שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

שמוס"ים – לפרשת מטות

פעם אחת, כשהיה בעל ה"שפת אמת" עוד נער, ישב עם חברו לילה שלם ולמד תורה. רק מאוחר מאד בלילה שכבו לישון. בבוקר, ראה סביו, בעל החידושי הרי"ם (שאצלו גדל ר' יהודה ליב, ה"שפת אמת") שהנער עדיין ישן. העיר אותו והוכיח אותו על שהוא מאריך בשינה ומאחר ללימודו. הנער הקשיב קשב רב לדברי המוסר הקשים של סבו ולא הפסיק את דבריו. רק לאחר שסיים הסב את דבריו, הצטדק הנער ואמר שכל הלילה ישב ולמד בשקידה.
אם כך, שאל הסב, מדוע לא אמרת לי זאת מיד? מדוע הנחת לי לומר לך דברי מוסר קשים כל כך?
ענה הנער: אצל בני גד ובני ראובן נאמר שלאחר ששמעו מפי משה דברים חריפים הצטדקו ואמרו: "גדרות צאן נבנה למקננו פה וערים לטפנו ואנחנו נחלץ חושים לפני בני ישראל". נשאלת השאלה: אם מלכתחילה היה בדעתם לעזור לאחיהם ולהיחלץ לכיבוש הארץ, מדוע לא אמרו זאת מיד למשה רבנו, כשרק התחיל לייסרם בדברים. לא היה להם להניח למשה לומר דברי תוכחה ארוכים כל כך, למן פסוק ו' ועד לפסוק ט"ז, ועוד לקרוא להם "תרבות אנשים חטאים" ולומר להם "כי תשובון מאחריו… ושׁיחתם לכל העם הזה"?
אלא, אמר ר' יהודה ליב הנער, מסתבר שהיה חבל להם להפסיק את משה רבנו ורצו לזכות לשמוע ממנו עוד קצת דברי מוסר.

האם מלכתחילה התכוונו בני גד וראובן להחלץ חושים בכיבוש הארץ ולא לזנוח את שאר השבטים ורק אי-הבנה של משה רבנו היתה כאן, או שמא רק בעקבות שיחתו הנוקבת של משה שינו בני גד וראובן את תכניתם הראשונית והסכימו, אולי בעל כרחם, להצטרף אל אחיהם הלוחמים?

ה"שפת אמת" כלל לא מתלבט בכך. ברור לו שאנשים צדיקים כאלו מלכתחילה לא חשבו להשאר מאחור. 'האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו בשלווה בעריכם'? טוען כנגדם משה. והם היו צריכים תיכף ומיד לתקן את המעוות ולזעוק: 'חס וחלילה, משה רבנו, כיצד זה אתה מעלה בדעתך שנשתמט מצבא כיבוש הארץ? לא עלתה בליבנו בדל מחשבה נוראית שכזו. ברור היה לנו מלכתחילה שלא רק שנצא יחד עם כל אחינו למלחמה, עוד אנו נהיה גיבורי החיל של צבא ישראל'. אך הם לא הפסיקוהו. כתוצאה מכך, מן הסתם, הרגיש משה רבנו שלא בנֹח, כשגילה שלא ירד לסוף דעתם של תלמידיו, אך מאידך, במבט חיובי, מצליח השפת אמת לקחת ממקרה זה מוסר השכל חשוב.

כמדומה שאין בתורתנו דיאלוג נוסף ארוך כל כך בין משה לאנשי דור המדבר. ישנן מצוות רבות אותם אמר משה, ואף דיבורים קצרים ומדוקדקים. רובו של ספר דברים בנוי מנאומיו האחרונים של משה, אך למרות זאת, לא זכינו לעוד דו-שיח ארוך שכזה כמו בפרשתנו. ואם כבר משה נותן שיעור כל כך חשוב, על ערך הכלל ואחדות עם ישראל, ועל שמירת וכיבוש ארץ ישראל, איך ניתן לעצרו? אסור לנו, אומרים בני גד וראובן להפסיק את משה רבנו. אלו אולי דבריו האחרונים שלו כרב לתלמידיו. זוהי שיחה שאולי תרשם לדורות. או אז אפילו אם בטעות יסודה, ואפילו אם לאחר שיתקנו את דבריו, תהיה מבוכה קלה, עדיין יש ללימוד זה ערך שלא יסולא בפז.

ראו כמה חשוב ונכון להאזין היטב לדברי רבותינו, אפילו אם אינם מתאימים למקרה הספציפי הנדון, אפילו אם מיד אנו חשים שעלינו לתקן אותם, ולתרץ תירוצים ולחלק חילוקים, עדיין כדאי עד מאד לשים לב לתוכנם של הדברים כשלעצמם וללמוד מהם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן