חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

פרשת האזינו – ה' איתנו!

בפרשת וילך התורה מספרת לנו שמשה כותב את השירה ומלמדה את בני ישראל – "ויכתוב משה את השירה הזאת ביום ההוא וילמדה את בני ישראל" – ולחלק מהראשונים השירה הזאת היא שירת האזינו, כלשון האברבנאל – "אבל צוה אלוקים שיכתבו מהשירה הזאת טופסים רבים לתת אותה לכל אדם כדי שכל איש ואשה ידענה וישגרנה בפיו ויזמרה תודה".

על פי ראשונים אלה עולה שיש חשיבות אדירה לשירת האזינו, עד כדי כך שמשה רצה שכל איש ואשה תהיה שירה זו שגורה בפיו.

ככל אם נרצה לתמצת את העולה משירה מופלאה זו בשני מילים – ה' איתנו!

בכל המצבים, יהיו עליות ומורדות, יהיו קשיים ונפילות, אך בכל המצבים, ה' משגיח עלינו, שנחטא ונעזוב את דרך ה', אז יהיו לנו קשיים ועונשים חמורים, אך המטרה היא שנחזור אל ה' ובשום שלב ה' לא יעזבנו.

הידיעה הזאת היא הידיעה היסודית שכל אחד ואחת מישראל צריכים לדעת, שה' הוא המנהיג את העולם, וכל המקרים הקורים לנו הם תוצאה של הקשר שלנו עם הקב"ה, ובעיקר חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו, ולמרות החטאים והעונשים הבאים בעקבותיהם ה' איתנו בכל המצבים.

"הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא…הלוא הוא אביך קנך הוא עשך ויכננך…בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם יצב גבולות עמים למספר בני ישראל, כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו…כנשר יעיר קנו על גוזליו ירחף יפרש כנפיו יקחהו ישאהו על אברתו, ה' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר", ה' הוא עשנו ולא אנחנו, הוא יצר אותנו שלקחנו ממצרים, באהבה גדולה, כל האומות סודרו בהתאמה ללב העולם ישראל, ה' הוא לבדו המשגיח עלינו ואין אף כוח אחר, וגם אחרי החטא: "וירא ה' וינאץ מכעס בניו ובנותיו, ויאמר אסתירה פני מהם אראה מה אחריתם כי דור תהפוכות המה בנים לא אמון בם…", עדיין הם בניו ובנותיו, לא אמון בם אך עדיין בנים, כדברי רבי מאיר שבין כך ובין כך קרויים בנים, ובסופו של דבר למרות הצרות האיומות והגזרות המחרידות שיהיו על ישראל השירה מסתיימת: "הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו".

זו הידיעה היסודית שכל יהודי צריך לשאת בליבו תמיד, אנו חלק ה', וארץ ישראל היא ארצנו – ארץ ה', ויהיה מה שיהיה זה לא ישתנה וסוף דבר ישובו להתחבר העם, ארצו ואלוקיו.

זו הידיעה שעלינו להנחיל לבנינו ולבנותינו, זו הידיעה שעלינו להנחיל לכל ישראל.

באמת היה ראוי שאסיים כאן כי זה המסר המרכזי, אבל אני רוצה להוסיף עוד דבר יסודי שעולה מהפרשה, הפרשה מתחילה: "האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי", ויש מקום לשאול מדוע מדבר משה אל השמיים והארץ, ולא מדבר אל בני ישראל, מה משמעות העמדת השמיים והארץ כעדים?

יש לכך משמעות אדירה, משה רבנו כידוע מסתלק, ואולי יש כאן רמז לא לעד יהיו נביאים, יהיו תקופות ללא נבואה, יהיו תקופות שלא יהיה מי שיגיד את דבר ה', יסביר את פשר המאורעות איך בתקופות קשות וחשוכות אלה נדע מה ה' רוצה מעימנו, איך נדע האם אנו הולכים בדרך נכונה או לא?

האמירה של משה רבנו לכל הדורות הוא שיש עדים נאמנים, השמיים והארץ, שעם ישראל לא ילך בדרך הנכונה זה יופיע בשני מסלולים שמתחברים, לא יהיה לו כוח רוחני (שמיים), ולא תהיה לו ברכה גשמית (ארץ), השמיים והארץ – המציאות כולה, היא תלמדנו האם אנו צועדים בדרך הנכונה.

זוהי הבנה יסודית וחשובה, לימוד ההיסטוריה המציאותית והממשית, תלמדנו את דרך ה', ההסתכלות בקורות אותנו בעבר ובהווה זוהי הסתכלות בדבר ה' אלינו.

זו נכון לכלל כולו, ואפילו לכל פרט ופרט, זו עולה מכל השירה, ולכן השמיים והארץ אינם עדים סתמיים, הם ערבים, הם המופיעים את הברית הנצחית בין ה' לעמו.

יהי רצון שתהיה שנה שנזכה לאהבת ה', ומתוך כל לברכה גדולה בכל המציאות.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן