שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

אכילה על שולחן מלוכך

שלום לכבוד הרבנים, לגבי החובה לנקות שולחן או מפה שאכלו עליהם חלבי לפני שאוכלים עליהם בשרי. האם מספיק לנקות פירורים או שחובה ממש להעביר מטלית לחה? והאם כשאני אוכל אצל אדם שאיני יודע מהי מידת הקפדתו על דין זה אסור לי לאכול אפילו בשרי/חלבי מעל מפת בד(שמתנקה רק בכביסה) שלו? או שאולי ניתן במקרה כזה להקל בגלל שאדע להקפיד לא לאכול דברים שנופלים מהצלחת על מפה זו?

1. השולחן צריך להיות נקי לגמרי לפי אופי האוכלים ואופי המאכלים שאכלו עליו. כל אחד יחליט לעצמו האם מספיק לשם כך ניקוי יבש או עם מטלית לחה.

2. האוכל אצל אדם שספק לו האם מקפיד על דין זה, מותר לאכול אצלו על גבי צלחת, כך שלחם או מאכל אחר לא נוגע במקום שיכול להיות שנפל עליו מהמין השני.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 20:37:56

ציצית

אני אדפיס שסובל מחום קיצוני האם חובה עלי לשים ציצית

החלטה שלך. ציצית אינה מצווה כמו תפילין שחייבים לקיימה בכל מקרה, אלא רק מי ששם על עצמו בגד של ארבע כנפות חייו לקשור בו ציציות, אבל מי שלא רוצה לקיים את המצווה ולא שם על עצמו בגד של ארבע כנפות – פטור מציצית. אמנם אמרו חז"ל שכדאי מאוד להשתדל לקיים מצווה זו, אבל אם אתה לא מסוגל, זה משהו אחר. ובכל זאת כדאי מאוד שתשים ציצית פעם ביום לכמה זמן שאתה יכול, אם אתה יכול להיות בזמן התפילה עם ציצית, זה הכי טוב. ואם לא, אז תשים בזמן שהכי נוח לך לעשר דקות ותוריד.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 12:19:30

תפילת שחרית יחיד

כשאני אני מתפלל שחרית יחיד , מה אני צריך לאמר?(אשמח לפירוט) ובנוסף, אדם שנוהג להאריך בתפילה ולאמרה בכוונה ובטעמים האם זה נורמלי שהוא יתפלל שחרית יחיד שעה ? , האם בכלל מותר לאדם להתפלל שחרית יחיד שעה ? תוד. מראש .

כמו בציבור רק בלי חזרת הש"ץ ובלי הקדישים ובלי תחנון ('אשמנו בגדנו…') אלא רק נפילת אפיים

אם הוא אומר גם קורבנות זה בהחלט נורמלי, ובלבד שאומר את קריאת שמע בזמן (8:40) וכן את תפילת עמידה (9:30)

יש לציין שעדיף להתפלל במניין גם אם קשה יותר לכוון, שכן מלבד זה שתפילת במניין זה חובה, תפילה במניין נשמעת תמיד כפי שאמרו חכמים.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 14:37:12

מעשר לוי

שלום לכבוד הרבנים אני רוצה לתת מעשר ראשון ע״י נתינת הלוואה ללוי וכל פעם המעשר שאפריש ירד ממנה, זה ההודעה שברצוני לשלוח ללוי: ״אתה תקבל ממני את המעשר ראשון שאפריש עד סוף שנת השמיטה הקרובה בלי נדר. מעביר לך 200 שקל בפייבוקס ששלחת לי שיהיו הלוואה כספית כנגד המעשרות שאפריש בשנים אלה. במידת הצורך אאעביר כסף נוסף״ האם ניסוח זה מספיק בשביל להחשיבו כמכר לוויה? איך לחשב שווי של כמות קטנה של פירות? אפשר לחשב בערך? איך לתת רשות גם למשפחה שלי להשתמש בזה?

  1. כן
  2. להשתדל כמה שיותר לדייק
  3. פשוט לתת רשות, רק הם צריכים להודיע לך כל פעם כדי שתרשום זאת.
  4. שווי הפירות להלן

דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות פרק ט העוסק במצוות תרומות ומעשרות. אפשר לקרוא מספר דרך האתר.

אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

י. אסור לפחות מאחוז אחד שמיועד לתרומת מעשר ועוד משהו שמיועד לתרומה גדולה, ואם טעה בזה, עליו להפריש שוב תרו"מ כסדר. לגבי מעשר ראשון ומעשר עני, צריך להשתדל לדייק, ולכן ימדוד פירות שרגילים למדוד את נפחם, ויספור פירות שרגילים לספור, והטוב ביותר לחשב לפי משקל, שהוא המדויק ביותר. אמנם בדיעבד, כשאין אפשרות לשקול או למדוד או לספור את הפירות, יפריש את המעשרות באומד. ואפילו אם יטעה הרבה, כל זמן שהתכוון להפריש כשיעור המדויק וטעה כדרך שאנשים לפעמים טועים – קיים מצוותו (ועי' להלן, כד).

כו. אפשרות נוספת היא שבעל הפירות ייתן ללוי ולעני הלוואה כספית כנגד המעשרות שהוא עתיד להפריש בשנה הקרובה, וכך מיד לאחר הפרשת המעשרות, הפירות עוברים לרשותם בלא צורך בפעולת קניין. ובכל עת שבעל הפירות יפריש מעשר, יחשב את שוויו, ויפחית אותו מן ההלוואה שהלוי והעני חייבים לו, ובכך פירות המעשר יחזרו לרשותו. אפשר לתת את ההלוואה לישיבה שמעניקה מלגות לאברכים שהם לוויים או עניים, או מעסיקה רבנים לוויים.

כז. בדיעבד, כאשר לא ניתן לעשות קניין או לסכם זאת מראש, ימיר בעל הפירות את פירות המעשר בכסף, וייתן אותו ללוי ולעני.

כח. מחשבים את שווי הפירות בשדה בגמר האיסוף, בלא שום טיפול נוסף ובלא חישוב ההוצאות עבור עבודת גידולם. כמו כן, החישוב תמיד לפי השווי הנמוך ביותר במשך כל העונה (עי' בפניני הלכה, 13).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 08:43:42

יש לך שאלה?

פרשת אחרי מות – בזאת נבוא אל הקודש

 

התנאים לכניסה אל הקודש

מרכזה של פרשת אחרי מות, עוסק בסדר עבודת יום הכיפורים. אם נתמקד מעט יותר נבחין שכל סדר עבודת יום הכיפורים ממוקד בתנאים וההכנות הנדרשות בכדי להיכנס אל הקודש.

על פי זה מובנת פתיחת הפרשה- "וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן בקרבתם לפני ה' וימותו. ויאמר ה' אל משה דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת אל הקודש… ולא ימות כי בענן אראה על הכפרת. בזאת יבוא אהרן אל הקודש…"

כלומר, אחרי מות שני בני אהרן- האירוע הנורא והמכונן, ממנו למדים עד כמה מסובכת ומורכבת הכניסה אל הקודש, (שהרי שני בני אהרן נכנסו אל הקודש שלא כראוי ומתו)- רוצה הקב"ה ללמד את אהרן מהי הצורה הנכונה ומהם התנאים וההכנות הנדרשות על מנת להיכנס אל הקודש. אי אפשר לבוא בכל עת אל הקודש אלא אך ורק "בזאת", דהיינו, בסדרים שיאמרו להלן, אפשר יהיה להיכנס אל הקודש.

אמנם בפשטות סדרים אלו נאמרו לכהן הגדול אך נראה כי ניתן ללמוד מהם רבות על הדרך של כל אחד ואחד להתקרב אל הקודש. לכן ננסה להלן להתבונן בחלק מאותם הסדרים.

הדבר הראשון שהתורה מצווה בכדי שיהיה ניתן להיכנס אל הקודש הוא: "בזאת יבוא אהרן אל הקודש בפר בן בקר לחטאת ואיל לעולה". שני דברים פשוטים נדרשים כאשר אדם רוצה לבוא אל הקודש: האחד, מודעות לטעויות ולפגמים שבו, הבעת צער עליהם ורצון לתקנם- וזהו פר החטאת. השני, השתוקקות אדירה לעליה וצמיחה- וזהו האיל לעולה.

לא להיות מושפע

השלב השני, בכדי להיכנס אל הקודש הוא "כתונת בד קודש ילבש ומכנסי בד יהיו על בשרו, ובאבנט בד יחגור ובמצנפת בד יצנוף, בגדי קודש הם ורחץ במים את בשרו ולבשם". הדגשה גדולה וניכרת בפסוק על כך שהאדם צריך לכסות עצמו, מראשו ועד רגליו, בבגדי בד.

עניינם של בגדי הבד הוא שהם תואמים לגמרי את אישיותו של האדם. הבד, העשוי מפשתן, נקרא בשם בד כיוון שכל גבעול גדל באופן בודד. מדברים אלו ניתן ללמוד שכדי שהכהן יוכל להיכנס אל הקודש פנימה הוא צריך להיות נאמן לעצמיותו. להיות נאמן לעצמיות הינה עבודה גדולה ומסובכת, למרות שלכאורה היא טבעית ופשוטה- שהאדם יהיה כפי שהוא, בלי לחקות ובלי להיות מושפע.

הכהן מצווה ללבוש בגדים פשוטים: בגדי פשתן, הנחשבים לפשוטים ביותר, ובגדים לבנים שמייצגים את הטהרה והנקיות. וכל אלו מכוונים, כפי שאמרנו, למאמץ הגדול של להיות נאמן לעצמיות.

הרבה דרכים ושיטות יש להשפעה. יש מי שמושפע מהחברה ולכן עושה 'אנטי'. ויש מי שמנסה למצוא חן, להיות בנורמה, לנהוג כמנהג המדינה, להראות טוב ועוד שלל נימוקים כבדי המשקל המגיעים מן הקודש (כגון הרצון לקדש את ה') ומן החול (כגון כבוד, מעמד, השפעה וכו') הדוחפים את האדם לא להיות נאמן לעצמיותו. וכל זאת מעבר להשפעה האדירה, התת מודעת, של החברה על האדם.

לכן מדגישה התורה את לבישת בגדי הבד וכותבת "ורחץ במים את בשרו ולבשם". האדם חייב להסיר כל חציצה בין בשרו לבגדים, שהבגדים יהיו הולמים באופן מדויק את אישיותו.

האדם והמעגלים סביבו

עוד מדגישה התורה שכחלק מההכנה האישית של הכהן הרוצה להיכנס אל הקודש, לא די בכך שיטהר עצמו באופן אישי אלא הוא מחויב לדאוג גם לטהרת וקדושת ביתו. "וכיפר בעדו ובעד ביתו". יש כאן דגש חשוב מאוד שלא ייתכן שהאדם יצמח ויגדל בלא שידאג למשפחתו. לעיתים אנו מוצאים תופעות שבהן האדם דואג להתפתחותו וצמיחתו ומשאיר מאחור את אשתו וילדיו. התפתחות רוחנית אמיתית היא מתוך דאגה ואכפתיות למעגלים הסובבים את האדם. אין התפתחות אמיתית אגואיסטית. לכן גם השלבים הבאים לקראת הכניסה אל הקודש, שלבים שמפאת קוצר היריעה לא נדון בהם השנה, הם הדאגה לסביבה.

יש כאן נקודה משמעותית מאוד. מחד, האדם צריך לדאוג לסביבתו, לעמו ולעולם כולו. ומאידך אותה דאגה צריכה להיות באופן ישר והדרגתי, מעגלים מעגלים. "וכיפר בעדו ובעד ביתו ובעד כל קהל ישראל".

יהי רצון שנזכה להיות נאמנים לעצמיותנו ומתוך כך להצליח להיטהר ולהתקדש באמת ולרומם איתנו, בהדרגה, את כל מעגלי חיינו: משפחתנו הקרובה, משפחתנו המורחבת, הקהילה, הציבור אליו אנו משתייכים, כל עם ישראל וכל העולם כולו.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן