חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פענוח ר"ת בספר
לא מבין את ההפניה שבסוגריים העומד באמצע שמונה עשרה מאחרי הכהנים, לא ילך באמצע תפילתו לעמוד לפניהם. ונראה שיש להחשיבו כאנוס, ולכן הוא מתברך במקומו. וכפי שנוהגים החזנים, שגם כשהכהנים אחריהם אינם הולכים לעמוד לפניהם. ואף שההליכה אינה הפסקה גמורה, מ"מ בלא הכרח אין ללכת, ומסתבר שהחשיבום לאנוסים שמתברכים במקומם. (באג"מ או"ח ח"ה כ, כג, כתב שילך. ובח"ד כא, ב, כתב בסוף התשובה להיפך).
באגרות משה אורח חיים חלק ה' כ, כג כתב שילך. ובחלק ד' כא, ב כתב בסוף התשובה להיפך
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-15 05:49:25
כלאיים
שתלתי חסה באדנית והשתמשתי באדמה מקומפוסטר שלי. לאחר השקיה יצרו נבטים של דלורית ועגבניות ליד החסה , ממש אחד ליד השני,כנראה מגרעינים שהיו באדמה מהקופוסטר. העברתי את החסה למקום אחר, אך עדיין נשארו עגבניות ודלורית במרחק של סנטימטר אחד מהשני. מה עושים? ועוד שאלה, יש לי בגינה שום, תרד, פטרוזיליה בכמויות קטנות ואני אוהבת לקטף כל יום מעט. כל יום צריך להפריש תרומות ומעשרות מחדש? אני גרה באזור בו הברכה היא בספק, אשל הנשיא, ליד באר שבע. תודה רבה . אם אני אוכלת בחוץ ומוסיפה עלים לסלט, אפשר בלי להפריש ?
א. צריך להוציא אחד מהם ולשתול אותו במקום אחר.
ב. לכתחילה לא מפרישים מהתלוש על המחובר. לכן צריך כל פעם להפריש מחדש בברכה, שכן על פי המבואר בפניני הלכה כשרות, כל המקומות בארץ ישראל שנמצאים בריבונות ישראל, חייבים בתרומות ומעשרות בלא שום ספק.
ג. אכילה בחוץ בתוך הסלט ללא הפרשה אסורה. ההיתר הוא רק לקטוף ולאכול בכל פעם רק פרי אחד שנאכל בבת אחת, כגון ענב אחד או תאנה אחת. אבל אם יקטוף שני ענבים, או פרי שאין אוכלים אותו בבת אחת, כתפוח או תאנה גדולה, אסור לאכול מהם לפני הפרשת תרו"מ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-14 13:37:31
פורים במוצאי שבת
כשחל פורים במוצאי שבת כמו השנה, האם ראוי לאחר את תפילת ערבית כדי לתת זמן לשים תחפושות למעוניינים או להתפלל ערבית בזמנה ולעשות הפסקה בינה ובין קריאת המגילה?
איך שנוח לציבור. לא יודע אם כדאי לעשות הפסקה בין תפילת ערבית לקריאת המגילה, כי אנשים מתפזרים וייאחרו לקריאה. אפשר בהחלט לאחר מעט את התפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-12 19:57:39
שאלה באמונה
שאלה בענייני אמונה שלום רב דיאלוג שהיה לי עם בני בן ה-13 (תמצות של עיקרי הדברים): הוא שאל – מהיכן אנחנו יודעים שהקב"ה ברא את העולם. עניתי – כמו שלשולחן יש יצרן ולכל מוצר בעולם כך לכל היקום חייב להיות יצרן וכו'. המסקנה הייתה שעיקר השאלה רלוונטית לגבי היחס של 'למה זה מחייב אותי' כלומר חיוב קיום התורה בעקבות האמונה שהקב"ה ברא את העולם. מסקנה נוספת שעלתה היא שישנם דברים שהם מופלאים מאתנו ואין אנו יכולים להבין בהם. תשובתו הייתה: אולי אכן לא הקב"ה (כלומר מי שציווה לקיים את התורה) ברא את העולם, ובאשר להוכחות שיש על כך (כמו מתן תורה) ניתן לענות שאלו הם דברים המופלאים מאיתנו ואין אנו יכולים להבין בהם… השאלות באמונה מאוד מטרידות אותו ומקשות עליו לקיים את המצוות וללמוד תורה. אשמח לתשובה עם מקורות
- לפני תשובות לבן, אתה צריך לתת תשובות טובות לעצמך, שכן מרכיב חשוב בחינוך הוא הביטחון שיש להורים בדרכם. דבר זה עובר לילדים דרך העורקים בצורה יותר טובה מהשכל. לשם כך אני מציע לך לקרוא את פרקים א, ב, טו מתוך ספרו של הרב מלמד המסורת היהודית. שם הדברים מובאים בתמציתיות. בנוסף לכך, מן הסתם יש באינטרנט שיעורים טובים באמונה בדיוק על הנושאים שאתה נשאל.
- חשוב לדעת שלא תמיד הילד שואל מה שהוא באמת מתכוון לשאול. פעמים רבות הוא שואל על אלוהים למשל, אבל באמת הוא שואל מה תפקידנו בעולם? למה כולם שונאים אותנו? לכן הרב צבי יהודה קוק היה לומד עם החוזרים בתשובה ששאלו אותו שאלות כאלו, את פרשת לך לך – בחירת ה' באברהם, ואחר כך את ירידת ישראל למצרים, ויציאת מצריים ומתן תורה וכו'. כלומר מספר את הסיפור של עם ישראל.
- יש רבנים עם ניסיון בתחום הנוער והחינוך, לכן כדאי לשמוע מה יש לרב יוני לביא למשל לומר בעניין זה. יש לו סרטונים ושיעורים רבים באינטרנט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-11 12:44:57
שאלה בנושא דיני אבלות
שלום, לפני שבועיים אח של סבתא שלי נפטר, היא חילונית שמעוניינת לשמור את מנהגי האבלות במהלך ה30 והשנה הקרובה עד כמה שתוכל. אחד מקרובי משפחתה אמר לה שבמהלך החודש הראשון לאחר הפטירה אסור לה ללכת לביקור אצל חברות ואצל קרובי משפחה, אמר לה להימנע מביקור בבתים של אחרים. היא אלמנה, מתגוררת לבד ובימים רגילים מאוד פעילה חברתית לכן הדבר כרגע קצת מקשה עליה. רציתי לברר באמת מה הדין והאם יש צד להקל. היא ממוצא עיראקי אם יש עניין של חילוק בפסיקה בין העדות. תודה רבה.
ולכן לא לובשים בגד חדש מכובד ומיוחד, אלא אם כן יש בדבר צורך ממשי, כגון שנקרע לו הבגד ואין לו עוד כמותו. אבל חולצה וחצאית רגילה של חול מותר, וקל וחומר גרביים וגופיה שמותר. וכן נעליים מותר שאינן בגד. וכן שאר מוצרים לבית וכד' מותר.
משלוח מנות של האבל– אבֵל, אפילו בימי השבעה, חייב בכל מצוות הפורים וגם במשלוח מנות. בשנה זו יכול להסתפק במשלוח אחד המכיל שתי מנות, ועדיף שלא יהיו המנות של ממתקים.
משלוח מנות אל האבל– למנהג ספרדים שולחים מנות לאבל. ולמנהג אשכנזים אין שולחים מנות לאבֵל בכל שנת אבלותו על הוריו. ומ"מ אין האבל צריך לומר לשולחים דבר, כי יש להם על מי לסמוך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-07 10:52:10
מזוזה
על מי חלה חובת מזוזות בדירה שכורה, על השוכר או המשכיר?
חובת מזוזה היא על השוכר, משום שמזוזה היא חובה על מי שגר בבית, ולא על הבית עצמו, שהרי אין בעיה שיהיה בית בלי דיירים ללא מזוזה.
שולחן ערוך יורה דעה רצא, ב – "השוכר בית מחברו, השוכר חייב לקבוע בה מזוזה ולתקן מקום קביעותה. ואפילו שכר הבית בחזקת שיש לו מזוזה, לא הוי מקח טעות."
שולחן ערוך חושן משפט שיד, ב – השוכר חייב לעשות מעקה ומזוזה ולתקן מקום המזוזה משלו וכן אם רצה לעשות סולם או מרזב או להטיח גגו הרי זה עושה משל עצמו."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-06 14:46:44
שירת נשים בהקלטה
האם מותר למנחה רדיו להשמיע שירים של זמרות (נקיים כמובן).
אם אתה רוצה לסמוך על המקלים – מותר. הסוגיה מובאת בפניני הלכה ליקוטים משפחה ז, יג. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-06 07:36:55
שבת
שלום, בעלי אינו שומר שבת, ומדי שבת הוא מכין קפה באופן הבא: טוחן פולי קפה במטחנה חשמלית או ידנית ומעביר אותם למכונת קפה חשמלית או ידנית (בדומה למסחטת מיצים) להכנת הקפה עצמו. לעיתים לאחר טחינת הקפה הוא מוסיף מים בלבד (ללא שימוש במכונה). אשמח בבקשה לדעת האם הכלים בהם הוא משתמש נאסרים לשימוש: מטחנת הקפה מכונת הקפה קומקום כפיות כוסות תודה רבה!
שאלה דומה נדונה בפוסקים לגבי סירים שחילוני בישל בהם. כל הדיון הוא רק האם הכלי נאסר עבור עושה האיסור, אבל לאחרים אין איסור להשתמש בכלי. וכל זה לגבי סירים שבישלו בהם, שכן כיוון שבישל במזיד, המאכל אסור באכילה עבורו לעולם, וממילא הכלי בלע טעם איסור. אבל במקרים בהם אין בליעת טעמים, כי המאכל לא חם, הכלי לא נאסר גם עבור המשתמש בו בשבת במזיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-29 15:13:29
ברכת הגומל לאחר ניתוח
עברתי ניתוח מורכב בהרדמה כללית, הכולל החלמה ארוכה. אני רוצה לברך הגומל אבל ממש לא רוצה שמישהו בסביבתי או ממכריי ידע שאני עוברת משהו. כן יש רצון לברך להכרת הטוב שהמהלך היה ללא סיבוכים. האם אני יכולה לברך בפני נשים (בקהילה אחרת שאינה מכירה)
צריך בפני עשרה גברים. זה יותר טוב מנשים, כי נשים ישאלו אותך על מה ברכת, וגברים לא ישאלו כלום, וגם לא יראו אותך, כי את יכולה לברך מעזרת הנשים מאחורי המחיצה.
הכי טוב לעשות זאת באחת מתפילות ימי החול, בהן אין נשים בעזרת הנשים. פשוט לומר לאחד המתפללים שאת רוצה אחרי התפילה לברך, אז רק שיאמר בקול מיד בסיום התפילה – 'ברכת הגומל', ואז את תברכי מעזרת הנשים בלי שאף אחד יראה אותך, וזהו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-29 15:04:22
מדבקות בשבת
שלום הרב, האם מותר לתת לביתי הקטנה להדביק מדבקות משחק בשבת, אע"פ שהן לא מחברות בין חלקי דברים, רק נדבקות על דף?
לא אמרת בת כמה הבת (אם פחות מגיל שלוש או יותר), ולא האם זו הדבקה קבועה או שאלו מדבקות רב פעמיות.
לגבי הגיל – מגיל שלוש מחנכים את הילדים לא לעשות איסורים.
לגבי ההדבקה – אם אלו מדבקות רב פעמיות שחלק מהמשחק בהן זה להדביקם ולהסירם באלבום, אפשר להקל, כמו שהקלו לגבי הדבקת סימניות רב פעמיות של ספרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-28 08:10:23
תפילה
אנחנו מיניין של סטודנטים וליפעמים התפילה מיתעקבת ואין לנו זמן עד שיתחיל השיעור אז אנחנו עושים רק תפילת עמידה אחת, אבל יש בינינו דעת שונות לגבי מה האופן שבו זה עובד קבוצה אחת אומרת שצריך לענות אמן על הברכות של החזן, והקבוצה השניה אומרת שצריך להיתפלל ביחד עם החזן כיאילו התחלנו תפילת עמידה רגילה עד קדושה (שזה ליכאורה החלק השונה היחיד),מי מהקבוצות צודקת?
פניני הלכה תפילה פרק יט
תפילת שחרית: כאשר חלק מהמתפללים מוכרחים לצאת לעבודה ולא יישאר מניין לחזרת הש"ץ, או במניין מצומצם שחלקם מאריכים מאוד בתפילה ולחבריהם קשה להמתין שיסיימו – יתפללו כולם יחד תפילה אחת, וכך יעשו: החזן יתחיל את התפילה בקול וכולם יתפללו איתו בלחש, ויאמרו יחד קדושה, ולאחר שהחזן יסיים את ברכת 'האל הקדוש', ימשיכו כולם להתפלל בלחש. אם יש שם כהנים, ייטלו ידיהם לפני תפילת עמידה ויתפללו על הדוכן, וכשיגיע החזן לברכת 'רצה' יגביה את קולו, וכשיגיע לברכת כהנים יברכו הכהנים, ומי שסיים את תפילתו וכן מי שנמצא באותו מקום בתפילת הלחש, יענו אחריהם 'אמן'. לאחר ברכת כהנים יסיים החזן בקול את ברכת שים שלום, ויסיים כל אחד את תפילתו בלחש.
תפילת מנחה: כאשר מתפללים תפילה אחת בתפילת מנחה, מי שרגיל לומר את תפילתו מהר יותר מאחרים, טוב שיתחיל להתפלל לאחר שיסיים החזן 'הא-ל הקדוש', כדי שיזכה לענות 'אמן' על ברכותיו. ומי שמתפלל בקצב רגיל, טוב שיתחיל להתפלל עם החזן, כדי שיוכל לומר יחד עם כולם תחנון ויענה לקדיש שלאחר התפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-28 07:54:18
הסרת שיער לגבר
האם מותר לגבר להסיר שיער ממקומות מסוימים כאשר זה מפריע לאשתו?
כן. יש חילוק בין הסרה לשם יופי שיש יותר מקום להחמיר, והמיקל ילעמ"ס כיון שכיום גברים רבים מסירים שיער מגופם. לבין הסרה במקומות שמפריע, או לשם הסרת גנאי, אבל לא לשם תוספת יופי, שמותרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-27 07:49:07
התרת נדר בלימוד תורה
שלום, בערך בכיתה ו' התחלתי ב"ה ללמוד כל יום פרק אחד בתנ"ך. ב"ה זכיתי לעבור על התנ"ך כמה פעמים, ועכשיו אני עומד לסיים שוב ומרגיש שאני לא רוצה להמשיך את הלימוד הספציפי הזה עוד, משום שכבר ביצעתי אותו הרבה מאוד שנים, ואולי אעבור ללימוד בספר אחר או אמשיך ללמוד לפעמים אבל לא בתור חובה או פעם ביום. כשקיבלתי על עצמי, זה היה לפני הרבה מאוד זמן, ואני לא זוכר בוודאות שאמרתי שזה בלי נדר. האם זה נחשב לי כנדר? אם כן, איך מתירים? תודה רבה!
לפני ראש והשנה ולפני יום כיפור, אנו עושים התרת נדרים על כל השנה, ומודיעים שבכל השנה הקרובה מה שנעשה יהיה בלי נדר. לכן זה לא נחשב לך לנדר. יחד עם זאת, כיון שמדובר על לימוד תורה, מן הראוי שהזמן שהקדשת ללימוד בכל יום, ימשיך להיות מוקדש ללימוד (כל לימוד תורה), שכן הראת במשך השנים שאתה מסוגל ללמוד זמן מסוים בכל יום, ולכן נכון להמשיך בזה.
עלה והצלח
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-25 17:31:36
זמנים מיוחדים בלוח השנה
שלום כבוד הרב, ראיתי בפניני הלכה בכרך זמנים פרק יד שכתבת ״סימן הוא שיש לחודש אדר סגולה להפוך את הרע לטוב״. 1. רציתי לדעת האם הסגולה הזאת הייתה קיימת עוד לפני התקופה בה אירע נס פורים והנס קרה בעקבות הסגולה ורק גרם לה להתגלות בפנינו או שבעקבות המאורע החלה הסגולה להופיע בזמן חודש אדר. 2. בנוסף אני רוצה להרחיב את השאלה באופן כללי לזמנים ומועדים ביהדות, האם המאורעות התרחשו בגלל סגולה שהייתה בזמנים אלו או שהמאורעות גרמו לסגולה להופיע. 3. האם זה נכון גם לגבי זמנים שמועדים לפורענות? 4.האם יש מקורות? תודה רבה הרב
- 2. 3. גם וגם. היה יסוד קדום שהתגלה בזמן זה, והגילוי שהופיע בעולם וגם למישוש היסוד, חיזק אותו. 4. בוודאי. לא זוכר כעת בעל פה להפנות למקור מדויק, אבל אין כמעט מי שעסק בקבלה ולא כתב זאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-25 07:55:17
בין בשר לחלב
אם סיימתי לאכול ארוחה עם בשר. עברו 6 שעות מסיום אכילת הבשר, אך לא בירכתי ברכת המזון. מותר אז לאכול חלב?
מונים שש שעות מסיום אכילת הבשר ולא מברכה אחרונה, כמו כן צריך לברך ברכה אחרונה על הארוחה הבשרית לפני שאוכלים מאכל חלבי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-23 12:15:20
תפילה בשבת
אני חש מצוקה לגבי המצב, ואני מרגיש צורך להוסיף בקשות אישיות בתפילה. האם אוכל גם הלילה – תפילת מעריב של ליל שבת, להוסיף באלוקי נצור שבשמונה עשרה, בקשות לפני ה׳ יתברך שיתן לישראל ניצחון גדול במלחמה, שיתן לצה״ל לחסל את מנהיגי הטרור הרצחני ושיצווה לצה״ל פעולת חילוץ מופלאה להשבת כל החטופים והשבויים למשפחותיהם? תודה ובשורות טובות מהר. שביום פורים קטן זה, ה׳ יעשה לישראל ישועה גדולה מאוד!!!
בשבת האדם הפרטי לא מבקש אפילו בקשיות על הכלל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-23 11:52:58
קריאת שמע
רציתי לדעת בבקשה, מה דעת הרב אליעזר מלמד לגבי קריאת שמע בטעמים או לא? חיפשתי בספריו דעה שלו ולא מצאתי.. אודה לכוון אותי גם בפניני הלכה (חיפשתי בכרך של תפילה הלכות קריאת שמע, ולא ראיתי שדיבר בנושא של קריאה בטעמים או לא) תודה רבה לכם על הכל..
אין בפניני הלכה את כל הפרטים שנאמרו בכל נושא, בטח שלא כל ההידורים.
הרב מלמד עצמו לא קורא קריאת שמע בטעמים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-22 22:48:52
סירוס כלב
שלום הרב הייתי השבוע אצל הוטרינר ושאלתי אותו למה הכלב שלי לא רגוע הוא כבר בן כמעט שנתיים ועדיין הורס את הבית מלא באנרגיות וכדו' הוטרינר אמר לי לסרס אותו ואמר שבשלב מסויים בחיים הכלב גם יהפוך להיות תוקפני כלפי כלבים אחרים ויכול להיות גם כלפינו בגלל שהוא לא מסורס בנוסף אם יראה כלבה מיוחמת ויהיה עוד כלב שיריח את הטוטסטרון שלו ( כשמסרסים כבר אין ריח כזה ) הכלב השני יתקוף אותו והשניהם יפגעו במיוחד הכלב שלי שהוא קטן האם אפשר להקל ולסרס את הכלב ( מדובר בזכר ) ? ואם כן באיזה אופן ( סירוס כימי הוא בעייתי גם יותר צער בעלי חיים וגם יקר מאוד וצריך לעשות אותו פעם בחצי שנה ) ? תודה מראש
יש כמה פתרונות למצב כזה שהוא שעת הדחק :
- ברבנות של מועצה אזורית שומרון, ניתן למכור את הכלב לגוי, והוא נותן אותו לוטרינר גוי כדי לסרסו. צריך ליצור איתם קשר ולהביא אליהם את הכלב.
- אם אין הדבר באפשרותך, אתה יכול בעצמך למכור את הכלב לגוי כמו שמוכרים חמץ או כלי שצריך טבילה ולא ניתן להטבילו. צריך היינו להעביר את הכלב לידיים של הגוי, תוך הסבר שהוא קונה אותו בכך, ואתה לוקח אותו אחר כך בהשאלה בלבד, ואז אתה בעצם נותן את הכלב של הגוי לוטרינר גוי שיסרס אותו.
- אם אין לך גוי למכור לו את הכלב, אפשר לסרסו על ידי וטרינר גוי בגרמא, כלומר לא בהתעסקות עם איבר הרביה, אלא על ידי זריקה וכדומה.
- אם אין וטרינר גוי, אזי אם אכן מדובר על שעת הדחק, מותר על ידי וטרינר יהודי שיעשה סירוס זמני על ידי כדורים או שבב.
- אם גם זה לא אפשרי, יעשה סירוס קבוע בגרמא. אם אין גוי ואין אפשרות לסרס בגרמא – אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-21 19:28:07
נטילת ידיים שחרית
שלום. בפנה"ל תפילה, ח, ד לגבי נטילת ידיים בשחרית. הרב מלמד כותב בסוך הפסקה השנייה "וכיוון שכבר הסירו את הרוח הרעה בנטילה הראשונה, אין צריך לטלם אז שלוש פעמים לסירוגין, ומברכים את הברכה לפני הניגוב". האם הכוונה היא שבנטילה השניה של הבוקר מספיק ליטול בכלי פעם אחת או אפילו בלי כלי כמו אחרי שירותים? האם גם לפני תפילת מנחה וערבית הנטילה תהיה זהה? תודה רבה.
מצד הדין אין חובה ליטול מכלי בנטילה זו, אבל נוהגים ליטול מכלי כיון שיש הידור ליטול מכלי כאשר אדם היה בשירותים לפני התפילה. וכן לגבי מנחה וערבית יש הידור ליטול מכלי לכבוד התפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-16 07:04:37