שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת נשא – האיזון הרצוי בין הרגש לשכל

מאבק השליטה

חכמים במדרש במשלי נחלקו בשאלה היכן בדיוק שוכנת נשמת האדם בראש או בלב. הדיון המעניין לא נבע בכדי לקבוע את שעת המוות, אלא לברר מהו החלק הדומיננטי של האדם – ההכרה השכלית או הרגש, כאשר חיי האדם נעים על שני צירים מקבילים אלו.

מחד, השכל מנהיג את כל מערכות גוף האדם, וחלילה, פגיעת ראש עלולה לשבש את התפקוד הבסיסי של האדם. בנוסף, באמצעות השכל האדם מכיר את המציאות, ומעבד את הידע שהוא קולט על מנת לפעול ולקדם את העולם. אנו, החיים בתקופה מודרנית, יכולים לראות כיצד בכל תחום האדם הטביע את חותמו: ברפואה, בתחבורה, בתקשורת, במדעים המדויקים וכו'. כל זה הצליח בעיקר בזכות השכל.

מאידך, הרגש מחבר אותנו לחיים. לאהוב, לפחוד, לשנוא, להעריץ, להתרגש, להתעצב, להשתוקק ועוד – כל אלו הם מקצת מהרגשות שפועמות בליבנו, ולמעשה ממלאים את כל חיינו. האם ניתן לתאר חיים מבלי היכולת להרגיש? זה יראה לנו כ'חיי רובוט' ולא חיים אנושיים.

לצערנו, לא תמיד השכל והרגש מסכימים אחד עם השני, ומתקיים ביניהם מאבק על הנהגת האדם. לדוגמא, אם אדם אינו חש בטוב וקיבל הנחייה מהרופא לקחת תרופה פעמיים ביום. ולדאבון האדם, התרופה הזאת מאד לא טעימה, ויוצרת לו הרגשה נוראית ותחושת גועל – אז מה יעשה האדם? הרגש שמחבר את האדם לחיים משדר לו כי התרופה לא  טעימה וראוי לחדול מלקחתה, ומנגד, השכל 'ישדר' כי חשוב מאד להבריא כי כך אמר הרופא.

זוהי דוגמא אחת, וניתן לומר כי לכל אחד מתקיים המאבק הזה באופן יום יומי בצורה כזו או אחרת!

מתוך העניינים המובאים בפרשת השבוע, ישנן שתי פרשיות סמוכות שמבטאות היטב את המתח בין הרגש לשכל, אישה סוטה ונזירות.

הסטייה מן הדרך

פרשיית אישה סוטה מבטאת משבר זוגי המקבל הד ציבורי. במקרה זה, קיים משבר אמון בין בעל לאשתו, והוא חושד בה שבגדה בו עם איש אחר. זאת, לאחר שהוא כבר הזהיר אותה לשמור מאותו אדם מרחק ויש לו גם עדים שמחזקים את טענתו. האישה מנגד, דוחה על הסף את האשמות הבעל, והמחלוקת צוברת תאוצה ותהודה.

התורה נותנת פתרון בשביל להסדיר שלום בית והוא: "בדיקת המים המאררים'. הכהן משקה את האשה במים שמחקו את הדיו של הפרשייה הכתובה בתורה. במידה וחטאה האישה – היא והבועל ימותו. לא חטאה – תצא נשכרת, ומקבלת הבטחה מהקב"ה כי ייוולד לה ילד. (ועוד רבים הם פרטי הדין).

צריך לדעת, בין אם האישה חטאה או לא – אין עשן בלי אש.

כלומר, גם אם בפועל לא היה מעשה בינה לבין אותו האיש, עדיין הייתה קרבה מסוימת ביניהם. קירבה שמוציאה טעם לפגם, ואינה הולמת אישה נשואה.

אם נשאל את אותה אישה: מה גרם לך לעשות זאת? סביר להניח נקבל את ההסבר הבא: "נכון, שלפי השכל לא הייתי צריכה להיפגש עם אותו האיש במקום נסתר, בפרט לאחר שכבר הוזהרתי והתבקשתי מבעלי. אולם, היה לי כ"כ נעים לשוחח אותו, הוא מבין אותי, הוא מכבד אותי, פשוט הרגשתי כיף".

כלומר, הרגש היה מאד דומיננטי במעשה, למרות שמבחינה שכלית, לרוב, האישה תסכים שלא ראוי היה המעשה.

'החכם עיניו בראשו'

העומד מן הצד ורואה לאן הגיעה האישה בעקבות הליכתה שולל אחר הרגש – ירצה לגדור את עצמו על מנת להימנע מלהגיע למחוזות אלו. וזאת הסיבה של סמיכות שתי הפרשיות, כפי שדרשו חכמים:  "הרואה סוטה בקלקולה – יזיר עצמו מן היין".

היין מלהיב את החוויה והרגש בנפש האדם. האלכוהול משחרר את האדם ממגבלות השכל, ונותן דרור 'לשמוח להיפתח' – להרגיש! יש כאן מדרון חלקלק מאד, ולכן מבחינה שכלית יש להימנע משתיית יין, וזהו אחד מהאיסורים של הנזיר. "החכם עיניו בראשו" אומר שלמה המלך בקהלת, והנזיר מבצע זאת הלכה למעשה.

דרך המלך

כפי שראינו, להיסחף אחר מערבולות הרגש זה די מסוכן. אך מנגד, אם אכן הנזירות הייתה מסלול ראוי ונכון, אזי התורה הייתה מדריכה אותנו לדבוק בנזירות – וזה לא כך. אדרבה, חז"ל מציינים כי אחת מהסיבות שהנזיר מביא קורבן, היא לכפר על עצם נזירותו!

למרבה הפלא, הסתגפות היא דרך שאינה שלמה. הבריאה על כוחותיה השונים היא טובה ויפה! הימנעות מוחלטת מטילה לעז על הבריאה, ופוגעת במימוש הכוח ע"י האדם.

זה הכלל: אין להימנע – יש להשתמש בחכמה. היין אכן יכול להביא קלקלה על האדם, אך השמחה שהוא גורם יכולה להדגיש אירועים בעלי משמעות מיוחדת כדוגמת קידוש בחתונה, בשבת ובימים טובים.

דרך המלך אינה פשרה, אלא לוקחת את הטוב ביותר של כל צד ומשלבת ביניהם. הרגש והשכל ברוכים הם, והשילוב הראוי ביניהם הוא דק ועדין, אך אפשרי.

'נשא את ראש'

תורת החסידות מלמדת כי הפרשה מתייחסת לשני העניינים, הרגש והשכל, באופן עמוק.

בתחילה – הנשיאה מתייחסת לראש, כפי שנאמר:  'נשא את ראש בני ישראל', וכן בפרשה אחרת נאמר: 'כי תשא את ראש'.  ובקריאת הפרשה – ניפגש עם ל"ב פעמים שמופיע השורש נ,ש,א.

נמצא שיש כאן ראש ולב, שכל ורגש.

על מנת ששני העניינים הללו יוכל לדור בכפיפה אחת יש לרומם אותם לדרגה שמעל הרגש והשכל, שבעולם החסידות מכנים "הלב שלמעלה מהראש". זוהי נקודה פנימית שניתן להגיע אליה מתוך התעמקות בתורה. לכן חיבור בין האות שמסיימת את התורה (ישראל)לבין האות שמתחילה ראשית) – יוצרת את המילה לב. היינו, הלב שלמעלה מהראש שמופיע במילה הראשונה בתורה בראשית. (הפן החסידי בשם הרב גינזבורג)

יהי רצון שנזכה לאזן את שני חלקי חיינו, השכל והרגש, באופן השלם ביותר.

שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן