שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

הרצי"ה קוק: "ידיד שלי, רב רפורמי"

במאמרו בגיליון "בשבע", כתב הרב יהושע ון דייק כי "כל גדולי ישראל" לא נפגשו מעולם עם נציגים מן התנועה הרפורמית. ביחס לנצי"ב מוולוז'ין והאדמו"ר מצ'וטרקוב, שהסתייגו מהפרדת קהילות בגולה, התבטא הרב ון דייק כך.

"שניהם מעולם לא הכירו בתנועה הרפורמית ולא נפגשו עם נציגיה ו'רבניה'. וכמוהם … מרן הרב קוק זצ"ל, מרן הרצי"ה קוק זצ"ל, הגר"א שפירא זצ"ל, הגר"מ אליהו זצ"ל, וכל הרבנים הראשיים לדורותיהם. כך גם כל גדולי ישראל שבארה"ב … כמו הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל, הרבי מלובביץ' זצ"ל והגר"מ פיינשטיין זצ"ל. מעולם לא עלה בדעתו של אף אחד מהם להיפגש בפגישה רשמית עם ראביי רפורמי כפי שעשה הרב מלמד שליט"א".

עוד הוסיף הרב ון דייק כי בניגוד לקיום קשרים עם יהודים רפורמים, "בשום אופן אי אפשר לשתף פעולה עם תנועות אלו עצמן, שכל מהותן ודגלן הוא לבטל ולהפר את תורת ה', שהיא סם החיים של עם ישראל כולו ושל כל פרטיו".

בתגובה זו לא ניכנס לדיון על המעלות והחסרונות של פגישה פומבית עם נציגי הזרמים השונים. אנו נדון רק בדבר טענת הרב ון דייק, שכל גדולי ישראל, שבארץ ושבארה"ב, מעולם לא נפגשו עם נציגי התנועה הרפורמית, וכי מעולם לא נתקיימו שיתופי פעולה בין הרבנות ובין התנועות השונות.

כפי שיבואר, טענה זו רחוקה מן האמת כרחוק מזרח ממערב. לצערנו פעמים רבות כשטוענים טענות של ניתוק מוחלט או חרם, הטענות מלוות בשקרים ובחצאי אמיתות. נעמיד את הדברים על אמיתתם.

הרב יוסף דוב סולובייצ'יק

הגרי"ד סולובייצ'יק מבוסטון, לצד ביקורת חריפה במיוחד על התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, אמונותיהן והשלכותיהן, לא נמנע מלשתף פעולה עמן בנושאים שבהסכמה, ומלנהוג עמהם בידידות.

הרב סולובייצ'יק כיהן כראש וועד ההלכה של "הסתדרות הרבנים דאמריקה" (RCA). תחת הנהגתו, הייתה הסתדרות הרבנים שותפה ב"ארגון בתי הכנסיות של אמריקה" (SCA), בו היו חברות אגודות רפורמיות וקונסרבטיביות.

גם כאשר פורסם מכתב ראשי ישיבות בראשות הרב קוטלר והרב פיינשטיין, אשר אסר על חברות בארגון יחד עם רפורמים וקונסרבטיבים, לא הוציא הרב סולובייצ'יק את הסתדרות הרבנים מחברות בארגון בתי הכנסיות. הסתדרות הרבנים נותרה חברה בארגון, עד לפירוקו בשנת 1994. כמו כן הורה הרב סולובייצ'יק ל-OU שלא לפרוש מה-SCA.

יש להדגיש כי ארגון בתי הכנסיות לא עסק בוויכוחים פנים יהודיים, אלא אך ורק בדברים שהייתה בהם הסכמה רחבה. בנוסף, לכל קבוצה בתוך הארגון הייתה זכות ווטו על החלטות הארגון. מדיניות זו התאימה לתנאי הסף של הרב סולובייצ'יק לחברות בארגון.

במסגרת שיתופי הפעולה בארגון בתי הכנסיות, עסק הרב סולובייצ'יק במגעים להקמת בית דין שיהיה מוסכם על הקונסרבטיבים, שדייניו יהיו אורתודוכסים, ואשר יכריע בכל ענייני גיטין, חליצה ומעמד אישי. יוזמה זו לא יצאה אל הפועל בסופו של דבר. כן שיתף איתם פעולה במאמציו להסדרת השחיטה היהודית בחוק האמריקאי, מאמץ אשר נשא פרי.

בין תלמידי הרב סולובייצ'יק ידוע קשר ידידות חם שקיים עם רב קונסרבטיבי, בשם יוסף שובוב. אחותו של הרב סיפרה כי נכח בהלוויתו של שובוב, אולם הקפיד שלא להיכנס לתוך בית הכנסת הקונסרבטיבי. כמו כן, בשנת תרצ"ז הופיע הרב סולובייצ'יק בפאנל פומבי לצד הרמן רובנוביץ, רב רפורמי ומנהיג קהילת "משכן תפילה", באירוע שדווח בעיתון היהודי "Jewish Advocate".

את עמדתו של הגרי"ד סיכם תלמידו וחתנו הרב ליכטנשטיין. לדבריו עלינו לתאם ולשתף פעולה עם כלל הזרמים למען "מטרות יהודיות משותפות – חברתיות, פוליטיות, ורוחניות … אנו מחוייבים לכך הן בגלל אחריות לאומית והן בגלל רגישות מינימלית… [עלינו] להאבק למען יהדות בריה"מ, ארגון תמיכה במדינת ישראל, חקיקת חוקים בנושא שחיטה, מאמצים בנוגע לארגון קבורה יהודית … שיתופי פעולה בנושאים אלו נושאים את הסכמתו של הרב זצ"ל, שבאופן עקבי עודד עמדה מאוחדת בנושאים חיצוניים 'כלפי חוץ' … אך לא 'כלפי פנים' "

רבנים נוספים

עמדת הרב סולובייצ'יק הייתה מקובלת בארה"ב. רבים מחבריו ותלמידי ב-YU, הלכו בדרכו, נפגשו עם מנהיגים רפורמים וקונסרבטיבים, ושיתפו עמם פעולה בדברים בהם ישנה הסכמה רחבה. כך נהג הרב שמואל בלקין, עמיתו לראשות הYU, כך נהג הרב חיים הלר ועוד רבים.

בהקשר זה חשוב לציין את "מועצת רבני ניו יורק" (NYBD), ארגון שהוקם בשנת 1881, ובו היו שותפים רבני שלושת הזרמים. הארגון עסק בנושאים הנתונים בהסכמה רחבה. לאורך שנים פעל למאבק נגד המיסיון, סיוע ליהודי ברית המועצות, סיוע לחיילים יהודיים המשרתים בצבא, ועוד. נדגיש כי שיתופי הפעולה היו לאור השמש, כאשר רבנים ומנהיגי קהילות רפורמיות עומדים זה לצד זה ופועלים יחד.

במלאות ארבעים שנה לקיום "ארגון בתי הכנסיות" (SCA), בראשית שנת תשכ"ז, ערכה המועצה ערב לכבוד האישים ד"ר לואיס פינלקשטיין הקונסרבטיבי, ד"ר נלסון גליק הרפורמי, והרב ד"ר שמואל בלקין, ממנהיגי יהדות האורתודוכסית ארצות הברית וראש ה-YU. במענה לביקורת הבהירו בהסתדרות הרבנים דאמריקה, המזוהה עם תנועת המזרחי, כי היא מעולם לא קיבלה את האיסור על שיתופי פעולה בין הזרמים השונים.

חרף הביקורת שנשמעה מכיוון חוג "אגודת ישראל" נערך הערב כסדרו. בנאומו הבהיר הרב בלקין את חשיבותם של שיתופי הפעולה בתחומים חיוניים, דוגמת סיוע ליהדות רוסיה, מאבק באנטישמיות וכיוצא בזה. בין דבריו:

"האם אנו זקוקים לחמישים רסיסי קבוצות יהודיות, שייצגו את כלל הציבור היהודים בדברים שיש לנו עמדה אחת ועניין אחד? … אני איני מתבדל, ואמונתי חזקה שלמרות חילוקי הדעות שלנו, עלינו לעבוד בהרמוניה, במקום שמחשבותינו דומות ורגשותינו דומים, לטובת היהדות כחטיבה אחת"

הרב עמנואל יעקובוביץ, רבה של אנגליה במשך שנים רבות, קיים כקודמיו מפגשים עם נציגי התנועה הרפורמית במדינה. במענה לביקורת הבהיר "אעבוד עמם [עם הרפורמים] בנושאים שבהם אנו מאוחדים, כמו ישראל, יהודי ברית המועצות, סעד והגנה יהודית. בכך אני נוהג על פי המופת של אבי-קודמי, ואפילו חלוץ נכבד כל כך של היהדות האורתודוכסית העצמאית כמו הרב עזרא מונק מברלין, אשר שיתף פעולה עם ד"ר לאו בק, המנהיג הריפורמי של יהודי גרמניה".

רבני ארץ ישראל

אף מגדולי הדור שבארץ ישראל, שמלכתחילה לא נזקקו לשיתופי פעולה הדוקים עם התנועות השונות, אנו מוצאים שנפגשו בכבוד ובידידות עם מנהיגים שונים.

הראשון לציון הרב יצחק נסים, לצד ביקורתו הציבורית הנוקבת כנגד התנועה הרפורמית, סבר שאין להחרים את נציגיה. מדי שבת ערך בביתו קידוש בו השתתפו בקביעות מנהיגים רפורמים וקונסרבטיבים. אחד מהם הוא פרופ' משה דיוויס, מייסד המכון ליהדות זמננו. כן נהג להיפגש עם נציגי זרמים אלה מפעם לפעם. את הדברים מסר לנו בן הרב, השר לשעבר משה נסים הי"ו.

הרב הרצוג, לצד פסיקותיו הנחרצות נגד הרפורמה ומאבקו נגד פתיחת מוסד תפילה רפורמי ראשון בירושלים (עם מקבילו הרב נסים), ישב לצד של הרברט פרידמן, רב רפורמי מוושינגטון, באירוע פומבי של "המגבית היהודית המאוחדת" בדוונר, שיבח אותו על סיועו לכשרות במחנות ניצולי השואה בגרמניה, ושיתף עמו פעולה לגיוס כספים למען ארץ ישראל.

הרב צבי יהודה קוק, לצד עמדותיו הבלתי מתפשרות נגד רעיונות ה"תיקון" למיניהם, לא חשש מלתאר בפני תלמידיו את מפגשו עם הרברט ויינר "ידיד שלי, רב רפורמי", שנים לאחר ניתוק הקשרים ביניהם בעקבות נסיונו של האחרון לייסד בארץ קהילה רפורמית. עוד הדגיש כי יש לשתף פעולה בין קהילות שונות, ואין לחלק את כלל האומה כפי שסברו כמה גדולי תורה. הרצי"ה ציין כי שיבת מנהיגים רפורמיים אל העשייה הציונית, היא שתמשוך אותם לאיתן התורה.

מכל אלה מתברר כי רבנים חשובים קיימו באופן רציף שיתופי פעולה, מפגשים פומביים, וקשרי ידידות והערכה, עם מנהיגים ונציגים מהזרם הרפורמי והקונסרבטיבי. אכן כשאנו באים לדון או להתווכח, ראשית יש להיצמד לבירור העובדות לאשורן, והאמת, ובעקבותיה השלום – אהבו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן