שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת בהר – מסע לחירות אמיתית

פרשת בהר עוסקת בלב ליבה של מהות האדם – בחירותו. אם נתבונן בנושאים המרכזיים שבפרשה, ניווכח כי כולם שזורים סביב רעיון החירות, לא כחזון רחוק אלא כהנחיה מעשית המופיעה ברובדי החיים השונים.

הפרשה נפתחת עם שנת השמיטה ושנת היובל –  מושגים שמעבר לממד החקלאי והכלכלי, מגלמים תפיסת עולם של שחרור: שחרור האדם מהמרוץ החומרי ומהתלות הכלכלית המתמדת. בשנת היובל, לדוגמה, חוזרת הקרקע לבעליה המקוריים, ועבדים משתחררים – סימן מובהק לכך שהקניין החומרי איננו מוחלט, והאדם איננו עבד לרכושו.

מכאן ממשיכה הפרשה לאיסור ריבית, שאף הוא מנגנון שמונע שעבוד כלכלי של אדם לאדם.

גם דיני עבד עברי נידונים בפרשה, והמסר ברור – גם כאשר אדם נמכר לעבדות, אין זו זהותו הקבועה. התורה קובעת גבולות זמן ומעניקה תקווה לתחייה ולשיבה לחירות.

בסיום הפרשה מופיע פסוק שנראה במבט ראשון תלוש מהקשרו, אך הוא למעשה שיא המסר:
"לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם אֱלִילִם וּפֶסֶל וּמַצֵּבָה לֹא תָקִימוּ לָכֶם וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם לְהִשְׁתַּחֲוֺת עָלֶיהָ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹוקיכֶם, אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ אֲנִי ה'"

 

עבודת האלילים, על שלל צורותיה, היא עבדות רעיונית ורוחנית. אדם שמשתחווה לחומר – לפסל, למעמד, לרכוש – מאבד את חירותו הפנימית.

התורה בכוונה מדגישה את האיסור להשתחוות על אבן משכית, לא להיות כנועים לעבודה זרה.

התורה מציבה בפנינו שלושה מימדים לפעולה:
עולם – שנה – נפש המקום, הזמן והאדם.

החירות בפרשה היא בשלושת התחומים:

  • השבת – חירות בזמן. יום אחד בשבוע שבו עוצרים את המרוץ, משתחררים מהמנגנונים החומריים ומתחברים לרוח, למשפחה ולעצמנו.
  • המקדש – חירות במקום. מרחב שבו נוכחות ה' גוברת על החומר, מקום של קדושה שבו האדם נזכר בזהותו העליונה.
  • הנפש – האדם עצמו, מוזמן לצאת לחירות פנימית, לנקות את לבבו מהשעבודים הרוחניים והנפשיים.

בין פסח לשבועות אנו נעים במסע – מהחירות הגשמית אל החירות הרוחנית. החירות האמיתית, לדברי חז"ל, היא "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה" רק תורה אלוקית נצחית יכולה לגאול את האדם מכבלי הזמן, החברה, והאופנות המשתנות.

הסמארטפון – שעבוד מודרני

אחד האתגרים הגדולים ביותר של דורנו הוא הסמארטפון – לכאורה כלי יעיל, אך בפועל הוא משעבד את האדם בצורה עמוקה וכמעט בלתי נראית.

  • התמכרות והתראות בלתי פוסקות: עיצוב אפליקציות נועד לעורר דופמין במוח – וכך נוצרת תלות. ההתראות קוטעות ריכוז, שינה ומנוחה.
  • שליטה בזמן: במקום לבחור כיצד נבלה את זמננו, אנו נשאבים למכשיר, מבלי לשים לב. הזמן מנוהל על ידי אלגוריתמים, לא על ידי הרצון שלנו.
  • פגיעה בפרטיות ובתודעה: מידע אישי נאסף באופן קבוע ומשמש להשפעה מסחרית ורגשית. האדם הופך לאובייקט מנוהל.
  • החלשת חשיבה עצמאית: השימוש הקבוע באפליקציות ניווט, חיפוש ותקשורת מפחית את היכולת לזכור, לשקול ולהתמצא.
  • ניכור חברתי: גם בזמני קירבה – הסמארטפון נמצא במרכז, על חשבון קשרים אמיתיים, שיחה, והקשבה.

הקריאה לחירות בדור הדיגיטלי

החירות של פרשת בהר איננה זיכרון היסטורי – אלא אתגר אקטואלי. אנו כיחידים, משפחות וחברה שלמה, נדרשים להרים את הראש ולבחור לצאת לחירות אמיתית, לפתח דרכים ושיטות לחירות.

יהי רצון שנזכה בימים אלו לאומץ להשתחרר, לעצור, ולהתקרב למהות הפנימית שלנו – דרך התורה וחיבור עמוק לפנימיותנו.

כך נוכל לפרוץ דרך חדשה – לא רק לעצמנו, אלא לעולם כולו, כפי תפקידו וייעודו של עם ישראל.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן