שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

וישלח – צדיקי השקר

כתבנו בשבוע שעבר על מידת האמת ועל מידת השקר המתחפשת לאמת, והשבוע נמשיך לעסוק בנושא זה, כיוון שהוא מהווה אחד המכשולים הגדולים לעובדי ה'.

באופן כללי הדמויות שאנו מציבים לנגד עיננו משפיעות מאוד על חיינו, ולכן צריך זהירות ובדיקה גדולה מי האנשים שאנו מציבים כמורי דרכנו, מי המודלים שלנו, ומי הדמויות אותן אנחנו מעריצים. וכדברי שלמה המלך במשלי: "מצרף לכסף וכור לזהב, ואיש לפי מהללו" – האדם נבחן על פי האנשים אותם הוא מהלל.

וכך כתב הרב חרל"פ זצ"ל (מי מרום, חלק ה): "רבי שמואל בר נחמני אמר כעכו"ם נדמה לו…רב שמואל בר אחא אמר כתלמיד חכם נדמה לו (חולין צא.), אלו ואלו דברי אלוקים חיים, כי שרו של עשו אומר שהוא ילמד את יעקב אמונה טהורה ויהיה לו לרב, באמת אינו אלא עכו"ם שכל אמונתו אינה אלא כפירה וחרוף כלפי מעלה"

ובדומה לו מביא ר' שלמה קרליבך בשם ה'שם משמואל': "ישנו מדרש פלאי שמתאר איך נראה שרו של עשו. בתחילה נאמר במדרש שהוא נראה כמו רועה צאן פשוט, ולאחר מכן המלאך מתאר אותו כמו מלאך אלוקים (בר"ר עז, ב-ג)".

לכולנו זה קורה. לפעמים אנחנו מגלים משהו קדוש, אבל צריכים להלחם עליו. המלחמה איננה רק מול אנשים רעים. לפעמיים אנחנו צריכים להילחם על הקדושה מול אנשים שנראים ממש כמו מלאכים.

ה'שם משמואל' אומר שאם שרו של עשו היה מופיע בדמות עבריין זה לא היה כל כך מסוכן עבורנו. כולם יודעים שצריך להתרחק מעבריינים. אם שרו של עשו היה נראה כעבריין, יעקב היה פשוט נלחם נגדו מיד, בלי היסוס ושאלה. הנס הוא שיעקב זיהה את שרו של עשו אע"פ שהוא נראה כמלאך אלוקים.

זו השאלה: האם אתם מוכנים להלחם עם מישהו שנראה כאדם קדוש? האם אתם מסוגלים להילחם במלאך?.

כל אחד בסיגננו, מזהיר מפני הדומים לרבנים ות"ח, שטועים ומטעים. כידוע, לפעמים דווקא התורה יכולה להיות סם מוות, למשמאילים בה.

יש המדברים בשפה גבוהה וקדושה, אך הם נגד כל דבר, בטוחים שכל האמת איתם, מפלגים את המחנה והכול באיצטלא של קדושה וטהרה. בימים אלו צריך להרבות בזהירות, על המלאכים – המפלגים, על הצדיקים – הפוסלים את כולם, על הקדושים – שחושבים שרק הם מבינים.

זה קשה מאד, לגדל 12 שבטים, ולהישאר יחד, יהי רצון שנזכה לצדיקים אמיתיים ושלמים, שינהיגו אותנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן