חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
הדלקת נרות חנוכה
שלום הרב, אני ספרדיה (רווקה) ושוכרת דירה (משלמת מכספי) שבה אני גרה במהלך ימות השבוע (לצורך לימודים) אך מחשיבה את בית הוריי כביתי. האם עליי להדליק נרות חנוכה בברכה או שעליי להסתפק בכך שאבי מוציא אותי לידי חובה בברכתו על נרות החנוכה בבית? תודה מראש
מכיוון שיש לך דירה משלך ואף את משלמת עליה מכספך, את עצמאית לגמרי, ולכן לדעת הרב מלמד כפי שכתב בפניני הלכה זמנים פרק יג סעיף יג (אפשר לקרוא דרך האתר) את צריכה להדליק בברכה. אמנם כשאת מגיעה להורים לישון, את יוצאת בהדלקת אביך. ואם את מתארחת לשינה במקום אחר, משפחה או חברים, את צריכה לקנות שותפות בנר בפרוטה, או שבעל הבית יקנה לך במתנה חלק בנר, ותקני את חלקך על ידי הגבהתו.
התשובות באתר זה ניתנות על פי דעת הרב אליעזר מלמד וכפי המבואר בספריו – פניני הלכה, הן לספרדים והן לאשכנזים.
אביא לך את ההלכה במלואה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה שהוצאנו השנה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
משפחה:
מצוות ההדלקה נקבעת לפי מקום השינה בלילה. לכן משפחה שמתארחת אצל משפחה אחרת לארוחה ולא לשינה, לא יכולים לקיים שם את מצוות ההדלקה, אלא ידליקו במקום שבו יישנו. ואם הם מתארחים אצלם גם לשינה וקיבלו דירה נפרדת, נכון שידליקו במקום השינה, ואם הדליקו במקום האכילה, יצאו ידי חובה.
כאשר ישנים בבית המשפחה שמארחת אותם, למנהג יוצאי ספרד יצאו בהדלקת המארח, ויקפידו לקנות שותפות בנר בפרוטה, או שהמארח יקנה להם במתנה חלק בנר, ויקנו את חלקם על ידי הגבהתו. ולמנהג יוצאי אשכנז ידליקו נרות בברכה, ואם אין להם נרות ינהגו כיוצאי ספרד.
המתכוונים להתארח גם לשינה, אם יוצאים מביתם לאחר שקיעת החמה, עדיף שידליקו בביתם, ואם יוצאים לפני השקיעה, ידליקו במקום שבו יישנו.
כשחוזרים לביתם לאחר שהתארחו לשינה אצל משפחה אחרת, אם חוזרים מיד בתחילת הלילה, מוטב שידליקו בביתם. ואם חוזרים לאחר השעה תשע (ובמוצ"ש – לאחר שכבר לא ילכו אנשים ברחוב), עדיף שיצאו ידי חובה בבית המארחים, ובלבד שנשארים שם חצי שעה אחר ההדלקה. ואם אינם חוזרים בתחילת הלילה אבל גם לא מאוחר, רשאים להחליט היכן להדליק.
רווק:
דין רווק שיש לו דירה משלו, כדין משפחה. ואם הוא רגיל לישון אצל הוריו פעמים רבות, כשמגיע אליהם לישון בחנוכה, דינו כבן בית ולא צריך לקנות חלק בנר אם אינו מדליק בעצמו.
בחורים ובחורות הנמצאים בישיבה גבוהה או במדרשה, בשירות לאומי או באוניברסיטה, אם הם מתגוררים מחוץ לבית הוריהם, דינם כרווק שיש לו דירה משלו ועליהם להדליק נרות בחדרם. למנהג אשכנז כל אחד ידליק בברכה, ולמנהג ספרד יצאו בהדלקת אחד מבני החדר ויקנו חלק בנר. והלומדים בישיבה תיכונית או באולפנה וישנים בפנימייה, דינם כדין רווק הסמוך על שולחן הוריו, ולכן למנהג אשכנז ידליקו בחדרם בברכה, ולמנהג ספרד יצאו בהדלקת אחד מחברי החדר, ואם כולם מיוצאי ספרד, המדליק לא יברך כי אולי יוצא בהדלקת הוריו בביתם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-25 22:33:57
סעודה
שלום וברכה מדוע לגבי סופגניה הרב הכריע שהאוכלה בסעודה לא מברך ועדיף לאכל מחוץ לסעודה לעומת זאת בדין עוגות עדיף שיחליט בדעתו מה אם זה קינוח או לא ורק אם לא החליט לא יברך מהספק וכו
כפי שכותב הרב, מלבד הספקות שיש לגבי מיני מזונות רגילים המובאים כקינוח, בסופגניה יש שני צדדים נוספים לומר שהן חלק מהסעודה: א. משום שבצקן דומה ללחם כמבואר בפרק ו, הערה 9. ב. בנוסף לכך הן משביעות מאוד וממילא אכילתן מצטרפת למגמת הסעודה. במילים אחרות – קשה מאוד לומר שסופגניה שלמה זה 'רק' קינוח. ובפרק ו סוף הערה 9 הוסיף שאם בכל זאת מתכוון לאוכלן בסעודה, נכון לכוון במפורש בברכת 'המוציא' לפוטרן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-25 18:58:11
נרות חנוכה
אדם שגר לבד ואין מי שיראה את הנרות חנוכה שהוא מדליק, האם הוא מברך את הברכות על הנרות? מצד אחד כתוב בסימן תרע"ב משנה ברורה ס"ק (יא) כל הלילה עד עמוד השחר ובברכה והיינו דוקא אם בני הבית נעורים אבל אם ישנים אין לברך עליהם אלא ידליק בלא ברכה דכמו דלדידהו לא היה מברך אלא בזמן פרסום הנס ה"נ לדידן. ואם בא לביתו קודם עה"ש ומצא ב"ב ישנים מן הנכון שיקיצם כדי שיוכל להדליק בברכה. אבל בסימן תרע"ז המחבר כותב יֵשׁ אוֹמְרִים שֶאַף עַל פִי שֶמַדְלִיקִין עָלָיו בְתוֹךְ בֵיתוֹ, אִם הוּא בְמָקוֹם שֶאֵין בּוֹ יִשְרָאֵל מַדְלִיק בִבְרָכוֹת. {הַגָה: כִי חַיָב לִרְאוֹת הַנֵרוֹת… והמשנה ברורה מביא דעות לגבי הברכות. אבל לכאורה זה סותר את מה שכתוב לפניכן, שאם אין מי לראות הנרות אז לא מברכים.
כפי שמובא בפניני הלכה זמנים פרק יג, החילוק הוא בין הדלקה בזמן 'שתכלה רגל מן השוק', שבזמן זה אין חובה שיראו אנשים את הנרות בפועל, שכיום זה עד תשע בערב. אבל לאחר זמן זה, אם אין סבירות שמישהו יראה את הנרות, או מבני ביתו או מההולכים ברחוב, ידליק בלא ברכה.
אפשר לקרוא מפניני הלכה דרך האתר. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d)
זמן ההדלקה
ה. זמן ההדלקה המובחר הוא בצאת הכוכבים (כ-20 דקות אחר השקיעה) ועד חצי שעה לאחריו. הרגיל להתפלל ערבית בצאת הכוכבים, יתפלל קודם ערבית, ולאחר התפילה יזדרז לביתו להדליק. והרגיל להתפלל ערבית בשעה מאוחרת יותר, ידליק בצאת הכוכבים.
ו. במקום הצורך ניתן להקדים את ההדלקה לשקיעת החמה, או לאחרה עד השעה תשע בלילה, שזהו זמן שעדיין אנשים חוזרים כיום מהעבודה, ואפשר לומר שהוא בכלל מה שאמרו חכמים על זמן ההדלקה – "עד שתכלה רגל מן השוק".
לכן כשצריכים להגיע בזמן לאירוע, ולא יכולים להמתין עד צאת הכוכבים, ידליקו בשקיעה. ובמקום שמתקיים שיעור תורה קבוע אחר תפילת ערבית, ואם ילכו להדליק נרות, הלימוד יתבטל, עדיף שיקיימו את השיעור ואחר כך יזכירו לכולם להדליק נרות. וכן כדי שכל בני המשפחה ידליקו ביחד, אפשר לאחר את ההדלקה עד השעה תשע. וכמובן שאם אחד מבני הבית יוצא בהדלקת אבי המשפחה, נכון להמתין לו אם אינו שומע את הברכות בהדלקה אחרת (לעיל יב, ז).
ז. מי שלא הספיק להדליק עד השעה תשע, ישתדל להקדים את הדלקתו כמה שיותר, ובדיעבד יכול להדליק כל הלילה עד עמוד השחר. וכיוון שמדליק לאחר הזמן שבו אנשים רגילים לחזור מהעבודה, יכול לברך רק אם יש אדם שיראה את נרותיו, כגון אחד מבני ביתו, או שיש סבירות גבוהה שיעבור אדם ברחוב. לא הדליק נרות כל הלילה, הפסיד את המצווה של אותו יום, ולמחרת ידליק כרגיל.
ח. בלית ברירה אפשר להדליק בברכה ארבעים דקות לפני השקיעה ('פלג המנחה'), ויקפיד שלפחות נר אחד יישאר דולק חצי שעה לאחר צאת הכוכבים. כך יעשה מי שמוכרח לצאת מביתו לפני השקיעה ויחזור לביתו מאוחר מאוד בלילה, בזמן שכבר לא יהיה אדם שיראה את נרותיו. ואם חייב לצאת מביתו יותר מוקדם, ידליק נרות בלי ברכה עד שעה לפני השקיעה.
ט. בערב שבת מדליקים נרות חנוכה תוך ארבעים דקות לשקיעה, ולפחות נר אחד צריך להישאר דולק חצי שעה לאחר צאת הכוכבים. לאחר מכן מדליקים את נרות השבת. טוב להתפלל מנחה בציבור לפני ההדלקה, אבל אין להתפלל לשם כך ביחיד.
י. במוצאי שבת מתפללים ערבית ואחר כך מדליקים נרות. רבים נוהגים להקדים את ההבדלה להדלקת הנרות, ויש נוהגים להדליק נרות חנוכה תחילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-25 01:53:20
חנוכה
שלום וברכה ברביבים תשפ"ג הלכות חנוכה כתב הרב: "ואם ירצו, יוכלו לסכם שבן הזוג שנמצא בבית ידליק נרות בזמן בברכה, וכשהמאחר יחזור, אף הוא ידליק נרות בברכה" ובהמשך כתב: "אומנם אם המאחר יגיע לאחר תשע בערב, עדיף שלא להמתין לו ולהדליק לפני כן. והמאחר צריך להקפיד להשתתף בהדלקת נרות ולשמוע את הברכות במקום שבו הוא נמצא. ואם אינו יכול, ואין מדובר באירוע חד־פעמי, מוטב שינהג כמנהג אשכנז, ויכוון שלא לצאת בהדלקת המשפחה, וכשיגיע הביתה ידליק נרות בעצמו בברכה" ממה שכתב הרב בפניני הלכה משמע שרק בני זוג אשכנזים יכולים לעשות את הפתרון שאחד יכווון לא לצאת והשני ידליק עליו וכן אם אין מדובר במקרה חד"פ ימתינו לו אם הם ספרדים. ולא כמו שמשמע מהרביבים שלא חילק או שגם הספרדי ינהג כאשכנז
עקרונית אשכנזי לא צריך לכוון לא לצאת, שהרי בכל מקרה הוא יכול להדליק בברכה. ומה שכתוב בפניני הלכה פרק יג, סוף הערה 12 הוא דווקא לגבי זוג, שמכיוון שהם רגילים שהבעל מוציא את האישה, אזי אם באופן חד פעמי הם משנים את הרגלם, יתכוונו שלא לצאת, וסיכום ביניהם שאחד ידליק בזמן והשני מאוחר, נחשב ככוונה. החידוש היותר גדול הוא לגבי ספרדי, וכפי שמובא בפרק יב סוף הלכה ג וסוף הערה 2.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-24 22:46:00
דברי תורה בעיתונים
דברי תורה המופיעים בעיתונות דתית וחרדית – בשבע,יתד נאמן,למשפחה וכו'. מה לעשות לאחר קריאתם ?
פניני הלכה ליקוטים א פרק ו סעיף יד (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה): עיתון שרובו חול ונדפסו בו גם דברי תורה, מותר להניח בפח, משום שמגמת ההדפסה של העיתון אינה לשם מטרת קודש. ואף העמוד שיש בו דברי תורה נדפס כדי שיקראו בו לזמן קצר בלבד ואח"כ יזרקו את העיתון, לפיכך, לא חלה קדושה על אותו הדף. אמנם נכון להניחו בפח באופן מכובד, היינו שדברי התורה לא יהיו גלויים אלא מוסתרים בדפים אחרים. ואם הפח מזוהם מאוד, נכון לעטוף את העיתון בשקית או נייר נוסף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-23 07:32:09
משפחה המתארחת בחנוכה
שלום וברכה! כאשר משפחה ספרדית מתארחת אצל משפחה אשכנזית, יצאו בהדלקה של המארח כמנהגו הספרדים או ידליקו בברכה כמנהגו האשכנזים? (במקרה שלנו מדובר בזוג שמתארח אצל ההורים של האישה, אז אולי פה יש גם היבט של מנהגי ההורים של האישה)
צריכים לקנות שותפות בנר בפרוטה (עשר אגורות), או לעשות קניין עם בעל הבית בנר על ידי הגבהתו.
דין זה מבואר בפניני הלכה זמנים בפרק העוסק בהלכות חנוכה (אפשר לקרוא מהאתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d):
הדלקה כשאינו בביתו
יא. משפחה: מצוות ההדלקה נקבעת לפי מקום השינה בלילה. לכן משפחה שמתארחת אצל משפחה אחרת לארוחה ולא לשינה, לא יכולים לקיים שם את מצוות ההדלקה, אלא ידליקו במקום שבו יישנו. ואם הם מתארחים אצלם גם לשינה וקיבלו דירה נפרדת, נכון שידליקו במקום השינה, ואם הדליקו במקום האכילה, יצאו ידי חובה.
כאשר ישנים בבית המשפחה שמארחת אותם, למנהג יוצאי ספרד יצאו בהדלקת המארח, ויקפידו לקנות שותפות בנר בפרוטה, או שהמארח יקנה להם במתנה חלק בנר, ויקנו את חלקם על ידי הגבהתו. ולמנהג יוצאי אשכנז ידליקו נרות בברכה, ואם אין להם נרות ינהגו כיוצאי ספרד.
המתכוונים להתארח גם לשינה, אם יוצאים מביתם לאחר שקיעת החמה, עדיף שידליקו בביתם, ואם יוצאים לפני השקיעה, ידליקו במקום שבו יישנו.
כשחוזרים לביתם לאחר שהתארחו לשינה אצל משפחה אחרת, אם חוזרים מיד בתחילת הלילה, מוטב שידליקו בביתם. ואם חוזרים לאחר השעה תשע (ובמוצ"ש – לאחר שכבר לא ילכו אנשים ברחוב), עדיף שיצאו ידי חובה בבית המארחים, ובלבד שנשארים שם חצי שעה אחר ההדלקה. ואם אינם חוזרים בתחילת הלילה אבל גם לא מאוחר, רשאים להחליט היכן להדליק.
יב. רווק: דין רווק שיש לו דירה משלו, כדין משפחה. ואם הוא רגיל לישון אצל הוריו פעמים רבות, כשמגיע אליהם לישון בחנוכה, דינו כבן בית ולא צריך לקנות חלק בנר אם אינו מדליק בעצמו.
יג. נשוי שנוסע מביתו ומתארח לשינה במקום אחר, אם אשתו נשארה בביתם – צריכה להדליק נרות, ובזה מוציאה אותו ידי חובה, והוא ישמע את הברכות בבית המארח (לעיל יב, ז), ואשכנזי רשאי להדליק אצל המארח בברכה. והישן בדירה ריקה, חייב להדליק שם נרות, ולמנהג ספרד לא יברך מפני שאולי יוצא בהדלקת אשתו. אמנם אם גם אשתו נסעה מביתם, או שהוא יצא לחוץ לארץ, ידליק בברכה או יצא בהדלקת בעל הבית על ידי השתתפות בנר.
וכן דין אישה נשואה שישנה מחוץ לביתה, ונשים אשכנזיות רבות נוהגות לצאת בהדלקת המארח כמנהג יוצאי ספרד. וכדין בעל ואישה, כך דין נער או נערה הסמוכים על שולחן הוריהם וישנים מחוץ לביתם באחד מלילות חנוכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-23 07:20:05
תפילה מוקדם נגד כיבוד הורים
ערב טוב! ראשית אני רוצה לומר תודה רבה לכם שאתם עונים על שאלות ועוזרים אשירכם!! יש לי שני שאלות. 1. בשבוע יש לי תפילת שחרית במניין בבוקר בישבה אך בימי שישי אני בבית רציתי לדעת מה עדיף להתפלל במניין פועלים או ללכת למניין בשעה שמונה? 2. בימי החנוכה יש לי בבוקר כמה אפשרויות לתפילה בבוקר: תפילת פועלים, תפילת ותיקין אך זה מרחק 15 דק הליכה, מניין ב8.. ולגבי השאלה אבי היקר לא מעוניין שאני ילך לתפילת ותיקין לבד בשעה כזאת מוקדמת(אבי לא בבית בשעות אלו) רציתי לדעת מה הדין? תודה!!!
- היתר התפילה לפני הנץ הוא דווקא לפועלים.
- כשאתה בבית תעשה מה שאביך מבקש. תפילה בנץ היא הידור בדרבנן, ושמיעה בקול ההורים היא מצווה מהתורה. מן הראוי שתנצל את רצונך לקום מוקדם, לקום בזמן שהיית קם לתפילה בנץ כדי ללמוד תורה עד המניין של שמונה, ובך הרווחת מצווה נוספת מהתורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-22 21:05:13
מלחמת מצווה
האם מלחמת חרבות ברזל מוגדרת כמלחמת מצווה (בהגדרה ההלכתית שהתגבשה להלכה למעשה) או לא? אשמח לקבל מקורות. ובמידה וכן, האם יש לכך השלכות למעשה בפועל ממש בנושאים שונים?
בוודאי, הרי זוהי בפירוש מלחמה שנועדה כדי להציל את עם ישראל. השלכות? שכל אחד שנדרש לכך חייב להשתתף במלחמה.
מקורות – בפניני הלכה העם והארץ בפרק העוסק במצוות המלחמה והגיוס לצבא. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-22 17:25:24
.שפתיים יבשות בשבת
מה ניתן לעשות לגבי שפתים יבשות בשבת למי שזה מאד מפריע לו
למרוח שמן זית.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-22 07:06:56
הלכות תפילה
אני אישה שמשתדלת להתפלל שחרית ומנחה כל יום. עליי לנסוע באופן קבוע בימי ראשון מוקדם בבוקר. לרוב, כדיי להגיע בזמן אני צריכה לצאת לדרך לפני נץ החמה. הדרך שלי ארוכה ובפועל אני יכולה להתפלל ברכבת בעמידה בלי בעיה. האם עדיף להתפלל בדיעבד כמה דקות לפני הנץ החמה כדי שלא להקדים את צרכי ואת הנסיעה לתפילה, או שעדיף לצאת אחרי ברכות השחר ולהתפלל ברכבת בנחת ביישוב הדעת? בנוסף, במקרה ששעת היציאה גבולית ויתכן שכן אגיע בזמן אם אצא אחרי תפילה בנץ, להתפלל בנץ או שבכל זאת כדאי להתפלל בנחת ברכבת?
מכיוון שאת עושה כדעת רוב הפוסקים ומתפללת שתי תפילות ביום, אין ברכות השחר מהווים עבורך תחליף לתפילה אלא בשעת הדחק בלבד, ולכן עדיף להתפלל בבית לפני הנץ ואחר כך לצאת לדרך, ולהקדיש את הזמן של הנחת בדרך ללימוד תורה, כך תרוויחי מכל הכיוונים והנהגתך תהיה לכתחילה. אין צורך להידחק ולהתעכב בבית כדי להתפלל בנץ כאשר יש חשש שלא תגיעי בזמן.
הוצאנו השנה ספר חדש – ספר קיצור לספרי פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d), שיכול להיות מצוין לנסיעה ברכבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-21 20:56:40
ציור / מדבקות של ירח שמש כוכבים
האם כיום יש הגבלה הלכתית על ציור/ הדבקה של צורת ירח שמש וכוכבים. אם יש מקור בו הרב מלמד מתייחס לכך אשמח
דין זה יבואר בעז"ה בספר הבא של פניני הלכה שנכתב כעת (ברביבים הדבר הובא יותר בהקשר של צורת אדם – https://yhb.org.il/shiurim/revivim1076/).
למעשה יש לחלק בין איסור דאו' של עשיה ולכן אסור לעשות פסלי שמש ירח וכוכבים, לבין איסור דרבנן של השהיה שמותר ולכן מותר לקנותם כל עוד לא מדובר על דבר שנעשה לשם ע"ז, או שמדובר על שמש ירח וכוכבים בולטים בצורה של הע"ז שרגילים לעבוד לה. הדין של ציורים ומדבקות קל יותר ולכן מותר אפילו לעשותם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-21 19:05:04
מזוזות בבית
עד כמה זמן מותר שלא יהיו מזוזות בבית אם שלחתי אותן לבדיקה? והאם יש בעיה לישון בכזה מצב בבית? תודה רבה
כל הבודקים המקצועיים יודעים שהם צריכים להחזיר את המזוזות באותו יום או לתת מזוזות אחרות עד שיבדקו, ואם אין להם אפשרות כזו, הם מדריכים את בעל הבית לתת את המזוזה של פתח הבית רק לאחר שייבדקו את שאר המזוזות, כדי שלפחות היא תשאר בזמן הבדיקה. אם הבודק לא הדריך כראוי את בעל הבית, בדיעבד לא מחייבים את בעל הבית לקנות מזוזות אחרות עד שיבדוק לו את המזוזות שלו, ולא לגור בבית אחר אם הדבר קשה לו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-20 09:40:10
מעשרות כספים על מתנות
שלום כבוד הרב! האם צריך לתת מעשרות כספים על כסף שקיבלנו לחתונה? תודה
כן. כל כסף שאם מקבל או מרוויח, יש מצווה לתת ממנו מעשר.
הלכות מעשר כספים מובאות בפניני הלכה ליקוטים ב' בפרק העוסק בצדקה. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 12:06:19
התאבדות
בספר איוב פרק ג, מדוע איוב לא מתאבד אם כל כך רע לו?
א. להתאבד זה נגד טבעו של האדם גם כשרע לו. ב. איוב היה צדיק וממילא בוודאי קיים את שבע מצוות בני נח שבתוכם איסור הרצח. ג. בגלל שהיה צדיק ידע שהרע הוא מאת ה' אלא שבגלל שלא הבין למה שיהיה לו רע, שהרי הוא אדם טוב, הקושי והתמיהה היו גדולים יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 10:28:44
כשרות
שלום וברכה יש היום מוצרים שעוזרים לבעיות שינה חרדות וכד'ו שמייצרים אותם מצמח הקנאביס שבעצם מוציאים ממנו רק את החלק הטוב שבו (CBD) ללא הסטלה שבו (THC). האם מוצר כזה שמגיע כמין סיגריה אלקטרונית מותרת גם ללא כשרות? אציין שזה לא גורם נזק בריאותי כמו שאר מוצרי העישון ולכן אני שואל רק מצד הכשרות. הרכיבים שמופיעים בו הם: CBD, טרפנים טבעיים, פרופילן גליקול מחומרים טבעיים.
הדין הוא כדין תרופות וויטמינים המובא בפרק לז בפניני הלכה כשרות.
ספר הקיצור לפניני הלכה כשרות פרק לז (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d): תרופות וויטמינים שאין להם טעם טוב, אינם צריכים הכשר. ואילו לתרופות וויטמינים שיש טעם טוב, לכתחילה צריך הכשר, אבל אם לא מצא תרופה או ויטמין עם הכשר, רשאי ליטלם, מפני שבפועל הסיכוי שאינם כשרים נמוך מאוד, ואין הצרכן צריך לחשוש לו. אבל ויטמינים ותוספי מזון שנאכלים גם לשם הנאה, חייבים הכשר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-17 01:41:25
גזל
יש בטלפונים החכמים אפליקציות של קופות החולים שכאשר אתה עושה כמות מסוימת של צעדים אתה מקבל כסף דיגיטלי ועם זה אתה יכול לקנות דברים שהקופת חולים מציעה. רציתי לדעת כאשר אני יושב ומוזיז את הטלפון מעלה מטה וזה סופר לי צעדים ואני מקבל את הכסף הדיגיטלי זה נחשב גזל? מה אפשר לעשות כדי לתקן עוון זה? תודה!
לשער את מספר הפעמים שעשית זאת, ולהשלים את הצעדים בלי הפלאפון ביד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-15 14:55:31
גזל
יש בטלפונים החכמים אפליקציות של קופות החולים שכאשר אתה עושה כמות מסוימת של צעדים אתה מקבל כסף דיגיטלי ועם זה אתה יכול לקנות דברים שהקופת חולים מציעה. רציתי לדעת כאשר אני יושב ומוזיז את הטלפון מעלה מטה וזה סופר לי צעדים ואני מקבל את הכסף הדיגיטלי זה נחשב גזל? תןדה!!!
אכן, זו רמאות, וכסף שמקבלים ברמאות נחשב גזל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-15 14:37:50
מעשר /צדקה
לשם מבצע לעידוד לימוד תורה לילדים אנחנו תורמים פרסים. הכסף לפרסים חלקו ממעשר כספים וחלקו מכספי צדקה. אנו מקדישים את המבצע לעילוי נשמת. האם זה בסדר להשתמש בכספי מעשר (משולב עם כספי צדקה) לעידוד ילדים ללמוד תורה? האם זה בסדר להשתמש בכספי מעשר (משולב עם כספי צדקה) לעילוי נשמת..? האם זה בסדר להשתמש רק בכספי מעשר למטרות אלו? (לא בשילוב כספי צדקה)
כפי שכתוב בפניני הלכה ליקוטים ב' בהלכות מעשר כספים, לכתחילה אין הבדל מהותי בין צדקה לבין מעשר כספים, אלא על פי חכמים הצדקה הנדרשת מהאדם היא לתת מעשר מכספו לטובת עניים או לחיזוק התורה של ישיבות, שכן גם ישיבות נחשבות עניים, שהרי ללא תרומות הן לא יוכלו להתקיים. יש לגבי מעשר כספים קולא והיא שהרוצה להקל רשאי להשתמש בכספי המעשר לטובת מצוות שאינו חייב בהם אף שאינם לעניים או ישיבות. לגבי מבצעים לעידוד לימוד תורה, מכיוון שללא המבצע הילדים לא ילמדו או ילמדו הרבה פחות, נמצא שזה בוודאי עבור מצווה שלא היתה מתקיימת ללא המבצע, ולכן אפשר להשתמש בחלק מכספי המעשר לטובת זה, אבל כדאי מאוד שחלק חשוב מהמעשר ינתן עבור ייעוד הלכתחילי שלשמו נועד, והוא עניים וישיבות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-14 19:40:01
מכשירי חשמל עם גוף להט מוקצים מחמת גופם
שלום. הרב מלמד כותב בשבת כג:ז שמכשירי חשמל עם גוף חימום מוקצים מחמת גופם. קניתי לא מזמן קומקום חשמלי (בלי ברז) שמיועד לשימוש גם בשבת (ע"י כפתור יעודי של מצב שבת). אבל בעצם, לפי הרב מלמד, אין אפשרות להשתמש בקומקום כזה, כי אסור לי לטלטל אותו כדי למזוג ממנו. האם הבנתי נכון? ואם כן, אז האם יש שמתירים להשתמש בקומקום כזה בשבת? תודה רבה ושבוע טוב.
שני הבדלים יש בין קומקום זה לבין שאר מכשירי החשמל שיש להם גוף חימום, ובצרוף שניהם מותר לטלטלו: א. כל שימושו של הקומקום הוא בטלטולו. ב. כשם שסיר בישול מוקצה (גם אם הוא מוקצה מחמת חסרון כיס) מותר בטלטול כל עוד יש בו אוכל מפני שכל עניינו עבור האוכל וממילא הוא בטל אליו, כך גם הקומקום. על גבי נקודה זו נראה גם שהקומקום נעשה בבין השמשות בסיס לדבר האסור והמותר, והמים המותרים חשובים לא פחות מהאיסור, וכיוון שיש אומרים שמספיק שרמת החשיבות של ההיתר תהיה שווה לאיסור ולא צריך דווקא שתהיה חשובה ממנו, וכיוון שיש אומרים שקומקום כזה דינו ככלי שמלאכתו לאיסור ולא כבסיס לדבר האסור, ניתן לערות מכלי זה מים חמים בשבת. לגבי מיחם של שבת, אמנם ניתן לומר את הסברות של ב', אבל אין את א' בזה למיקל יש על מי לסמוך אבל לא בטוח שזה לכתחילה.
עי' עוד בתשובה כאן שהרחיב בדיוק בעניין זה – https://meshiv.co.il/shelot_vetshuvot/%D7%98%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9C-%D7%9E%D7%99%D7%97%D7%9D-%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C%D7%99-%D7%95%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA/
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-14 19:08:43
נגיעה בין אח לאחות
שלום וברכה! האם מותר לאחים שעברו בר ובת מצווה לגעת אחד בשני ? האם מותרת גם נגיעה של חיבה? האם מותר גם אם זה מהנה? ואם כן, האם מותר גם אם מרגישים משיכה מסוימת, לא כמו של אישה זרה, אבל בכל זאת?
ג' מדרגות ישנן בנגיעה באחות: א. יש שמדריכים להחמיר כדעת הרמב"ם ולא לגעת כלל אחרי בר מצווה. ב. יש מקלים לגעת נגיעה שאינה של חיבה אלא של נימוס. ג. יש מקלים לגעת גם נגיעה של חיבה שאין בה שום צד מיני, אבל אם הנגיעה גורמת הנאה – אסור, קל וחומר אם מרגישים משיכה. למעשה כל אחד יכול לבחור כיצד נכון לו לנהוג.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-12-13 13:25:31