חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פד גזה בשבת
בהלכות שבת כח,ז נכתב "כאשר צריכים לחטא פצע או מחט במי חמצן או יוד, אסור לעשות זאת בעזרת צמר גפן או תחבושת, משום איסור סחיטה". האם מותר להשתמש בפד גזה שטבול כבר באלכוהול לצורך חיטוי פקק/פתח של צינור אינפוזיה או שזה גם נחשב סחיטה אסורה? במידה ולא, מה אפשר לעשות כאשר הטיפול נצרך בשבת? (מדובר על חולה באשפוז ביתי שצריך לחבר/לנתק מהעירוי מספר פעמים כל יום, והחיטוי הכרחי כדי לשמור על סטריליות)
האיסור לחטא פצע או מחט בעזרת צמר גפן או תחבושת הוא דווקא כאשר הם ספוגים במי חמצן או יוד, מפני שאסור לסחוט דבר כדי להוציא את הנוזל שבו ('דש'), הפתרון הוא לשפוך את החומר על המקום הזקוק לחיטוי, או להשתמש בדבר שאינו סופג או בכמות מעטה מאוד על פני הצמר גפן כך שלא תהיה בעיה של סחיטה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 20:39:07
משפחה
שלום רב, אנחנו משפחה דתית לאומית תורנית. אחד הבנים שלי אינו שומר מצוות. רציתי לבקש הדרכה הלכתית איך להתייחס אליו. הוא מכבד ואוהב אותנו. יש לו חברה לא דתית והם לצערי חיים חיים מיניים. האם עליי לא לאפשר להם לישון יחד בבית שלנו? דבר נוסף – הוא ביקש מאיתנו את האוטו לסופש, ולא נתנו לו משום שאנחנו לא מוכנים שהאוטו שלנו ייסע בשבת. האם אפשר לקבל הדרכה הלכתית איך לנהוג איתו?
שאלה מצויינת. יש בלבול בציבור שלנו בעניין זה, לכן יתכן שהדברים שאכתוב יישמעו קצת נוקבים, אבל לדעתי זו הדרך הנכונה להתייחס למקרים כאלו על פי ההלכה.
כמו שהבן שלכם רוצה שתכבדו אותו, הוא צריך לכבד אתכם, ובוודאי אין זה מכבד כלל בלשון המעטה שהוא מביא את חברתו להתייחד עמה בבית שלכם. עליכם לשוחח איתו ולומר לו שאין אפשרות כזו מבחינתכם. היא יכולה לבוא לבית בשמחה בלבוש מכבד (לא עם גופיה למשל או עם מחשוף מוגזם), אבל בשום אופן לא לשינה. כשם שאין לאדם לתת חפציו בשבת לצורך עבירה (כמו למשל רכב), כך אין לו לתת את חדר ביתו לצורך כך. הבית הוא שלכם והתנהלות הילדים בו צריכה להיות מכבדת מאוד לפי בעלי הבית. קל וחומר אם יש אחים צעירים בבית שעלולים להבין שאתם 'זורמים' עם העניין, והדבר ישפיע עליהם. הרי אנו מצווים על מצוות תוכחה, זו חובה מן התורה. אלא שכאשר התוכחה לא תועיל אין מצווה, אבל לפחות יש למחות ובטח שלא לקבל באופן כזה שמזלזל בכבוד ההורים. לכן חשוב מאוד לדבר איתו ולהסביר את הצער הגדול שיש לכם מכל העניין, ושאתם חושבים שאין זה ראוי כלל שביתכם יהיה בית ועד לדברים חמורים כאלו (אין שום סיבה שלא תאמרו לו שאתם חושבים שמה שהוא עושה זה רע. הרי זה מה שאתם חושבים על התורה שקיבלנו בסיני, אז למה לא לומר את האמת?!). כמו כן, כפי שציינתי, אם החברה באה בלבוש לא צנוע באופן מוגזם, כגון עם גופיה, זה ממש לא בסדר. דבר בסיסי ביותר זה לכבד. למה חילונים באים לחרדים עם לבוש צנוע, ולדתיים לאומיים איך שהם רוצים??? הדברים צריכים להיות על השולחן באופן הכי ברור. אין לי שום ספק שגם אם למראית עין בטווח הקצר ייראה הדבר כמרחיקו, לטווח הארוך אני בטוח שהדברים יועילו לו, עמדה ברורה של ההורים היא עוגן עבור הילדים.
לגבי עניין הרכב לשבת, התשובה היא שאסור. הדברים מבוארים בפניני הלכה שבת. אביא לכם את מסקנת הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
בין דתיים לחילוניים ('לפני עיוור' ו'מסייע')
יב. אסור לאדם לתת רשות לחילוני לעשות איסורים בשבת בחפצים שלו, כדוגמת מכונית, מחשב וכלי בישול (בישל החילוני מאכל כשר בשבת, לא צריך להכשיר את הכלי, ועי' פניני הלכה הערה 8). וכן אסור להדריך יהודי שנוסע בשבת איך מגיעים למקום מסוים, למרות שבכך תארך נסיעתו.
יג. מותר להדליק אור לפני שבת במקום שצריך לו, למרות שאחר כך יבוא חילוני ויכבה אותו. וכן מותר להזמין חילוני לשבת שלמה כדי להרבות אהבה וקירוב, גם אם לאחר הסעודה ייסע לביתו, ובתנאי שיציע לו בכנות מקום לישון, וכך ההזמנה אינה כרוכה בהכרח בחילול שבת. ולעיתים מסיבות חינוכיות נכון להחמיר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 19:17:30
נובך תפילת פסוקי דזימרא
אני אשכנזי וגדלתי להתפלל נוסח מפרד, עכשיו אני גר במקום בו מתפללים בנוסח לפי החזן, לפעמים אשכנז לפעמים ספרד. השאלה שלי – מה להתפלל פסוקי דזימראהבמנין, כשהחזן מתפלל אשכנז ?
הכלל הוא שבדברים שעושים כולם יחד בקול, יש לעשות ביחד לפי נוסח החזן, לכן למשל אם החזן אשכנזי ומיד נופל אפיים אחרי תפילת עמידה, נופלים איתו אפיים ללא אמירת אשמנו, בגדנו וי"ג מידות. אבל בדברים שכל אחד עושה לעצמו, אין שום בעיה להמשיך בנוסח שלך.
דברים אלו מובאים בפניני הלכה תפילה. אביא לך את מסקנתם מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
בני עדות שונות המתפללים ביחד
ז. כאשר מתפללים בני עדות שונות יחד באופן קבוע, נכון להתחלק בתפילות וללכת לפי נוסח החזן, וכשיש הבדלים גדולים בין המנהגים, הולכים אחר המקצרים. לכן למשל, כאשר החזן מיוצאי ספרד, לא יקרא בקול את כל חלקי התפילה, ולא את שיר-השירים לפני קבלת שבת, ולא את סדר הקרבנות שלפני התפילה.
ח. הנהגת היחיד: בדברים בולטים, כגון דברים שאומרים בקול כאמירת י"ג מידות, נכון שכל הקהל יהיו ביחד. ובדברים שאינם בולטים, כל אחד יתפלל כמנהגו. הנהגה זו נכונה גם למי שמתפלל בקהילה בעלת נוסח אחר משלו, אבל אם הוא רוצה להיות שם חזן, צריך להתפלל כמנהגם, מפני שמתפלל בשליחותם.
ט. מנהג יוצאי אשכנז בני הציבור הדתי-לאומי להתפלל במבטא ספרדי ולא במבטא האשכנזי המסורתי, ומוטב שגם את שם השם יאמרו במבטא ספרדי, כדי שלא לערבב את המבטאים.
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?v=4605f628f91d
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 14:48:20
נסיעה עם חברים לכנרת ולעוד מקומות הדומים לכך כגון מעיינות וכו'
שלום הרב. אני בן כמעט שבע עשרה ויש לי שאלה שאני נושא עימי כבר זמן רב לפני כשנתיים בחסדי ה' הנפלאים קירבני אליו. אני ממשפחה דתית לאומית אך עדיין מי שהייתי לפני ואחרי ברוך ה' זה בן אדם שונה אז ככה השאלה היא מהו היחס בין לא להתבדל מידי לבין לשמור על עצמי זתאמרת פעם הייתי מורגל לינסוע בחופשים וגם לא רק לכנרת ומקומות בסגנון ולא היה לי כלל אכפת מן בעיות הצניעות וכו' אך עכשיו כן אז מה עלי לעשות במצבים אלו כי גם הרבה שאני מסרב לצאת יש בי מן הרגשה שאני מעורר בהם סלידה וכשאני כן בא מרגיש לפי דעתי הקטנה שאני לא בטוח בכלל שהיא נכונה שעשיתי מן קידוש ה' קטן עם חבריי[משתדל לשמח ולשמור על עצמי] השאלה בערה אבל עכשיו שהגיעה לו החופש שוב היא התגברה[השאלה עם החברים היא העיקרית] ועוד נמשהו קטן נסיעה עם המשפחה לחוף משפחות לא מוכר מה הדין תודה מראש מעריך נורא. אגב משתדל ללמוד בספרי פניני הלכה. תענוג של ממש תודה [ונראלי חבל שאין נושא זה בספרים כי יש הרבה שמתמודדים איתו]
מבין אותך היטב, גם אני עברתי בדיוק את אותו תהליך לפני 28 שנים. אכן לא פשוט, אבל אין מקום להקל בדברים נגד ההלכה, לכן אין אפשרות להיות בחוף שבו מצויות נשים עם בגד ים לא צנוע, אבל אפשר להקל ולהיות במקומות שיש בהן נשים, כמו בטיול, אפילו אם אינן מתלבשות בצניעות גמורה. מה ההבדל? היום מיועד לחוסר צניעות גמור ונמצאים במקום אחד זמן רב. ואילו בטיול חולפים על פני מטיילים אחרים, או מקסימום יושבים רחוק מהם לאכול/לנוח קצת וממשיכים. חוף משפחות – אם ההתנהלות ראויה, ולא כחוף מעורב רגיל – מותר. לא שאלת לגבי צפייה עם חברים בסרט שיש בו חוסר צניעות – לא שייכת בכלל גם אם מתכוונים להוריד את הראש, אלא אם כן יודעים מתי החוסר צניעות ומדלגים מראש על הדקות הבעייתיות.
הלכות צניעות הובאו גם בפניני משפחה (פרק הנקרא 'צניעות', וגם בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו (פרק הנקרא 'שמירת הברית'). אפשר לקרוא מהספרים דרך האתר של פניני הלכה. אין שם התייחסות שיורדת לפרטים כאלו של טיול מול ים, אלא הבאת הכללים וגם לא איזה סרט מותר לראות, בתקווה שאנשים יבינו לפי הכללים המובאים שם.
העיקר הוא להשתדל מאוד להרבות בלימוד תורה. פניני הלכה, תנ"ך, ספרים שאתה נהנה מהם, ושיעורים באתר של הר ברכה ומכון מאיר.
בהצלחה רבה
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 10:43:05
שבת
בשעון שבת, אם ב8 בבוקר (לדוג') אני מבין שהולך להיות חם- האם אני יכול להזיז בשעון השבת של המזגן את הזיזים של שעות הצהריים ע"מ שיפעל גם אז?
אם ב-8 המזגן כבר עובד – מותר להעלות את הזיזים כדי שיעבוד גם בצהריים. אם ב-8 הוא לא עובד, רק במקום צורך גדול מותר להעלות את הזיזים כדי שיעבוד בצהריים, ועדיף לעשות זאת בשינוי (כגון בעזרת גב האצבע).
עניין זה מובא בפניני הלכה שבת בפרק העוסק בחשמל – שעון שבת.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
שעון שבת
ז. מותר לכוון לפני שבת את תאורת הבית, המזגן והמיחם על שעון שבת שיכבה וידליק אותם בשעות הרצויות, ומותר בתוך השבת להמשיך את המצב הקיים של השעון. לכן כאשר השעון מכובה, מותר להוריד את הזיזים שלו ולהמשיך את זמן כיבויו. וכאשר השעון עובד, מותר להעלות את הזיזים ולהאריך את זמן עבודתו.
מותר להמשיך את המצב הקיים גם כאשר אינו המשך רצוף. דוגמה: השעון כעת עובד בין שמונה לעשר, ומתוכנן להיכבות בין עשר לארבע, ושוב לעבוד בין ארבע לשש – מותר כעת להרים איזה זיזים שרוצה לפני ארבע או אחרי שש.
כשם שמותר להמשיך את המצב הקיים על ידי הזיזים של השעון, כך מותר כאשר האור כבוי, להוריד את המתגים של חלק מהנורות בבית, כדי שהם לא יידלקו כשהשעון ידליק את האור.
ח. במקום צורך גדול, הפסד משמעותי, או צורך מצווה, ניתן לשנות את המצב הקיים בשעון ולהקדים את פעולת הכיבוי או ההדלקה. כגון במקרה שהאור יישאר דולק לשעות הקרובות, ויש בבית חולה שצריך לישון – מותר להוריד את הזיזים ובכך לגרום לכיבויו מוקדם מכפי שתוכנן, ובלבד שיקפיד שהורדתם לא תכבה את האור מיד אלא לאחר זמן ('גרמא'). וכן כאשר האור מכובה, מותר להעלות את הזיזים ובכך לגרום להדלקתו לאחר זמן לצורך מצווה, כגון לימוד תורה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 09:01:19
מעבר דירה
שלום הרב החוזה שלנו לדירה הבאה מתחיל בתשעת הימים, האם אפשר לעבור בתשעת הימים או האם כדאי לבקש ולנסות לעבור לפני? תודה רבה
לבקש לעבור לפני או אחרי. כך מובא בפניני הלכה זמנים בפרק העוסק בהלכות שלושת השבועות. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ל. אין להיכנס בתשעת הימים לדירה חדשה, קנויה או שכורה. אבל אם עיכוב הכניסה יגרום להפסד גדול, מותר להיכנס.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-29 07:36:21
בורר
שלום לרבנים. אמא שלי בשבת בבוקר סמוך לסעודה, חותכת ירקות לסלטים. היא לוקחת ירקות אחרי שכבר קילפה אתם ושמה אותם בקערה ריקה כי ככה נוח לה וככה היא רגילה. שהקערה מתמלאת בירקות מקולפים, היא ממלאת את הקערה במים ומיד הופכת את אותה וככה היא שוטפת בבת אחת את כל הירקות. רציתי לשאול אם בשפיכת המים יש בעיה של בורר בשבת? תודה רבה.
אין איסור בורר בירקות שלמים שנמצאים בקערת מים, משום שהירקות גדולים. עניין זה מבואר בפניני הלכה שבת פרק יא. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ו. כאשר מאכלי התערובת גדולים, רק אם יש טרחה בברירתם, נחשבים לתערובת שיש בה איסור בורר. וככל שהמאכלים גדולים יותר, כך צריך שיהיו בכמות גדולה יותר כדי שייחשבו מעורבים. לכן רק אם השזיפים והאפרסקים מרובים ומעורבבים, או חתיכות המרק הגדולות מרובות, חלים עליהם דיני בורר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-28 18:25:58
טבילת כלים
האם צלחות העשויות ממלאמין דורשות טבילה במקווה ?
לא. רק כלים שעשויים מתכת או זכוכית צריכים טבילה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-26 09:22:54
תנור בעוף ובחלב
שלום לרב. לפי הדעה שעוף בחלב אסור רק באכילה ולא בבישול והנאה, האם ניתן לכתחילה לאפות עוף בתנור חלבי מבלי שבוצע ניקיון והפעלה על חום גבוה? בעצם האם הכשרת התנור בין בשרי לחלבי נעשית משום נתינת טעם או משום בישול בשר וחלב של הזיעה?
משום נתינת טעם. לכן אסור גם לדעה זו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-25 10:41:59
הכשרת לבבות
האם אפשר להכשיר לב ע"י תקיעתו בשיפוד ולשים עליו מלח וזהו?
דין הכשרת הלב מובא בפניני הלכה כשרות פרק כב. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
טז. הלב צריך חיתוך ושטיפת הדם הכנוס בחדריו לפני המליחה או הצלייה. ובדיעבד שמלח או צלה אותו בלא לנקותו, יחתוך אותו וישטוף את הדם הכנוס בחדריו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-24 14:06:18
כניסת נשים לבית קברות
שלום וברכה בתפילת נשים (ט,ז) כתוב: "כדרך אגב נזכיר שיש מנהגים שונים לגבי הליכת נשים לבית הקברות….וכל אשה תנהג כפי שנהגו במשפחתה או במשפחת בעלה…" ואם אין מנהג, מה הדין? ואם אין מנהג אצלה אבל יש אצל בעלה למה היא צריכה לנהוג כמנהג משפחתו של בעלה?
ואם אין מנהג, מה הדין? תעשה מה שהיא רוצה.
למה לנהוג כמנהג משפחת הבעל? כי כעת הם ביחד, וכמו בכל המנהגים. הדבר תלוי גם כמה הדבר חשוב לבעל וכמה חשוב לה. כמו כן הדבר יותר מעשי כאשר מצד מנהג משפחתה אין בעיה ואילו מצד משפחת הבעל יש מנהג שלא ללכת, והנפטר הוא מהצד של הבעל – במקרה כזה בוודאי תעשה כמנהג משפחת הבעל ולא תהיה האישה היחידה מהמשפחה שנמצאת בבבית הקברות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-24 01:32:35
הלכות שבת
שלום וברכה אישתי ובנותי שהו בחופשה בחול. שתי דקות לפני כניסת שבת הבינו שלא מצליחים לכבות את אור המקרר. שאלו אותי. בדקה האחד שנותר אמרתי להם לפתוח את המקרר בשינוי (רגל) כדי להגיע למאכל הנצרך לסעודה. אמרתי שזה גרמא של פסיק רישה דלא ניחה לי ומצוות הסעודה גם שוקלת בעניין. האם אמרתי נכון? האם יש איסור, אבל בדרגא נמוכה יותר? תודה מראש
זה לא גרמא, שהרי כך המקרר עובד, שכשפותחים את הדלת מיד נדלקת נורה ללא שהיית זמן. זה אכן פסיק רישא אבל זה פסיק רישא דניחא ליה, שאם לא כן מדוע יש אור במקרר אם לא כדי לעשות לאנשים יותר נוח?! אמנם כאשר מדובר על צורך גדול או צורך מצווה של אוכל בסיסי לסעודות השבת, התירו חכמים לעבור על תרי דרבנן, לכתחילה על ידי גוי ואם אין גוי מותר על ידי ישראל. ולכן אם לא מדובר על נורת להט, פתיחת דלת המקרר בשינוי על ידי ישראל היא פעולה של תרי דרבנן. ואם מדובר על נורת להט, יפתח אותה קטן בשינוי או שני גדולים יפתחו יחד בשינוי. ואם צריך מאוד לסגור את המקרר כדי שהמאכלים לא יתקלקלו, מותר לסגור אותה בשינוי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-23 18:16:24
שבת
שלום וברכה לדעת הרי"ף והרמב"ם שרק תבשיל שבושל כל צורכו ומעתה הוא מצטמק ורע לו שמותר לשים אותו על אש גלויה מערב שבת – נראה שחמין לדוגמא יהיה אסור לשים בכל אופן לדעתם? (גם שאם מבושל כל צורכו ואין איסור של בישול עדיין כיוון שחמין משתבח עם הבישול אז יש חשש שמא יחתה בגחלים..?)
נכון, יש בהחלט מקום להחמיר שלא לשים חמין על אש גלויה, כמבואר בפניני הלכה. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
השהיית תבשיל על האש לפני שבת
יט. אש גלויה: אסור להשהות לפני שבת תבשיל שלא הגיע למחצית בישולו, על אש הגז או כיריים חשמליות או בתנור אפייה, שמא יבוא להיטיב את האש לאחר כניסת השבת לצורך סעודת שבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. ולכתחילה ראוי להשהות רק תבשיל שמוכן לאכילה וכל התעסקות באש או במאכל תפגום בטעמו. וכן דין השהייה במכונה לאפיית לחם ובסיר לבישול איטי (קראק-פאט). בדיעבד שהשהה מאכל שלא הגיע לחצי בישולו על אש גלויה אך יציבה (ככל הדוגמאות הנ"ל), יכול לאכול את תבשילו.
כ. אש מכוסה: גם אם התבשיל לא הגיע למחצית בישולו, ניתן להשהותו לפני שבת על ידי כיסוי האש, כגון שיניח טס נחושת על אש הגז, או יחמם על פלטה של שבת, או יכסה את כפתורי התנור, וכך אין חשש שיבוא להיטיב את האש. והטוב ביותר, שכל המאכלים יהיו מבושלים לגמרי לפני כניסת השבת, כדי שאם יהיה צורך יוכל להזיז את הסיר למקום יותר חם על הפלטה, או שאם יפתח את הסיר או דלת התנור יוכל לסוגרו. כמו כן, טוב להקפיד שהמים שבמיחם ירתחו לפני כניסת השבת.
כא. שעון שבת: מעיקר הדין מותר להניח על הפלטה לפני כניסת השבת מאכל לא מבושל, ולכוון את שעון השבת שידליק את הפלטה בתוך השבת לפני הסעודה, כדי שלקראת הסעודה המאכל יתבשל. וכן הדין לגבי אפיית מאכל בתנור אפייה ולחם במכונה לאפיית לחם, ובתנאי שיכסה את כפתורי ההפעלה. ויש שאסרו זאת, שמא יבוא לידי בישול גמור בשבת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-23 10:11:28
עשה לך רב
'עשה לך רב', זו הדרכה של חכמים. אמנם הייתי רוצה לדעת האם גם מי שאינו רב יכול להכריע בסוגיות שונות? מה המקום לשיקול דעתו של הלומד?
'עשה לך רב' כפי שציינת זו הדרכה של חכמים לאדם שלומד תורה שילמד בתחילת דרכו מרב אחד כדי לא להסתבך, שכן התורה רחבה מאוד וצריך שנים רבות כדי ללמוד את הדברים כראוי, הן את המידע והן את חכמת הפסיקה. לכן, מי שלא למד מספיק שנים כדי להכריע בסוגיות ההלכה, אמנם מצד הדין יכול לפסוק כפוסק שנראה לו יותר בסוגיה על פי כללי הפסיקה המקובלים, אך ההדרכה היותר טובה היא ללכת בשנים הראשונות לפי פוסק אחד, וכאשר ילמד מספיק שנים ויבין את דברי התורה כראוי כדי לחוות את דעתו בסוגיה, לאט לאט יעשה כפי מה שהוא חושב, לפי חכמתו, שכן ככל שיהיה יותר חכם בחכמת פסיקת ההלכה, יוכל יותר לעשות כפי דעתו על פי כללי הפסיקה, שבראשם שני כללים מנחים: 1. דעתו בסוגיה. 2. דיני ספקות פשוטים של דרבנן לקולא ודאו' לחומרא. יפה יעשה כל בחור שרואה בעצמו שהסוגיות ההלכתיות מעניינות אותו, שיחשוב בכל סוגיה האם הוא מסכים עם הפוסק שלומד, או שהיה מעדן יותר את הפסיקה או משנה אותה לגמרי וכד', ועם השנים וההתמקצעות (כמו גם בכל מקצועות החול) יוכל לסמוך על עצמו יותר עד כדי לעשות כפי דעתו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-23 04:43:12
פתיל תכלת
שלום וברכה לכבוד הרבנים שליט"א ראו ראיתי שהרב הגאון הגדול אליעזר מלמד שליט"א העלה לגבי פתיל תכלת בזמן הזה כמה קושיות בטור 'רביבים'. אך לאחר הקידה וההשתחויה והביטול הגמור, זה נושא שעיינתי בו רבות ולענ"ד ניתן ליישבם בטוב טעם ודעת, ואשמח לתשובת הרב בנידון. א. "צבעו נהפך לכחול רק ע"י חשיפה לשמש ובתוספת חומר כימי מסויים" – תשובה: אמת הדבר, אולם יש עוד אפשרות שהצבע יהפוך לתכלת והוא ע"י הרתחת הקדירה וזו בדיוק כדברי הגמרא – "ומרתחינן ליה" (מנחות מב:) ומשמע שחז"ל בדיוק התכוונו לצביעה כזו. קושיה ב. "גופו אינו דומה לים", תשובה- בתוך הים גופו דומה לים ע"י ההצמדה הביולוגית הקיימת בו. קושיה ג. "הוא אינו דג אלא קונכיה", תשובה – חז"ל גילו על חילזון זה, א. שהוא חילזון (תוספתא במנחות פ"ט ה"ו), ב. שחי בים (מנחות מד) ומשמע שהוא חילזון ימי, בדיוק כפי המציאות. קושיה ד. "הוא לא עולה אחת לשבעים שנה". תשובה: הרדב"ז (ח"ב סי' תרפה) כתב שזה היה נס לשעתו. ומכל מקום באמת בארץ הוא חיה מוגנת ואינו בריבוי גדול. קושיה ה. "אין צובעים בדמו אלא בנוזל שמפיקים מבלוטה שבגופו" תשובה- היא גופא הראיה שכ"כ התוס' (שבת עה:) שדם החילזון מפקד פקיד ומשמע שפקוד במקום מסויים, ואינו דם חיות. קושיה ו. "מדוע נשתכחה התכלת אם החלזון היה משמש לצביעה במשך דורות". תשובה: לכאורה יש לומרשמפני הגזירות הקשות שהיו במשך דורות שבהם לא צבעו תכלת, לאחר מכן לא ידעו את הסוד להפיק ממנו תכלת (ע"י הרתחה וכדו'), כפי שהיום גילו זאת רק לאחר נסיונות רבים ושנים רבות אף לאחר גילוי החילזון. שוב אחזור שהנני קטן בן קטנים ואפס אפסים, ואחלה ממורנו ורבינו שיטה אליו אוזנו הרחבה ושכרו כפול מן השמים, שהרי במצווה דאורייתא עסקינן.
יישר כח על בירור הדברים.
הדברים שכתב הרב מלמד בטור בעיתון נכתבו כעת מפני שהרב עוסק בסוגיה זו עם רבני המכון עבור כתיבת הדברים בספר הבא של פניני הלכה שפרק אחד ממנו עוסק במצוות הציצית. גם הם מעיינים כעת רבות כבסוגיה זו כפי שעשית אתה, כך שדברי גדולי ישראל על הסוגיה פרוסים לפניהם, אמנם בטור רביבים אין לרב עניין ויכולת להביא את כל הסוגיה על גווניה, מכיוון שמדובר בעיתון… בשבת האחרונה הוא רק רצה לסכם בקיצור נמרץ את הדברים שהביאו קודמיו ללא להרחיב מה ניתן לענות על דבריהם, ובשבת הבאה יביא את מסקנתו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-22 20:39:07
כשרות
הכנתי פיצה שמעליה שמתי תוספת של בצל ואפיתי מעט את הפיצה ולאחר מכן הקפאתי אותה, הבצל נשאר חצי חי והשאלה היא האם זה נחשב בחזקת בצל שעבר עליו הלילה והאם מותר לאכול את הפיצה או שהדבר בעייתי בגלל הבצל? תודה
בימינו אין צורך להקפיד על עניין זה של בצל, כפי שמובא בפניני הלכה כשרות. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
לו – סכנות
חששות סגוליות
ו. אין צריך לחוש כיום למנהגי זהירות שנהגו בעבר מפני חשש סכנות סגוליות הנובעות מרוחות רעות ושדים, כגון הזהירות מלשתות כוסות או לאכול מאכלים במספר זוגי, או לא לאכול שום, בצל או ביצה קלופים שעבר עליהם הלילה.
אבל אנשים שעדיין נותנים מקום לשדים ורוחות בתפישת עולמם, מפני נטייתם או מפני חינוכם, צריכים לחוש לזוגות. וכן מי שבמשפחתו נהגו להימנע מאכילת שום, בצל או ביצה קלופים, ובטעות השאירם גלויים בלילה ללא חלק מהקליפה או השורש, וללא מעט מלח או שמן, אף שעדיף שיאכל אותם, רשאי לזורקם בלא לחשוש לאיסור בל תשחית.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-22 17:23:21
פעולתה של התפילה
שלום – קראתי את החלק מפניני הלכה על פעולתה של התפילה. על פי הרב מלמד התפילה פועלת ומשפיע. כלומר ה' עונה את תפילתינו. בניגוד לכך הרמב"ם כותב במורה נבוכים שהתפילה משנה את העולם מפני שהיא משנה אותנו, אבל ה' לא עונה לתפילתינו. לכן, אני קצת מבולבל. תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
הרמב"ם לא כותב שה' לא עונה לתפילתנו, אלא מסביר איך ה' ברא שהתפילה תעבוד, וכפי שמסביר גם הרב קוק את פעולת תיקון העולם במידות הראי"ה אות ת':
"מי שמצייר בדעתו, שהוא מתקן את העולמות בעבודתו, ואינו יודע את ערך נפשו ואת סדר הרוחניות הנפשית בכללה. הוא מלא הזיה ודמיונות כוזבים. אבל מי שיודע, שבכל תקון מוסרי. וכל מדה טובה, כל למוד הגון וכל מעשה טוב. גם הקטן שבקטנים, ואפילו שיחה נאה, הוא מרומם את הרוחניות שבנפשו, והרוחניות הלא היא יסוד כל מציאותה, ונמצא שע"י הרמת הרוחניות שבנפשו מתרוממת כללות נפשו בהויתה, וההויה הפרטית מתיחשת ביחוש קשר אמיץ מאד אל ההויה הכללית, וממילא בהתרוממות חלק אחד של ההויה, מתעלית היא ההויה כולה. ובזה מתקנים באמת עולמות עד אין חקר בכל דבר טוב. כשהולך האדם בדרך הרעיון הזה דעתו מתרחבת ודמיונותיו הולכים ומתקרבים אל האמת."
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-22 17:17:03
פסקי הרמב"ם
שלום – לפעמים אני פוגש אנשים שנוהגים רק על פי הרמב"ם ולא על פי השולחן ערוך. האם זה מותר? יש הצדקה לנהוג ככה? תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
כן זה מותר כפי שמותר ללכת לפי השולחן ערוך או לפי הפניני הלכה. כמו שבזמננו אדם יכול לבחור לו רב וללכת על פיו, כך עשו קהילות שלמות בזמנו של הרמב"ם, וחלקם מחזיקים בדרך זו עד היום. אמנם אם אדם ירצה כיום להחליט שהוא פוסק לפי הרמב"ם, זה לא אפשרי, שכן לתימנים שפוסקים לפי הרמב"ם יש מסורת פסיקה של מאות שנים, אבל אדם שמנהגי אבותיו על פי פסיקה אחרת, כמו למשל שלא לחמם בשבת על הפלטה מרק, אינו יכול להחליט לשנות מנהגי פסיקה אלו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-22 16:21:52
הלכות שבת
האם מותר לשנות את המצב הקיים בשעון שבת (איסור גרמא) שמחובר למכשיר חשמלי שאין בו חוט להט?
ההלכה המובאת בפניני הלכה לגבי שעון שבת אינה תלויה האם מדובר על דרבנן או דאו' – המשכת המצב הקיים מותרת, וההיפך אסור אלא אם כן מדובר על צורך גדול. עוד יש לציין שאף שלדעת רוב הפוסקים אין בהדלקת לד איסור תורה, דעת הרב מלמד אינה כן, אלא לדעתו בכל הדלקה חשמלית של כל מוצר, יש לחשוש לאיסור תורה. כפי שכתב בתחילת הפרק העוסק בחשמל בשבת. אמנם אם עושה את פעולת ההדלקה בשינוי או בגרמא, אפשר להתחשב בדעת הסוברים שאם אין במוצר חוט להט הדלקתו אסורה מדברי חכמים, ואזי אפשר להחשיב את הפעולה כתרי דרבנן המוצר במקום מצווה או צורך גדול.
אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את מסקנת ההלכה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
יז – חשמל ומכשיריו
הפעלת מכשירים חשמליים בשבת
ב. אסור מהתורה להפעיל בשבת כל מכשיר חשמלי או מכשיר שעובד על סוללות, ובשעת הדחק כאשר יש סיבות נוספות להקל, ניתן לסמוך על הסוברים שאם אין למכשיר חוט להט, הפעלתו אסורה מדברי חכמים.
שעון שבת
ז. מותר לכוון לפני שבת את תאורת הבית, המזגן והמיחם על שעון שבת שיכבה וידליק אותם בשעות הרצויות, ומותר בתוך השבת להמשיך את המצב הקיים של השעון. לכן כאשר השעון מכובה, מותר להוריד את הזיזים שלו ולהמשיך את זמן כיבויו. וכאשר השעון עובד, מותר להעלות את הזיזים ולהאריך את זמן עבודתו.
מותר להמשיך את המצב הקיים גם כאשר אינו המשך רצוף. דוגמה: השעון כעת עובד בין שמונה לעשר, ומתוכנן להיכבות בין עשר לארבע, ושוב לעבוד בין ארבע לשש – מותר כעת להרים איזה זיזים שרוצה לפני ארבע או אחרי שש.
כשם שמותר להמשיך את המצב הקיים על ידי הזיזים של השעון, כך מותר כאשר האור כבוי, להוריד את המתגים של חלק מהנורות בבית, כדי שהם לא יידלקו כשהשעון ידליק את האור.
ח. במקום צורך גדול, הפסד משמעותי, או צורך מצווה, ניתן לשנות את המצב הקיים בשעון ולהקדים את פעולת הכיבוי או ההדלקה. כגון במקרה שהאור יישאר דולק לשעות הקרובות, ויש בבית חולה שצריך לישון – מותר להוריד את הזיזים ובכך לגרום לכיבויו מוקדם מכפי שתוכנן, ובלבד שיקפיד שהורדתם לא תכבה את האור מיד אלא לאחר זמן ('גרמא'). וכן כאשר האור מכובה, מותר להעלות את הזיזים ובכך לגרום להדלקתו לאחר זמן לצורך מצווה, כגון לימוד תורה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-21 18:39:38
בורר בשבת
ישנם גבינות מלוחות שבתוך הקופסא שלהם יש מים, רשת ובתוך הרשת הגבינה. כאשר רוצים להוציא את הגבינה מרימים את הרשת, וכל המים נשפכים חזרה לתוך הקופסא (מצוי בגבינה בולגרית של פיראוס). האם יש בשבת בעיה להוציא את הרשת עם הגבינה, כי אני בורר אותה מהמים?
כן, יש בעיה, שהרי זהו כלי המיוחד לברירה. לכן אם החתיכות שבפנים קטנות כגודל זיתים, צריך להוציאם עם כף, ואם הם גדולות אין בהם איסור בורר.
דין זה הובא בפניני הלכה שבת. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
יא. אסור להשתמש בכף מחוררת לסינון מאכל מתוך משקה, וכן אסור להוציא זיתים מתוך נוזל על ידי מתקן מחורר, וכן אסור להשתמש בכלי שנועד להוצאת גלעיני הזיתים.
כג. אם החתיכות שבמרק גדולות ואין שום טורח במציאתן והפרדתן מהמרק, אינן נחשבות מעורבות בו ואין בהן איסור בורר, ולכן מותר להוציאן על ידי כף מחוררת אף כדי לאוכלן לאחר זמן. ומטעם זה מותר לשפוך את הנוזל שבקופסת שימורים של מלפפונים חמוצים. אבל בקופסת שימורים של זיתים, טונה, תירס ואפונה, חלים דיני בורר משום שהם קטנים, אך מותר לשפוך את כל הקופסה על משטח ישר כך שהנוזל יישפך לצדדים, ולאחר מכן לקחת את המאכל.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-06-21 18:02:33