שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לימודים מקצועיים בחול המועד

אני סטודנט לאדריכלות צריך להגיש פרוייקט גמר מיד לאחר החג האם מותר לי לעבוד במחשב בתוכנה של סרטוט במהלך חול המועד זה רק לצורכי לימודים לא בונים עם זה משהו בפועל

היית צריך לעשות זאת לפני החג. אם ניסית ולא הצלחת לגמור לפני החג – מותר מדין דבר האבד אם אין אפשרות לדחות את מועד ההגשה בכמה ימים. אם היה לך זמן לפני החג ודחית את הדבר לחול המועד – אסור.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

אסור לכוון מלאכתו למועד

יא. דבר שהיה יכול לעשותו לפני החג ודחאו לחג, גם אם הוא מהדברים שאם היו צצים במועד היו מותרים – אסור לעשותו אפילו במלאכת הדיוט, ואפילו על ידי גוי, ואפילו אם יגרם לו הפסד, ואפילו אם לא ידע שאסור לכוון מלאכתו למועד. אמנם מלאכות עבור מאכלי החג או צורכי הגוף מותרות גם למי שדחאם למועד (לעיל פרק יא, סעיפים י, יד).

יב. שכח לעשות את הדבר לפני החג, או שמרוב עומס לא הספיק לעשותו, או שכדי לעשותו קודם החג היה צריך לבזבז זמן רב כדי להגיע למקום שבכל מקרה יהיה בו בחול המועד – אינו נחשב כמי שכיוון מלאכתו למועד, ומותר לעשותו במועד.

יג. דוגמאות אסורות: ידע לפני החג שיש חשש שמזיקים יתקפו את מטעו ויגרמו נזק משמעותי, והתרשל ודחה את הריסוס כדי לקיימו בחול המועד – אסור לו לרסס במועד. וכן מי שקיבל על עצמו עבודה תוך ידיעה שגם אם יזדרז, יש סיכוי גבוה שלא יספיק לסיימה בלא לעבוד בחול המועד – אסור לו לעבוד במועד גם אם ישלם על כך קנס משמעותי. וכן מי שידע לפני החג שחסר לו כפתור בבגד שיזדקק לו במועד, ודחה מלאכתו למועד – אסור לו לתקנו בחול המועד.

יד. דוגמאות מותרות: מי שנדרש לעבור ניתוח בהקדם ולא התאפשר לו לקובעו לפני החג, ויש חשש שעד לאחר החג מצבו יחמיר או שבינתיים יסבול – מותר לקבוע את הניתוח לחול המועד. וכן הדין במקרה שאם לא יקבל את התור לרופא מומחה בחול המועד, יפסיד את האפשרות להיבדק אצל רופא ברמתו.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-07 18:01:28

עבודה בחול המועד

שלום וברכה כבוד הרב, אני עוסק בתיווך רכבים ועובד עם סוחר שמבקש ממני לפרסם בדחיפות רכבים לצורך מכירה, כדי שיוכל לרכוש רכבים חדשים. אם לא אפרסם עכשיו, הוא עלול למכור לבד ואני אפסיד פרנסה. הפרסום פשוט – שליחת מודעות בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק בלבד. האם מותר לי לפרסם את הרכבים במהלך חול המועד במצב כזה?

האיסור לעבוד בחול המועד כולל הפסד פרנסה של ימי העבודה בחול המועד, אין זה נקרא הפסד אלא מניעת רווח. אבל אם הדבר עלול לגרום להפסד מעבר לכך, אפשר להקל, במיוחד במקרה כמו שלך שאתה אומר שאין בדבר כלל טרחה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

  יב – היתרי עבודה במועד

דבר האבד

א. כאשר ארע מקרה לא צפוי במהלך החג שאם לא יעשו מלאכה כדי לפותרו ייגרם הפסד משמעותי, מותר לעשות לשם כך מלאכת אומן אפילו שאין בה תועלת למועד.

ב. דווקא הפסד נחשב לדבר האבד, ולא מניעת רווח. לכן לרוב האנשים אסור לעבוד בחול המועד אפילו אם יציעו להם רווח כפול, אלא הם חייבים לקחת ימי חופשה גם אם לא יקבלו עליהם שכר. אבל למי שחושש שיפוטר, מותר לעבוד בעבודה אסורה בחול המועד.

ג. דוגמאות לדבר האבד: מותר להפקיד המחאה שיש חשש שתאבד או שלא תכובד לאחר החג, וכן מותר לשלם חובות שהמאחר לשלמם מתחייב בקנס. בעל כרם שענביו הבשילו ואם לא יבצור אותם ייגרם לו הפסד משמעותי, רשאי לבצור במועד. וכן מי שדלת ביתו או חנותו נפרצה, או שמערכת האזעקה שלו התקלקלה, רשאי לתקנם במלאכת אומן. וכן הדין כאשר צינור המים שבבית התפוצץ ויש חשש שהבית והרהיטים יינזקו מהמים.

ד. כל חסרון משמעותי שייגרם לאדם אם לא יעשה את המלאכה במועד, נחשב לדבר האבד, גם אם אין בו הפסד כספי, כגון במקרה שאם לא יעשה את המלאכה כעת, יאבד זמן רב לאחר המועד. לכן הנקלע למקום שמוכרים בו דבר שנצרך לו, ואם לא יקנהו כעת, יצטרך לנסוע לשם לאחר המועד ולבזבז זמן רב, או שלא בטוח שהמוצר יישאר בחנות לאחר החג – מותר לקנותו אף אם לא ישתמש בו בחג (ועי' להלן יז-יט). וכן מותר לכתוב דברים נחוצים שאם לא יכתבם בחול המועד עלול לשכוח אותם.

ה. נפלה בחלקו הזדמנות בחול המועד להרוויח רווח גדול מאוד, נחשב הדבר כהפסד. ולאדם שחי בצמצום, גם מניעת רווח נאה שאינו שגרתי נחשב כדבר האבד, ובתנאי שבזכות זה יוציא יותר לסעודות המועד.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-07 18:00:22

לוי

לגבי אכילת בשר ודג יחד, האם בשורה תחתונה מותר?

לא. השורה התחתונה תמיד מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

אכילת דגים עם בשר או חלב

ה. כיום מוסכם על הרפואה שאין באכילת דגים עם בשר או חלב כל סכנה. לכן מותר לבני כל העדות לבשל ולאכול דגים עם חלב. אבל לגבי דגים עם בשר, אף שמעיקר הדין הדבר מותר, כיוון שמדורי דורות נהגו להיזהר בזה, גם כיום הנוהג המקובל להקפיד שלא לבשלם או לאוכלם יחד. ואף כשרוצים לאוכלם בזה אחר זה, שותים כדי לנקות את הפה, ואם נותר על האצבעות רוטב ממין אחד, מנגבים אותן במפית. כמו כן, מכינים מזלג, סכין וצלחת נפרדים לכל מנה, ובשעת הצורך, אפשר לקנח אותם במפית או בלחם, או לנקות את המזלג והסכין בעזרת הפה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-07 17:49:17

קישוטים בסוכה

האם מותר לתלות דגל ישראל גדול צמוד לסכך (הדגל מקביל לסכך ולא משתלשל) תודה רבה וחג שמח

לכתחילה לא שמים שום חוצץ בין הסכך ליושבים בסוכה

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-06 09:13:45

כיסוי ראש לגרושה

התגרשתי אחרי 7 שנות נישואין. אני בת 28 ורוצה להינשא שוב, האם אני יכולה להוריד את הכיסוי?

אני מעריך שלא הכיסוי ראש הוא זה שמונע ממך להתחתן. אביא לך את הדברים כלשונם מתוך פניני הלכה משפחה (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טז – האם אלמנה וגרושה חייבות לכסות את ראשן

נפסק ב'שולחן-ערוך' (אה"ע כא, ב): "לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק, אחת פנויה ואחת אשת איש". וביארו מפרשי ה'שולחן-ערוך' שהכוונה שגם אלמנות וגרושות חייבות לכסות את ראשן, אבל בחורות שעדיין לא נישאו, אינן צריכות לכסות ראשן.

נשאל אחד מגדולי הפוסקים בדור האחרון, הרב משה פיינשטיין זצ"ל, שחי ופעל באמריקה, מה תעשה אשה שנתאלמנה ועליה לפרנס את ילדיה, ובמקום שבו היא יכולה לעבוד דורשים ממנה לבוא לעבודה ללא כיסוי ראש. האם מותר לה לבוא לעבודה ללא כיסוי ראש או שעליה להפסיד את פרנסתה כדי להקפיד על כיסוי הראש? והשיב, שאף כי החיוב על אשה נשואה לכסות את ראשה מקורו בתורה שבכתב, מכל מקום אלמנה וגרושה אינן חייבות בכיסוי ראש מן התורה, ורק מדברי חכמים או מחמת המנהג עליהן לכסות את ראשן. ולכן, כדי שלא להפסיד את מקור פרנסתה, מותר לה להקל וללכת במקום עבודתה ללא כיסוי ראש (אג"מ אה"ע א, נז).

אמנם כל זה יתכן בחוץ לארץ בין גויים, כאשר רוב האנשים אינם מכירים את ההלכה ובוודאי שאינם מחויבים לה. אבל בארץ לא יתכן שמעסיק ידרוש מעובדת שלו שלא תכסה את ראשה, ואם יבקש, עליה להיאבק על זכותה לכסות את ראשה כהלכה ולא להיכנע לתביעתו.

לעיתים יש צורך נוסף להקל, כגון גרושה צעירה שחוששת שאם תלך בכיסוי ראש, לא יהיה לה סיכוי להתחתן שוב. משום שכל בחור שיראה אותה יחשוב שהיא נשואה ולא יתעניין בה. ואף שאין בכוונתה לשקר ולהסתיר את העובדה שהיא גרושה, יש סיכוי שאם תלך ללא כיסוי ראש כמנהג הבחורות יתפתח עימה קשר, ואח"כ כשתספר שהיא גרושה הקשר יימשך, מה שאין כן אם תלך בכיסוי ראש, הקשר הראשוני עלול שלא להתפתח כלל. וגם במקרה כזה התיר הרב פיינשטיין שתלך בלא כיסוי ראש, משום שזהו צורך גדול מאוד.

אמנם ההיתר הוא רק כאשר יש מזה תועלת, אבל אשה ששייכת לחוגים התורניים והחרדיים, מקבלת בדרך כלל הצעות דרך שידוכים. ואם תוריד את כיסוי הראש, יש חשש שתרחיק את הסיכוי שלה לקבל הצעה כלבבה.

 

בהצלחה רבה. אני מברך אותך שתזכי להתחתן עוד השנה בעזרת ה'.

שנה טובה ומתוקה וחג שמח.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-05 17:42:28

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

בין של נעליך לשל נעלך

בין שַל נְעָלֶיךָ לשַל נַעַלְךָ

במעמד הסנה בו נבחר משה להיות מושיעם של ישראל, כאשר ניגש משה לראות מדוע לא יבער הסנה, אומר לו ה': אַל תִּקְרַב הֲלֹם שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא[1].

סיפור דומה אנו מוצאים בספר יהושע, שם פוגש יהושע איש שְלוּף חרב, ולשאלת יהושע אם הוא משתייך לצבא ישראל או לצבא האויב, עונה לו האיש שהוא כלל אינו אדם אלא שר צבא ה'. יהושע שואלו: מָה אֲדֹנִי מְדַבֵּר אֶל עַבְדּוֹ. והוא משיב לו: וַיֹּאמֶר שַׂר צְבָא ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ שַׁל נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עֹמֵד עָלָיו קֹדֶשׁ הוּא. ובעקבות זאת: וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כֵּן[2].

על אף הדמיון בין הסיפורים, ישנם מספר הבדלים:

הבדל ראשון: בסיפור מעמד הסנה, לאחר שה' מורה לו לחלוץ נעליו הוא מוסר לו את דבר השליחות להוציא את ישראל ממצרים. לעומת זאת, בסיפור מפגש יהושע עם המלאך, לאחר שהמלאך מורה לו להסיר נעלו, הוא לא מצווה אותו דבר.

הבדל שני: משה מצוּוה להסיר את שתי נעליו מעל שתי רגליו: שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ, ואילו יהושע מצוּוה להסיר רק נעל אחת מעל רגלו: שַׁל נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ.

הבדל שלישי: אצל משה נאמר: אַדְמַת קֹדֶשׁ ואצל יהושע נאמר רק קֹדֶשׁ.

הבדל רביעי: אצל משה לא טרח הכתוב לומר שמשה ביצע את הציווי, ואצל יהושע כן: וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כֵּן.

סיבת כל ההבדלים הללו היא שתכלית מפגש ה' עם משה היא לצוות עליו להוציא את ישראל ממצרים, לשם כך 'מושך' ה' את משה להביט בסנה הבוער מבלי להישרף. כאשר משה מתקרב לסנה, שבו בוערת האש שבאמצעותה מתגלה ה' (בדומה להופעת ה' באש באותו ההר שנים לאחר מכן, במעמד הר סיני[3]), מצווה אותו ה' להסיר את שתי נעליו מעל רגליו, משום שהוא עומד כעת במקום שבו יש השראת השכינה. וכשם שהנכנס להר הבית, שהוא מקום השראת השכינה המרכזי בארץ ישראל ובעולם כולו, עליו להסיר את נעליו לפני שנכנס להר[4]. כך היה על משה להסיר את נעליו, משום שהוא עומד כעת על אדמה קדושה שבה שורה השכינה. בנוסף לכך, כאשר מבין משה שיש כאן התגלות אלוהית, הוא מסתיר את פניו כדי לא להביט בשכינה השורה על הסנה, שהרי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי[5].

לעומת זאת, התגלות מלאך ה' אל יהושע נועדה כדי להטמיע בקרבו את היסוד שהמלחמה שהוא ניגש אליה כעת מול יריחו, המהווה תקדים לכל מלחמות ישראל לכיבוש ארצם, היא מלחמת קדש אשר מלאכי צבא השמים שותפים לה (הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי[6]. וְשָׁלַחְתִּי לְפָנֶיךָ מַלְאָךְ וְגֵרַשְׁתִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי הָאֱמֹרִי וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי[7]), ובראשם שר צבא ה'.

כדי להמחיש זאת, מצווה עליו המלאך לעשות מעשה סמלי המבטא את קדושת הארץ שהוא ניצב בפתחה, בכך שיסיר את נעלו האחת מעל רגלו. אך לא את שתי נעליו, כי לא רק האדמה הנקודתית שעליה הוא דורך כעת היא הקדושה, אלא כל ארץ ישראל ארץ קדש היא, ובהתאם לכך יש להתייחס למלחמה על ירושתה מידי הכנענים כמלחמת קדש, מלחמת מצווה.

זו הסיבה שחשוב היה לנביא להדגיש שיהושע עשה כן, לאמר: יהושע הפנים את המסר ששר צבא ה' רצה להעביר לו בחליצת הנעל – היחס הנכון והראוי לקדושתה של הארץ ולמלחמה עליה. וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כֵּן.


[1] שמות ג, ה.

[2] יהושע ה, יד-טו.

[3] דברים ד, יב: וַיְדַבֵּר ה' אֲלֵיכֶם מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. שם טו: וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. שם לג: הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹוהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי. שם לו: מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ לְיַסְּרֶךָּ וְעַל הָאָרֶץ הֶרְאֲךָ אֶת אִשּׁוֹ הַגְּדוֹלָה וּדְבָרָיו שָׁמַעְתָּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. שם ה, ד: פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. ועוד רבים.

[4] משנה ברכות ט, ה.

[5] שמות לג, כ.

[6] שם כג, כ.

[7] שם לג, ב.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן