חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ברכות
אכלתי סעודה עם לחם, ורציתי להמשיך לאכול אורז במבנה מגורים שנמצא שתי דקות הליכה.מה עלי לעשות מבחינת הברכות.
שינוי מקום
לכתחילה אין לצאת מהבית באמצע הסעודה שלא לצורך מצווה או צורך דחוף, ובדיעבד שיצא לאחר שאכל כזית לחם, יכול להמשיך את סעודתו אפילו במקום אחר בלא לברך שוב 'המוציא'. ואם אחד מן הסועדים נשאר בבית עד סיום הסעודה, בשעת הצורך מותר לסועדים לצאת מהבית. כמו כן, בשעת הצורך מותר לשנות מקום ואף להמשיך לאכול במקום אחר, על ידי שיכוון לכך בשעת ברכת 'המוציא', ונכון שיאכל במקום השני כזית לחם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-19 10:04:08
עניה לטלפון בשבת
שלום הרב. אני עובד בבית חולים ככח עזר, ואני עושה משמרות גם בשבת (אני מגיע ברגל לבית החולים). ריציתי לדעת האם מותר לי לענות לשיחת טלפון בשבת מהאחראית שלי במקרה שיש לה פאנצ'ר (חסר איש צוות בגלל בלת"ם) כדי לקרוא לי לבוא למשמרת בשבת?
אם יש בזה צד של פיקוח נפש, ואני מעריך שזו המציאות בבתי חולים – ודאי מותר. אם זה רק עניין של עזרה לחולים – גם מותר, שהרי אתה עונה לטלפון בשינוי, והתירו חכמים את איסוריהם במקום חולי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-18 16:55:03
פורים
שלום ! מהו טווח השעות של סעודת פורים ? האם ואיך קשור לשעות של מנחה גדולה ? במידה ומשנה, אנחנו אשכנזים נוסח ספרד. תודה, פורים שמח ! נפתלי 052-5773565
פניני הלכה זמנים פרק טז (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
יג – זמן הסעודה
מנהג רוב ישראל לקיים את סעודת הפורים אחר הצהרים, אחר תפילת מנחה. מפני שעד הצהרים עוסקים במשלוח מנות איש לרעהו ובמתנות לאביונים, ומהדרים בהבעת אהבה וידידות כלפי בני המשפחה והחברים. ובצהרים, נכון להקדים להתפלל מנחה לפני הסעודה, שאם יתחילו בסעודה לפני שיתפללו מנחה, יש חשש שלא יוכלו להתפלל אח"כ מנחה מפני השיכרות.
ויש מאחרים מאוד ומתחילים את הסעודה סמוך לשקיעת החמה, ואת רוב הסעודה מקיימים בלילה. ורבים הקשו עליהם, שהרי המצווה לקיים את הסעודה בפורים, ואילו אחר צאת הכוכבים כבר מתחיל היום הבא. ויש שהשיבו שהכל הולך אחר ההתחלה, וכיוון שהתחילו את הסעודה בפורים, גם ההמשך שבלילה נחשב לסעודת פורים. וכן הדין לעניין ברכת המזון, שאם התחילו את הסעודה ביום וסיימוה מאוחר בלילה, אומרים 'על הנסים' בברכת המזון. ועוד, שגם במוצאי פורים של י"ד עדיין ראוי לשמוח, שאז מתחיל פורים של מוקפים. אולם לכתחילה נכון להתחיל את הסעודה בעוד היום גדול, ואם ימשיכו בסעודה גם אחר צאת הכוכבים, לא יפסידו, מפני שאת עיקר הסעודה קיימו ביום.
ויש אומרים, שעדיף להזדרז ולקיים את הסעודה בבוקר, וכך גם מי שישתכר יוכל להתפכח מיינו עד מנחה. אבל המנהג הרווח לקיים את הסעודה אחר הצהרים.[1]
טוב לעסוק בתורה לפני הסעודה, שנאמר (אסתר ח, טז): "לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה", דרשו חכמים: אורה היא תורה, ומתוך לימוד התורה אפשר להגיע לשמחה השלימה (רמ"א תרצה, ב).
מי שיודע שאם ישתכר ייתכן שלא יוכל אח"כ להתפלל מנחה או ערבית, לדעת רבים לא ישתכר (ח"א, באו"ה). אולם מרן הרב קוק זצ"ל כתב, שהשותה בפורים הרי הוא עוסק במצווה, והעוסק במצווה אחת פטור ממצווה אחרת (אורח משפט השמטות ז).
[1]. ההסבר למנהג המתחילים לסעוד סמוך לשקיעה מובא בתה"ד קמ, אמנם רבותיו והוא נהגו לסעוד בשחרית. והשל"ה עודד לקיים את הסעודה דווקא בבוקר, וכך נהג הגר"א, וכך מנהג רש"ש עפ"י הקבלה (כה"ח כג). ורמ"א תרצה, ב, כתב עפ"י מהרי"ל, שעדיף לסעוד אחר מנחה גדולה, וכך ההדרכה המקובלת, וכן נוהגים רבים. ויש נוהגים להתחיל את הסעודה סמוך לערב, וגם בין האחרונים יש שנהגו כך. ואם הוא ליל ט"ו ממילא יש מצווה לשמוח בשני הימים (רמ"א תרצה, ב, ומ"ב טז). אולם גם בירושלים יש נוהגים להאריך בסעודה במוצאי פורים. והסברה שהכל הולך אחר ההתחלה. ועוד שעפ"י ר"ן אין איסור 'ולא יעבור' על מצוות המעשה של פורים, אלא רק על מקרא מגילה, ולכן בפורים המשולש מקיימים את הסעודה ביום ראשון שהוא ט"ז, ואם כן אפשר להמשיך במצוות הסעודה בלילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-18 13:56:07
תפילת שמונה עשרה
שלום כבוד הרב, מאז פרוץ המלחמה נהגתי להוסיף בקשות פרטיות לישועת ישראל בתפילת שמונה עשרה. לאחרונה אני חש שעדיף לא להוסיף בקשות פרטיות, אלא להתמקד ב לכוון יותר בתפילת שמונה ולהתכוון לצרכי ישראל בתפילה – למשל לכוון על ניצחון ישראל בבקשת ולמלשינים, או על פרנסת ישראל בברכת השנים. מה עדיף? לבסוף, האם מותר לכוון על צרכי ישראל וצרכים אישיים גם בשלוש ברכות ראשונות ואחרונות? למשל לכוון בברכת מגן אברהם כשאומרים ״מגן״ שיגן על חיילינו? תודה רבה
מה עדיף – לכוון יותר בתפילה כפי שציינת.
שלושת הברכות הראשונות אינן בקשות, ולכן לא שייך לכוון בהן על צרכים בין של הכלל בין של הפרט. בברכת שים שלום בהחלט שייך לכוון על כלל ישראל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-17 13:29:40
צניעות
רציתי לדעת עד איפה נחשב הצאור למקום מגולה ומאיפה אסור לראותו אם אפשר בבקשה מקורות לעיון תודה רבה פורים שמח
אין לזה גדר מוחלט, אלא הכלל בזה הוא לפי איך שנוהגות הנשים הצנועות, כלומר לא פתוח מידי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-17 11:14:40
פענוח ר"ת בספר
לא מבין את ההפניה שבסוגריים העומד באמצע שמונה עשרה מאחרי הכהנים, לא ילך באמצע תפילתו לעמוד לפניהם. ונראה שיש להחשיבו כאנוס, ולכן הוא מתברך במקומו. וכפי שנוהגים החזנים, שגם כשהכהנים אחריהם אינם הולכים לעמוד לפניהם. ואף שההליכה אינה הפסקה גמורה, מ"מ בלא הכרח אין ללכת, ומסתבר שהחשיבום לאנוסים שמתברכים במקומם. (באג"מ או"ח ח"ה כ, כג, כתב שילך. ובח"ד כא, ב, כתב בסוף התשובה להיפך).
באגרות משה אורח חיים חלק ה' כ, כג כתב שילך. ובחלק ד' כא, ב כתב בסוף התשובה להיפך
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-15 05:49:25
כלאיים
שתלתי חסה באדנית והשתמשתי באדמה מקומפוסטר שלי. לאחר השקיה יצרו נבטים של דלורית ועגבניות ליד החסה , ממש אחד ליד השני,כנראה מגרעינים שהיו באדמה מהקופוסטר. העברתי את החסה למקום אחר, אך עדיין נשארו עגבניות ודלורית במרחק של סנטימטר אחד מהשני. מה עושים? ועוד שאלה, יש לי בגינה שום, תרד, פטרוזיליה בכמויות קטנות ואני אוהבת לקטף כל יום מעט. כל יום צריך להפריש תרומות ומעשרות מחדש? אני גרה באזור בו הברכה היא בספק, אשל הנשיא, ליד באר שבע. תודה רבה . אם אני אוכלת בחוץ ומוסיפה עלים לסלט, אפשר בלי להפריש ?
א. צריך להוציא אחד מהם ולשתול אותו במקום אחר.
ב. לכתחילה לא מפרישים מהתלוש על המחובר. לכן צריך כל פעם להפריש מחדש בברכה, שכן על פי המבואר בפניני הלכה כשרות, כל המקומות בארץ ישראל שנמצאים בריבונות ישראל, חייבים בתרומות ומעשרות בלא שום ספק.
ג. אכילה בחוץ בתוך הסלט ללא הפרשה אסורה. ההיתר הוא רק לקטוף ולאכול בכל פעם רק פרי אחד שנאכל בבת אחת, כגון ענב אחד או תאנה אחת. אבל אם יקטוף שני ענבים, או פרי שאין אוכלים אותו בבת אחת, כתפוח או תאנה גדולה, אסור לאכול מהם לפני הפרשת תרו"מ.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-14 13:37:31
פורים במוצאי שבת
כשחל פורים במוצאי שבת כמו השנה, האם ראוי לאחר את תפילת ערבית כדי לתת זמן לשים תחפושות למעוניינים או להתפלל ערבית בזמנה ולעשות הפסקה בינה ובין קריאת המגילה?
איך שנוח לציבור. לא יודע אם כדאי לעשות הפסקה בין תפילת ערבית לקריאת המגילה, כי אנשים מתפזרים וייאחרו לקריאה. אפשר בהחלט לאחר מעט את התפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-12 19:57:39
שאלה באמונה
שאלה בענייני אמונה שלום רב דיאלוג שהיה לי עם בני בן ה-13 (תמצות של עיקרי הדברים): הוא שאל – מהיכן אנחנו יודעים שהקב"ה ברא את העולם. עניתי – כמו שלשולחן יש יצרן ולכל מוצר בעולם כך לכל היקום חייב להיות יצרן וכו'. המסקנה הייתה שעיקר השאלה רלוונטית לגבי היחס של 'למה זה מחייב אותי' כלומר חיוב קיום התורה בעקבות האמונה שהקב"ה ברא את העולם. מסקנה נוספת שעלתה היא שישנם דברים שהם מופלאים מאתנו ואין אנו יכולים להבין בהם. תשובתו הייתה: אולי אכן לא הקב"ה (כלומר מי שציווה לקיים את התורה) ברא את העולם, ובאשר להוכחות שיש על כך (כמו מתן תורה) ניתן לענות שאלו הם דברים המופלאים מאיתנו ואין אנו יכולים להבין בהם… השאלות באמונה מאוד מטרידות אותו ומקשות עליו לקיים את המצוות וללמוד תורה. אשמח לתשובה עם מקורות
- לפני תשובות לבן, אתה צריך לתת תשובות טובות לעצמך, שכן מרכיב חשוב בחינוך הוא הביטחון שיש להורים בדרכם. דבר זה עובר לילדים דרך העורקים בצורה יותר טובה מהשכל. לשם כך אני מציע לך לקרוא את פרקים א, ב, טו מתוך ספרו של הרב מלמד המסורת היהודית. שם הדברים מובאים בתמציתיות. בנוסף לכך, מן הסתם יש באינטרנט שיעורים טובים באמונה בדיוק על הנושאים שאתה נשאל.
- חשוב לדעת שלא תמיד הילד שואל מה שהוא באמת מתכוון לשאול. פעמים רבות הוא שואל על אלוהים למשל, אבל באמת הוא שואל מה תפקידנו בעולם? למה כולם שונאים אותנו? לכן הרב צבי יהודה קוק היה לומד עם החוזרים בתשובה ששאלו אותו שאלות כאלו, את פרשת לך לך – בחירת ה' באברהם, ואחר כך את ירידת ישראל למצרים, ויציאת מצריים ומתן תורה וכו'. כלומר מספר את הסיפור של עם ישראל.
- יש רבנים עם ניסיון בתחום הנוער והחינוך, לכן כדאי לשמוע מה יש לרב יוני לביא למשל לומר בעניין זה. יש לו סרטונים ושיעורים רבים באינטרנט.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-11 12:44:57
שאלה בנושא דיני אבלות
שלום, לפני שבועיים אח של סבתא שלי נפטר, היא חילונית שמעוניינת לשמור את מנהגי האבלות במהלך ה30 והשנה הקרובה עד כמה שתוכל. אחד מקרובי משפחתה אמר לה שבמהלך החודש הראשון לאחר הפטירה אסור לה ללכת לביקור אצל חברות ואצל קרובי משפחה, אמר לה להימנע מביקור בבתים של אחרים. היא אלמנה, מתגוררת לבד ובימים רגילים מאוד פעילה חברתית לכן הדבר כרגע קצת מקשה עליה. רציתי לברר באמת מה הדין והאם יש צד להקל. היא ממוצא עיראקי אם יש עניין של חילוק בפסיקה בין העדות. תודה רבה.
ולכן לא לובשים בגד חדש מכובד ומיוחד, אלא אם כן יש בדבר צורך ממשי, כגון שנקרע לו הבגד ואין לו עוד כמותו. אבל חולצה וחצאית רגילה של חול מותר, וקל וחומר גרביים וגופיה שמותר. וכן נעליים מותר שאינן בגד. וכן שאר מוצרים לבית וכד' מותר.
משלוח מנות של האבל– אבֵל, אפילו בימי השבעה, חייב בכל מצוות הפורים וגם במשלוח מנות. בשנה זו יכול להסתפק במשלוח אחד המכיל שתי מנות, ועדיף שלא יהיו המנות של ממתקים.
משלוח מנות אל האבל– למנהג ספרדים שולחים מנות לאבל. ולמנהג אשכנזים אין שולחים מנות לאבֵל בכל שנת אבלותו על הוריו. ומ"מ אין האבל צריך לומר לשולחים דבר, כי יש להם על מי לסמוך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-07 10:52:10
מזוזה
על מי חלה חובת מזוזות בדירה שכורה, על השוכר או המשכיר?
חובת מזוזה היא על השוכר, משום שמזוזה היא חובה על מי שגר בבית, ולא על הבית עצמו, שהרי אין בעיה שיהיה בית בלי דיירים ללא מזוזה.
שולחן ערוך יורה דעה רצא, ב – "השוכר בית מחברו, השוכר חייב לקבוע בה מזוזה ולתקן מקום קביעותה. ואפילו שכר הבית בחזקת שיש לו מזוזה, לא הוי מקח טעות."
שולחן ערוך חושן משפט שיד, ב – השוכר חייב לעשות מעקה ומזוזה ולתקן מקום המזוזה משלו וכן אם רצה לעשות סולם או מרזב או להטיח גגו הרי זה עושה משל עצמו."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-06 14:46:44
שירת נשים בהקלטה
האם מותר למנחה רדיו להשמיע שירים של זמרות (נקיים כמובן).
אם אתה רוצה לסמוך על המקלים – מותר. הסוגיה מובאת בפניני הלכה ליקוטים משפחה ז, יג. ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-03-06 07:36:55
שבת
שלום, בעלי אינו שומר שבת, ומדי שבת הוא מכין קפה באופן הבא: טוחן פולי קפה במטחנה חשמלית או ידנית ומעביר אותם למכונת קפה חשמלית או ידנית (בדומה למסחטת מיצים) להכנת הקפה עצמו. לעיתים לאחר טחינת הקפה הוא מוסיף מים בלבד (ללא שימוש במכונה). אשמח בבקשה לדעת האם הכלים בהם הוא משתמש נאסרים לשימוש: מטחנת הקפה מכונת הקפה קומקום כפיות כוסות תודה רבה!
שאלה דומה נדונה בפוסקים לגבי סירים שחילוני בישל בהם. כל הדיון הוא רק האם הכלי נאסר עבור עושה האיסור, אבל לאחרים אין איסור להשתמש בכלי. וכל זה לגבי סירים שבישלו בהם, שכן כיוון שבישל במזיד, המאכל אסור באכילה עבורו לעולם, וממילא הכלי בלע טעם איסור. אבל במקרים בהם אין בליעת טעמים, כי המאכל לא חם, הכלי לא נאסר גם עבור המשתמש בו בשבת במזיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-29 15:13:29
ברכת הגומל לאחר ניתוח
עברתי ניתוח מורכב בהרדמה כללית, הכולל החלמה ארוכה. אני רוצה לברך הגומל אבל ממש לא רוצה שמישהו בסביבתי או ממכריי ידע שאני עוברת משהו. כן יש רצון לברך להכרת הטוב שהמהלך היה ללא סיבוכים. האם אני יכולה לברך בפני נשים (בקהילה אחרת שאינה מכירה)
צריך בפני עשרה גברים. זה יותר טוב מנשים, כי נשים ישאלו אותך על מה ברכת, וגברים לא ישאלו כלום, וגם לא יראו אותך, כי את יכולה לברך מעזרת הנשים מאחורי המחיצה.
הכי טוב לעשות זאת באחת מתפילות ימי החול, בהן אין נשים בעזרת הנשים. פשוט לומר לאחד המתפללים שאת רוצה אחרי התפילה לברך, אז רק שיאמר בקול מיד בסיום התפילה – 'ברכת הגומל', ואז את תברכי מעזרת הנשים בלי שאף אחד יראה אותך, וזהו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-29 15:04:22
מדבקות בשבת
שלום הרב, האם מותר לתת לביתי הקטנה להדביק מדבקות משחק בשבת, אע"פ שהן לא מחברות בין חלקי דברים, רק נדבקות על דף?
לא אמרת בת כמה הבת (אם פחות מגיל שלוש או יותר), ולא האם זו הדבקה קבועה או שאלו מדבקות רב פעמיות.
לגבי הגיל – מגיל שלוש מחנכים את הילדים לא לעשות איסורים.
לגבי ההדבקה – אם אלו מדבקות רב פעמיות שחלק מהמשחק בהן זה להדביקם ולהסירם באלבום, אפשר להקל, כמו שהקלו לגבי הדבקת סימניות רב פעמיות של ספרים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-28 08:10:23
תפילה
אנחנו מיניין של סטודנטים וליפעמים התפילה מיתעקבת ואין לנו זמן עד שיתחיל השיעור אז אנחנו עושים רק תפילת עמידה אחת, אבל יש בינינו דעת שונות לגבי מה האופן שבו זה עובד קבוצה אחת אומרת שצריך לענות אמן על הברכות של החזן, והקבוצה השניה אומרת שצריך להיתפלל ביחד עם החזן כיאילו התחלנו תפילת עמידה רגילה עד קדושה (שזה ליכאורה החלק השונה היחיד),מי מהקבוצות צודקת?
פניני הלכה תפילה פרק יט
תפילת שחרית: כאשר חלק מהמתפללים מוכרחים לצאת לעבודה ולא יישאר מניין לחזרת הש"ץ, או במניין מצומצם שחלקם מאריכים מאוד בתפילה ולחבריהם קשה להמתין שיסיימו – יתפללו כולם יחד תפילה אחת, וכך יעשו: החזן יתחיל את התפילה בקול וכולם יתפללו איתו בלחש, ויאמרו יחד קדושה, ולאחר שהחזן יסיים את ברכת 'האל הקדוש', ימשיכו כולם להתפלל בלחש. אם יש שם כהנים, ייטלו ידיהם לפני תפילת עמידה ויתפללו על הדוכן, וכשיגיע החזן לברכת 'רצה' יגביה את קולו, וכשיגיע לברכת כהנים יברכו הכהנים, ומי שסיים את תפילתו וכן מי שנמצא באותו מקום בתפילת הלחש, יענו אחריהם 'אמן'. לאחר ברכת כהנים יסיים החזן בקול את ברכת שים שלום, ויסיים כל אחד את תפילתו בלחש.
תפילת מנחה: כאשר מתפללים תפילה אחת בתפילת מנחה, מי שרגיל לומר את תפילתו מהר יותר מאחרים, טוב שיתחיל להתפלל לאחר שיסיים החזן 'הא-ל הקדוש', כדי שיזכה לענות 'אמן' על ברכותיו. ומי שמתפלל בקצב רגיל, טוב שיתחיל להתפלל עם החזן, כדי שיוכל לומר יחד עם כולם תחנון ויענה לקדיש שלאחר התפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-28 07:54:18
הסרת שיער לגבר
האם מותר לגבר להסיר שיער ממקומות מסוימים כאשר זה מפריע לאשתו?
כן. יש חילוק בין הסרה לשם יופי שיש יותר מקום להחמיר, והמיקל ילעמ"ס כיון שכיום גברים רבים מסירים שיער מגופם. לבין הסרה במקומות שמפריע, או לשם הסרת גנאי, אבל לא לשם תוספת יופי, שמותרת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-27 07:49:07
התרת נדר בלימוד תורה
שלום, בערך בכיתה ו' התחלתי ב"ה ללמוד כל יום פרק אחד בתנ"ך. ב"ה זכיתי לעבור על התנ"ך כמה פעמים, ועכשיו אני עומד לסיים שוב ומרגיש שאני לא רוצה להמשיך את הלימוד הספציפי הזה עוד, משום שכבר ביצעתי אותו הרבה מאוד שנים, ואולי אעבור ללימוד בספר אחר או אמשיך ללמוד לפעמים אבל לא בתור חובה או פעם ביום. כשקיבלתי על עצמי, זה היה לפני הרבה מאוד זמן, ואני לא זוכר בוודאות שאמרתי שזה בלי נדר. האם זה נחשב לי כנדר? אם כן, איך מתירים? תודה רבה!
לפני ראש והשנה ולפני יום כיפור, אנו עושים התרת נדרים על כל השנה, ומודיעים שבכל השנה הקרובה מה שנעשה יהיה בלי נדר. לכן זה לא נחשב לך לנדר. יחד עם זאת, כיון שמדובר על לימוד תורה, מן הראוי שהזמן שהקדשת ללימוד בכל יום, ימשיך להיות מוקדש ללימוד (כל לימוד תורה), שכן הראת במשך השנים שאתה מסוגל ללמוד זמן מסוים בכל יום, ולכן נכון להמשיך בזה.
עלה והצלח
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-25 17:31:36
זמנים מיוחדים בלוח השנה
שלום כבוד הרב, ראיתי בפניני הלכה בכרך זמנים פרק יד שכתבת ״סימן הוא שיש לחודש אדר סגולה להפוך את הרע לטוב״. 1. רציתי לדעת האם הסגולה הזאת הייתה קיימת עוד לפני התקופה בה אירע נס פורים והנס קרה בעקבות הסגולה ורק גרם לה להתגלות בפנינו או שבעקבות המאורע החלה הסגולה להופיע בזמן חודש אדר. 2. בנוסף אני רוצה להרחיב את השאלה באופן כללי לזמנים ומועדים ביהדות, האם המאורעות התרחשו בגלל סגולה שהייתה בזמנים אלו או שהמאורעות גרמו לסגולה להופיע. 3. האם זה נכון גם לגבי זמנים שמועדים לפורענות? 4.האם יש מקורות? תודה רבה הרב
- 2. 3. גם וגם. היה יסוד קדום שהתגלה בזמן זה, והגילוי שהופיע בעולם וגם למישוש היסוד, חיזק אותו. 4. בוודאי. לא זוכר כעת בעל פה להפנות למקור מדויק, אבל אין כמעט מי שעסק בקבלה ולא כתב זאת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-02-25 07:55:17