שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דרכים להצלחה בחינוך ילדים | הרב אורי כהן – ראש כולל מרץ

YouTube player

 

הרב אורי כהן מכהן שנים רבות כראש כולל מרץ שהכשיר מאות רבנים.

נקודות מהשיעור (לא עברו אישור של הרב) :

דוגמה אישית:
החינוך הוא מצווה מרגע שיש איזו התחלה של ילד בעולם, לא רק מרגע שיש עם מי לדבר.

אי אפשר לרמות את הילדים, הם קולטים את ההורים טוב מאוד.

אם השיעור היה על שמירת הלשון היו באים אולי 20%. מדוע? למה הנושא לא מעניין כמו שיעור על חינוך?
מדוע כה קשה לחנך ילדים לשמירת הלשון?
מפני שמגיל צעיר מלמדים אותם לומר לשון הרע, מגיע ילד בוכה, שואלים אותו מי היכה אותו? יעשו עם זה משהו? בדרך כלל לא וכך מלמדים לספר לשון הרע

על כל המידות אומר הרמב"ם שיש ללכת בדרך האמצע חוץ משתי מידות: הגאווה והכעס. הרמב"ם כותב את זה בספר ההלכה שלו – במשנה תורה. זה מוסר מה הקשר להלכה?
הרמב"ם עצמו מסביר מצווה מהתורה לתקן את המידות שנאמר "והלכת בדרכיו".

ממתי חייבים במצוות? מגיל מצוות. האם אנו רואים נער שהגיע למצוות שהגיע לתיקון מידותיו? אם זו מצווה מהתורה יש לחנך לזה ולהגיע לקיום המצווה.

בספר החינוך (תרי"א) במצווה זו (ללכת ולהידמות בדרכי השם יתברך) כותב בעל הספר:
"ונוהגת מצווה זו בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות. והעובר על זה ואינו משתדל להישיר דרכיו ולכבש יצרו ולתקן מחשבותיו ומעשיו לאהבת האל ולקיים המצווה הזאת בטל עשה זה"
על מצוות למה להשתדל? מצווה צריך לעשות אז מה פשר המילה להשתדל? מפני שאי אפשר להשלים את תיקון המידות ועד הגעה למדרגת הקב"ה צריך להתאמץ ולעשות את מה שאפשר בדרך, ללכת בדרכו של ה' כמה שאפשר להגיע.
הכלה? טוב להכיל את הזולת אבל אדם לעצמו – חייב לא לקבל וללכת ולהתעלות.

אהבת לימוד תורה
אם אדם אוהב את הלימוד הוא יכול לחנך על זה ואם לא איך יחנך?
– קודם כל עלינו לחנך את עצמנו.

חנוך לנער על פי דרכו

אין דרך אחת לחינוך וצריך לנסות להכניס את ה"נשמה" מכל כיוון שאפשר.
אי אפשר לומר כפי שחינכתי את הגדול אחנך את הקטן שהרי הוא אדם אחר.
אין שוויון בחינוך, זה צריך דבר זה וזה צריך דבר אחר.
יש לדחוף את החינוך מכל הכיוונים, כדי לעשות זאת יש להכיר את הילד. הרמייה העצמית של 'זמן איכות' לא מספיקה צריך להקדיש הרבה זמן.

ציונים והשוואה

ילדים כלל לא צריכים השוואה לאחרים ולא צריכים לדעת מה הציון שלהם. צריכים רק לדעת לאן להתקדם. מספר זה לא חינוך.
כל אחד יש לו את הצדדים הטובים שלו. למה צריך להשוות אותו לאחר ולצער אותו. חייבים בבית שיהיה ברווז שחור?!

סמכות

לא צריך להגיד לילד משהו עשר פעמים. ואם צריך להגיד הרבה פעמים כנראה שלא חינכו שהאבא הוא סמכות ויש לשמוע בקולו. אסור שההורה יהיה חבר של הילד ללא סמכות.
הילדים מפסידים שאין להם הורים ואין להם גורם סמכות.
צריכים שכל אחד יעזור לחברו בהעצמת הסמכות והכבוד.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן