שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכות ועוד

שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)

  1. אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
    מתוך ספר הקיצור הלכה:
    https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
    שינוי מקום
    יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.

2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-22 23:54:07

פירוק סוכה האם גם זה נחשב עוסק במצווה?

שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה, בתום חג הסוכות פירקתי את הסוכה. זו לא משימה של מה בכך, יש להוריד את הסכך, והקישוטים ולקפל את הבד ולפרק את העץ. עבודה של כמה שעות. עכשיו בהתחשב בעובדה שגם לקפל תפילין יש סגולה לאריכות ימים, ויש אף הלכה להוריד אותה בדרך בה הנחנו אותם בתחילה, וההלכה באה ומסבירה לנו שיש דרך לסיים את המצווה והרבה נכתב על הורדת התפילין, כמה שחכמים היה להם קשה להיפרד מהם והיו כאלה שהסירו אותם ביד אחת כדי להראות על קושי מפרידתם, איך הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הסוגייה של פירוק סוכה? האם בפירוק סוכה יש גם שכר מצווה? צורכי הרבים, הרי לבנות זו מצווה ולפרק? זה כמו דין של לקפל תפילין ? אנשים מזיעים בפירוק סוכה, זו זיעה של מצווה או של עבודת השם. אודה למענה.

בכך שאדם מראה שקשה לו להוריד את התפילין, ניכרת אהבתו לה' ואהבתו למצוותיו, ועל כך השכר. בוודאי שכן הדבר בכל המצוות, אלא שבפירוק הסוכה אין אפשרות להדריך לפרק ביד שמאל ואין עניין להשאירה יותר מימי החג, לכן מה שנותר זה מה שקורה בלב של המפרק, ועל זה השכר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 23:02:42

לגבי צואה בפי הטבעת

יש לי שאלה לגבי ההלכות השייכים לדברים שבקדושה (תפילה וכד׳). לגבי העניין של הניקיון בשירותים, כלומר – חוץ מכבודכם – על "צואה בפי הטבעת" (שו"ע או"ח עו, ה). מה גדר הנקיון?

המינימום הוא קינוח חיצוני עם דחיקה קטנה. אם אפשר עדיף בממחטה לחה, תלוי ברמת הלכלוך. כפי הנראה כיום שאנו מקפידים יותר על נקיון ויש לנו אמצעים קלים כדי לנקות טוב, כך נכון לעשות, אך אין זה מעכב.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 12:48:01

כשרות

האם צריך להכשיר מכסה סיר רותח שהנחתי בטעות על הכיריים? הייתי רוצה ללכת לפי הדעה המחמירה.

אין צורך להכשיר, שכן החצובות השחורות כשרות כל השנה אלא אם כן היה מקרה מיוחד, זאת משום שאש הגז שורפת ומכשירה אותם כל הזמן. מה שכמשירים לפסח זאת חומרה כפי שנוהגים לגבי הרבה דברים בפסח. וגם אם היה מקום להחמיר ולומר שהחצובות לא כשרות, במקרה הנכחי אין צורך להכשיר, שכן כלל הוא בהלכות בליעה, שהעברת טעמים נוצרת רק על ידי מאכל או נוזל, אבל כלי רותח שנגע בכלי רותח אחר – אין העברת טעמים ביניהם.

כל זה מבואר בפניני הלכה, וגם הלכה למעשה בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-20 16:24:53

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת שמות – עניין השמות וגילוי שם ה'

השבוע אנו מתחילים ספר חדש, ספר בו נולד עם ישראל וגאולת העולם עוברת לשלב חדש, כפי שהראנו בשנים בקודמות. הספר, כשמו וכפתיחתו- "ואלה שמות", מדגיש מאוד את נושא השמות.

כבר בתחילת הפרשה מדגישה התורה את עניין השמות ומציינת את שמות בני ישראל הבאים מצרימה. גם בהמשך פרשת שמות אנו מוצאים עיסוק לא מבוטל בשמו, החל מקריאת שמו של משה על ידי בת פרעה, "ותקרא שמו משה ותאמר כי מן המים משיתיהו",  ועד קריאת משה שם לבנו- "ויקרא את שמו גרשם כי אמר גר הייתי בארץ נכריה". בהמשך אנו מוצאים דיון מופלא בין משה לקב"ה על השם שיאמר לבני ישראל- "ויאמר משה אל האלוקים הנה אנכי בא אל בני ישראל ואמרתי להם אלקי אבותיכם שלחני אליכם ואמרו לי מה שמו מה אומר אליהם… ויאמר כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם. ויאמר עוד אלוקים אל משה כה תאמר אל בני ישראל ה' אלוקי אבותיכם אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב שלחתי אליכם זה שמי לעולם וזה זכרי לדור דור". עניין השמות ממשיך ומתעצם בפרשה הבאה, וארא, שפותחת במילים: " וידבר אלוקים אל משה ויאמר אליו אני ה', וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא-ל שד-י ושמי ה' לא נודעתי להם"

לחשיבותם של השמות והמקום שהם מקבלים בספר שמות בכלל ובפרשת שמות בפרט, ננסה היום להבין מדוע עניין השמות הוא כה משמעותי ומהותי.

עניינו של שם הוא חשיפת המהות. המהות הרוחנית הנסתרת מתגשמת ויוצאת לפועל בעולם על ידי מילים, כאשר הדיבור הוא החושף ומגלה את שמתרחש בפנימיות. בעיסוק הרב שמות רצתה התורה לגלות לנו שעניינה של גאולת ישראל הוא חשיפת השמות. עניינו של עם ישראל הוא לקדש ולהופיע את שם ה' בעולם. מטרת הגאולה אינה שחרור פיזי או הקמת ישות לאומית סתמית, אלא הקמת אומה החושפת את שם ה' בעולם.

ישראל הם הגילוי הגדול ביותר של הקב"ה בעולם, וככל ששמות בני ישראל מתבררים ומתגלים כך שם ה' הולך ומופיע. "אלה שמות בני ישראל" מחובר באופן ישיר ל"זה שמי לעולם וזה זכרי לדור ודור". כשעם ישראל נגאל ההוויה האלוקית מופיעה בעולם- שם ה' הופך להיות מציאות חיה וקיימת- "אהיה שלחני אליכם".

הבנה זו היא הכותרת לכל ההתבוננות בהיסטוריה של עם ישראל ולכן מופיעה מיד בתחילת ספר שמות- בו יתגלה עם ישראל ויופיע על בימת העולם ויחד עימו יופיע הגילוי האלוקי.

עם ישראל הולך ומתגלה גם בדורנו וככל שהעם הזה הולך ומתחזק כך שם שמים הולך ומופיע בעולם. מטרת ההתחזקות היא קידוש ה', כפי שאומרים חז"ל שכל זמן שקיימים אויבי ישראל בעולם הקב"ה לא מתגלה בעולם. "אין השם שלם ואין הכיסא שלם כל זמן שלא נמחה זרעו של עמלק".

יהי רצון שנזכה שהתודעה הזו תחלחל ותכוון את כל מעשינו, שהשאלה הגדולה של חיינו תהיה כיצד אנו יכולים במעשינו ודיבורנו לגלות ולקדש שם שמים. זה צריך להיות המדד, המבחן, והמדרבן בכל מהלך חיינו. לא לחינם כאשר אדם נפטר מן העולם התפילה שנאמרת לסיכום חייו היא "יתגדל ויתקדש שמיה רבה…". מי יתן וגם מתוך חיינו הפרטיים והלאומיים יתגדל ויתקדש שמו של ה' בעולם.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן