שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

על מה עדיין נאבקים?

בעקבות כניסתם של שניים מטובי הבחורים, תלמידי ישיבת הר-ברכה לכלא, אנו נשאלים על מה? ולמה? האם לא נגמר המאבק, הרב מלמד שליט"א עמד בגבורה ובאומץ על זכותו וחובתו לומר את ההלכה כפי שפסקו כל גדולי רבותינו (הגר"א שפירא זצ"ל, הגר"א גורן זצ"ל, הגרמ"צ נריה זצ"ל, ויבלח"א הגרמ"י אליהו, הגרנ"א רבינוביץ', הגר"ד ליאור ועוד) שכל חייל חייב לסרב בתוקף ולומר: אני לא מפנה ישובים! כדברי רבינו הגרצ"י קוק זצ"ל: "ולפיכך החיוב על כל אדם מישראל ועל כל גדול תורה בישראל, על כל איש צבא בישראל, למנוע ולעכב זה בכל אומץ ועוז ומן השמים יסייעו". ואכן התגלה שהרב אליעזר מלמד שליט"א עונה להגדרה "גדול תורה בישראל" ולכן מוחה, פוסק ומורה כדי לעכב ולמנוע!

ומאידך עמד סר הבטחון, ונלחם נגד התורה נגד העם ונגד הארץ, חירף וגידף אלוקי ישראל וסגר את מקום התורה, את היכולת לאחד בין תורת האמת, תורת העוז והגבורה לבין השירות הצבאי, בצבא ישראל, צבא הקודש, כך היו הדברים, ולדורות עולם יזכר הרב אליעזר מלמד שליט"א כלוחם מלחמתה של תורה. וברק כמבזה ומחלל ה', אולם כל זה היה – ועל מה נאבקים עכשיו, מדוע התלמידים בכלא?!

אחרי הודעת סר הבטחון שהישיבה נסגרה, נדרשו התלמידים לעבור לישיבה אחרת, ואכן היו תלמידים שעברו, אולם ישנם כמה גיבורים שאמרו האם בשל העמידה על דעת תורה תסגר ישיבה? והאם אנחנו ניתן לכך יד? האם אנחנו נעבור? האם אנו חסרי עמדה, שסר הבטחון וחבר מרעיו יעבירו אותנו ממקום למקום ברצונם, לא נעשה דבר בכפייה!!!

הבחורים שהאמת והיושר בוערים בליבם ובמוחם, הבינו את מה שרבים לא הבינו, הצבא בעצם אמר, אין מקום בשורותינו למי שתומך בסירוב פקודה! והבחורים אומרים אין מקום, 'אז אני גם לא שייך כי זו עמדתי!!!', אני לא אטאטא אותה, אני לא 'אתנחמד' ו'אתייפייף', אני שואל את הצבא, ואת הציבור כולו: 'האם אין מקום בצבא למי שיודע שאסור לגרש יהודים?!', הלא זו הסיבה היחידה עליה הצהיר משרד הביטחון לסגירת הישיבה.

יש לנו עמדה ועמידה, יש לנו עוז וגבורה, יש לנו דעה עצמאית וחופשית, ולא נעברו בשום אופן. בחורים אלו עמדו בלחץ הצבא, שאמר להם תעברו ותמשיכו ללמוד, רק רשמית תעברו.. והלכו עם האמת הגדולה שלהם: לא נעשה דבר בכפייה, לא נחתום, לא נביע הסכמה למהלך חילול ה' של סגירת הישיבה, להיפך נביע את מורת רוחנו מהמהלך הדיקטטורי, ממהלך חילול ה'.

גבורת הבחורים האמיצים שני פנים לה:

  • פן פנימי – מי שהולך עם אמונתו, עם האמת שלו, הוא בונה קומות של גדולה בנפשו, לעומת מי שנשלט וחלש מי שמשחקים בו כבובה, מי שמתנגד לאמת הפנימית שלו שזועקת נגד חילול ה' – שובר בעצמו את נפשו.
  • פן חיצוני – היחידים שעומדים על האמת, שנלחמים בחילול ה', מציבים קו אדום וברור: אנחנו לא "חסרי חוליות"; אנחנו לא חלושי אמונה ועוז, הרי כל ראשי הישיבות החליטו שישיבת ההסדר – הר ברכה – אסור לה להיסגר, איה מחאתם? איה עמדתם? איפה העוז והגבורה? איה האחווה של הרבנים המתנגדים לסירוב פקודה? איה האהבה העוצמה שידעו להפגין כלפי המגרשים? מדוע לא מוחים באלה שמכניסים לכלא על עמידה בעוצמה?

הבחורים הללו מציבים את המודל שאנו רוצים לבנות, אנשים בעלי אהבה ועוצמה כאחד, טובי החיילים מחד, אך נאמנים לתורה מאידך. מובילים את עם ישראל ולא נגררים אחריו. כל מהפיכה גדולה התחילה ביחידים שידעו לעמוד בגבורה ולשלם מחיר, "לפום צערא – אגרא", לא רק בעולם הבא, כי שכרם של גיבורים אלו, היא בגבורה שתכנס מכוחם למחננו.

והערה לחברי הכנסת שלנו, המשמעות התקציבית של ההחלטה היא כמליון שקל פחות לישיבת הר-ברכה, מליון שקל של מי?!, של סר הביטחון? לא, של התקציבים הקואליציוניים שלכם, אז רבותי, מדוע אתם חייבים להעביר אותם דרך הצינור הקלוקל של סר הביטחון, קחו משם מליון, ותעבירו לישיבת הר-ברכה!!!

זה בהחלט דורש אומץ, אבל צריך ללמוד מהבחורים!, אנחנו סומכים עליכם!

אסיים בקריאה:
די לפחדנות ולגמגום!! די לחולשה והתייפיפות! העם מצפה להנהגה! העם מצפה לבהירות! קחו עוצמה מן הגיבורים! תימכו בהם! "הבו עוז לאלוקינו"!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן