חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
סיכון חיים למען הצלת גופת שבוי
האם מותר לחייל לסכן את חייו ולהיכנס לתוך איזור תחת אש ועם מטענים רבים על מנת לחלץ גופת ישראל מהשבי? (בהנחה שלאותה משימה שהוא נשלח אליה ודאי שיש שם רק גופות ולא אנשים חיים). בהסתכלות הלכתית נטו, האם זה מותר? (כי הרי ודאי שחייל הוא חלק ממערכת שלמה ויש לו פקודות והוא חייב לבצע אותן ויש פה גם ערך מדינתי וחיזוק הרוח וכו'… אין לי ספק שיש פה עוד שיקולים גדולים ביותר… אך אני שואל בבחינת ההלכה נטו)
כן. שהרי במצב מלחמה השיקולים אינם פרטיים – אדם מול אדם, אלא השיקול הוא ניצחון המלחמה, כאשר כל הצלחה שלנו היא כשלון לצד השני, ובנוסף לכך הדבר מגביר את מורל החיילים והעם.
פניני הלכה שבת כז, יב: "…נפילת הגופות פוגעת במורל החיילים, והחברה הישראלית מוכנה לשחרר מחבלים עבור החזרתם, הרי שיש בהצלת גופות משום פיקוח נפש."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 23:41:18
שחרור שבויים במחיר של שחרור מחבלים
האם מותר לשחרר פדויים במחיר של שחרור מחבלים? בשורש השאלה, טמונות שתי שאלות עומק. מה עדיף – פיקוח נפש ודאי של מעטים (האם הם נחשבים כפיקוח נפש של יחיד או של רבים? כי הרי אל מול כלל ישראל הם מיעוט ואולי יחשבו כיחיד אך בפני עצמם הם לא יחיד אלא רבים..) אל מול פיקוח נפש עתידי (כמעט ודאי, כי הוכח ש42% ממשוחררי עסקת שליט חזרו לפגע.. ופה נשאלת עוד שאלה – מאיזה אחוז זה נחשב ספק פיקוח נפש ומאיזה אחוז זה נחשב ודאי??). ושאלת עומק שניה – איך מודדים פה את הדין "אין פודין יתר מכדי דמיהן" – האם ביחס של אחד לאחד או שמא פרט הדין הזה נאמר רק על דמים ולא על נפשות?
דין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ז (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור:
כאשר מחבלים ערבים דורשים עבור חטוף יהודי אחד שחרור של יותר ממחבל אחד שברשותנו, אין להיענות לבקשתם גם במחיר חיי החטוף, מפני שבמלחמה אסור להיכנע לשום סחטנות, כדי שלא להעלות את מורל האויב להמשיך לפגוע בנו. מה גם שהמציאות הוכיחה שמבין המחבלים ששוחררו, רבים המשיכו לעסוק בטרור, עד שמספר הנהרגים על ידם היה רב ממספר השבויים שלנו ששוחררו. במקרה כזה, צריך הצבא לפתוח במלחמה כדי להציל את השבוי (עי' במדבר כא, א, ושמואל א, ל).
אמנם כאשר מדובר במלחמה שהסתיימה, מותר להחליף את כל השבויים שבידינו תמורת כל השבויים שבידם, למרות שיש בידינו הרבה יותר שבויים. משום שזהו הנוהג המקובל בהסכמי הפסקת אש, ולכן אין חשש שהחזרת השבויים תעלה את מורל אויבנו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 23:38:51
לחלל שבת עבור פיקוח נפש של מחלל שבת
האם מותר ליהודי לחלל שבת בגלל פיקוח נפש של אדם אחר שמחלל שבת? אנסה לתת דוגמא. למשל, הגשר בכביש 1 במחלף ענבה שהוא עובר מעל כביש ראשי. נניח תיאורטית שהיו מנסים לסיימו במהלך ימי החול עד ממש כניסת השבת ולא מספיקים לסיימו לחלוטין בזמן ועכשיו הוא מהווה סכנה בטיחותית לעוברים מתחתיו. אך העוברים מתחתיו הם רק אלו שנוסעים בשבת, כי הרי במוצאי השבת מיד ימשיכו בעבודות ויסיימו אותו! מה הדין במקרה כזה? האם מותר לחברה לחלל שבת ולסיימו בשבת על מנת למנוע פיקוח נפש מהנוסעים מתחת הגשר בשבת או לא? האם מותר למישהו לחלל שבת משום פיקוח נפש על מנת להציל מחלל שבת? (בהנחה שפה זה לא ספק פיקוח נפש אלא ודאי פיקוח נפש). ומה הדין במקרה של ספק פיקוח נפש של מחלל שבת (כשלא בטוח שכשיקרוס הגשר יהיה מישהו מתחתיו…)?
כן, פיקוח נפש דוחה גם חילול שבת שלא ניתן למונעו, כפי שמובא בפניני הלכה כז, יב (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:
"יצאו אנשים לטייל בשבת במקום שצריך אבטחה, ואין דרך למנוע מהם את הטיול, חובה על החיילים לשמור עליהם גם כשהדבר כרוך בחילול שבת. אבל אסור לסייע להם בחילול השבת, כגון לפתוח מחסום כדי שיוכלו לנסוע, או לתת להם אישור לנסוע, או לעלות על האוטובוס שלהם כדי שיוכלו לנסוע, אלא רק לאחר שהם כבר נוסעים, מותר לאבטח אותם ברכב הצבאי."
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 23:36:20
תנור לשימוש בשרי וחלבי – המשך
שלום, בהמשך לשאלה מאתמול – האם אני יכול להשתמש באותו תנור ובאותה תבנית לבשרי וחלבי אם אני מדליק את התנור ל-30 דקות בין בשרי לחלבי ובין חלבי לבשרי והתבנית בתוך התנור במהלך ה-30 דקות? תודה רבה
אפשר להשתמש באותו תנור אבל בתבנית לכל מין. כך מובא בפניני הלכה כשרות פרק כה. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
תנור אפייה
כז. רבים נוהגים שלא להשתמש בתנור אחד לבשרי ולחלבי, אמנם הרוצה להשתמש בתנור אחד לשני המינים, רשאי, ובתנאי שתהיה תבנית לכל מין, ויקפיד להכשיר את התנור בין האפיות על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה מרגע הפעלתו, ונוהגים גם לנקותו לפני כן.
כח. לא הכשיר את התנור לפני האפייה של המין השני – המאכל כשר, והתנור צריך הכשרה. וגם אם בטעות אפה בשר על התבנית החלבית, אם היתה נקיה לגמרי – המאכל כשר, והתבנית צריכה הכשרה על ידי הפעלת התנור. וכן אם אפה בבת אחת מאכל בשרי ומאכל חלבי בתבניות שונות – המאכלים כשרים, והתנור והתבניות צריכים הכשרה.
כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 23:17:54
תנור לשימוש בשרי וחלבי
שלום, קראתי בפניני הלכה: והרוצה להשתמש באותו תא, פעם לבשרי ופעם לחלבי, רשאי, ובתנאי שתהיה לו תבנית מיוחדת לבשרי ותבנית מיוחדת לחלבי, ויקפיד להכשיר אותו במעבר שבין שני המינים על ידי חימום התנור למשך כחצי שעה על החום הגבוה ביותר, ונוהגים גם לנקותו לפני כן. ואף המהדרים שלא להשתמש באותו תא שבתנור פעם לבשרי ופעם לחלבי, רשאים בשעת הצורך לעשות כן. השאלה שלי היא – אם אני רואה שאין ממשות אוכל על התבנית, ואני גם משתמש בנייר אפיה, האם זה בסדר להשתמש באותה תבנית לבשרי וחלבי? תודה רבה
אסור להשתמש באותה תבנית, אפילו נקיה לגמרי ואפילו אם נייר אפייה, גם לחלב ולגם לבשר. ומי שעשה זאת, צריך להכשיר את התבנית. ולכן כתוב כאן שההיתר להשתמש למין השני הוא רק לאחר הכשרת התבנית.
דינים אלו מובאים בצורה יותר קצרה הלכה למעשה, בספר הקיצור לפניני הלכה שהוצאנו כעת – 'קיצור הלכה'.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-06 00:51:22
הרודף אחרי אישה לאונסה
קראתי בפניני הלכה ליקוטים ב׳ דין רודף, לפיו מצווה להציל אשת איש שיש אדם הרודף אחריה לאונסה מדוע מדובר כאן רק על אשת איש ולא על כל אשה? האם אין חובה להציל אישה רווקה שמנסים לאנוס אותה?
דין זה לא שייך רק באשת איש אלא בכל איסורי העריות, כמובא בשולחן ערוך חושן משפט תכה, ג-ד :
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-05 20:47:19
ברכות
לגבי ברכת משחלק מחוכמתו לראייו, האם מברכים אותה בימנו ואם לא אז למה?
כפי שמובא בפניני הלכה ברכות, ברכה זו, כמו כל הברכות שתקנו חז"ל, שייכת גם כיום. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:
חכמים גדולים
לח. הרואה אחד מגדולי חכמי ישראל בתורה, יברך "ברוך… שֶחָלַק מחכמתו ליראיו". והרואה אחד מגדולי חכמי הגויים בשאר חכמות, יברך "ברוך… שנתן מחכמתו לבשר ודם". ועל יהודי החכם בשאר חכמות, אם הוא ידוע כירא שמיים שעוסק בתורה, יברך את הברכה שנתקנה על חכמי ישראל, כיוון שחכמתו נמשכת מהתורה ומחוברת אליה. ואם אינו כזה, יברך את הברכה שנתקנה על חכמי אומות העולם. לא ראה את אותו חכם יותר משלושים יום – יברך שוב, ועל חכם אחר יברך אפילו בתוך שלושים יום.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-05 20:41:48
הלכות קריאת שמע
שלום, בגלל החובה לקרוא קריאת שמע בלילה אחר צאת הכוכבים….האם מותר ללכת לישון אי פעם לפני צאת הכוכבים? תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
דין זה מבואר בפניני הלכה תפילה פרק כה, אביא לך את פסיקת ההלכה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
משהגיע חצי שעה לפני צאת הכוכבים, אסור לאדם לישון שינת קבע על מיטתו. ורק בשעת הדחק יכול לישון בתחילת הערב, בשעה שעדיין הכל רגילים להישאר ערים, ובלבד שידאג לשעון מעורר או אדם שיעירנו לתפילה. ואם רוצה ללכת לישון יותר מחצי שעה לפני צאת הכוכבים, יכול לעשות זאת לכתחילה, ובלבד שידאג להתעורר לתפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 23:42:48
סידור
איזה סידור עדיף? קורן? רינת ישראל? איזה סידור אתם משתמשים בו בישיבת הר ברכה?
שניהם טובים. בישיבה שלנו משתמשים בשניהם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 23:38:12
ברכות
אם אני שותה מים לפני תפילת שחרית ומבורך "שהכל" עליו האם זה פוטר קפה (עם חלב) שאני שותה באותו מקום מיד אחרי תפילת שחרית?
מכיוון שהזמן שיעבור משתיית המים לשתיית הקפה הוא יותר מחצי שעה, לכתחילה יש לברך על המים ברכה אחרונה, כמבואר בפניני הלכה ברכות פרק י. אביא לך את פסיקת ההלכה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
האוכל ושותה בהפסקות
כה. היושב במקום אחד ומתכוון לאכול במשך השעות הקרובות פירות או מיני מזונות, או לשתות כמה כוסות; אם יודע מראש שלא תהיה הפסקה של יותר מחצי שעה בין אכילתו או שתייתו, נכון שיברך בתחילה ברכה ראשונה על כל מה שיאכל וישתה, וכשמסיים לאכול ולשתות יברך ברכה אחרונה.
כו. הניח לפניו צלחת מאכלים או קנקן שתייה כדי לטעום מהם מדי פעם, הרי שכל מה שהוא אוכל ושותה נחשב כהמשך אחד, ולכן גם אם יודע שלפעמים יפסיק יותר מחצי שעה, יברך ברכה אחת בתחילה וברכה אחת בסוף. אבל אם הוא יודע שיפסיק יותר מ-72 דקות, יברך ברכה ראשונה ואחרונה על כל אכילה ושתייה.
יש להוסיף שבמקרה של שאלתך, מכיוון שלמעשה המנהג הוא שלא מברכים ברכה אחרונה על קפה כאשר לא שותים ממנו רביעית ברציפות, כדאי לשתות או לאכול בסמוך אליו דבר שברכתו בורא נפשות כדי לפטור אותו, שכן יש ספק גדול האם צריך לברך על קפה ותה ברכה אחרונה, כמבואר בהערה שבפניני הלכה שם. ואם אינך מעוניין לשתות או לאכול דבר נוסף שברכתו בורא נפשות, יש מקום לכוון לפטור בברכת שהכל על המים גם את הקפה שלאחר התפילה, ובברכת בורא נפשות שעל הקפה תפטור גם את המים, ובלבד שלא יעברו יותר משבעים ושתיים דקות משתיים המים עד שתיים הקפה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 22:18:17
טהרת המשפחה
שלום כבוד הרב. אני עם התקן הורמונלי (שאמור להפסיק את הווסת) כבר 10 חוד'. ועכשיו ראיתי כתם על לבנים צבעוניים בקוטר של 5 ש"ח ואני שבועים אחרי טבילה. האם אני טמאה??
את לא אסורה לבעלך. כתם בגודל כזה על תחתון שאינו לבן אינו אוסר את האישה.
ויותר מכך – מכיוון שיש לך התקן, אז גם אם היית רואה את הכתם על תחתון לבן, לא היית אסורה לבעלך, כיוון שיתכן שכתם זה הוא מפציעה קלה של ההתקן את הרחם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 21:36:11
טעות במקור "וכדעתו נפסק בשו"ע יו"ד קצו"
וכדעתו נפסק בשו"ע יו"ד קצו בהלכות שבועות סעיף ד בהערות המקור לא נכון
זו לא טעות, סוגיית ההמתנה של הנידה לפני טהרתה קשורה לימי הפרישה שהיו צריכים ישראל לפרוש לפני מעמד הר סיני
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 14:29:34
שבת
שלום, אני הולך על פי הרב מלמד ורוצה לדעת, אם אני אכלתי אורז בערב שבת ושמתי את הסיר במקרר האם מותר לי לשים אותו על הפלטה שוב פעם בבוקר?(העניין של ההנחה וההחזרה בילבל אותי).
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
הנחה: מותר לחמם בשבת רק מאכל מבושל שמוכן לאכילה, ורק על אש מכוסה באופן שניכר שאין פעולתו דומה לפעולת בישול. לכתחילה טוב להחמיר ולהניח על הפלטה או על טס המתכת שעל אש הגז, חוצץ נוסף עם חלל מועט, כצלחת הפוכה, ועליו יניח את התבשיל. והרוצה להקל, רשאי להניח את התבשיל ישירות על הפלטה, כיוון שאין הדרך לבשל עליה, ויש נוהגים להקל גם בטס מתכת במקום שאין רגילים לבשל עליו בימות החול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 09:14:38
ברכה על מציצת גלולה רפואית
שלום הרב בפניני הלכה ברכות פרק ט סעיף א כתוב שהמוצץ גלולה רפואית מברך עליה רק אם היא ממש טעימה לו, והמקור לדברים (לפחות כך כתוב) הוא משו״ע רד ח מ״ב מג. במקור הנ״ל כתוב על חלקה הראשון של הפסקה, המדבר על אכילת מאכל לצורך רפואי, אבל לא מופיע שם המקור למציצת גלולה. אשמח אם הרב יוכל להפנות אותי למקור הרלוונטי. תודה
אביא לך מספר ההרחבות לפניני הלכה –
על תרופה טעימה – רק אם ממש נהנה יברך
עיין בוזאת הברכה ע' 113-114 ובירור מא, שכתב שנחלקו בגלולה שיש בה מעט מתיקות. וכן עיין בפס"ת רד, יח, ובנשמת אברהם ח"ה ע' יא. והעיקר כפי שכתבתי בהלכה, שרק אם ממש נהנה מברך. ואולי אין כאן מחלוקת אלא שניסו להגדיר מתי הוא ממש נהנה ומתי לא. ומ"מ הדין הוא, שהואיל ומגמת האכילה או השתייה כאן היא לרפואה, רק אם ממש נהנה צריך לברך.
אמנם לגבי מאכל ומשקה שאוכל או שותה לרפואה, כתב במ"ב רד, מג, ושעה"צ לז, שאף שאינם טעימים כל כך, כיוון שעל כל פנים אינם רעים והחיך נהנה מהם, משמע ממ"א כד, שמברך. ונלענ"ד שיש חילוק בין מאכל לתרופה, שבמאכל ומשקה, גם אם אינו נהנה כל כך בגרונו, מברך, הואיל והוא מאכל או משקה, ויש ממנו הנאת מעיים. אבל בתרופה, רק אם ממש נהנה בגרונו, מברך, ולכן כתבתי "אם הוא ממש נהנה מהטעם".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-04 06:02:35
צניעות
שלום וברכה, קראתי את הלכות צניעות של הרב מלמד ולגבי הגדרים היה הכרעה בכל התחומים אבל לא היה מידע לגבי הגדרים בצניעות באיזור הצוואר שבחולצה האם צריך לאחר העצמות או מספיק קרוב לעצמות וכדומה, ולגמי גזרה צרה או צמודה?? אשמח לדעת תשובה לפי הרב אליעזר מלמד, תודה רבה
לא כתוב גדר לגבי הצוואר כי אין גדר הלכתי בזה, זאת משום שהיה ברור לפוסקים שנשים יודעות מה נחשב לצנוע במקום הצוואר, ומי שלא יודעת, שתסתכל על הנשים הצנועות הנמצאות בסביבתה כיצד הן נוהגות. נראה שקרוב לעצמות זה בסדר, אם אכן כך מקובל אצל הנשים הצנועות.
לגבי גזרה צרה או צמודה, גם בזה אין גדר, כי לפוסקים היה ברור שנשים יבינו שכל העניין של גדרי צניעות הוא – צניעות, וממילא אם הבגד צמוד לגוף באופן שרואים היטב את צורת הגוף, ודאי אין זה צנוע, ולכן אסרו ללכת עם מכנסיים. ומי שמסופקת לגבי בגד מסוים, שתשאל או תתבונן בנשים הצנועות.
כשאני אומר 'נשים צנועות', אין כוונתי לנשים שהולכות באופן המכונה 'מתנחלי', אלא לנשים צדיקות שהולכות יפה ואופנתי ואסטטי, והן צנועות באופיין ובדרכן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 18:07:04
כשרות ביצים
שלום וברכה, אחד מבני ביתנו רכש ביצים ממעין חנות שוק ללא תעודת כשרות. בתחילה ראיתי שו"תים בהם רבנים כתבו שאין צורך בכשרות של ביצים כל עוד זה נראה כמו ביצת עוף ובגלל שהסיכוי שמגיע מעוף שנטרף הוא קטן, סומכים על הרוב ואין לחשוש לכך. מנגד, אח"כ ראיתי בפניני הלכה (כשרות המזון ב פרק כד, א, הערה 1) שביצה שהיא ספק מטריפה אסורה כדין ספק דאורייתא. לא הבנתי האם הכוונה היא רק למקרה שיש עדות כלשהי לכך שמדובר בספק טריפה, או שבעצם יש כאן מחלוקת חכמים, ובגלל שלא ניתן לדעת בוודאות אזי לדעת כבוד הרב מלמד כל ביצה שלא מושגחת תהיה אסורה מחשש שבאה מטריפה? תודה רבה מראש
הביצים כשרות. מה שמובא בהערה נוגע למקרים שהורעה חזקתה של הביצה כפי שציינת. בדיוק למקרים כאלו שיש לקורא ספק, כתבתנו את הספר – 'קיצור הלכה' – כדי להביא ללומד רק את ההלכה למעשה מתוך ספרי פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/). ושם מובא כך:
ביצים
א. ביצים של עופות טהורים, כשרות לאכילה. וביצים של עופות טמאים או של עופות טהורים שנעשו טריפה בעקבות פציעה או מחלה, אסורות באכילה. וכן דין ביצה שנמצאה במעיה של נבילת עוף טהור. ביצה גמורה שיצאה מעוף ספק נבילה – מותרת, אבל ביצה שיצאה מעוף ספק טריפה – אסורה (ההבדל בין נבילה לטריפה, לעיל יח, א).
ב. אין מניחים ביצת עוף טהור שנעשה טריפה או נבילה תחת תרנגולת שתדגור עליה, שמא יטעו לאוכלה. אבל אם הניחו ובקע ממנה אפרוח – האפרוח כשר.
ג. ביצים שנמצאו בתוך נקבת עוף לאחר שנשחטה שחיטה כשרה – כשרות. אם כבר יש להן חלבון וחלמון, הן פרווה. ואם אין להן עדיין חלבון, דינן כבשר ואסור לאוכלן עם חלב.
ד. ביצי תרנגולות שאנו רגילים לאכול, אפשר לקנות מכל אדם, הואיל וביצים של עופות טמאים אינן מצויות אצלנו, וממילא כל הביצים שדומות לביצים הרגילות שאנו צורכים בחזקת כשרות.
אבל ביצים שנראות שונות מהביצים הרגילות, הכלל הוא שאם שני ראשי הביצה עגולים ככדור או מאורכים, או שהחלמון (הצהוב) מבחוץ והחלבון (הלבן) מבפנים – בידוע שהביצה מעוף טמא. אבל אם ראש אחד עגול ככדור והשני מאורך, והחלמון מבפנים והחלבון מבחוץ, ואדם שמבין בהלכה אומר שזו ביצת עוף טהור – סומכים עליו. ואם הוא נחשב אדם אמין אבל אינו מבין בהלכה, רק אם יאמר שהביצה ממין עוף מסוים שידוע כעוף טהור, הביצה כשרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 10:35:08
שפה בלימוד
Bien sûr ! Voici la traduction de votre message en hébreu : שלום רב, האם עדיף ללמוד את ספר פניני הלכה בעברית ולהתקדם לאט יותר או בצרפתית וכך לקרוא הרבה יותר מהר ועדיין להבין באותה רמה?
לימוד ראשוני כדאי לעשות בשפה בצרפתית, ואז חזרה על הדברים בעברית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 10:15:23
תורה
שלום הרב, בספר קיצור פניני הלכה, כתוב אדם צריך ללמוד קודם כל הלכה, תנ"ך, מוסר ואמונה. אני מניח שבספרי מוסר הכוונה למסילת ישרים ואורחות צדיקים (האם יש ספרים מומלצים נוספים?). האם תוכל להמליץ לי על ספרי אמונה? האם "אורות" של הראי"ה קוק זצוקלה"ה בפירוש הרב לונדין הי"ו נחשבים גם כן לספרי אמונה? וספרים נוספים של הראי"ה קוק? תודה רבה!
לגבי מוסר, חוץ ממסילת ישרים ואורחות צדיקים, כדאי ללמוד את מוסר אביך ומידות הראיה של הרב קוק. באופן כללי כדאי ללמוד את דברי הרב קוק גם עם שיעורים באינטרנט.
לגבי אמונה, הספרים המומלצים בכתבי הראשונים הם כוזרי ושלושת הקדמות הרמב"ם (הקדמה למשנה, לפרקי אבות ולפרק חלק), ובאחרונים – ספרי טללי חיים של הרב החלבן והרב ששון מצוינים ומומלצים מאוד. וכמובן שכל הספרים שכתבו רבני דורנו חשובים מאוד, כי יש ערך גדול בלימוד בהיר, ולימוד כזה נעשה כיום בצורה קלה על ידי רבני דורנו שכותבים באופן המובן לדור. באופן כללי אני ממליץ ללמוד את כתבי הרב קוק עם ספרים של רבני דורנו ועם שיעורים של רבני דורנו מהאינטרנט. יש באתרים של כל הישיבות שיעורים. כדאי לפתוח את האתר של ישיבת הר ברכה ולחפש שם שיעורים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 05:48:14
אחר הדלת נר שבת להעביר אותו למקום אחר
האם זה בסדר להדליק את נרות השבת ולהעביר אותו למקום אחר. ומה דעתך להסתובב באותו שולחן
לא. הפמוטים הם מוקצה. לכן צריך להדליק במקום נוח שלא צריך אחר כך להזיזם משם. אמנם מותר לטלטל כל מוקצה בשינוי, כלומר בעזרת המרפקים או גב היד, ואם הנרות עדיין דולקים צריך להיזהר מאוד שלא יכבו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2024-06-03 00:33:14