חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
קטניות
שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.
מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.
אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':
שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-17 18:33:29
תרופות בפסח
שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?
אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.
לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-17 14:25:33
כשרות- הכשרת כלים
שלום הרב. שמנו תבנית אפיה עם פיצה על פלטת שבת, כשהורדנו את התבנית בטעות הנחנו את התבנית על כף מלוכלכת עם מאכל בשרי קר. האם התבנית צריכה הכשרה? איך? תודה רבה.
לשים את התבנית בתנור על החום הגובה ביותר למשך 30 דקות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-17 10:10:04
הישקלות לפני התפילה
שלום האם מותר להישקל בבוקר לפני התפילה ?
כן. זו פעולה קצרה ופשוטה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-17 07:05:38
טהרת כלים
האם שימוש בכלים עם אלכוהול אסור שבדיעבד לא ידעתי ואני גם לא זוכרת איזה כלים, מה אני עושה? השתמשתי לעוגה,ואני לא זוכרת באיזה כלים? מה אני עושה?
כלים שמשתמשים בהם במשך השנה ורוצים להשתמש בהם בפסח, צריכים לעבור הגעלה.
דיני הכשרת כלים לסוגיהם מובאים הלכה למעשה בספר הקיצור שיצא כעת לפניני הלכה – 'קיצור הלכה' – ספר שמביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אם יש צורך, אוכל לשלוח לך כאן את הסעיפים הרלוונטיים עבורך.
ניתן להזמין את הספר דרך מכון הר ברכה, וניתן לקרוא מכל ספרי פניני הלכה דרך האתר של ישיבת הר ברכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-17 04:57:14
הכשרת כיריים לפסח
בס"ד שלום רב. לגבי הכשרת הכיריים של גז על משטח כריים מאלומיניום. הבנתי מקריאת התשובות בבית המדרש שיש לעשות ליבון של כל ההצובות. לגבי המבערים יש להבעיר אותם יחד לשעה. אבל לא הבנתי לגבי המשטח עצמו. המשטח של כיקיים עשוי מנירוסטה, ויש לי גם כיריים גז עם משטח זכוכית. מה הדרך להכשירם לפסח ואשמח גם להסבר למה משתמשים בשיטה זאת. תודה רבה וישר כוח
כיריים גז: את משטח המתכת (או הזכוכית במקרה שלך) יש לנקות היטב. וזה מספיק מצד הדין כפי שכתוב בפניני הלכה. אמנם רבים נוהגים להכשירו בעירוי של מים רותחים, או לכסותו בנייר כסף, מפני שכל השנה נופלים ונוזלים עליו מאכלים רותחים. את ברזלי החצובה נוהגים לצפות בנייר כסף, או להכשיר בליבון קל על ידי הכנסתם לתנור בזמן הכשרתו, או על ידי הבערת להבות הגז כרבע שעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-16 20:40:56
מצה
שלום, בספר פסח, טז, כב מבואר שכזית הוא שליש מצת מכונה/עבודת יד. מה המקור לכך? אני שמעתי ממישהו שעובד באפיית מצות עבודת יד שכזית הוא חצי מצת עבודת יד. לגבי מצת מכונה רשום על הקופסא שכזית הוא מצה שלמה.
הרבה ספרים ופוסקים כתבו כך, אבל אין צורך במקור, שהרי כזית זה חצי ביצה של ימינו, וכאשר מודדים את כמות המצה שנכנסת בחצי ביצה, מגיעים לכל היותר לשליש מצה. אין צורך לעשות לשם כך מדידה מדויקת, אלא מספיק להעריך, כפי שמבואר בפניני הלכה ברכות בפרק העוסק בשיעור כזית לברכה אחרונה. ומה שרשום על הקופסה של מה שלמה, זה לדעת הסוברים שצריך להחמיר ולחשב את הכזית לפי משקל או לפי דעת הסוברים שצריך להכפיל את כמות הכזית בימינו לכביצה. אבל הלכה למעשה, כפי שכותב הרב, אין צורך להחמיר בזה, אלא שליש מצה זה כזית.
כך גם מבואר הלכה למעשה בספר הקיצור שיצא לאור ('קיצור הלכה') המביא את כל הפסקים המובאים בספרי פניני הלכה בספר אחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-16 15:24:33
ליל הסדר
בספר פסח, טז, יג, רשום שהאוכל אחרי הקידוש כזית יברך ברכה אחרונה. ואילו בהלכה טו, כתוב שהאוכל כזית כרפס לא יברך ברכה אחרונה. מה ההבדל?
אכילת המרור בסעודה היא המשך ישיר לאכילת הכרפס, ממילא בברכת המזון מוציא גם את הכרפס, וכפי שמבואר בהערה בספר בדין כרפס. לכן דרך אגב, מי שנצרך לאכול לאחר הקידוש, עדיף שיעשה זאת לפני הכרפס, כפי שמבואר בהערה בספר בדין זה שאם יאכל לאחר הכרפס ויברך בורא נפשות על מה שאכל נכנס לספק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-16 14:17:44
פסח
א. למדתי בפני הלכה פסח ד, יא: לגבי כלי האוכל והתנור, יש לנקותם לפני פסח מכל ממשות חמץ, שאם לא כן אחר הפסח יהיה צורך לנקותם כדי שלא לאכול חמץ שעבר עליו הפסח. מה זאת אומרת מכל ממשות חמץ? פירורים וכדו' או שצריך ניקוי יסודי עם חומר פוגם? ב. אנחנו יוצאים מביתנו כמה ימים לפני הפסח וצריכים לבדוק חמץ בלילה שקודם ליציאתנו, ומתעוררת שאלה, האם גם בבדיקה מוקדמת צריך לבדוק מיד בתחילת הלילה, ואסור לעשות דברים אחרים לפני הבדיקה? (אני שואל כי יש לי מפגש חשוב באותו ערב) כמו כן, בבדיקה בלילה תהיה לנו בעיה לבדוק את החדר שבו ישנה התינוקת שלנו. האם ניתן לדחות או להקדים את בדיקת אותו החדר לשעות יום?
א. ממשות חמץ במקרה הזה, הכוונה לחמץ שיש לו חשיבות, לא לפירורים, שהרי דין חמץ שעבר עליו הפסח לא שייך בפירורים שאין להם חשיבות, שהרי לא עבר עליהם בבל יראה ובל ימצא.
ב. דין בדיקה זו כדין בדיקה בליל י"ד. אבל אם יש לך פגישה חשובה שאינך יכול להקדימה, אתה יכול לאחר את הבדיקה.
ג. מקום שלא ניתן לבדוק בלילה, יבדוק ביום.
לידיעתך יצא כעת ספר חדש – קיצור הלכה – המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-16 12:25:02
פסח
שלום וברכה 1. כל הדינים של מה לעשות אם חמץ שמוצאים בחג עצמו וכו זה דווקא אם לא עשה מכירת חמץ? ואם עשה צריך לשים בצד כי זה של הגוי? 2. בעניין הפופקורן לאשכנזים בפסח – אז אם מכין אותו עם שמן זית טהור ומקפיד שלא יהיה מים כלל בסיר וכו זה מותר?
- לכתחילה נכון שלא למכור סתם כך את כל החמץ שיש לו בבית, אלא למכור את המאכלים שנמצאים בארונות מאוד מסוימים. זאת כדי שהמכירה תהיה רצינית. במקרה כזה, אם מצא חמץ גמור בפסח, צריך לבערו, שהרי אינו מכור. אמנם מי שמכר את כל החמץ שיש לו בבית, אסור לו לבערו, שהרי הוא של הגוי, וישים אותו בארון שיש בו שאר דברים שמכר. ומי שקנה בטעות חמץ בפסח, כגון שקנה וופלים או ביסלי שחשב שהם כשרים לפסח, וגילה שלא, כיוון שלא מכרם, צריך לבערם.
מה הדין של מאכלים שאינם חמץ אבל גם אינם כשרים לפסח, ולא מכרם? אם אין סבירות שיש ברכיבים שלהם חמץ, אין צורך לזורקם בפסח, אלא אפשר לשים אותם בארון סגור.הסבר– כיון שאין סיבה שיהיה במאכלים אלו חמץ, אזי מן הסתם גם אם יש שם חמץ הוא בטל בששים קודם פסח, ולדעת השו"ע גם אם החמץ יבש (פירור), אינו חוזר ונעור בפסח. וגם למנהג הרמ"א, אם המדובר בחמץ לח אינו חוזר ונעור, וגם אם מדובר על חמץ יבש, יש בזה סס"ס: אולי אין שם חמץ, וגם אם יש חמץ אולי הלכה כמא"ד שגם חמץ יבש שבטל בשישים לא חוזר ונעור, וגם אם הלכה כמא"ד שחוזר ונעור ביבש, י"א שרק אם יבשל התערובת בפסח אמרינן חוזר ונעור (א"ר,פמ"ג, עול"ש,נהר שלום. הביאם המ"ב תמז,לג ולא דחאם. בספר הלכות חג בחג הביא את המ"ב הזה למעשה, אך בפנה"ל סובר שאין הלכה כך, ומ"מ ברור שניתן לצרפם לספק בנד"ד. עוד יש לציין את המובא ברמ"א,ד ומ"ב שכשיש חשש שנשארו פרורי חמץ בתבשיל, אמנם אסור לאוכלו בפסח, אבל הוא מותר בהנאה, וכ"ש שמותר להשהותו. וכן מובא במ"ב תנג,כז שכאשר חשש החימוץ רחוק, אסור באכילה אך מותר להשהותו בלא למוכרו – "ואם עבר ולתת (את החיטים) אסור לאוכלן ולהנות מהן בימי הפסח. ומ"מ להשהות קמח החיטים הלתותים מותר בפסח אם שרן במים מעט וטחנן מיד אחר הלתיתה…". - לכאורה לא, שהרי אם ההוראה לנהוג בקטניות כמו קמח, הרי מנהג האשכנזים להחמיר במצה עשירה שמא יש בנוזל מעט מים. סביר מאוד שבהרבה מסוגי שמני הזית שמים מעט מים (אין חובה לדווח על כך עד אחוז מסויים).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-16 10:44:11
אוכל לחתולים בפסח
שלום, האם אוכל לחתולים צריך הכשר לפסח או לא?
דין זה מובא בפניני הלכה פסח פרק ב, ובספר הקיצור לכל ספרי פניני הלכה שיצא כעת –
"חמץ שכבר מתחילה לא היה ראוי למאכל אדם כלל, אף שראוי למאכל כלב, לא חל עליו איסור חמץ. אמנם חמץ המצוי במאכלים שמכינים לכלבים וחתולים, ראוי מתחילתו למאכל אדם בשעת הדחק, ולכן חובה לבערם לפני פסח."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-15 08:20:22
אורז בפסח
שלום, יש לי חבילת אורז סגורה מלפני פסח, שלא רשום עליה כשל"פ, האם מותר לבשל ולאכול אותה בפסח?
מותר על ידי ברירה טובה. אבל כיוון שאורז זה דבר שנשמר היטב, עדיף להתרגל לקנות לפסח רק דברים שכתוב עליהם שהם כשרים לפסח, כדי לא להסתבך, כי סביר שהמפעל מקפיד יותר בייצור לפסח מכל חשש חמץ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-15 08:16:18
איזה טמפ' צריך בהכשרת תנור
שלום, בהכשרת תנור (מטרף לכשר או לפסח או בין בשר לחלב) כתוב שצריך לשים על החום הגבוה ביותר. האם חובה לשים על הטמפרטורה הגבוהה ביותר או שישנה טמפרטורה מדוייקת שמספיקה (למשל 200 מעלות)? אם לא וחייבים דווקא את הטמפרטורה הגבוהה ביותר, האם צריך גם להפעיל את מצב מאוורר טורבו או שמספיק מצב חום עליון ותחתון? השאלה לגבי 3 הדברים: הכשרת תנור טרף, הכשרה לפסח, והכשרה בין בשר לחלב. תודה רבה
צריך לחמם על הטמפרטורה הגבוהה ביותר של התנור. לגבי מצב מאוורר טורבו, אם איני טועה הוא לא יוצר חום גבוה יותר, אלא רק מפזר בשווה את החום בתנור כדי שהאפייה תהיה אחידה, לכן לא צריך להפעילו. אבל אם הוא מגביר את החום, צריך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-15 06:55:50
שתיית 4 כוסות
לאשתי יש ריפלוקס, ומיץ ענבים חריף לה. שנה שעברה שתתה בקושי את מיץ הענבים בליל הסדר. האם יש עליה חובה לשתות מיץ ענבים בליל הסדר? תודה!
מה רע ביין יבש ובריא? אפשר כמובן להוסיף לו מים כדי שלא יהיה חזק, ולשתות את המינימום הנדרש, כלומר 50 מ"ל.
ואם גם זה לא עוזר, אנו חוזרים לשאלה האם אדם שקשה לו מאוד לשתות יין, או אדם שהיין גורם לו לתחושה לא טובה, פטור מארבע כוסות בליל הסדר ?
תשובה – פניני הלכה פסח טז, ז (ובספר הקיצור לפניני הלכה – טז, לה) – גם מי שהיין לא טעים לו או ששתייתו גורמת לו לכאבי ראש, חייב לשתות ארבע כוסות. וכן מסופר על רבי יהודה בר' אלעאי, שהיה צריך לכרוך סוּדר על ראשו מפסח עד חג השבועות, מחמת כאב הראש שנגרם לו משתיית ארבע כוסות. ורק מי שהיין יגרום לו לחלות וליפול למשכב, פטור מהמצווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-14 16:34:16
אכילה בין בשר לחלב
שלום הרב. אני כרגע משרת בצבא. ושומר בין בשר לחלב 6 שעות. אבל בבסיס שלי אין הפרש של 6 שעות בין ארוחות בשר וחלב . רציתי לדעת האם אני יכול לעשות התרת נדרים ולשמור 3 שעות בין בשר לחלב. 5 שעות בין בשר לחלב לא עוזר לי תודה.
ממש לא תקין שבצבא ישראל אין הפרש של יותר מחמש שעות בין ארוחה בשרית לחלבית. צריך לפנות לרב הבסיס או לרבנות הצבאית. לגופה של שאלה – אין מקום להקל בזה, שכן בארוחות חלביות בצבא יש מספיק אוכל לא חלבי שאפשר לשבוע ממנו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-14 15:33:01
אכילה אחרי כוס ראשונה בליל הסדר
שלום רב, בפניני הלכה פסח, כתוב שמותר בשעת הצורך לאכול מעט דברים אחרי קדש בליל הסדר. יש לי כמה שאלות בנוגע לזה: 1. אם צריכים לאכול, האם עדיף שזה יהיה מיד לאחר קדש ולפני כרפס? או שאפשר גם אחרי כרפס? 2. כתוב שאחרי האוכל לאחר קדש, יש לברך ברכה אחרונה. האם הכוונה בורא נפשות על האוכל? האם הברכה לא יפטור ככה גם את היין ולכן יש לברך מעין שלוש לפני בורא נפשות? או שמספיק לכוון לא להוציא את היין בכוס ראשונה בבורא נפשות? תודה
תחילה נביא את ההלכה למעשה כפי שהיא מובאת בספר שיצא כעת לאור – קיצור הלכה – המביא את כל פסקי ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה בספר אחד: "מי שרעב מאוד עד שקשה לו לומר את ההגדה בריכוז, יכול לאכול לאחר הקידוש מעט פרי, ירק או ביצה, ויברך ברכה ראשונה ואחרונה. ומשהתחיל לומר את ההגדה, אסור להפסיק בשתייה או אכילה (ויש מקילים)."
- לפי זה, ההיתר לאכול הוא עד תחילת המגיד. אמנם לכתחילה עדיף לאכול לפני הכרפס כדי שברכת בורא נפשות על המאכלים שאוכל לא תפטור את הכרפס.
2. יברך בורא נפשות, ואינה פותרת את היין, שהרי ברכתו מעין שלוש, ובברכת המזון פותרים את שתיית שתי הכוסות הראשונות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-14 14:34:49
סיום מסכת לתענית בכורות
שלום כבוד הרב, האם אוכל לשאול אותך אם במקרים הבאים סיום מסכת שאני עורך פוטרת אדם אחר (שמתקשה להגיע לבית כנסת מסיבות בריאותיות וגיל) מתינות בכורות בערב פסח? 1. סיום מסכת ״כלה״? 2. סיום אחד מספרי התנ״ך או המגילות. 3. סיום מסכת משנה. 4. השתתפות בסיום מסכת בבית כנסת באמצעות הזום. תודה רבה
כדי שהסיום יפטור אדם אחר, הוא צריך להיות במקום הסיום. ובדיעבד גם בזום מועיל אם אין לו דרך אחרת. כדי שהסיום יפטור אחר הוא צריך להיות מכובד גם בעיניהם. מסכת גמרא או סדר משנה בבקיאות, הם ודאי חשובים. וכן ספר אחד מתוך התנ"ך בלימוד עיון, יכול להחשב. וכן סיום מסכת משנה בעיון. אבל קריאת ספר תנ"ך בגירסה וסיום משניות קהתי של מסכת אחת בגירסה, יכול להחשב עבור ילד אבל לא עבור אחרים.
כך מובא בפניני הלכה פסח פרק יג הערה 5 (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה) – גם בסיום ספר נביאים בעיון אפשר לעשות סעודת מצווה (אג"מ או"ח א, קנז). וכן נראה שכל מי שמסיים ספר חשוב יכול לעשות סעודה, כי ביסוד הדבר לא הגדירו דווקא מסכת בבלי, עי' חוות יאיר ע. אלא שאם הסיום הוא חשוב לפי המקובל אצל הלומדים, כל המשתתפים בסיום זה פטורים מהצום. וכאשר הסיום חשוב ללומד אך אינו נחשב כל כך בעיני הכלל, רק המסיים עצמו יכול לעשות סעודה ולפטור את עצמו מהצום. לפיכך, מי שמתחיל ללמוד, ועדיין קשה לו ללמוד מסכת משנה בעיון, כבר בלימוד פשוט של מסכת משנה או ספר קודש למתחילים יכול לערוך סעודת סיום, אבל אחרים אינם נפטרים בסיום שלו (עי' יבי"א או"ח כו; פס"ת תע, ט).
עוד יש לציין את המובא בפניני הלכה ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, שהחושש שאם יצום לא יוכל לקיים כראוי את מצוות אכילת מצה והסיפור ביציאת מצרים, מוטב שלא יצום. וכן מי שקשה לו מאוד לצום, יכול לאכול, ויימנע מאכילת לחם ומיני מזונות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-12 03:41:01
הכשרת תנור לפסח
שלום בדרך כלל אני מכשיר את תנור האפייה לפסח באופן מאוד יסודי וסיזיפי שאורך כ2-3 שעות אני מנקה אותו בצורה הרמטית עם מסיר שומנים וגם משייף לכלוכים שעליו. אני יוצא מזה מותש ועם ידיים עם צריבות וכאבים מהחומר של מסיר השומנים שנמשכים ימים רבים(למרות הכפפות) את דלת התנור אני מפרק מהתנור ומפרק מהדלת את הזכוכיות הפנימיות ומנקה גם את הזכוכיות הפנימיות ומפרק את הגומיות ומנקה אותן עם מסיר שומנים ומגבונים וכמובן שבסוף אני מחמם לטמפרטורה הכי גבוהה למשך חצי שעה האם ניתן להכשיר את התנור על ידי ניקוי סביר עם סקוץ׳ וסבון כלים רגיל ובלי לפרק את הדלת ובלי לנקות את הגומי? ועם חימום
כן. הכשרת התנור היא כפי שכתוב בפניני הלכה פסח, וכעת גם בספר הקיצור שיצא לאור ומסכם את כל ספרי פניני הלכה בספר אחד – ניקוי טוב והפעלה על החום הגבוה. אמנם רבים, ובכללם אני הקטן, נוהגים לנקות כפי שציינת, וזה לא לוקח יותר משעה, ושמים שני כפפות על הידיים. יש לציין שפעמים רבות יש פירורים של ממש בחריצים שבין דלתות התנור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-11 15:32:12
בין המצרים והים….
כשבני ישראל יצאו ממצרים והיו בין המצרים מאחורה והים מקדימה ומימין ההר ומשמאל המדבר צעקו למשה ומשה לקב"ה. ה' אוצר לו"מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו". רק אחרי שנחשון נכנס למים והמים הגיעו לפיו נקרע הים. מסקנה…אין נסים בלי מעשים. אין נצחון בלי חילים מסורים ויראי שמים. החרדים מפספסים הזדמנות לקדש שם שמים. יש מספיק לעשות במדינה. הם לא רואים את ההזדמנות להגדיל תורה בעם. משתומם מאמירות של רבנים דגולים בנושא. ואם בקריעת הים עסקינן כדאי להזכיר שלא חצו את הים מצד לצד אלה עברו ב12 קשתות אחד לכל שבת וחזרו לאותו צד שנכנסו והכל היה כדי שהמתרים ירדפו אחריהם ויכנסו למים. חג שמח.
שכנעתי אותי לגבי הטעות של החרדים 🙂
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-10 17:19:51
הלכות שבת
שלום וברכה האם מותר לשאת איש מבוגר שיכול ללכת בעצמו בכיסא גלגלים במקום שאין ערוב בשבת?
דין זה מובא בספרו של הרב מלמד פניני הלכה שבת פרק כא. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך כאן את מסקנת הדברים מתוך ספר 'קיצור הלכה' שיצא כעת לאור – המביא בספר אחד את כל פסקי הדינים המובאים בספרי פניני הלכה:
"מי שלא יכול ללכת ללא מקל, כגון חיגר או עיוור שאינו מכיר את המקום שהולך בו, נחשב המקל כנעליו. אבל מי שיכול ללכת בלא המקל, למרות שהדבר קשה לו מאוד, אינו רשאי לצאת בו. וכן דין נכה שמרותק לכיסא גלגלים, נחשב הכיסא כנעליו ומותר לו להניעו בידיו ברשות הרבים, אבל אסור לאדם אחר להוליך אותו. ולצורך מצווה או לצורך גדול, מותר לבקש מגוי שיוליך אותו בכיסאו. גם ילד אסור לשאת בעגלה או בחיקו במקום שאין בו עירוב."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-04-10 09:26:25