שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

בינה לעיתים

לאזור המאמרים 'בינה לעתים' באתר
לאזור המאמרים 'בינה לעתים' באתר לחצו כאן

'זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דֹּר וָדֹר שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ'

(דברים לב, ז)

על ספרו של הרב זאב סולטנוביץ':

בינה לעיתים
עיון והתבוננות בהיסטוריה ובזהות יהודית

כרך א

העם היהודי הוא העם ששורשי הזהות שלו הם השורשים העמוקים ביותר במשפחת העמים. שיבת ישראל לארצו בעת התחייה מחזקת את הצורך בהתבוננות בהיסטוריה, בבחינת העבר, להבנת ההווה ולהקבלת פני העתיד.

בכרך הראשון מסדרת 'בינה לעיתים' צועד הרב זאב סולטנוביץ' לאורו של ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי, בהסבירו למלך כוזר מדוע נפתחו עשרת הדברות במילים: "אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" ולא נאמר: אנכי אשר בראתי את העולם והאדם? תשובתו של ריה"ל מבררת את יסוד מחשבתו האמונית: ההתבוננות ההיסטורית. מניתוח המאורעות ההיסטוריים ומבחינת ההתרחשויות העולמיות מתגלה העניין האלוקי. דברי ימי העולם הם המסלול שבו מובילה ההשגחה האלוקית את האנושות מן התוהו אל ימות המשיח. היסטוריה היא המצע לצמיחת רעיונות ומחשבות, והיא שדה ההתגוששות בין התרבויות והתפיסות הרוחניות הגדולות ביותר. אורה של התורה הולך ומאיר לאיטו, ומוביל את העולם אל עתידו הגאולי.

ומקרא מלא מצווה להתבונן בדבר ה' שבהיסטוריה: "זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דֹּר וָדֹר שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ". המתבונן בעומק אמונה יודע כי קווי ההיסטוריה לא נרשמו כפליטת קולמוס אקראית של בורא-עולם, אלא כשרטוט בעל עומק אינסופי של קורא הדורות מראש. לא צֶבֶר מאורעות אקראי, אלא תהליכים ומגמות בעלי משמעות. ולשם כך יש לחפש את מה שמצוי מעבר לסיפור הדברים עצמו, מעבר לתיאורים החיצוניים.

שיטת הבחינה ההיסטורית הגיעה לשיאים חדשים בתורתו של צופה הגאולה הגדול מרן הראי"ה קוק זצ"ל שהגדיל לנתח את מהלך הדורות ולזהות את דורנו כדור אתחלתא דגאולה. תורתו של מרן הראי"ה קוק זצ"ל עשירה בסקירות היסטוריות כלליות כדוגמת מאמרו הגדול 'למהלך האידיאות בישראל' ובניתוחים היסטוריים מקומיים לאורך כל כתביו.

חוליה נוספת בשרשרת צופי הדורות מוסיף הרב זאב סולטנוביץ' בסדרת הספרים 'בינה לעיתים'. בשיעוריו יורד הרב זאב עד עומק השיתין של התרבויות השונות, תרבויות שהיהדות התמודדה עימן ויכלה להן. כך לדוגמה משורטטים קווי המתאר היסודיים ביותר של העבודה הזרה ושל התרבות ההלניסטית, ונבחנות השיטות הרוחניות השונות שמטרת העל שלהן היא ההישרדות או המוסר. שאלת יכולתו של הטבע להיות מקור אוטונומי למוסר לעומת ההכרח בהתגלות האלוקית ועוצמתה של התורה בביצור העם בגלות ובהנעת ספינת ההיסטוריה האנושית אל חוף המבטחים של הגאולה. עוד ניתן למצוא בכרך הראשון בירור משמעותה של הגלות לעם ישראל ולעמים כולם, וההיסטוריוסופיה במשנת חז"ל.

הספר מתחיל בשחר ימי האנושות, בבריאת העולם, ממשיך אל תקופת האבות והתנ"ך, ומסתיים בתקופה בה ארץ ישראל מאבדת את מרכזיותה, הן מבחינה לאומית והן מבחינה דתית. מבחינה לאומית – כשלון מרד בר כוכבא, ומבחינה דתית – כתיבת תורה שבעל פה. עם ישראל יוצא לגלות בצילן של שתי ההתרחשויות הדרמטיות הללו, כעם מורד וכמי שאין לו אלא התורה הזו בד' אמותיו. זו תרומתה של ארץ ישראל בעיצוב העם בגלותו וביכולתו לשרוד, להתפתח ולהוביל את האנושות אל עתיד טוב יותר.

עבודת העריכה היסודית שנעשתה בספר הפיקה תוצר בסגנון מיוחד, ספר שנקרא בנשימה אחת כעלילת האנושות רבת המהפכים והמתחים, ומצליח לשמר גם את העיונים העמוקים, בנפש האדם וביסודותיהן של התרבויות העשירות ותנועות הרוח הגדולות שבדברי ימי העולם.

לספר צורף מבוא מתודולוגי מאת ד"ר אסף ידידיה, העוסק בתבנית הניתוח ההיסטורית-תרבותית, בחז"ל כהיסטוריוסופים ובסימבוליקה ההיסטורית של חז"ל.


כרך ב

בינה לעיתים כרך ב' הוא פריו השני של פרויקט גדול וייחודי: סקירה של כל ההיסטוריה – מבריאת העולם ועד עצם היום הזה. הכרך הראשון עסק בתקופה שמבריאת העולם ועד חתימת המשנה והכרך השני סוקר את קורות ישראל והעמים מתקופת התלמוד ועד גירוש ספרד. אין מדובר בסקירה היסטורית רגילה של תאריכים ומקומות, מלכים ומלחמותיהם. אלא בהיסטוריוסופיה אמונית, ראיית מהלכי הזמנים כאורלוגין מורכב ומשוכלל שפועם ומתקדם מ'היום הרת עולם' אל גאולת האדם והעולם.

בדברי הפתיחה לספר, כותב הרב זאב סולטנוביץ':

"הספר עוסק בתקופה שמחתימת המשנה ועד לגירוש ספרד. מתוארים בו המאורעות הכלליים, בהם, התפוררות האמפריה הרומית, התפתחות הנצרות והאיסלם והמאבקים ביניהם. מתוך מסגרת כללית זו יוצאים אנו לעיסוק בגילוי המופלא של נצח ישראל, של מסירות הנפש שצפה ועולה מתוך שבריריות הקיום היהודי, כפי שבאה לידי ביטוי במסעי הצלב, שריפת התלמוד, המגיפה השחורה, גירוש ספרד. במוקד כל אלה – הקיום העצמאי של הקהילה היהודית, מוסדותיה וערכיה, שבשיאו היצירה המפוארת בהלכה, פילוסופיה, קבלה, תפילה ופיוט, שהיו לנס. פרקי הסיום של הספר דנים בנושאים החורזים את כל התקופה: האנטישמיות, ארץ ישראל ושאלת הזהות היהודית".

הכתיבה הרעננה והיסודית נקראת בפעם הראשונה בנשימה אחת, וחוזרת ונקראת פעמים נוספות בעיון ובהעמקה. דברי ימי העולם נלמדים כתולדותיה של מערכת היחסים שבין ישראל לאלוקיו, וציר הזמן נחשף כהמשך בלתי פוסק של התגלות והשגחה אלוקיים. "בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם, יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (דברים לב, ח). קורא הדורות מנהיג את עולמו בסדר ובתכנון, וקווי המתאר של התרבות האנושית מצטרפים לשרטוט מופלא של התקדמות והתעלות. רוח האדם ונשמת ישראל הולכים ונחשפים, משתלשלים ומתגלים במהלכי הזמן. ומתוך בינת העיתים שעברו – לאמונת עיתנו היום. מתוך המשמעות והתוכן שקיבלה ההיסטוריה, מתחדדת ההכרה בייחוד העם היהודי וגורלו. עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ (ישעיה מג, כא).

דילוג לתוכן