה נחשב גרף של רעי לכתחילה כיון שהוא אוכל כדרכו (אורחות שבת יט, שכח ובהערות תעב אות ד-ה ותפד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-28 14:14:40
הלכה
איך ניתן להגדיר "עשה לך רב" האם מותר ללמוד מרבנים שונים תחומים שונים מרב אחד הלכה ומרב שני אמונה מבתי מדרש שונים ? האם חובה ללמוד הכל מרב אחד? רצוי?
בשנות לימודו הראשונות הרציניות של כל אחד, כלומר מגיל 18 עד 23 בערך, ההדרכה הנכונה היא ללמוד מרבנים שאינם סותרים זה זה בדרכם המחשבתית או ההלכתית, כדי שלא לסבך את הבחור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-28 05:01:10
שניים מקרא ואחד תרגום
שלום הרב, בפניני הלכה כתוב כך: "מי שלומד את הפרשה עם רש"י, אם נוח לו יותר לקרוא פרשייה שלמה מקרא ואח"כ פסוק פסוק עם רש"י, יכול ללמוד כך. אלא שאותם הפסוקים שאין עליהם פירוש, צריך לקרוא פעם נוספת, כדי שיקראם שלוש פעמים". ולא הבנתי, האם תוכל להסביר לי? 1. מי שלומד שניים מקרא ואחד תרגום עם אונקלוס ורש"י, גם רשאי לקרוא פעם אחת מקרא ואז פסוק-פסוק עם אונקלוס ורש"י ולצאת בכך ידי חובה? 2. אם קרא פעמיים מקרא, רשאי לקרוא אח"כ רק אונקלוס ורש"י, או חייב לשוב ולקרוא פסוק-פסוק ותרגומו ופירושו? תודה רבה!
- כן.
- רשאי לקרוא אחר כך רק אונקלוס ורש"י.
- יש לציין דבר חשוב, והוא שמי שלא מבין את פירוש אונקלוס אינו יוצא ידי חובה, שהרי אמרו שניים מקרא ואחד 'תרגום', כלומר רצו חכמים שאנשים יבינו היטב את הפסוקים, ולכן תקנו ללומדם עם פירוש, ואם אנשים אינם מבינים את הפירוש, מה הועילו חכמים בתקנתם? במכתבי החפץ חיים (י"ח) מובא בזה"ל: "בימים האלה אין אנו יוצאים י"ח בתרגום, לפי שאין המוני אחינו בית ישראל מבינים אותו, וצריכים אנו לביאור נכבד שיפרש היטב התוה"ק, וביאור כזה הוא פירוש רש"י, והוא אצלנו מדינא במקום התרגום". וכ"כ בספר פסקי תשובות (רפה, ה) שמי שאינו מבין את לשון התרגום, צריך למצוא פירוש אחר שיתרגם לו את המקרא (ומה שהוסיף שם שמ"מ את התרגום יש לקרוא תמיד, כיוון שניתן מסיני ועניינו נשגב מאוד. נלע"ד פשוט שאין ההלכה כך).
- כמו כן, מי שכבר למד כמה פעמים את פירוש רש"י על התורה, רשאי לבחור פירוש אחר עבור 'אחד תרגום', ובלבד שמפרש את פשט הפסוקים על פי חז"ל. כגון פירוש הרב שטנייזלץ או כגון ספרו היפה של הרב יאיר וייץ 'בדרכה של תורה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-25 04:56:14
שבעה על אב שנפטר בחו״ל
אבא של חבר נפטר הלילה בברזיל. החבר לא יטוס להלוויה שתתקיים בברזיל. איך ינהג הבן כאן בארץ בנושא האבלות( קריעה, ישיבת שבעה וכל מה שמתחייב על פי ההלכה)? המשפחה מעדות האשכנזים. תודה רבה!
הוא עושה הכל כמו משפחתו שנמצאת בברזיל. קורע כשהם קורעים (כלומר בשעת הלוויה. אם יהיה בזום יקרע ממש איתם), ומתחיל לשבת שבעה מיד לאחר הלוויה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-22 07:16:01
שמיטה
מושבניק לא דתי כיבד אותי במתנת רימון יפה ישירות מהפרדס..האם מותר לי לאכול אותו.או איך עלי לנהוג (שנת שמיטה)…
מותר, שכן פירות שביעית שגודלו באיסור מותרים, אלא אם כן יש חשש של מסייע בידי עוברי עבירה (לא שייך במקרה הזה) או של חילול ה' (כגון שהמגדל יודע שגידל באיסור ושמח מכך שאדם דתי נהנה מפירותיו). פירות שגודלו באיסור חייבים בהפרשת תרומות ומעשרות ללא ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-21 17:56:55
כלי חרסינה מצופה שלא זכור אם בשרי
שלום! יש לנו שתי קערות חרסינה בציפוי זכוכית, ולא השתמשנו בהם בשנתיים האחרונות. אנחנו כמעט בטוחים שהם שימשו רק לסלט פרווה, אבל אולי אולי לפני שנתיים השתמשנו בהם למשהו בשרי חם. הציפוי זכוכית על הכלים שלם ללא אף שריטה. אנחנו נוהגים להשתמש בכלי זכוכית לבשרי וחלבי (אני אשכנזי אישתי ספרדיה). האם ניתן להשתמש בקערות כדי לאכול חלבי חם מעתה והלאה? תודה רבה
אם אתה אשכנזי, גם אם אשתך ספרדיה, יותר נכון שלא תשתמשו בכלי זכוכית לבשרי וחלבי, גם כי הולכים במנהגי הלכה לפי הבעל, וגם כי גם לספרדים נכון שלא לנהוג כך בכלי זכוכית, כפי שבאר הרב מלמד בפניני הלכה כשרות פרק לב סעיף ה. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
לגבי הקערות, בגלל הספק אפשר להקל במקרה שאתה מציג ולהחשיבם מעתה כחלביות. לכתחילה טוב להכשירם, אבל אם יש חשש שיתבקעו בהגעלה, אפשר להקל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-21 09:23:01
עירוב
שלום, אני גר במקום ללא עירוב וצריך להוציא כלב לטיול. האם זה נחשב לטלטול להוציאו ברצועה? תודה רבה מראש!
נא לעיין בפניני הלכה שבת פרק כ סעיף ב. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-18 13:56:32
יחוד
שלום, אם שניים או שלושה בחורים מתארחים אצלי בבית בשבת ואחותי תהיה(ההורים לא יהיו). האם יש בכך בעיה של יחוד כאשר מדובר באח ואחות ועוד גברים? אם כן-האם יש מקום להקל? תודה רבה מראש!
זה בסדר, אתה נחשב שומר המציל מן הייחוד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-08-18 13:54:42
לימוד
שלום עליכם באיזה דרך עדיף יותר ללמוד הלכה? האם לקחת נושא מסוים ברמב"ם וללמוד אותו, ואיפה שפסק ההלכה השתנה בשו"ע, לראות מה אומר השו"ע והאחרונים; ואז יוצא שהרווחנו את לשון הרמב"ם מצד אחד, וגם את פסק השו"ע והאחרונים לא הפסדנו. או ללמוד רק מהשו"ע ושאר אחרונים בלבד, ללא רמב"ם? תודה רבה וישר כוח!
הדבר תלוי מאוד כמה זמן יש לך, והאם אתה לומד כחלק מקבוצה או באופן עצמאי. באופן עקרוני דרך המלך היא ללמוד את הבית יוסף שמביא את דעות הראשונים החשובות, ולאחר מכן ללמוד את השו"ע ועוד אחרון אחד שמסכם את האחרונים, כמו המשנה ברורה, ובסוף – ספר של זמנינו כמו פניני הלכה. כאשר תוך כדי הלימוד נוצר צורך לפתוח את הגמרא או אחד הראשונים בפנים כדי להבין יותר טוב, כך עושים, אך איני רואה יתרון בלראות דווקא את הרמב"ם בפנים על כל סוגיה.
יש לציין שיש יתרון גדול מאוד להקיף בזמן קצר הרבה הלכות, שכן ההלכות הן רבות מאוד, ולכן כדאי מאוד גם למי שלומד כפי שתארתי, לייחד כחצי שעה עד שעה ביום, כדי לקרוא על הסדר את סדרת פניני הלכה. הידע שניתן לרכוש כך בזמן לא ארוך, הוא עצום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-07-27 08:51:41
כבוד לחם
שלום, האם יש מנהג/הלכה שאסור לשים שקית לחם פרוס או שאריות על ידית של דלת "תלית שקית עם לחם יכולה לגרום לעניות (גמ' בפסחים)" מה זה אומר בפועל?
כל עוד אין בה בזיון ללחם – מותר, ויש שנהגו להחמיר בזה גם שאין בזיון ללחם מחשש סגולי לעניות, אך גם לדעתם אין בזה איסור. עיין פניני הלכה כשרות ב' פרק לו, ו-ח. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-07-19 08:37:42
רכישת מתנפח מים לילדים בשלושת השבועות
שלום האם מותר לרכוש מתקן מתנפחים עם מים בשלושת השבועות לפני ר"ח אב.
אם כוונתך להשכיר – מותר.
אם כוונת לקנות – אם המתנפח רק שלך, מותר לקנות ולא להשתמש, כיון שצריך לברך עליו 'שהחיינו'. ואם אתה נשוי או שאתה קונה אותו יחד עם אדם נוסף, מותר להשתמש בו, כיון שברכתו 'הטוב והמטיב'.
כל זה מבואר בפניני הלכה זמנים פרק ח. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-07-19 07:17:35
סעודת שלישית
האם יש להקפיד לשתות יין בסעודת שלישית?
פניני הלכה שבת פרק ז סעיף ה (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
"לדברי הרמב"ם, צריכים לקבוע ברכה על היין בסעודה שלישית, ויש שהבינו ממנו, שכמו שמקדשים על היין לפני סעודה שנייה, כך צריך לקדש לפני סעודה שלישית (טור). אולם למעשה, מצוות הקידוש היא פעם אחת בלילה ופעם אחת ביום, ואין מצווה לקדש על היין לפני סעודה שלישית (שו"ע רצא, ד). ויש אומרים שכוונת הרמב"ם להורות שיש מצווה לשתות יין בסעודה שלישית כדי לענג את השבת. וכן כתבו כמה אחרונים, שטוב להדר לברך על היין בסעודה שלישית (מ"ב רצא, כא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-07-18 16:34:12
שהחיינו בשלשת השבועות
האם בשלשת השבועות מברכים שהחיינו על בת שנולדה?
כן. כך מובא בפניני הלכה זמנים פרק ח. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-07-16 20:10:35
קיפול מגבת בשבת
שלום, יש לי כרית נמוכה אז אני מקפל מספר מגבות ושם מתחתיה כדי להגביה אותה. האם יש בעיה לעשות את זה בשבת? לקחת מגבת (או כמה) ולקפל בצורה סימטרית מספר פעמים, להניח מתחת לכרית ולישן על זה? כי אני יודע שזה מייצר סימנים של קווים או אולי מסיבה אחרת שזה יהיה אסור. תודה רבה
מותר
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2022-07-16 17:56:51