שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת ראה – בין עיר הנידחת לבן סורר ומורה

בשבת הקרובה נקרא אודות 'עיר הנדחת'. כאשר עיר ואם בישראל בחרה לעבוד עבודה זרה, מצווה התורה להרוג את התושבים, לשרוף את העיר ולאסור על בנייתה מחדש. חז"ל הוסיפו ולימדו אותנו כי בכדי שהעיר תוגדר אכן כ'עיר הנידחת' צריכים להתקיים כמה תנאים, בהם: מספר התושבים צריך לעלות על מאה איש, העיר לא מכילה רובו של אחד מי"ב השבטים, העיר איננה עיר ספר או ירושלים, (וגם לא עיר מקלט לרמב"ם). אנשי העיר הוסתו לעבוד עבודה זרה על ידי 2 מסיתים (לפחות) תושבי העיר, אנשי העיר לא חזרו בתשובה גם אחרי ששני תלמידי חכמים נשלחו אליהם והתרו בהם. צירוף תנאים אלו ועוד נוספים הביאו לידי מחלוקת בחז"ל האם בכלל הייתה עיר נידחת בעבר או שתהיה בעתיד – או שמא ההסתברות למילוי כל התנאים אינה מאפשרת כלל את קיומה של 'עיר הנידחת': "דתניא עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה דרוש וקבל שכר כמאן כר' אליעזר… אמר רבי יונתן אני ראיתיה וישבתי על תילה" (סנהדרין עא א) המעניין הוא שגם בפרשיית בן סורה ומורה (שגזר דינו הוא מוות) נחלקו האם אכן היה. רבי יהודה סבר שלא היה, כיוון שההסתברות למילוי התנאים היא קטנה עד בלתי אפשרית, וכך גם לא יהיה בעתיד. ואילו רבי יונתן חולק ומעיד על עצמו כי הוא ישב על קברו של בן סורר ומורה (שם). במבט ראשוני מתבקש לשאול מה זה כ"כ משנה אם היה בעבר פרשיית עיר הנדחת/בן סורר ומורה או לא היה? 'נחייה ונראה'. אולם, בעיון עמוק מתברר כי המחלוקת ביניהם היא מחלוקת עקרונית על גישתה של התורה.

תורה מקיימת את המציאות

רבי יונתן סובר כי הקב"ה ברא את העולם ע"פ התורה. לכן, אם מתייחסת התורה לפרשיות אלו, ובשניהם מתחילה במילה 'כי' – משמע זה עתיד לקרות. אחרת, למה התורה מבזבזת שתי פרשיות לריק? בנוסף, ניתן לחזק גישה זו ע"פ דברי הזוהר זוהר תרומה (ח"ב קסא, א) "הקב"ה הסתכל באורייתא וברא עלמא", ההסתכלות בתורה קדמה לבריאת העולם, קרי, ערכי התורה הם הם אלו שמהווים תשתית רוחנית, מוסרית ואף גשמית לעצם קיום העולם. וכשם שקיימת מצווה לא לגנוב כיוון שיכולה להיות נטייה אנושית לגנוב, כך יכולה להיות נטייה לבן סורר ומורה ולעיר הנידחת.

קריאת כיוון שאינה מצטמצמת

רבי יהודה ורבי אליעזר סוברים שלא היו וגם לא יהיו פרשיות בן סורה ומורה ועיר הנידחת. לשיטתם הן נכתבו בתורה על מנת "לדרוש ולקבל שכר" – לימוד עיוני ללא השלכה מעשית. מדוע הם סוברים זאת? וכי מה ההבדל בין מצוות שילוח הקן שמתחילה גם כסיפור "כי יקרא קן ציפור" והיא קיימת בעולם, לבין פרשיות עיר הנידחת ובן סורר? התורה אכן קדמה לעולם, והיא משמשת כתשתית רוחנית למציאות הממשית. אולם, קיומה אינה נמדדת רק בביטוייה הגלוי במציאות, אלא גם, ואולי בזכות ההדרכות הכלליות שאינן מתממשות בהכרח במציאות. קריאת הכיוון אינה חייבת להצטמצם ולרדת לפרטי פרטים, אלא להצביע על המגמה הרצויה ועל גבולות הגזרה. זאת, יתברר מתוך לימוד עיוני בהדרכות התורה ומצוותיה. דווקא שלא יודעים בבירור את כל הפרטים, אך הכיוון ברור, קיימת אפשרות גדולה יותר לפרוץ דרכים חדשות שאלמלא 'הכלליות' שהייתה קיימת לפני כן – לא הייתה באפשרות משגת. לכן, זה לא מחסרונה של התורה לעסוק בפרשיות שלא יכולות להתממש בפועל במציאות, אדרבה ביכולתן ללמד אותנו מוסר וערכים בכדי לחזק את מגמת חיינו. אולם, מה מיוחד דווקא באותן פרשיות שלא יתקיימו לעולם בשל התנאים הרבים הנדרשים לקיומן לעומת שאר מצוות התורה? עיר הנידחת ובן סורר ומורה הן פרשיות טרגדיות. עיר שלמה מישראל שנהרגת על כל יושביה בשל עבודה זרה (כרמב"ם), ובן שנסקל עקב מרידתו בהוריו ובגלל עדות הוריו בפני בי"ד. הטרגדיה כאן היא כפולה! גם עונש מוות, וגם חוסר התחשבות לכאורה במצב. בעיר הנידחת, לפי חלק מהשיטות, גם אלו שלא עבדו עבודה זרה נהרגים (!), ואצל בן סורר ומורה לא מתחשבים בהיותו נער שאמנם פוחז – אך עדיין נער (!), וגוזרים את דינו למיתה בכדי למנוע את מעשיו העתידיים. הפרשיות קשות, מורכבות ומעלות שאלות בסיסיות. רבי יהודה ורבי אליעזר, סוברים שהתורה בכוונה בחרה לעסוק במקרי קיצון שאינם יתקיימו בפועל, בכדי לזעזע וללמד אותנו על משמעותן וחשיבותן של הפרת גבולות בכל גיל, ועל שכנות לאנשי מרעים. בין שתי הדעות בולטת מידה אחת – מידת הדין. דין שאינו מתפשר על חריגה מהאמת הפשוטה שלשמה נברא העולם והאדם. בחודש אלול אנו נמצאים לקראת יום הדין בראש השנה, אך בעומק של החודש בו אנו מתחילים נמצאת מידת הרחמים שמחיה את העולם. רחמים שלא מתעלמים ממידת הדין, אלא מתחשבים במורכבות חיי האדם בעולם, ובאמון לתיקון. יהי רצון שנזכה לנצל את החסד והדין לתיקון שלם ואמיתי. שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן