חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
שלושה שבועות
האם מותר ללכת לים בשלושת השבועות? אפילו רק לשבת על החוף? והאם מותר לקנות בגד חדש שאני צריכה?
מותר ללכת לים ולבריכה עד חודש אב.
קניית בגד חדש שמברכים עליהם 'שהחיינו' אסורה בשלושת השבועות. אם יש תועלת בקניה ללא שימוש – מותר, מכיוון שבמקרה כזה אפשר לא לברך בשעת הקנייה שהחיינו אלא כשלובשים בפעם הראשונה.
הדברים מבוארים בפניני הלכה זמנים. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ח – מנהגי שלושת השבועות
ימי בין המצרים
א. שלושת השבועות שמתחילים מליל י"ז בתמוז ונמשכים עד ט' באב, הם ימים של צער, שעליהם נאמר (איכה א, ג): "כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים". לכן נהגו ישראל להימנע בימים אלו מדברים משמחים, ושלוש מדרגות ישנן: מי"ז בתמוז עד ראש חודש אב, נמנעים מדברים חגיגיים ומשמחים במיוחד. מראש חודש אב, ממעטים בכל דבר שיש בו שמחה. ובשבוע שחל בו תשעה באב, ממעטים יותר בשמחה.
בילוי ונופש
ב. עד סוף חודש תמוז מותר לטייל ולנפוש במלון וללכת לבריכה. אבל טיול שיש בו משתתפים רבים, לכתחילה אם אפשר עדיף שלא לקיימו בימים אלו, כי יש בו שמחה יתרה.
ומשנכנס אב, יש להימנע מטיולים ובילויים שעיקרם לתענוג ושמחה, אמנם מותר לצאת לטיול או לנופש שנועדו בעיקר לצורך לימודי או בריאותי. וכן מי שמסיבות בריאותיות הורו לו לשחות, מותר לשחות בתשעת הימים. ומי ששוחה כחלק מאורח חיים בריא, או מי שנמצא באמצע לימוד שחייה, נכון שיעשה הפסקה בשבוע שחל בו תשעה באב.
שמחה של רשות
ג. בכל שלושת השבועות אסור לנגן ולשמוע כלי נגינה, ואסור לערוך אירועים שיש בהם שמחה יתרה. לפיכך אסור להשתתף במסיבות, ערבי שירה וחוגי ריקוד. וכן אסור להשתתף בקונצרט אפילו שמנגנים בו מוזיקה עצובה.
ד. כאשר מקיימים אירוע תרבותי, מותר להשמיע בו נגינה עצובה לזכר ירושלים אפילו בתשעת הימים. וכן מותר ללמוד נגינה עד שבוע שחל בו תשעה באב, הואיל ואין בזה שמחה, וטוב שילמדו ניגונים עצובים. וכן מותר לקיים חוג אירובי עד סוף חודש תמוז, מפני שעיקרו לצורך התעמלות, וישתדלו להתאים מוזיקה שאינה שמחה.
ה. מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים.
שהחיינו
יג. אין לקנות בכל שלושת השבועות דברים שצריך לברך עליהם 'שהחיינו', משום שלא מתאים בימים אלו לברך ברכה זו. אבל דברים שלא מברכים עליהם 'שהחיינו' מותר לקנות עד סוף חודש תמוז, כגון גרביים וגופיות (עי' בהלכות ברכות יז, ב-ה). גם הנוהג לברך על בגד חדש בזמן הלבישה ולא בזמן הקנייה (כפי המנהג הרווח), מותר לקנותו בלא ללובשו. וכן מותר לבני זוג לקנות רהיט, שהואיל והם שותפים בו, ברכתו 'הטוב והמטיב'. ומשנכנס אב ממעטים במשא ומתן משמח, ולכן גם כשלא מברכים על הקנייה 'שהחיינו', יש להימנע ממנה (להלן, טז-כ).
יד. מותר לברך 'שהחיינו' על פרי חדש בשבתות של ימי בין המצרים, אבל על בגד חדש יש יותר שמחה ולכן מותר לחדש אותו ולברך עליו רק בשבתות שלפני ראש חודש אב.
טו. נזדמן לידו בלא כוונה דבר שמברכים עליו 'שהחיינו' ולא ניתן לדחות את הברכה, מותר לברך, כגון מי שנולדה לו בת, או מי שברית המילה או הפדיון של בנו יוצאים בשלושת השבועות, וכגון הפוגש חבר ששמח לראותו ולא ראהו שלושים יום, או מי שנזדמן לידו פרי חדש ואין לו אפשרות לדחות את אכילתו לשבת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-12 22:56:38
הלכה
השלום וברכה. האם מותר לקנות שמן זית אצל השומרונים,בחנות ,בדרך למצפה יוסף? תודה
מצד כשרות – מותר רק אם יש על זה כשרות.
מצד קנייה מגויים – תמיד עדיף לקנות מיהודים, כפי שמובא בפניני הלכה העם והארץ. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ח – עבודה עברית
העדפת הקרוב
א. כדי לפתור את כל המצוקות בעולם ולבנות חברה טובה ובריאה, יש לעשות זאת לפי הסדר, מהמעגל הקרוב למעגל הרחוק יותר. לכן הן בענייני חסד והן בכל התחומים הכלכליים, כהעדפה בנתינת עבודה והעדפה בקנייה ומכירה, יש להקדים את הקרוב יותר. סדר הקדימה הוא: קרוב משפחה, שכן, המתגורר באותה עיר, יהודי קודם לגוי (בבא מציעא, עא; ספרא ויקרא כה, יד. ועי' פניני הלכה ליקוטים ב' ה, יג).
ב. המצווה להעדיף יהודי היא גם כאשר המחיר שהוא דורש מעט יותר יקר. אולם כאשר ההפרש משמעותי, אין חובה להעדיפו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-12 20:55:10
מוזיקה בימי בין המצרים
שלום רב, אנו משפחה מורחבת שיוצרת לחופשה משפחתית שנתית. השנה מכל מיני אילוצים זה יצא יום לאחר יז בתמוז. בדרך כלל אנחנו מנגנים עם גיטרה ושירים יחד כל המשפחה. האם מותר השנה לנגן ולשיר יחד כביכול שנה?
ודאי שלא
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-11 09:58:06
אבקת חלב נכרי
האם אפשר לאכול מוצרי חלב עכו"ם עם כשרות ?
אפשר להחליט להקל לגבי מוצר ישראלי שיש בו אבקת חלב נכרי, כפי שכתוב בפניני הלכה כשרות. לגבי מוצרים מחו"ל שיש עליהם כשרות של חו"ל, יש יותר מקום להחמיר למרות שהם כשרים, במיוחד בחלב עכו"ם ממש ולא רק אבקת חלב, וגם בזה, אם יש כשרות מוכרת, מעיקר הדין מותר.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
איסור חלב נוכרים
ה. כאשר אין שום חשש שהגוי יערב חלב טמא בטהור, החלב כשר אף בלא פיקוח ישראל. לכן חלב נוכרי של חברות אמינות ומפוקחות במדינות מתוקנות שבהן אסור לערב חלב אחר בחלב הפרה – החלב כשר.
בפועל גופי הכשרות בארץ ישראל מהדרים שלא לצרוך חלב נוכרי שלא היה עליו פיקוח ישיר של ישראל, אלא רק אבקת חלב נוכרי, מפני שיש לגביה טעם נוסף להקל. ובכשרות מהדרין חוששים לדעות המחמירות, ומקפידים שיהיה על החליבה פיקוח של ישראל, ומקפידים לא לקחת חלב מפרות שעברו ניתוחים שיש אומרים שמטריפים את הבהמה, ומקפידים לקחת חלב רק ממחלבות שומרות שבת (להלן, ט).
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-09 12:09:29
שהחיינו בשלושת השבועות
הזמנתי מחשב חדש לפני שלושת השבועות דרך האינטרנט ולא בטוח שהוא יגיע לפני י"ז בתמוז(ניסיתי להזמין מספיק זמן לפני אבל יש עיכוב) א. אם הוא יגיע פיזית לביתי לפני י"ז בתמוז ואני אגיע אליו בעצמי רק אחרי- האם מותר לי להתחיל להשתמש בו ברגע שאני מגיע אליו והאם צריך לברך שהחיינו? ב. אם הוא מגיע בפועל לביתי אחרי י"ז בתמוז- האם עלי לחכות עד אחרי תשעה באב בשביל להתחיל להשתמש בו?
אין זה משנה מתי הוא מגיע לבית, שכן הבעיה היא ברכת שהחיינו, אותה מברכים בשימוש הראשון או כשאתה נפגש איתו בפעם הראשונה.
אם הוא שייך לעוד מישהו, כגון לאשתך, ברכתו 'הטוב והמטיב' ומותר להתחיל להשתמש בו עד ראש חודש אב. ואם הוא רק שלך, תסדר עד אחרי תשעה באב כמו שהסתדרת עד שהמחשב הגיע אליך, אלא אם כן מדובר על צורך גדול שאתה צריך דווקא את המחשב הזה לצרכים חשובים.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-08 13:41:11
מעשרות
שלום הרב האם מותר לתת צדקה מכספי מעשר לזוג שבדרך כלל לא חסר לו דבר, אבל חד פעמית לא מצליח לממן צרכי שבת בגלל טעות בניהול הכסף? תודה
במקרה כזה נותנים הלוואה, לא צדקה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-08 07:51:48
שבת
האם מותר לנפח עם משאבה רגלית(מכנית) בריכת ילדים בשבת?
שימוש בברכת ילדים אסור בשבת מפני כבוד השבת ('עובדין דחול') ועוד כמה בעיות נוספות.
אם היה השימוש בבריכה מותר, היה מותר לנפח אותה אם זה לא הניפוח הראשון.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-07 15:57:34
שאלה כללית
שלום. על פי מי הפסיקה?
הפסיקה באתר הזה היא על פי הרב אליעזר מלמד.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-06 14:19:09
שבת
שלום, האם בשבת מותר לפתוח אריזה של חבילות טישואים?(השקית עצמה). ובנוסף, מה הדין לגבי לחצן של מטהר אוויר שכאשר מסירים את הפקק הוא לפעמים יוצא? האם יש בזה איסור בונה?
טישו – מותר, עדיף שלא לפתוח במקום הקווקו.
לחצן שאינו מותקן כראוי ואין דרך לסדר אותו אלא האדם מתרצה בכך שלפעמים הוא יוצא – מותר להחזירו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-06 06:53:24
בשר חלב
מטבוחה שאולי (ספק) נחתח בו פלפל אם סכין בשרי. האם מותר לשים את המטבוחה בתוך טוסטר חלבי עם גבינה?
ספק נחתך בסכין בשרית, אבל ודאי שהסכין היתה נקייה לגמרי – זה בסדר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-05 22:29:29
שחרית לפני הנץ
שלום הרב, ברבים מהמניינים נהוג להתפלל שחרית בשעה קבועה. כתוצאה מכך, בקיץ התפילה נערכת לאחר הנץ החמה, ואילו בחורף (בחלק מהזמן) התפילה מתקיימת לפני הנץ החמה. האם נכון לעבור למניין אחר בחורף כדי להתפלל לאחר הזריחה או לפעמים אף ״ותיקין״, או שמא אין בעיה הלכתית להתפלל במשך מספר שבועות לפני הנץ החמה? תודה רבה ובשורות טובות!
כל עוד אומרים את קריאת שמע וברכותיה אחרי זמן 'משיכיר', אזי אם אין אפשרות נוחה להתפלל במניין אחר, אפשר להקל, וכפי שנוהגים רבים מעם ישראל שצריכים להגיע לעבודה או שהמניין השני לא נוח להם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-05 20:25:31
כשרות חלבי פרווה תבניות סיליקון
מכינה לראשונה קינוחים קרים חלביים בתבניות סיליקון. האם אפשר להשתמש בהם גם לפרווה? או שזה נחשב בחזקת חלבי? יש תבניות בהם אני שמה רק דברים מאוד קרים יש תבניות שמה שוקולד בטמפ החדר.. האם צריך תבניות חדשות לפרווה?
רק אם הקינוח נוזלי ונמצא 24 שעות בתוך התבנית – התבנית נעשית חלבית כדין 'כבוש כמבושל'. אם לא – התבנית נשארת פרווה לאחר נקיון גמור.
זה הדין. אמנם אם את עושה זאת לאנשים שמזמינים ממך קינוחים עבור אירועים שלהם, ואת משווקת את עצמך ברמה של 'מהדרין', יש להחמיר בזה ולקנות תבניות סיליקון לפרווה, כפי שנוהגים במטבחים ציבוריים להחמיר קצת יותר מהתקן הרגיל כדי להיות בטוחים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-04 15:16:14
תכלת
שלום וברכה ראיתי שהרב כתב ברביבים שיש מעלה בלבישת תכלת. השאלה לפי איזו שיטה? הרב לא הכריע שם. משמע הבוחר יבחר? (יכול להיות שבכרך הרב יפרט ועדיף לחכות?). הרב הוסיף שם שראוי שאדם יתעטף גם בלבן מידי פעם. כלומר אפשר לשים נגיד רק בט"ק תכלת וט"ג לא ואז זה הכי מהודר לדעת הרב?
הרב נוטה תמיד לדרך האמצע, במקרה כזה לשיטת הראב"ד. לא כהכרעה, אלא כהנהגה.
המהודר הוא ללכת 90% מהזמן עם תכלת, ורק לעיתים בלי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-03 19:24:37
חוקות הגויים
שלום וברכה באמונה ומצותיה (כח,י,10) הרב כותב שאין חשש בחגיגת יום הולדת משום חוקות הגויים. מה הדין לגבי מה שיש כאלה שנוהגים לשים נרות על העוגה ולכבות אותם? (מצד כיבוי בפה כתב הבן איש חי (פנחס ב,יח) שלא יכבה בפיו. השאלה אם מכבה לא בפה או רק שם נרות ללא הדלקה זה מותר?
מותר גם לכבות בפה. אין בזה חוקות הגויים, שכן לא כל מה שהגויים עושים אסור כמבואר בפרק. ואין בזה חשש סכנה כמבואר בפנה"ל כשרות ב פרק לו סעיף ו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-01 02:58:25
פד גזה בשבת
בהלכות שבת כח,ז נכתב "כאשר צריכים לחטא פצע או מחט במי חמצן או יוד, אסור לעשות זאת בעזרת צמר גפן או תחבושת, משום איסור סחיטה". האם מותר להשתמש בפד גזה שטבול כבר באלכוהול לצורך חיטוי פקק/פתח של צינור אינפוזיה או שזה גם נחשב סחיטה אסורה? במידה ולא, מה אפשר לעשות כאשר הטיפול נצרך בשבת? (מדובר על חולה באשפוז ביתי שצריך לחבר/לנתק מהעירוי מספר פעמים כל יום, והחיטוי הכרחי כדי לשמור על סטריליות)
האיסור לחטא פצע או מחט בעזרת צמר גפן או תחבושת הוא דווקא כאשר הם ספוגים במי חמצן או יוד, מפני שאסור לסחוט דבר כדי להוציא את הנוזל שבו ('דש'), הפתרון הוא לשפוך את החומר על המקום הזקוק לחיטוי, או להשתמש בדבר שאינו סופג או בכמות מעטה מאוד על פני הצמר גפן כך שלא תהיה בעיה של סחיטה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 20:39:07
משפחה
שלום רב, אנחנו משפחה דתית לאומית תורנית. אחד הבנים שלי אינו שומר מצוות. רציתי לבקש הדרכה הלכתית איך להתייחס אליו. הוא מכבד ואוהב אותנו. יש לו חברה לא דתית והם לצערי חיים חיים מיניים. האם עליי לא לאפשר להם לישון יחד בבית שלנו? דבר נוסף – הוא ביקש מאיתנו את האוטו לסופש, ולא נתנו לו משום שאנחנו לא מוכנים שהאוטו שלנו ייסע בשבת. האם אפשר לקבל הדרכה הלכתית איך לנהוג איתו?
שאלה מצויינת. יש בלבול בציבור שלנו בעניין זה, לכן יתכן שהדברים שאכתוב יישמעו קצת נוקבים, אבל לדעתי זו הדרך הנכונה להתייחס למקרים כאלו על פי ההלכה.
כמו שהבן שלכם רוצה שתכבדו אותו, הוא צריך לכבד אתכם, ובוודאי אין זה מכבד כלל בלשון המעטה שהוא מביא את חברתו להתייחד עמה בבית שלכם. עליכם לשוחח איתו ולומר לו שאין אפשרות כזו מבחינתכם. היא יכולה לבוא לבית בשמחה בלבוש מכבד (לא עם גופיה למשל או עם מחשוף מוגזם), אבל בשום אופן לא לשינה. כשם שאין לאדם לתת חפציו בשבת לצורך עבירה (כמו למשל רכב), כך אין לו לתת את חדר ביתו לצורך כך. הבית הוא שלכם והתנהלות הילדים בו צריכה להיות מכבדת מאוד לפי בעלי הבית. קל וחומר אם יש אחים צעירים בבית שעלולים להבין שאתם 'זורמים' עם העניין, והדבר ישפיע עליהם. הרי אנו מצווים על מצוות תוכחה, זו חובה מן התורה. אלא שכאשר התוכחה לא תועיל אין מצווה, אבל לפחות יש למחות ובטח שלא לקבל באופן כזה שמזלזל בכבוד ההורים. לכן חשוב מאוד לדבר איתו ולהסביר את הצער הגדול שיש לכם מכל העניין, ושאתם חושבים שאין זה ראוי כלל שביתכם יהיה בית ועד לדברים חמורים כאלו (אין שום סיבה שלא תאמרו לו שאתם חושבים שמה שהוא עושה זה רע. הרי זה מה שאתם חושבים על התורה שקיבלנו בסיני, אז למה לא לומר את האמת?!). כמו כן, כפי שציינתי, אם החברה באה בלבוש לא צנוע באופן מוגזם, כגון עם גופיה, זה ממש לא בסדר. דבר בסיסי ביותר זה לכבד. למה חילונים באים לחרדים עם לבוש צנוע, ולדתיים לאומיים איך שהם רוצים??? הדברים צריכים להיות על השולחן באופן הכי ברור. אין לי שום ספק שגם אם למראית עין בטווח הקצר ייראה הדבר כמרחיקו, לטווח הארוך אני בטוח שהדברים יועילו לו, עמדה ברורה של ההורים היא עוגן עבור הילדים.
לגבי עניין הרכב לשבת, התשובה היא שאסור. הדברים מבוארים בפניני הלכה שבת. אביא לכם את מסקנת הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
בין דתיים לחילוניים ('לפני עיוור' ו'מסייע')
יב. אסור לאדם לתת רשות לחילוני לעשות איסורים בשבת בחפצים שלו, כדוגמת מכונית, מחשב וכלי בישול (בישל החילוני מאכל כשר בשבת, לא צריך להכשיר את הכלי, ועי' פניני הלכה הערה 8). וכן אסור להדריך יהודי שנוסע בשבת איך מגיעים למקום מסוים, למרות שבכך תארך נסיעתו.
יג. מותר להדליק אור לפני שבת במקום שצריך לו, למרות שאחר כך יבוא חילוני ויכבה אותו. וכן מותר להזמין חילוני לשבת שלמה כדי להרבות אהבה וקירוב, גם אם לאחר הסעודה ייסע לביתו, ובתנאי שיציע לו בכנות מקום לישון, וכך ההזמנה אינה כרוכה בהכרח בחילול שבת. ולעיתים מסיבות חינוכיות נכון להחמיר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 19:17:30
נובך תפילת פסוקי דזימרא
אני אשכנזי וגדלתי להתפלל נוסח מפרד, עכשיו אני גר במקום בו מתפללים בנוסח לפי החזן, לפעמים אשכנז לפעמים ספרד. השאלה שלי – מה להתפלל פסוקי דזימראהבמנין, כשהחזן מתפלל אשכנז ?
הכלל הוא שבדברים שעושים כולם יחד בקול, יש לעשות ביחד לפי נוסח החזן, לכן למשל אם החזן אשכנזי ומיד נופל אפיים אחרי תפילת עמידה, נופלים איתו אפיים ללא אמירת אשמנו, בגדנו וי"ג מידות. אבל בדברים שכל אחד עושה לעצמו, אין שום בעיה להמשיך בנוסח שלך.
דברים אלו מובאים בפניני הלכה תפילה. אביא לך את מסקנתם מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
בני עדות שונות המתפללים ביחד
ז. כאשר מתפללים בני עדות שונות יחד באופן קבוע, נכון להתחלק בתפילות וללכת לפי נוסח החזן, וכשיש הבדלים גדולים בין המנהגים, הולכים אחר המקצרים. לכן למשל, כאשר החזן מיוצאי ספרד, לא יקרא בקול את כל חלקי התפילה, ולא את שיר-השירים לפני קבלת שבת, ולא את סדר הקרבנות שלפני התפילה.
ח. הנהגת היחיד: בדברים בולטים, כגון דברים שאומרים בקול כאמירת י"ג מידות, נכון שכל הקהל יהיו ביחד. ובדברים שאינם בולטים, כל אחד יתפלל כמנהגו. הנהגה זו נכונה גם למי שמתפלל בקהילה בעלת נוסח אחר משלו, אבל אם הוא רוצה להיות שם חזן, צריך להתפלל כמנהגם, מפני שמתפלל בשליחותם.
ט. מנהג יוצאי אשכנז בני הציבור הדתי-לאומי להתפלל במבטא ספרדי ולא במבטא האשכנזי המסורתי, ומוטב שגם את שם השם יאמרו במבטא ספרדי, כדי שלא לערבב את המבטאים.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 14:48:20
נסיעה עם חברים לכנרת ולעוד מקומות הדומים לכך כגון מעיינות וכו'
שלום הרב. אני בן כמעט שבע עשרה ויש לי שאלה שאני נושא עימי כבר זמן רב לפני כשנתיים בחסדי ה' הנפלאים קירבני אליו. אני ממשפחה דתית לאומית אך עדיין מי שהייתי לפני ואחרי ברוך ה' זה בן אדם שונה אז ככה השאלה היא מהו היחס בין לא להתבדל מידי לבין לשמור על עצמי זתאמרת פעם הייתי מורגל לינסוע בחופשים וגם לא רק לכנרת ומקומות בסגנון ולא היה לי כלל אכפת מן בעיות הצניעות וכו' אך עכשיו כן אז מה עלי לעשות במצבים אלו כי גם הרבה שאני מסרב לצאת יש בי מן הרגשה שאני מעורר בהם סלידה וכשאני כן בא מרגיש לפי דעתי הקטנה שאני לא בטוח בכלל שהיא נכונה שעשיתי מן קידוש ה' קטן עם חבריי[משתדל לשמח ולשמור על עצמי] השאלה בערה אבל עכשיו שהגיעה לו החופש שוב היא התגברה[השאלה עם החברים היא העיקרית] ועוד נמשהו קטן נסיעה עם המשפחה לחוף משפחות לא מוכר מה הדין תודה מראש מעריך נורא. אגב משתדל ללמוד בספרי פניני הלכה. תענוג של ממש תודה [ונראלי חבל שאין נושא זה בספרים כי יש הרבה שמתמודדים איתו]
מבין אותך היטב, גם אני עברתי בדיוק את אותו תהליך לפני 28 שנים. אכן לא פשוט, אבל אין מקום להקל בדברים נגד ההלכה, לכן אין אפשרות להיות בחוף שבו מצויות נשים עם בגד ים לא צנוע, אבל אפשר להקל ולהיות במקומות שיש בהן נשים, כמו בטיול, אפילו אם אינן מתלבשות בצניעות גמורה. מה ההבדל? היום מיועד לחוסר צניעות גמור ונמצאים במקום אחד זמן רב. ואילו בטיול חולפים על פני מטיילים אחרים, או מקסימום יושבים רחוק מהם לאכול/לנוח קצת וממשיכים. חוף משפחות – אם ההתנהלות ראויה, ולא כחוף מעורב רגיל – מותר. לא שאלת לגבי צפייה עם חברים בסרט שיש בו חוסר צניעות – לא שייכת בכלל גם אם מתכוונים להוריד את הראש, אלא אם כן יודעים מתי החוסר צניעות ומדלגים מראש על הדקות הבעייתיות.
הלכות צניעות הובאו גם בפניני משפחה (פרק הנקרא 'צניעות', וגם בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו (פרק הנקרא 'שמירת הברית'). אפשר לקרוא מהספרים דרך האתר של פניני הלכה. אין שם התייחסות שיורדת לפרטים כאלו של טיול מול ים, אלא הבאת הכללים וגם לא איזה סרט מותר לראות, בתקווה שאנשים יבינו לפי הכללים המובאים שם.
העיקר הוא להשתדל מאוד להרבות בלימוד תורה. פניני הלכה, תנ"ך, ספרים שאתה נהנה מהם, ושיעורים באתר של הר ברכה ומכון מאיר.
בהצלחה רבה
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 10:43:05
שבת
בשעון שבת, אם ב8 בבוקר (לדוג') אני מבין שהולך להיות חם- האם אני יכול להזיז בשעון השבת של המזגן את הזיזים של שעות הצהריים ע"מ שיפעל גם אז?
אם ב-8 המזגן כבר עובד – מותר להעלות את הזיזים כדי שיעבוד גם בצהריים. אם ב-8 הוא לא עובד, רק במקום צורך גדול מותר להעלות את הזיזים כדי שיעבוד בצהריים, ועדיף לעשות זאת בשינוי (כגון בעזרת גב האצבע).
עניין זה מובא בפניני הלכה שבת בפרק העוסק בחשמל – שעון שבת.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
שעון שבת
ז. מותר לכוון לפני שבת את תאורת הבית, המזגן והמיחם על שעון שבת שיכבה וידליק אותם בשעות הרצויות, ומותר בתוך השבת להמשיך את המצב הקיים של השעון. לכן כאשר השעון מכובה, מותר להוריד את הזיזים שלו ולהמשיך את זמן כיבויו. וכאשר השעון עובד, מותר להעלות את הזיזים ולהאריך את זמן עבודתו.
מותר להמשיך את המצב הקיים גם כאשר אינו המשך רצוף. דוגמה: השעון כעת עובד בין שמונה לעשר, ומתוכנן להיכבות בין עשר לארבע, ושוב לעבוד בין ארבע לשש – מותר כעת להרים איזה זיזים שרוצה לפני ארבע או אחרי שש.
כשם שמותר להמשיך את המצב הקיים על ידי הזיזים של השעון, כך מותר כאשר האור כבוי, להוריד את המתגים של חלק מהנורות בבית, כדי שהם לא יידלקו כשהשעון ידליק את האור.
ח. במקום צורך גדול, הפסד משמעותי, או צורך מצווה, ניתן לשנות את המצב הקיים בשעון ולהקדים את פעולת הכיבוי או ההדלקה. כגון במקרה שהאור יישאר דולק לשעות הקרובות, ויש בבית חולה שצריך לישון – מותר להוריד את הזיזים ובכך לגרום לכיבויו מוקדם מכפי שתוכנן, ובלבד שיקפיד שהורדתם לא תכבה את האור מיד אלא לאחר זמן ('גרמא'). וכן כאשר האור מכובה, מותר להעלות את הזיזים ובכך לגרום להדלקתו לאחר זמן לצורך מצווה, כגון לימוד תורה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 09:01:19
מעבר דירה
שלום הרב החוזה שלנו לדירה הבאה מתחיל בתשעת הימים, האם אפשר לעבור בתשעת הימים או האם כדאי לבקש ולנסות לעבור לפני? תודה רבה
לבקש לעבור לפני או אחרי. כך מובא בפניני הלכה זמנים בפרק העוסק בהלכות שלושת השבועות. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ל. אין להיכנס בתשעת הימים לדירה חדשה, קנויה או שכורה. אבל אם עיכוב הכניסה יגרום להפסד גדול, מותר להיכנס.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 07:36:21