חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
סדר נפילת אפיים
במניין שבו אני מתפלל לא נוהגים לומר נפילת אפיים ארוך בימים שני וחמישי, מה המקור למנהג זה?
לא יודע. תגיד מה שאתה מספיק עד קריאת התורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-01 04:11:42
הכנת קפה נמס בשבת
שלום כבוד הרב. איך בדיוק צריך להכין קפה נמס בשבת? (כלי שני או שלישי, אם אפשר לערות מכלי שני, האם זה מגבל וכו') תודה מראש!
כל משקה מותר להכין בשבת בעירוי מכלי שני. כלומר להוציא מים מהמיחם לתוך כוס, ומהכוס הזו לערות את המים לתוך כוס שיש בה קפה או תה. כך מבואר בפניני הלכה שבת פרק י סעיף ח (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). וכך מובא למעשה בספר הקיצור לספרי פניני הלכה שיצא כעת לאור (ניתן לרכוש דרך האתר של ספרי מכון הר ברכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-30 21:05:49
צניעות
מהו שיעור פתח החולצה העליון ?
אין לזה גדר מוחלט, אלא הכלל בזה הוא לפי איך שנוהגות הנשים הצנועות, כלומר לא פתוח מידי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-30 19:15:45
דיבורי חול בשבת
מה מותר ומה אסור לומר בשבת?
אביא לך את ההלכות בעניין זה המובאות בספר הקיצור לכל ספרי פניני הלכה, שיוצא בימים אלו לאור:
דיבור בענייני מלאכה
כד. אסור לומר דברים שאסור לעשות בשבת ומתכוון לעשותם בעתיד, כגון "מחר אסע לירושלים", "אדבר עם פלוני בטלפון". אבל מותר לומר דברים אלו בלא להזכיר את המילה המראה על מלאכה, כגון "מחר אלך לירושלים", "אדבר עם פלוני". וכאשר מספר על דברים שעשה בעבר, מותר להזכיר דברים אסורים, ובלבד שאין בכוונתו להדריך את חברו כיצד לעשותם.
כה. הרוצה לנסוע במוצאי שבת, רשאי לשאול את חברו שיש לו מונית "האם נראה לך שתוכל לבוא אליי בצאת השבת", אבל לא יאמר לו בלשון ציווי "בבקשה תבוא אליי במוצאי שבת", אף שלא מזכיר את המילה 'נסיעה'. וכן הרוצה לשכור פועל, רשאי לומר לו בשבת "אני מקווה לפגוש אותך ביום ראשון", אבל לא יאמר לו "בבקשה תבוא אליי ביום ראשון".
דיבור בענייני חשבונות
כו. אסור לדבר בשבת על חשבונות שיש בהם תועלת עסקית, ומותר לדבר מעט על חשבונות שאין בהם שום תועלת. לפיכך, אסור לדבר על התשלום שצריכים לשלם לפועלים, ומותר לדבר על מה שכבר שולם. וכן אסור לספר בכמה מכרו בית למי שמתעניין בקניית בית דומה. ובמקום צורך גדול, כגון שפגש אדם שאם לא ידבר עמו בשבת יהיה לו הפסד מרובה, מותר לדבר בשינוי, כגון במקום לומר "מאה שקלים" יאמר "מאה חלות".
הליכה ודיבור לצורך מצווה
כז. לצורך מצווה, כאשר הדבר נצרך דווקא בשבת, מותר לדבר בענייני מלאכה, או ללכת לראות דברים שצריך לעשות בהם מלאכה, או לחשב חשבונות כספיים. לפיכך, מותר ללכת להתבונן בבית כנסת שנמצא בתהליך בנייה, או ללכת סמוך לחשיכה למקום שייסעו משם לניחום אבלים.
וכן מותר לחשב את העלויות של סעודת חתונה, שכירת התזמורת והכנת בגדי הכלה, אבל אסור לסכם את העסקה בפועל. אסור לדבר על שכירת הצלם לחתונה ועל קניית בגדים להורים ולאחים, מפני שאינם מכלל צורכי המצווה.
כח. במקום הצורך מותר לערוך מגבית שבה מתחייבים לתת סכום לצדקה או לבית כנסת, או להכריז על אבדה גם אם היא מוקצה. וכן מותר לדבר על צורכי ציבור, כמו סלילת כביש וקביעת מיסים. וכן מותר להורים לחשב את הסכום הנדרש עבור חינוך ילדיהם לתורה, מדע ומקצוע.
וכן מותר במקום הצורך לעוסקים בחינוך לדון בתקציב בית הספר, ומותר למנהל לשאול מורה אם הוא מוכן ללמד אצלו, ואף לספר לו כמה יוכל להרוויח, בלא לסכם עמו את שכרו. וכן במקום שקשה למצוא מצות לפסח או ארבעה מינים לסוכות, מותר להודיע בשבת היכן ניתן לקנותם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-30 18:22:42
הלכות שבת
האם מותר לרכב בשבת על סקטבורד, או רולרבלייד? בכל גיל?
התשובה לשאלתך מובאת בפניני הלכה שבת סוף פרק כד סעיף י. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. וכעת אפשר לרכוש גם את ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור.
אופניים קורקינט וסקטים
אסור לרכוב על אופניים רגילים שיש להם שני גלגלים, משום 'עובדין דחול' (לעיל כב, ח). גם כאשר יש להם גלגלי עזר, אסור לרכוב עליהם. אבל מותר לילדים קטנים לרכוב על תלת אופן, מפני שתלת אופן הם אופניים של ילדים קטנים בלבד, ויש הבדל גדול בינם לבין אופניים רגילים, ולכן אין במשחק בהם משום 'עובדין דחול' (שם, 4).
יש מתירים לילדים לנסוע על קורקינט וסקטים בשבת, שכן לדעתם כשם שמותר לילדים לרוץ בשבת, כך מותר להם לרכוב על קורקינט או סקטים בשבת. מנגד, יש שאוסרים לנסוע עליהם, משום שכל מה שהתירו חכמים לרוץ להנאה הוא דווקא ברגליים, אבל לא על ידי מכשירים, שהופכים את הריצה למהירה ומקצועית יותר, והרי זה מעשה של חול.
ואף שבדיעבד יש למקילים על מה לסמוך, נכון להחמיר, משום שדעת המחמירים נראית יותר, וכשם שנהגו ישראל לאסור רכיבה על אופניים משום 'עובדין דחול', שהנסיעה בהם מנוגדת לצביון השבת, כך נכון שלא לרכוב על קורקינט וסקטים. בנוסף, על ידי הגבלת הילדים למשחקים פשוטים יותר, יתחנכו הילדים הגדולים להקדיש את השבת לתורה ומנוחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-26 22:16:35
הלכות שבת
שלום הרב האם מותר בשבת לשטוף את הרצפה ולנגב בסוף עם סמרטוט ללא סחיטה אחכ? אשמח למקור לתשובה. תבורכו.
גם תשובה לשאלה זו מובאת בפניני הלכה פרק טו, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה.
אסור לשטוף במים רצפה (שו"ע שלז, ג; מ"ב ג). ואם נשפכו על הרצפה מים רבים, מותר לגורפם על ידי מגב (שש"כ כג, ז).
כאשר מקום מסוים ברצפה נתלכלך מאוד, כגון שנשפך עליו מיץ, מותר לשפוך עליו מעט מים, ולגורפם אח"כ במגב, או להספיגם בדבר שאין חשש שיבוא לסוחטו (רשז"א שש"כ כג, הערה ל; חזו"ע ח"ד עמ' מט). כאשר כל הרצפה התלכלכה מאוד, המיקל לשפוך על כולה מים ולגורפם, יש לו על מה לסמוך (אול"צ מג, ח).
כדי שלא יגיע אדם לידי סחיטה, אסרו חכמים לקחת בידו דבר שספוג במים והדרך לסוחטו, או להספיג מים רבים על ידי מגבת וכדומה, אלא יספיגם על ידי מספר מגבות שכל אחת תספוג מעט. כמו כן, יכול להספיגם על ידי דבר שאין רגילים לסוחטו מיד כשנספג בהרבה מים, כגון נייר סופג שרגילים לזורקו. ואם אין אפשרות אחרת, ניתן לבצע את פעולת ההספגה על ידי שני אנשים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-26 22:15:03
ברכות
שלום וברכה! האם יש לברך 'על המחיה' אחרי אכילת חטיף כמו 'כיף-כף'? מדובר בחטיף של 18.5 גרם, אבל נראה שהוא כן בנפח חצי ביצה. על גב החטיף מצוין ש75% זה שוקולד בלבד ו25% זה וופל שוקולד. כיצד ניתן לדעת האם אחוזי הדגן מתוך אותם 25% מגיעים לשמינית סה"כ מתוך המוצר? (והאם החישוב שעשיתי נכון בכלל?)
מכיוון שהשוקולד לא מעורב בתוך הקמח, אינו מצרף לשיעור כזית, ולכן רק אם אכל מהמזונות בלבד שיעור כזית יברך 'על המחיה', ואם לא אכל מהמזונות שיעור כזית, אבל מכלל החטיף אכל כזית יחד עם המזונות – יברך בורא נפשות.
כך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:
שיעור ברכה אחרונה בעוגה ופשטידה
טז. עוגה בחושה שכמות הקמח מחמשת מיני דגן שבעיסה לפחות שמינית, כמו ברוב העוגות והעוגיות, כל המרכיבים שנבללים בעיסה מצטרפים לקמח, והאוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'על המחיה'. ואם שיעור הקמח פחות משמינית, האוכל 'כזית' מהעוגה יברך 'בורא נפשות'. אמנם לפני אכילתה צריך כמעט תמיד לברך 'מזונות' (להלן יא, ה-ז).
יז. בפשטידה וקציצה שאר המינים לא נועדו רק להטעים את הקמח כבעוגה, אלא יש להם ערך עצמי, ולכן רק אם הקמח מחמשת מיני דגן הוא רוב התערובת, מברכים על אכילת 'כזית' מהפשטידה 'על המחיה'. אבל אם הדגן הוא מיעוט, אין שאר המינים מצטרפים אליו, ולכן רק אם אכל מהדגן עצמו כמות של 'כזית' בזמן של שבע דקות, יברך 'על המחיה', וכגון שאכל שיעור שלושה זיתים בשבע דקות מפשטידה שהקמח שבה הוא שליש מכלל המרכיבים. אבל אם לא אכל כמות כזו, כל שאכל מהפשטידה כמות של 'כזית', יברך 'בורא נפשות'.
יח. עוגה, עוגיות או פשטידה שיש בהן מילוי שאינו מעורב בתוך הקמח, אין הוא מצטרף לקמח. לכן אם אכל מהבצק על כל המרכיבים שבו 'כזית', יברך 'על המחיה' ויפטור את המילוי. ואם לא אכל מהבצק 'כזית', אבל יחד עם המילוי אכל 'כזית', יברך 'בורא נפשות'. לכן לדוגמה, האוכל שני וופלים קטנים יברך 'בורא נפשות', והאוכל ארבעה וופלים יברך 'על המחיה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-26 20:59:29
מחמם מים בגז בשבת
שלום יש לנו מחמם מים בגז שאנחנו מכבים לפני כניסת שבת מה קורה במקרה בו שוכחים לכבות אותו לפני שבת האם יהיה אסור שברז המים יהיה על מצב אחר מלבד קרים לגמרי? מה קורה אם הברז פתוח על חמים, ואז נזכרים שהמחמם לא כבוי. האם מותר לסגור את ברז המים (אני מניח שזה גורם לכיבוי להבה במחמם)
אם בכל פתיחה של מים חמים המחמם מתחיל לעבוד – מותר לפתוח רק קרים. אם פתחו את חמים – מותר לסגור בשינוי (פסיק רישא בתרי דרבנן).
אם אין כיבויו חשמלי אלא בעזרת ברזי גז, מותר לסוגרם בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-26 17:23:52
פסח
שלום הרב, עקב המצב הביטחוני וכחלק מהמלצות פיקוד העורף הכנו בחדר הממ"ד שלנו ציוד לשעת חירום. חלק מציוד זה הינו מזון יבש, חלקו שימורים וחלקו מזון יבש כגון פסטות, קרקרים, ביסקוויטים וכו'. חלק מהמזון אינו כשר לפסח והינו חמץ. רצינו לשאול כיצד יש להכין חדר זה לקראת הפסח: .האם ניתן למכור את החמץ ולהשאירו בחדר, או שיש להוציאו? 2. האם ניתן לשים שם גם ציוד לקראת פסח והוא יהיה ליד הציוד החמץ למרות שזה פתח לבלבול? 3. נשמח לטיפים והמלצות כיצד לארגן חדר זה בצורה מיטבית לפסח תודה רבה
אני חושב שעם שפע המזון שיש היום, אפשר ונכון להתארגן לכך עם דברים כשרים לפסח, ולאכול את החמץ שהכנתם שם בחודש הקרוב. אם אינכם רוצים, אתם יכולים לסמוך על עיקר הדין שמותר למכור חמץ גמור. במקרה כזה, אפשר להשאיר את החמץ בממ"ד, אבל לסגור אותו בארון עם סלוטייפ, או לשים לפניו מחיצה בגובה 76 סנטימטר לפחות, כדי שלא תשכחו בטעות ותבואו לאכול מהחמץ מפסח.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-25 16:18:40
האם בגלל כף עץ בשרית אי אפשר לאכול פרווה עם חלב
שלום, אם יש לי כף עץ בשרית נקיה (אבל רואים עליה צבעים שונים והיא משומשת), אם אני מכין ומערבב עם הכף תבשיל פרווה בסיר בשרי נקי, האם אני יכול לאכול את התבשיל עם חלב (אני אשכנזי). תודה רבה
אם אתה יודע מראש שתרצה לאכול את התבשיל גם עם חלב, תכין אותו בכלי חלבי או בכלי פרווה.
פירוט:
א. כאשר רוצים לאכול מאכל פרווה עם מאכלים בשריים וחלביים, לכתחילה יש להכינו בכלי פרווה, וכאשר מתכוונים לאוכלו רק עם מאכלים ממין אחד, לכתחילה יש להכינו בכלי של אותו המין.
אמנם בשעת הצורך, אם הכלי עשוי מתכת או זכוכית ונוקה היטב עם סבון, מותר לבשל או לאפות בו מאכל פרווה שרוצים לאוכלו עם המין השני, מפני שכיום כלים אלו איכותיים ואינם סופגים טעמים. וכן הדין לגבי מאכל חריף כבצל, שום ופלפל חריף, שבושל או נצלה או נחתך בכלי מתכת או זכוכית שנוקה היטב.
אבל אם מדובר בכלי מתכת או זכוכית שלא נוקה היטב, או בכלי מסוג אחר אפילו נוקה היטב, אין לאפות או לבשל או לחמם בו מאכל פרווה שיודע שירצה לאוכלו עם המין השני. אמנם בדיעבד שהמאכל הפרווה התערב עם מאכל מהמין השני, או שנוצר פתאום צורך ממשי לאוכלו עם המין השני, אפשר להקל. את המאכל הפרווה לבדו מותר לאכול לכתחילה בכלים מהמין השני, אפילו אם הוא רותח.
היה המאכל הפרווה חריף ובישל אותו בכלים אלו, או שחתך אותו אפילו בעודו קר בסכין מתכת שנותר עליה שמנונית בשר או חלב – דין המאכל כדין הכלי ואסור לאוכלו עם המין השני, ואם עירבו במין השני ולא היה בו פי שישים כנגדו, המאכל אסור.
ב. קרש חיתוך מעץ או מפלסטיק סופג טעמים, לפיכך יש לייחד קרש למאכלים בשריים וקרש למאכלים חלביים. והרוצה לחתוך מאכלים לשני המינים, צריך לייחד קרש חיתוך למאכלי פרווה. בדיעבד, אם חתך ירקות שאינם חריפים על קרש חיתוך ממין אחד שניקו אותו היטב, ועירבו אותם בתבשיל מהמין השני, התבשיל כשר.
אבל אם חתך דבר חריף, כגון בצל, על קרש חיתוך נקי מעץ או מפלסטיק שחתכו עליו בעבר בשר או גבינה רותחים – דין הבצל כדין הקרש, ואם בטעות עירבו אותו בתבשיל מהמין השני שלא היה בו פי שישים כנגד הבצל, התבשיל אסור. ובשעת הדחק, כל זמן שמסתבר שאין אפשרות להרגיש בתבשיל הבשרי את טעם הגבינה, אפשר לאוכלו.
ג. גם כאשר רוצים להכין מאכל פרווה קר, נכון להכינו במערך כלים ממין אחד, כדי לשמור על ההפרדה בין כלי בשר לחלב. לדוגמה, כאשר מכינים סלט ירקות בקערה בשרית, נכון לערבב אותו בכף בשרית. ובשעת הצורך אפשר להקל אפילו אם מדובר על צורך קל, כגון שהכלי החלבי מתאים ביותר למטרה זו, או כשממהרים ואין שם כלי בשרי שטוף.
התשובה הובאה מתוך הספר החדש – 'קיצור הלכה' המביא את פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-24 15:03:06
מתנות לאביונים באינטרנט
האם שליחת כסף באינטרנט לעמותה המחלקת בו ביום זה לכתחילה או בדיעבד ?
יש כיום קושי לגבאי הצדקה להמתין ביום הפורים שהאנשים יביאו את הכסף ולהספיק לחלקו בזמן לכל מי שצריך, לכן במצב שנוצר אפשר לכתחילה לתת לגבאי הצדקה לפני פורים שיחלק את הכסף בבוקר הפורים לנצרכים. טוב שלכל קהילה או שכונה יהיה אדם כזה שניתן לסמוך עליו שהוא מכיר ויודע למי לתת. לתת לעמותות זה פחות טוב – בדיעבד כלשונך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-21 22:59:14
מתנות לאביונים
לפי מה שכתוב בפניני הלכה שיוצאים ידי חובה בנתינת שקל לכל מתנה, אם אני תורם 2 שקלים למרכז שמחלק את זה לאביונים, אני יכול לצאת בזה ידי חובה?
אם אתה רוצה לקיים את מצוות משלוח מנת במינימום האפשרי, התשובה היא – כן. אבל לפי המבואר שם, עדיף לתת לפחות חמישה שקלים לכל עני. ואם אינך נוהג לתת כל השנה מעשר כספים, נכון לתת יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-21 10:48:03
קריאת שמע
שלום. קראתי בספר קצ"ע לאישה ולבת של הרב עובדיה שאישה אמור להתפלל את כל פרשת קריאת שמע ללא הזכרת שם מלכות המפורש. האם הבנתי נכון? אודה לקבלת תשובה
באתר הזה התשובות אינן לפי הרב עובדיה אלא לפי הרב אליעזר מלמד שליט"א.
אישה שאומרת קריאת שמע, אומרת גם את שם השם בדיוק כמו גברים.
אביא לך את סיכום דין תפילה לנשים כפי שמופיע בספר שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה', המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה:
כז – תפילת נשים
החובה והרשות בתפילה
נשים חייבות במצוות התפילה למרות שהיא מצווה שהזמן גרמא, משום שכל יהודי צריך לפנות אל ה' בתפילה בכל יום ולבקש רחמים על עצמו ועל עם ישראל. אלא שיש הבדל בין תפילת שמונה עשרה וברכות השחר, לבין שאר חלקי התפילה:
א. תפילת שמונה עשרה: טוב שאישה תתפלל כל יום תפילת עמידה של שחרית ומנחה כדעת רוב הפוסקים (ועי' לעיל יח, כב). והרוצה להקל, יכולה להסתפק בתפילה אחת, ועדיף שתהיה זו תפילת שחרית כדי לפתוח את היום בתפילה. ומי שלא הספיקה להתפלל שחרית – תתפלל מנחה, ובדיעבד אם לא הספיקה להתפלל מנחה – תתפלל ערבית. אישה שאינה יכולה למצוא זמן להתפלל בעמידה, ורוצה להקל ולהתפלל בקביעות בישיבה בדרך לעבודתה, רשאית.
בשעת הדחק או אישה שטרודה בטיפול בילדיה ובענייני הבית ואין לה פנאי להתפלל תפילת עמידה, יכולה להסתפק בשנים אלו בברכות השחר וברכות התורה, אותן כל אישה חייבת לומר. הדבר שונה מאישה לאישה, ותלוי במספר הילדים, בגילם ובאופיים, וכן האם היא שולחת אותם למעון, והאם היא עובדת לפרנסת המשפחה. אמנם צריכה כל אישה לשים לב שלאחר שילדיה יגדלו ועול הבית יפחת, או בימים בהם היא פחות טרודה, כגון בשבתות, תתפלל תפילת עמידה.
ב. שאר חלקי התפילה: ראוי שכל אישה תאמר בכל יום את שני הפסוקים הראשונים של קריאת שמע – 'שמע ישראל' ו'ברוך שם', כדי שתקבל על עצמה עול מלכות שמיים (זמן ק"ש מבואר בפרק יא). והרוצה להדר ולומר חלקים נוספים בתפילה, זהו סדר החשיבות: הזכרת יציאת מצרים בפסוק האחרון של פרשת 'ויאמר', ויותר מהודר שתזכיר את יציאת מצרים על ידי אמירת ברכת 'אמת ויציב'; פסוקי דזמרה – ברוך שאמר, אשרי, חמשת מזמורי ההללויות, ישתבח; שלושת פרקי קריאת שמע וברכותיה; פרשת התמיד והקטורת שלפני פסוקי דזמרה; שאר מזמורי פסוקי דזמרה והמזמורים המובאים בסוף התפילה.
ג. במוסדות החינוך, יש מקום לחנך את הנערות לומר את כל סדר התפילה עד אחר תפילת עמידה (בפסוקי דזמרה ניתן להסתפק במובא לעיל), ולאחר שיכירו ויתרגלו לכל התפילה, אם המחנכות יראו שהתפילה הארוכה פוגעת בכוונה, ראוי לאפשר לבנות שרוצות לקצר לומר את עיקר התפילה בלא תוספות.
ד. מוסף והלל: מצד הדין נשים פטורות ממוסף והלל, אך טוב שיתפללו מוסף, ובמיוחד בראש השנה ויום הכיפורים. והאומרת גם הלל תבוא עליה ברכה, ולמנהג הרווח של יוצאות ספרד לא תברך עליו (דיני מוסף והלל הובאו בהלכות זמנים פרק א, יא-טו).
ה. קריאת התורה: נשים פטורות משמיעת קריאת התורה. אמנם אישה שיכולה, טוב שתשמע את הקריאה בשבת.
ו. קריאת שמע שעל המיטה: נשים חייבות לומר לפחות את פרשת 'שמע' וברכת 'המפיל' לפני השינה בלילה (ועי' לעיל פרק כו). וטוב שיכוונו לשם מצוות קריאת שמע של לילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-20 21:31:10
צום
הרב שליט"א מתיר לאכול פולי קפה בצום. שאלתי היא האם האם בצומות הקלים הרב מתיר אף לשתות קפה מאוד מרוכז (בערך חצי רביעית) ללא סוכר כאשר האדם סולד משתייה זו?
אין היתר גורף של הרב שליט"א לאכול פולי קפה בצום, ההיתר הוא למי שיש לו כאבי ראש חזקים. ההיתר בנוי על כך שזה כסוג של תרופה, ולכן אין לערבבו עם מים כלל.
פניני הלכה ימים נוראים ח, ב –
מותר למי שסובל מכאבי ראש עזים בגלל חסרון הקפה, ליטול גלולות שיש בהן קפאין או גלולות להפגת כאבי ראש. וכן מותר לסובלים ממיגרנה להקדים וליטול גלולות כדי למנוע התפרצות של כאבים.
ובהערה – … מי שסובל מאוד מחסרון הקפה, ואין לו גלולות שיש בהן קפאין, רשאי לבלוע קפה, שהואיל וטעמו מר כלענה, דינו כתרופה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-20 18:18:40
ברכות
אכלתי סעודה עם לחם, ורציתי להמשיך לאכול אורז במבנה מגורים שנמצא שתי דקות הליכה.מה עלי לעשות מבחינת הברכות.
שינוי מקום
לכתחילה אין לצאת מהבית באמצע הסעודה שלא לצורך מצווה או צורך דחוף, ובדיעבד שיצא לאחר שאכל כזית לחם, יכול להמשיך את סעודתו אפילו במקום אחר בלא לברך שוב 'המוציא'. ואם אחד מן הסועדים נשאר בבית עד סיום הסעודה, בשעת הצורך מותר לסועדים לצאת מהבית. כמו כן, בשעת הצורך מותר לשנות מקום ואף להמשיך לאכול במקום אחר, על ידי שיכוון לכך בשעת ברכת 'המוציא', ונכון שיאכל במקום השני כזית לחם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-19 10:04:08
עניה לטלפון בשבת
שלום הרב. אני עובד בבית חולים ככח עזר, ואני עושה משמרות גם בשבת (אני מגיע ברגל לבית החולים). ריציתי לדעת האם מותר לי לענות לשיחת טלפון בשבת מהאחראית שלי במקרה שיש לה פאנצ'ר (חסר איש צוות בגלל בלת"ם) כדי לקרוא לי לבוא למשמרת בשבת?
אם יש בזה צד של פיקוח נפש, ואני מעריך שזו המציאות בבתי חולים – ודאי מותר. אם זה רק עניין של עזרה לחולים – גם מותר, שהרי אתה עונה לטלפון בשינוי, והתירו חכמים את איסוריהם במקום חולי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-18 16:55:03
פורים
שלום ! מהו טווח השעות של סעודת פורים ? האם ואיך קשור לשעות של מנחה גדולה ? במידה ומשנה, אנחנו אשכנזים נוסח ספרד. תודה, פורים שמח ! נפתלי 052-5773565
פניני הלכה זמנים פרק טז (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
יג – זמן הסעודה
מנהג רוב ישראל לקיים את סעודת הפורים אחר הצהרים, אחר תפילת מנחה. מפני שעד הצהרים עוסקים במשלוח מנות איש לרעהו ובמתנות לאביונים, ומהדרים בהבעת אהבה וידידות כלפי בני המשפחה והחברים. ובצהרים, נכון להקדים להתפלל מנחה לפני הסעודה, שאם יתחילו בסעודה לפני שיתפללו מנחה, יש חשש שלא יוכלו להתפלל אח"כ מנחה מפני השיכרות.
ויש מאחרים מאוד ומתחילים את הסעודה סמוך לשקיעת החמה, ואת רוב הסעודה מקיימים בלילה. ורבים הקשו עליהם, שהרי המצווה לקיים את הסעודה בפורים, ואילו אחר צאת הכוכבים כבר מתחיל היום הבא. ויש שהשיבו שהכל הולך אחר ההתחלה, וכיוון שהתחילו את הסעודה בפורים, גם ההמשך שבלילה נחשב לסעודת פורים. וכן הדין לעניין ברכת המזון, שאם התחילו את הסעודה ביום וסיימוה מאוחר בלילה, אומרים 'על הנסים' בברכת המזון. ועוד, שגם במוצאי פורים של י"ד עדיין ראוי לשמוח, שאז מתחיל פורים של מוקפים. אולם לכתחילה נכון להתחיל את הסעודה בעוד היום גדול, ואם ימשיכו בסעודה גם אחר צאת הכוכבים, לא יפסידו, מפני שאת עיקר הסעודה קיימו ביום.
ויש אומרים, שעדיף להזדרז ולקיים את הסעודה בבוקר, וכך גם מי שישתכר יוכל להתפכח מיינו עד מנחה. אבל המנהג הרווח לקיים את הסעודה אחר הצהרים.[1]
טוב לעסוק בתורה לפני הסעודה, שנאמר (אסתר ח, טז): "לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה", דרשו חכמים: אורה היא תורה, ומתוך לימוד התורה אפשר להגיע לשמחה השלימה (רמ"א תרצה, ב).
מי שיודע שאם ישתכר ייתכן שלא יוכל אח"כ להתפלל מנחה או ערבית, לדעת רבים לא ישתכר (ח"א, באו"ה). אולם מרן הרב קוק זצ"ל כתב, שהשותה בפורים הרי הוא עוסק במצווה, והעוסק במצווה אחת פטור ממצווה אחרת (אורח משפט השמטות ז).
[1]. ההסבר למנהג המתחילים לסעוד סמוך לשקיעה מובא בתה"ד קמ, אמנם רבותיו והוא נהגו לסעוד בשחרית. והשל"ה עודד לקיים את הסעודה דווקא בבוקר, וכך נהג הגר"א, וכך מנהג רש"ש עפ"י הקבלה (כה"ח כג). ורמ"א תרצה, ב, כתב עפ"י מהרי"ל, שעדיף לסעוד אחר מנחה גדולה, וכך ההדרכה המקובלת, וכן נוהגים רבים. ויש נוהגים להתחיל את הסעודה סמוך לערב, וגם בין האחרונים יש שנהגו כך. ואם הוא ליל ט"ו ממילא יש מצווה לשמוח בשני הימים (רמ"א תרצה, ב, ומ"ב טז). אולם גם בירושלים יש נוהגים להאריך בסעודה במוצאי פורים. והסברה שהכל הולך אחר ההתחלה. ועוד שעפ"י ר"ן אין איסור 'ולא יעבור' על מצוות המעשה של פורים, אלא רק על מקרא מגילה, ולכן בפורים המשולש מקיימים את הסעודה ביום ראשון שהוא ט"ז, ואם כן אפשר להמשיך במצוות הסעודה בלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-18 13:56:07
תפילת שמונה עשרה
שלום כבוד הרב, מאז פרוץ המלחמה נהגתי להוסיף בקשות פרטיות לישועת ישראל בתפילת שמונה עשרה. לאחרונה אני חש שעדיף לא להוסיף בקשות פרטיות, אלא להתמקד ב לכוון יותר בתפילת שמונה ולהתכוון לצרכי ישראל בתפילה – למשל לכוון על ניצחון ישראל בבקשת ולמלשינים, או על פרנסת ישראל בברכת השנים. מה עדיף? לבסוף, האם מותר לכוון על צרכי ישראל וצרכים אישיים גם בשלוש ברכות ראשונות ואחרונות? למשל לכוון בברכת מגן אברהם כשאומרים ״מגן״ שיגן על חיילינו? תודה רבה
מה עדיף – לכוון יותר בתפילה כפי שציינת.
שלושת הברכות הראשונות אינן בקשות, ולכן לא שייך לכוון בהן על צרכים בין של הכלל בין של הפרט. בברכת שים שלום בהחלט שייך לכוון על כלל ישראל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-17 13:29:40
צניעות
רציתי לדעת עד איפה נחשב הצאור למקום מגולה ומאיפה אסור לראותו אם אפשר בבקשה מקורות לעיון תודה רבה פורים שמח
אין לזה גדר מוחלט, אלא הכלל בזה הוא לפי איך שנוהגות הנשים הצנועות, כלומר לא פתוח מידי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-17 11:14:40