שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת צו – אש קודש

כשמתבוננים בפרשיה הראשונה בפרשת צו, רואים שהמילה הבולטת היא המילה "אש": "ואש המזבח תוקד בו… והרים את הדשן אשר תאכל האש… והאש על המזבח תוקד בו לא תכבה וביער עליה הכהן עצים בבוקר בבוקר וערך עליה העולה והקטיר עליה חלבי השלמים, אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה".

גם במשכן אחד הדברים הבולטים הייתה האש: האש שבערה על המזבחות והאש שדלקה במנורה-כשבשניהם ישנה אש ארעית וישנה אש תמידית. גם בהשראת השכינה על הר סיני מצאנו את האש, "והר סיני עשן כולו מפני אשר ירד עליו ה' באש…". וכן מצאנו את האש בברית הגדולה והנצחית שה' כורת עם אברהם אבינו- ברית בין הבתרים, "ויהי השמש באה ועלטה היה והנה תנור עשן ולפיד אש…".

וננסה להבין מה עניינה המיוחד של האש? ומדוע היא משמעותית כל כך?

האש התגלתה במציאות כיצירה אנושית. ברור שהקב"ה הוא הוא בורא מאורי האש, אבל כדי שהאש תופיע במציאות, הוצרך האדם לעשות מלאכה ולייצר אש. ע"פ חז"ל מלאכה זו נעשתה במוצאי שבת הראשון של הבריאה, ועל כן רק במוצאי שבת אנו מברכים "בורא מאורי האש" (בניגוד לשאר ברכות ההבדלה שאדם בשעת הדחק מברכן גם במחציתו הראשונה של השבוע).

לאש ישנן ארבע תכונות בולטות:

  1. האש כל הזמן שואפת לעלות למעלה.
  2. האש היא הגורם לשינויי האנרגיה (והחומר) הכי רבים בטבע.
  3. האש היא חומר-רוחני. היא כשלעצמה אינה ממשות הניתנת למשל לתפיסה מוחשית.
  4. לאש אין קיום בפני עצמה- היא חייבת חומר בערה כדי להתקיים.

האש מבטאת את הנקודה באדם ששואפת כל הזמן למעלה: לגודל, לאידיאלים, לאלוקות, לאין-סוף. לא מסתפקת ולא עוצרת. כפי שמבטא זאת החכם באדם בקהלת "וגם הנפש לא תימלא".

כוח האש הוא הכוח שמצעיד ומקדם את העולם באמת, הוא הגורם לכל המהפכות והשינויים העמוקים שמתרחשים בעולם. השאיפה לגאולה ולתיקון שלם. לעיתים אנשים מבטאים זאת בצורות חיצוניות- השאיפה ליותר כסף, יותר השפעה, והרבה יותר… אלא שביסוד הכל עומד הרצון לדבקות באינסוף.

שאיפות האדם בעומקן הן שאיפות רוחנית ולא חומריות, אלא שכדי שיהיה להם ביטוי והופעה בעולם זה, אנו מלבישים אותם בהמון רצונות, פרקטיים ומעשיים. כששואלים מספיק פעמים "למה" על הבקשות והרצונות שלנו, מגיעים לאותו יסוד רוחני העומד בבסיס שאיפתנו.

ישנו ציווי אלוקי "אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה". עלינו להבעיר כל הזמן את האש, להצית בלבנו את הצפייה והתקווה, את הרצון והשאיפה, את התשוקה וההתלהבות. בכוחנו להדליק את האש הזו בתוכנו. ואכן המילה שעל שמה נקראת הפרשה היא "צו". ומסביר רש"י: "אין צו אלא לשון זירוז, מיד ולדורות". כדי שתהיה בנו מידת הזריזות אנו מחויבים להבעיר את אש בתוכנו.

אנו נמצאים ימים ספורים לפני חג הפסח, והשבת הקרובה הינה גם שבת הכנה לקראת החג. ובאמת גם בפסח אנו מוצאים את החובה להדליק את האש. המצווה החשובה ביותר שאנו מקיימים כיום בחג הפסח היא אכילת המצה. את המצווה צריך לעשות בזריזות ובמהירות. הזריזות והמהירות מולידות אש- כפי שכותב המסילת ישרים "ותראה שהאדם אשר תלהט נפשו בעבודת בוראו, ודאי שלא יתעצל בעשיית מצוותיו, אלא תהיה תנועתו כתנועת האש המהירה, כי לא ינוח ולא ישקוט עד אם כילה הדבר להשלימו. ואמנם התבונן עוד, שכמו שהזריזות הוא תולדת ההתלהטות הפנימי, כן מן הזריזות יולד ההתלהטות…".

החיפזון שהוא חובה בכדי להימנע מחימוץ הוא אותו החיפזון שמוזכר באכילת פסח מצרים, שאחת ממטרותיו היא להבעיר באדם את האש הפנימית.

יהי רצון שנזכה להדליק את האש שבתוכנו וכתכונתה של האש שהיא מתפשטת וגדלה, כך נזכה להבעיר אש גדולה בעם ישראל, אש קודש.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן