חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

יש לך שאלה?

הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת ויגש – הלימוד של יוסף לאחיו

כפי שהבטחנו בפרשת וישב ננסה היום לראות כיצד יוסף, בחוכמה ותבונה, מנווט את אחיו לשלום ואחווה.

בפגישתם הראשונה יוסף אומר לאחיו: "ויאמר אליהם מרגלים אתם לראות את ערוות הארץ באתם". יוסף טוען כנגד אחיו שהם אנשים שאינם מתנהגים ביושר, שכמו מרגלים הם משדרים כלפי חוץ משהו אחד אבל באמת כוונותיהם אחרות. על כך עונים האחים: "כולנו בני איש נחנו כנים אנחנו לא היו עבדיך מרגלים". אלא שתוך כדי דיבור הם מוסיפים תוספות שאינה מן העניין: שהם שנים עשר אחים "והנה הקטן את אבינו היום והאחד איננו".

השאלה העולה מעליה, כפי ששואל אותה יעקב, היא מדוע מוסיפים האחים תוספות מיותרות. "ויאמר ישראל למה הרעותם לי להגיד לאיש העוד לכם אח". והאחים עונים דבר שעל פי פשט הפסוקים איננו נכון לכאורה "שאול שאל האיש לנו ולמולדתנו לאמר העוד אביכם חי היש לכם אח". (אגב, מעניין לראות בהקשר זה שהאחים אומרים בתוך דבריהם חמש פעמים שהם כנים, שכן בנוהג שבעולם כשאדם אומר חמש פעמים שמה שהוא אומר לך הוא אמת, הרי שיש לחשוד שמא הוא משקר…).

כשיוסף שטוען כנגדם על אי הכנות, על הריגול, הוא בעצם מעמת עם התחושות הפנימיות שלהם, של השקר, של הרמאות- שהופיע גם במעשה דינה וגם במכירת יוסף. כשהאחים שומעים את טענת הריגול, ושומעים את עצמם אומרים שהם אנשים כנים, מיד עולה במחשבתם פרשת המכירה. ובאופן טבעי הם מזכירים את האחד שאיננו ואת עובדת היותם 12 אחים.

כאשר אחי יוסף רואים אותו מגיע אליהם לדותן, לשאול בשלומם, בשליחות אביהם, אומר הכתוב: "ויתנכלו אותו להמיתו. ומבאר רש"י במקום "נתמלאו נכלים וערמומיות". מעין זה מפרש רש"י גם את המילים "נלכה דותינה"- "לבקש לך נכלי דתות שימיתוך בהם". בפגישתם במצרים יוסף טוען כנגד אחיו שהם נוכלים, וכשהם אומרים שהם כנים מיד עולה במחשבתם הנוכלות הגדולה.

במדרש תנחומא בתחילת פרשתנו ישנו דו-שיח נפלא בין יהודה ליוסף- דו-שיח שקרוב לודאי שלא קרה במציאות אך מבטא את השיחה הפנימית שבין יהודה ליוסף. באותו דו-שיח, כאשר יהודה מאיים ש"עכשיו אצא ואצבע כל צבעים שבמצרים בדם" עונה לו יוסף "צבעים הייתם מימיכם שצבעתם כתונת אחיכם בדם ואמרתם לאביכם טרוף טורף".

בשלב הבא יוסף כולא את כל אחיו אך משנה זאת ביום השלישי. "ויאמר אליהם יוסף ביום השלישי זאת עשו וחיו את האלוקים אני ירא. אם כנים אתם אחיכם אחד יאסר… ואתם לכו… ואת אחיכם הקטן תביאו אליי".

מה יוסף מתכוון לעשות כאן? מה משמעותו של היום השלישי? באופן פשוט נראה שיוסף רומז להם על יום שלישי אחר- "ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים וייקחו שני בני יעקב שמעון ולוי אחי דינה איש חרבו ויבואו על העיר בטח ויהרגו כל זכר".

ביום השלישי למילה של שכם התבצעה הבגידה. שכם וחמור, עם כל רשעותם, האמינו שבני יעקב הם אנשים כנים- כפי שעולה מדבריהם לאנשי עירם: "האנשים האלה שלמים הם איתנו", וכפי שמבאר שם רש"י "בשלום ובלב שלם". ולכן כיוסף, ביום השלישי, אומר להם בדיוק את ההיפך "זאת עשו וחיו"- באותו יום שהמתתם אני מלמד אתכם לחיות-להחיות.

ובאמת ברגע שיוסף משאיר אח אחד בכלא נראה שהאחים מתחילים להבין את הרמז- (שמבחינתם הוא רמז אלוקי, שהרי לא יודעים שיוסף הוא המנהל את ההצגה)- ואומרים "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו על כן באה אלינו הצרה הזאת". נראה שמה שמעורר כאן את האחים הוא גם העובדה שכמו בשידור חוזר אח אחד נלקח והם חוזרים אל אביהם, וגם העובדה שהאח שנלקח הוא שמעון- האח שהוביל את מכירת יוסף.

דבר זה מסביר גם מדוע כאשר הם מגלים בדרך שיש כסף בשקו של האחד, שמסביר רש"י שזהו לוי שנשאר יחיד משמעון בן זוגו, הם נחרדים: "ויצא ליבם ויחרדו איש אל אחיו לאמר מה זאת עשה אלוקים לנו". לעומת זאת כאשר הם פותחים את השקים בבית ומגלים שהכסף הושב לכולם הם לא נחרדים ולא מתפעלים. ולאור הסברנו הדברים מובנים- כשהם רואים שיש לאח אחד בעיה הדבר מיד מחזיר אותם למכירת יוסף, ובפרט שהאח אצלו מתגלה הבעיה הוא לוי, השותף הבכיר השני במכירת יוסף.

שיאו של תהליך התשובה שיוסף מעביר את אחיו נמצא בהטמנת הגביע באמתחת בנימין. כאן יוסף מביא את האחים לתשובה שלמה. בן של רחל גונב גביע ומסבך את כל האחים ומסכנם. אחרי שבנימין הופלה לטובה על ידי מנהיג מצרים וקיבל 5 חליפות, והופלה לטובה על ידי אביו שדאג לו יותר מכל הבנים- דבר שמזכיר מאוד את האפליה שקיבל יוסף ואת כותנת הפסים שניתנה לו- מגיע בנימין וגונב. וכפי שחז"ל שמים בפי האחים שהתחילו לומר לו "גנב בן גנבת- כפי שאמך גנבה את התרפים כך אתה גונב את הגביע".

ואז מציע יוסף הצעה נדיבה "אשר ימצא איתו יהיה לי עבד ואתם תהיו נקיים"- כלומר, יש לכם הזדמנות אמיתית להמשיך את חייכם בשלווה ובשמחה והפושע יישאר במצרים. אך האחים מצליחים להתעלות על כך ויהודה אומר "ואתה ישב נא עבדיך תחת הנער עבד לאדוני והנער יעל עם אחיו". יהודה מוכן לוותר על כל חייו בשביל בנימין. וזאת לאחר שכל האחים קורעים את בגדיהם, כלומר, חושפים את נקודת האמת הפנימית שלהם ומקבלים על עצמם להיות עבדים יחד.

אחרי התשובה הגדולה הזו יוסף כבר לא יכול להתאפק. יוסף מבין שהאחים למדו את שיעור על האחווה, שהם מבינים שעדיף להיות כולם יחד עבדים במצרים ולא להיפרד, ויהודה המוביל עוד עושה יותר מכך ומוסר את חייו תמורת חיי בנימין. בשלב זה יוסף מרגיש שאין צורך יותר להסתתר וליבו, שכמהה להתאחד עם אחיו, לא יכול יותר להתאפק והוא מגלה להם שהוא אחיהם.

יהי רצון שנזכה לחיות את האחווה והשלום, את הערבות ההדדית ואת ההבנה שרק ביחד נוכל לקדש שם שמים ולמלא את שליחותנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן