חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

ספר הברית – כריתת הברית בהר סיני

יהיו הדברים לעילוי נשמת חברינו היקר, הקדוש הרב איתמר בן גל ה' יקום דמו, שנרצח היום על משמר ארצנו בעת שובו אל ביתו שבהר ברכה, בקו הראשון של ההתיישבות.

התפיסה הרווחת בציבור היא שמעמד הר סיני מתואר בפרשת יתרו. זוהי כמובן מחשבה נכונה, אך לאמיתו של דבר רק חלקו הקטן של המעמד מתואר בפרשת יתרו, ואילו רוב המעמד, והחלק המרכזי בו, מתואר דווקא בפרשת משפטים, וסיומו רק בפרשת כי תשא.

כדי להבין את הדבר, יש להתבונן על פרשת יתרו ומשפטים במבט כולל:

החלק הראשון של הברית – עשרת הדיברות

בתחילת פרק יט בספר שמות, מסופר שעם ישראל עוזבים את רפידים וחונים מול הר סיני: "וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר"[1].

בהמשך ה' מורה למשה להציע בפני עם ישראל את המטרה לשמה הביא ה' את עם ישראל להר סיני: כריתת ברית עם ה', שמשמעותה התחייבות של עם ישראל לשמור את מצוות ה', והתחייבות של ה' לבחור בעם ישראל כממלכת כהנים ועם קדוש ונשגב מכל העמים, עליו ישגיח ה' באופן מיוחד: "וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ: וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ"[2].

עם ישראל מקבלים על עצמם להיכנס בברית, ועל פי הנחיית ה' למשה, הם מתכוננים למעמד הגדול שיהיה ביום השלישי. בנוסף לכך, ה' מצווה את משה להזהיר את עם ישראל לבל יעלו אל ההר בזמן שה' נגלה עליו כדי לכרות ברית עִם עַם ישראל.

כשמגיע היום הגדול, 'יום הקהל' כפי שמכונה פעמים רבות בספר דברים, ניצבים עם ישראל בתחתית הר סיני, וה' מצווה אותם את עשרת הדיברות. בסיום עשרת הדיברות מבקשים עם ישראל ממשה שהוא לבדו ישמע את הדברים וימסור להם, כי הם חוששים שאם ימשיכו לשמוע את דיבור ה' אליהם באופן ישיר – ימותו: "וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלוֹהִים פֶּן נָמוּת"[3].

החלק השני של הברית – מצוות הערפל

כאן מתחיל החלק השני של המעמד: משה עולה אל ראש הר סיני הלוטה בערפל, ושם ה' מצווה עליו שלוש מצוות הרומזות על שלושת האיסורים החמורים בתורה – סגידה לפסל, רצח, וניאוף – שהם גם החמורים שבעשרת הדיברות, ושלושתם היו מצויים במקדשי האלים הכנענים:

"לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי אֱלֹהֵי כֶסֶף וֵאלֹהֵי זָהָב לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם"[4] – כנגד "לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה"[5].

"וְאִם מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה לִּי לֹא תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלְלֶהָ"[6] כנגד "לֹא תִּרְצָח"[7].

"וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו"[8] כנגד "לֹא תִּנְאָף"[9].

כאן מסתיימת פרשת יתרו. אך לא מעמד הר סיני, ההיפך, עיקר המעמד מתואר בפרשת משפטים.

בתחילת פרשת משפטים ה' מצווה את משה: "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם"[10].

ציווי זה, המהוה פתיח ל'משפט העברי' שבו עוסקת פרשת משפטים ברובה, אינו אלא המשך ישיר לחלק השני של מעמד הר סיני, בו משה נכנס אל הערפל שבראש הר סיני, וה' מצווה אותו שם את כל המצוות שאותן עם ישראל לא היו מסוגלים לשמוע מה' בעצמו.

לאחר שסיים ה' לצוות את משה את כל המשפטים, הוא מצווה את משה עוד מספר מצוות יסודיות כמו שמיטה, שבת, שלושת הרגלים: פסח, שבועות וסוכות, ועליה לרגל בהם, ביכורים וכן בשר בחלב.

לאחר מכן מגיע סיומו של החלק השני של מעמד כריתת הברית בהר סיני: ה' מבטיח למשה, בעודו בתוך הערפל, שהוא ישלח מלאך לפני עם ישראל, שישמור עליהם בדרכם לארץ ישראל ובעת כיבוש הארץ מידי הכנענים: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי"[11]. ה' מזהיר את משה, שיזהיר את עם ישראל לציית לדברי המלאך, שמצווה אותם לא לעבוד לאלוהי הכנענים שה' מוריש מפני ישראל, אלא להשמיד כל סממן שלהם בארץ: "לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם וְלֹא תַעֲשֶׂה כְּמַעֲשֵׂיהֶם כִּי הָרֵס תְּהָרְסֵם וְשַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר מַצֵּבֹתֵיהֶם"[12]. וגם לא לכרות ברית לכנענים השטופים בעבודת הפסלים: "לֹא תִכְרֹת לָהֶם וְלֵאלֹהֵיהֶם בְּרִית: לֹא יֵשְׁבוּ בְּאַרְצְךָ פֶּן יַחֲטִיאוּ אֹתְךָ לִי כִּי תַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵיהֶם כִּי יִהְיֶה לְךָ לְמוֹקֵשׁ"[13].

ובאם ישמרו כל זאת, יקיים ה' את חלקו בברית, והם יזכו לברכה רבה: "וּבֵרַךְ אֶת לַחְמְךָ וְאֶת מֵימֶיךָ וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ: לֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה בְּאַרְצֶךָ אֶת מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא"[14], ולרשת את הארץ הטובה על כל גבולותיה שהבטיח ה' לאברהם: "וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד הַנָּהָר כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְגֵרַשְׁתָּמוֹ מִפָּנֶיךָ"[15].

החלק השלישי והמרכזי של הברית – הקראת ספר הברית וזריקת הדם

כעת מגיע החלק החשוב ביותר במעמד – החלק בו נכרתת הברית בפועל.

לאחר שצווה ה' את משה את כל המצוות שאותן הוא דורש מעם ישראל להתחייב לקיים כדי לזכות להיות העם הנבחר הזוכה להשגחת ה' וברכת ה' עליו, מוסר משה את הדברים לעם ישראל, והם מביעים את הסכמתם לברית: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וַיְסַפֵּר לָעָם אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וְאֵת כָּל הַמִּשְׁפָּטִים וַיַּעַן כָּל הָעָם קוֹל אֶחָד וַיֹּאמְרוּ כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה"[16].

לאחר הסכמת 'שני הצדדים', ניתן לגשת לברית עצמה: משה כותב את המצוות שצווה אותו ה' בערפל, וכן את עשרת הדיברות, ב'ספר הברית'; ובמקביל, למחרת מורה לבנות מזבח תחת הר סיני, ולהציב שתים עשרה 'מצבות' עבור שנים עשר שבטי ישראל: "וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל"[17].

בכורי ישראל מקריבים על המזבח עולות ושלמים: "וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים"[18].

אז מגיע האקט המרכזי של כרית הברית:  משה זורק מחצית מדם הקרבנות על המזבח, ואת המחצית השניה שומר לעת עתה בכלים עגולים, 'אגנות': "וַיִּקַּח מֹשֶׁה חֲצִי הַדָּם וַיָּשֶׂם בָּאַגָּנֹת וַחֲצִי הַדָּם זָרַק עַל הַמִּזְבֵּחַ"[19].

משה שב ומוסר את מצוות ה' שנאמרו לו בערפל לעם ישראל, והפעם בקריאה מתוך 'ספר הברית', ועם ישראל עונים את המשפט המפורסם: 'נעשה ונשמע': "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע"[20].

אז זורק משה את הדם שבאגנות על העם, ובכך נכרתת הברית בין ה' לעם ישראל: "וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הַדָּם וַיִּזְרֹק עַל הָעָם וַיֹּאמֶר הִנֵּה דַם הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִמָּכֶם עַל כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה"[21].

החלק הרביעי והאחרון של הברית – הבאת לוחות הברית וציווי ה' על המשכן

כעת מגיע החלק הרביעי והאחרון של הברית, בו מצוּוה משה לעלות להר סיני ולהוריד את לוחות הברית שעליהם כתובים עשרת הדיברות שאותם שמעו עם ישראל ישירות מאת ה': "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם"[22]. ונאמר: "וַיִּתֵּן ה' אֵלַי אֶת שְׁנֵי לוּחֹת הָאֲבָנִים כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹוהִים וַעֲלֵיהֶם כְּכָל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ בְּיוֹם הַקָּהָל"[23].

אמנם לפני שמשה עולה אל ההר לקבל את הלוחות, מצווה ה' את משה לעלות אל הר סיני באופן חלקי, יחד עם אהרון ושבעים מזקני ישראל, ושם ישתחוו לה' ויאכלו מבשר הקרבנות שהקריבו על המזבח במעמד כריתת הברית: "וְאֶל מֹשֶׁה אָמַר עֲלֵה אֶל ה' אַתָּה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם מֵרָחֹק: וְנִגַּשׁ מֹשֶׁה לְבַדּוֹ אֶל ה' וְהֵם לֹא יִגָּשׁוּ וְהָעָם לֹא יַעֲלוּ עִמּוֹ… וַיַּעַל מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל: וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹוהֵי יִשְׂרָאֵל וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר: וְאֶל אֲצִילֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁלַח יָדוֹ וַיֶּחֱזוּ אֶת הָאֱלֹוהִים וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ"[24].

לאחר מכן עלה משה אל ראש הר סיני המכוסה בענן למשך ארבעים יום וארבעים לילה: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן וַיַּעַל אֶל הָהָר וַיְהִי מֹשֶׁה בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה"[25], ושם ציווהו ה' על הקמת המשכן, בניית כליו, הכנת בגדי הכהונה, וחנוכת המשכן בשמונת ימי המילואים. כמבואר בפרשת תרומה ותצוה. לאחר שסיים לצוותו על בניית המשכן, ירד משה מהר סיני עם לוחות הברית.


[1] שמות יט, ב.

[2] שם ה-ו.

[3] שם כ, טז.

[4] שם כ.

[5] שם ד.

[6] שם כב.

[7] שם יג.

[8] שם כג.

[9] שם יג.

[10] שם כא, א.

[11] שם כג, כ.

[12] שם כד.

[13] שם לב-לג.

[14] שם כה-כו.

[15] שם לא.

[16] שם כד, ג.

[17] שם ד.

[18] שם ה.

[19] שם ו.

[20] שם ז.

[21] שם ח.

[22] שם יב.

[23] דברים ט, י.

[24] שמות כד, א-ב; ט-יא.

[25] שם יח.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן