שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?
הרב זאב סולטנוביץ

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

הרצון מכוון את האדם לתשובה

ביאור עולת ראיה מאת הגאון מו"ה זאב סולטנוביץ' שליט"א

השיחה הקצרה / ד' תשרי תשפ"ד; ישיבת הר ברכה[1]

הרצון מכוון את האדם לתשובה

עולת ראי"ה (לקוטים), יום כיפור אות ט

למען נחדל מעשק ידינו, ונשוב אליך לעשות חוקי רצונך בלבב שלם. אין לשער את הצער של חסרון הרצון לטובה ולקדושה, ואין החכמה עולה אלא כפי ברכת הרצון שבה, והעונות הם המעכבים בעד הרצון שלא יתעלה, וצריך לשוב בתשובה כדי לברר את הרצון כדי שתתעלה החכמה כראוי. ביחוד צריך לשוב מעבירות שבין אדם לחברו, וראש לכל מהגזל שהוא מעכב את עלוי הרצון, וצריך להתחזק בזה מאד ולקוות לתשועת ד' לזכות בשלמות ולחדול מעשק ידינו.

כאן הנושא העיקרי הוא הרצון והחכמה. יכול להיות שיש לאדם כשרון של חכמה, אבל אין לו הרצון לזה, אין לו רצון לטוב, וממילא כל כשרונותיו עלולים להיות לו לרועץ, מכיוון שאדם מוכשר עם רצון לא טוב, יכול להיות גנב יותר מתוחכם, ממילא גנב שאין לו כשרון ייכשל כמה פעמים ויפסיק להיות גנב, אבל מי שמצליח מתחזק בזה עוד יותר. אין לשער את הצער של חסרון הרצון לטובה ולקדושה, קודם כל צריך להיות רצון לטובה וקדושה, שאדם ירצה להיות טוב ולחיות בקדושה, באופן שהוא לא טמא, ולא נגוע בדברים רעים. קודם כל הרצון אח"כ ניתן לדון באיזה אופן מגיעים לזה. ואם אין רצון כזה, הצער עצום, כי ממילא אין סיכוי להגיע לזה. ואין החכמה עולה אלא כפי ברכת הרצון שבה. כלומר, מתי האדם יכול להוציא לפועל את חכמתו אפי' יותר ממה שהוא יודע הוא מבין, כפי ברכת הרצון, אם הוא מאד רוצה, הוא יכול להשיג הישגים שהוא בעצמו לא חשב שהוא יכול, הוא יכול להתאמץ ולהשיג הרבה. אבל צריך שהרצון יהיה טוב, זו ברכת הרצון, אם אין אז החכמה לא תהיה, לא תצא אל הפועל, או תצא באופן לא טוב. והעוונות הם המעכבים בעד הרצון שלא יתעלה. משום שכל עוון הוא רצון מקולקל. הרי אנשים לא עושים עוונות מבלי שהם רוצים בכך, מאיזושהי סיבה. כל עוון בייחוד עוון שלכאורה הצליח, בוודאי מעכב, כי אומר אני מצליח ככה, למה להיות אדם ישר? אני הצלחתי באופן אחר, זה עוד יותר מרחיקו מהרצון הטוב, וממילא מרחיק אותו מהחכמה האמיתית כי הוא משעבד את הכשרון והחכמה אל המטרות הלא טובות, ומתרחק ע"י כך מהדברים הנכונים והדרך הטובה. לכן העוונות הם המעכבים בעד הרצון שלא יתעלה, וצריך לשוב בתשובה, כדי לברר את הרצון כדי שתתעלה החכמה כראוי. כלומר, העיקר זה האישיות שמאחורי המעשים האישיות זה הרצון, מה ענינו בחיים ובעולם, ממילא יוצא שעיקר התשובה ביחס לכל האדם השב בתשובה, זה לא רק שהוא מתקן את המעשים הלא טובים שעשה, זה פותר בעיות עם אנשים לאחרים אולי, אבל מה נוגע אליו, שהוא מתקן את הרצון והוא מחזיר את עצמו לרצון הטוב והקדוש, וזה ממילא בונה את כל האישיות. כלומר תיקון המעשי הלא טובים, הוא כאילו מגיע לאפס ותיקן, אבל מה יהיה הלאה, מה ימנע ממנו להגיע עוד פעם למינוס? רק הרצון שלו כשיתוקן, וזה עיקר התשובה, ממילא כשהוא ירצה את הטובה והקדושה, אז הוא יעשה כבר דברים נכונים וילך בדרך טובה. ממילא זה עיקר התשובה למען האדם, ואז גם החכמה תתעלה כראוי, לא באופן של רמייה, אלא באמת חכמה. איך ניתן לתקן דבר מה בעולם, ע"י החכמה, אבל המניע שלה הוא הרצון. אם הרצון לטוב, אז החכמה תפעל טוב, ולהיפך, להיפך שהחכמה מדרדרת את עצמה ואת המציאות ואת האדם.

ביחוד צריך לשוב מעבירות שבין אדם לחבירו, וראש לכל מהגזל, שהוא מעכב את עילוי הרצון. בעבירות שבין אדם למקום, אם אדם מביע את הרצון של תשובה, הקב"ה יודע לתקן את הדברים שנעשו, מי שחילל שבת, מה שבין אדם למקום זה בידי ה', הוא לא נפגע. אבל מעשים שבין אדם לחבירו, החבר נפגע בגופו בממונו בנפשו בכבודו, צריך ליתן פיצוי ולבקש מחילה ולרצות את חבירו, כי החבר נפגע באמת. ממילא החלק היותר קשה באופן מעשי זה בין אדם לחבירו, ובין הדברים שבין אדם לחבירו ראש לכל הגזל המעכב את עילוי הרצון, הגזל הוא מעשה זדוני, לחטוף ממישהו אחר, זה לא נעשה בהיסח הדעת, הבעיה היא שגזל זו דרך לכאורה להשיג דברים. אדם אומר למה לי לעבוד? הנה אדם רואה מעיל טוב, אני אגזול יהיה לי מעיל! יש דרך קצרה. וכשמצליחים אז לכאורה אדם למד שהנה זה באמת עובד, אז למה לא, זה מעכב את עילוי הרצון, כי האדם אומר: המ אני רוצה – שיהיו לי דברים, והנה אני יכול להשיגם, שאני יכול לגנוב, אלך בדרך הקצרה! אדם שמתרגל לגזל הוא לא שם לב אח"כ שהוא חי לא משלו, לא מעצמו, הוא חי מאחרים, ממה שעבדו ופעלו אחרים, הוא מחליף את הכל גם את רצונו, כי עיקר האדם זה הרצון, והוא אומר לא הרצון שלי, אלא המטרות הנקודתיות, הרצון עצמו לא שווה אלא העיקר להשיג את הדברים בעצמם. וזה גזל, וזה מעכב ביותר. וצריך להתחזק בזה מאד בתשובה, ולקוות לתשועת ה'. כלומר שהקב"ה יעזור להיגמל מהגזל, מהמחשבה הזו שניתן להשיג דברים בקיצור, ע"י רמייה, ע"י כח, להיגמל מהפיתוי הנורא הזה. קודם כל כדי להיות אדם בעצמו, ושלא להזיק לאחרים.

אם אדם שם לב שע"י גזל הוא בעצם מיותר בחיים, הוא לוקח רק של אחרים, אז בשביל מה הוא קיים? בשביל לקחת מאחרים? יוצא שאין לו כל ערך מצד עצמו! מי שמבין את זה, אז הוא מזדעזע נורא, זה הרי לא משנה, האדם שנגזל אם הוא חרוץ וישר, הוא ירוויח את זה בסוף, אבל מה עם זה שגזל, כולו גזול, כולו חי מדברים שלא משלו, אז איזה ערך יש לו? בשביל מה הוא קיים? מי שמבין את הענין הזה, הוא בתוך האבדון, דינו להיאבד ולהימחק מספר החיים מהמציאות, אין בו שום ערך, ושום צורך, הוא לא הוסיף דבר לעולם משלו, רק קלקל לאחרים, אז מה ערכו?

גזל הוא מייצג את הכל. גם רצח זה גזל חיים. מאידך, יש מושג 'גזל שינה', זהי יותר קשה להחזיר, גזל הוא בעצם תפישת עולם, מן הדברים החמורים ביותר של גזילת החיים והכבוד, גזילת התום (אם אומרים דברים מלוכלכים למישהו, גוזלים ממנו את תמימות ליבו). עיקר העיקרים שאדם חי לא משלו, לא ע"י עצמו, הוא לגמרי מיותר, ובמקרה הרע הוא מזיק, אם זה נזק קשה. אם אדם מבין את זה, הוא מתחיל להיתקן. לרוב בהתחלה החוטאים לא מבינים זאת, הם מתפארים בהישגיהם, אבל כל זה הוא אפס ותהו.

זה עיקר העושק, הוא יותר כולל במובן ההלכתי מהגזל, יש לאדם ידים שהם אמצעי פעולה בעולם, להוציא לפועל את הרצון והמחשבה, מה הוא עושה עם הידים – עושק, ממילא יוצא שהרצון והחכמה הכל פועל לרעה ולא לטובה, גם לרעת עצמו שהוא עושה עצמו יותר ויותר מיותר. אין אף אחד בעולם שצריך אותו, להיפך, כולם רק סובלים מעצם היותו ונוכחותו. זה דבר איום ונורא. ולכן צריך להתחזק מאד בתשובה, ולקוות לתשועת ה', שה' יושיעו מהמצב הרע הזה מהפיתוי הזה. לזכות בשלימות ולחדול מעושק ידינו. ולכן ונשוב אליך בתשובה, לעשות חוקי רצונך, בלבב שלם, מתוך רצון ומתוך גישה נכונה, בלבב שלם.

 

[1] אמר העורך יאיר דלויה, מוגש בזה תמלול שיחה קצרה שמסר מו"ה זאב סולטנוביץ' שליט"א. השתדלנו עד כמה שניתן להיצמד ללשונו, אם לא במשפטים שהוכרחנו לשנות מעט את ניסוחם, למען ירוץ הקורא בהם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן