חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת ראה – בין עיר הנידחת לבן סורר ומורה

בשבת הקרובה נקרא אודות 'עיר הנדחת'. כאשר עיר ואם בישראל בחרה לעבוד עבודה זרה, מצווה התורה להרוג את התושבים, לשרוף את העיר ולאסור על בנייתה מחדש. חז"ל הוסיפו ולימדו אותנו כי בכדי שהעיר תוגדר אכן כ'עיר הנידחת' צריכים להתקיים כמה תנאים, בהם: מספר התושבים צריך לעלות על מאה איש, העיר לא מכילה רובו של אחד מי"ב השבטים, העיר איננה עיר ספר או ירושלים, (וגם לא עיר מקלט לרמב"ם). אנשי העיר הוסתו לעבוד עבודה זרה על ידי 2 מסיתים (לפחות) תושבי העיר, אנשי העיר לא חזרו בתשובה גם אחרי ששני תלמידי חכמים נשלחו אליהם והתרו בהם. צירוף תנאים אלו ועוד נוספים הביאו לידי מחלוקת בחז"ל האם בכלל הייתה עיר נידחת בעבר או שתהיה בעתיד – או שמא ההסתברות למילוי כל התנאים אינה מאפשרת כלל את קיומה של 'עיר הנידחת': "דתניא עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה דרוש וקבל שכר כמאן כר' אליעזר… אמר רבי יונתן אני ראיתיה וישבתי על תילה" (סנהדרין עא א) המעניין הוא שגם בפרשיית בן סורה ומורה (שגזר דינו הוא מוות) נחלקו האם אכן היה. רבי יהודה סבר שלא היה, כיוון שההסתברות למילוי התנאים היא קטנה עד בלתי אפשרית, וכך גם לא יהיה בעתיד. ואילו רבי יונתן חולק ומעיד על עצמו כי הוא ישב על קברו של בן סורר ומורה (שם). במבט ראשוני מתבקש לשאול מה זה כ"כ משנה אם היה בעבר פרשיית עיר הנדחת/בן סורר ומורה או לא היה? 'נחייה ונראה'. אולם, בעיון עמוק מתברר כי המחלוקת ביניהם היא מחלוקת עקרונית על גישתה של התורה.

תורה מקיימת את המציאות

רבי יונתן סובר כי הקב"ה ברא את העולם ע"פ התורה. לכן, אם מתייחסת התורה לפרשיות אלו, ובשניהם מתחילה במילה 'כי' – משמע זה עתיד לקרות. אחרת, למה התורה מבזבזת שתי פרשיות לריק? בנוסף, ניתן לחזק גישה זו ע"פ דברי הזוהר זוהר תרומה (ח"ב קסא, א) "הקב"ה הסתכל באורייתא וברא עלמא", ההסתכלות בתורה קדמה לבריאת העולם, קרי, ערכי התורה הם הם אלו שמהווים תשתית רוחנית, מוסרית ואף גשמית לעצם קיום העולם. וכשם שקיימת מצווה לא לגנוב כיוון שיכולה להיות נטייה אנושית לגנוב, כך יכולה להיות נטייה לבן סורר ומורה ולעיר הנידחת.

קריאת כיוון שאינה מצטמצמת

רבי יהודה ורבי אליעזר סוברים שלא היו וגם לא יהיו פרשיות בן סורה ומורה ועיר הנידחת. לשיטתם הן נכתבו בתורה על מנת "לדרוש ולקבל שכר" – לימוד עיוני ללא השלכה מעשית. מדוע הם סוברים זאת? וכי מה ההבדל בין מצוות שילוח הקן שמתחילה גם כסיפור "כי יקרא קן ציפור" והיא קיימת בעולם, לבין פרשיות עיר הנידחת ובן סורר? התורה אכן קדמה לעולם, והיא משמשת כתשתית רוחנית למציאות הממשית. אולם, קיומה אינה נמדדת רק בביטוייה הגלוי במציאות, אלא גם, ואולי בזכות ההדרכות הכלליות שאינן מתממשות בהכרח במציאות. קריאת הכיוון אינה חייבת להצטמצם ולרדת לפרטי פרטים, אלא להצביע על המגמה הרצויה ועל גבולות הגזרה. זאת, יתברר מתוך לימוד עיוני בהדרכות התורה ומצוותיה. דווקא שלא יודעים בבירור את כל הפרטים, אך הכיוון ברור, קיימת אפשרות גדולה יותר לפרוץ דרכים חדשות שאלמלא 'הכלליות' שהייתה קיימת לפני כן – לא הייתה באפשרות משגת. לכן, זה לא מחסרונה של התורה לעסוק בפרשיות שלא יכולות להתממש בפועל במציאות, אדרבה ביכולתן ללמד אותנו מוסר וערכים בכדי לחזק את מגמת חיינו. אולם, מה מיוחד דווקא באותן פרשיות שלא יתקיימו לעולם בשל התנאים הרבים הנדרשים לקיומן לעומת שאר מצוות התורה? עיר הנידחת ובן סורר ומורה הן פרשיות טרגדיות. עיר שלמה מישראל שנהרגת על כל יושביה בשל עבודה זרה (כרמב"ם), ובן שנסקל עקב מרידתו בהוריו ובגלל עדות הוריו בפני בי"ד. הטרגדיה כאן היא כפולה! גם עונש מוות, וגם חוסר התחשבות לכאורה במצב. בעיר הנידחת, לפי חלק מהשיטות, גם אלו שלא עבדו עבודה זרה נהרגים (!), ואצל בן סורר ומורה לא מתחשבים בהיותו נער שאמנם פוחז – אך עדיין נער (!), וגוזרים את דינו למיתה בכדי למנוע את מעשיו העתידיים. הפרשיות קשות, מורכבות ומעלות שאלות בסיסיות. רבי יהודה ורבי אליעזר, סוברים שהתורה בכוונה בחרה לעסוק במקרי קיצון שאינם יתקיימו בפועל, בכדי לזעזע וללמד אותנו על משמעותן וחשיבותן של הפרת גבולות בכל גיל, ועל שכנות לאנשי מרעים. בין שתי הדעות בולטת מידה אחת – מידת הדין. דין שאינו מתפשר על חריגה מהאמת הפשוטה שלשמה נברא העולם והאדם. בחודש אלול אנו נמצאים לקראת יום הדין בראש השנה, אך בעומק של החודש בו אנו מתחילים נמצאת מידת הרחמים שמחיה את העולם. רחמים שלא מתעלמים ממידת הדין, אלא מתחשבים במורכבות חיי האדם בעולם, ובאמון לתיקון. יהי רצון שנזכה לנצל את החסד והדין לתיקון שלם ואמיתי. שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן