חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

קדש הקדשים הוא לב גן העדן

יהיו הדברים לעילוי נשמת חברינו היקר, הקדוש הרב איתמר בן גל ה' יקום דמו, שנרצח על משמר ארצנו בשובו אל ביתו שבהר ברכה, בקו הראשון של ההתיישבות.

בפרשת בראשית מספרת התורה על מקום שנקרא 'עדן' ובתוכו נטע ה' גן שפירות עציו נועדו לאכילת האדם.

'עדן' בלשון המקרא הכוונה למקום מעודן ומשובח, ו'גן העדן' הוא הגן בו נטע ה' את מיטב עצי ארץ העדן המשובחת.

כפי שנתבאר במאמר 'ארץ העדן היא ארץ ישראל', ממקומות רבים במקרא מבואר שארץ ישראל היא למעשה ארץ העדן, שלפני שקולל האדם היא היתה ארץ משובחת שאינה מצמיחה קוצים ולא דרושה עבודת כפיים כדי להצמיח את פירותיה הטובים.

דרך עץ החיים הוא לימוד התורה, ופירותיו הם מצוותיה

כעת נתבונן יותר בגן שבתוך ארץ העדן, גן העדן.

תוצאות חטא עץ העדת טוב ורע, מלבד הקללה שקלל ה' את האדם והאשה, היו גירושם מגן העדן, והפקדת שני כרובים שמונעים את גישת האדם אל 'עץ החיים', פן יאכל מפירותיו וקללת המוות שהוטלה עליו לאחר אכילתו מפרי עץ הדעת – לא תחול: "וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹוהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם: וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים"[1].

מהו אותו 'עץ החיים'? ומהם אותם 'כרובים' השומרים על הדרך אליו?

לאחר שחטא האדם, פשט גן העדן את צורתו המוחשית, וקיבל לבוש עמוק יותר, רוחני, מופשט. וכדי למוצאו יש להתבונן ברמזים הפזורים במקרא, המרמזים על מקום הימצאו.

הביטוי 'עץ חיים' וה'דרך' המובילה אליו, מופיעים מלבד בפרשת בראשית גם בספר משלי, שם מתוארת חכמת התורה כ'עץ חיים', והדרכים המובילות אליה מתוארות כדרכי 'נעם' ו'שלום': "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם: עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר"[2].

בכך בא מחבר ספר משלי להורות לנו שלימוד התורה הוא כהליכה בדרכי הנעם והשלום המובילות אל עץ החיים, שפירותיו – היינו ההתקשרות אל התורה בשמירת מצוותיה – מביאים את האדם להיות מקושר לחיי הנצח, בעולם הנצחי שבו אין מוות.

לא זו בלבד, מפרשת תרומה אנו לומדים שבתוך ארון הברית שבקדש הקדשים, ניתנו לוחות הברית שהעידו על כריתת הברית של ישראל עִם ה' על קיום מצוות התורה ובחירת ה' בעם ישראל לעמו: "וְנָתַתָּ אֶת הַכַּפֹּרֶת עַל הָאָרֹן מִלְמָעְלָה וְאֶל הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ"[3].

מעל ארון הברית ניצבו שני כרובים, אלו שני הכרובים ששמרו על דרך עץ החיים, על לימוד התורה וקיומה. שכן מבין הכרובים דיבר ה' אל משה, וצווהו את מצוות התורה שכוּונו אל עם ישראל, שהוא העם שזכה לכרות ברית עם ה': "וְעָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים זָהָב… וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"[4].

יום הכיפורים במקדש – כגן עדן לפני החטא

כאשר אנו מתבוננים בפסוקים בספר ויקרא המתארים את עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים, אנו מגלים שבעיצומה  של עבודת האדם הקדוש בעם ישראל, ביום הקדוש בשנה, מגיע הכהן הגדול, לזמן מה, למדרגה גבוהה – מדרגת האדם ואשתו לפני שחטאו בחטא האכילה מעץ הדעת.

נתבונן בפסוקי פרשת אחרי מות[5]:

וְכִלָּה מִכַּפֵּר אֶת הַקֹּדֶשׁ וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְהִקְרִיב אֶת הַשָּׂעִיר הֶחָי:

וְסָמַךְ אַהֲרֹן אֶת שְׁתֵּי ידו יָדָיו עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר הַחַי וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת כָּל עֲוֹנֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת כָּל פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל חַטֹּאתָם וְנָתַן אֹתָם עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר וְשִׁלַּח בְּיַד אִישׁ עִתִּי הַמִּדְבָּרָה:

וְנָשָׂא הַשָּׂעִיר עָלָיו אֶת כָּל עֲוֹנֹתָם אֶל אֶרֶץ גְּזֵרָה וְשִׁלַּח אֶת הַשָּׂעִיר בַּמִּדְבָּר:

וּבָא אַהֲרֹן אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וּפָשַׁט אֶת בִּגְדֵי הַבָּד אֲשֶׁר לָבַשׁ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ וְהִנִּיחָם שָׁם:

וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַמַּיִם בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ וְלָבַשׁ אֶת בְּגָדָיו וְיָצָא וְעָשָׂה אֶת עֹלָתוֹ וְאֶת עֹלַת הָעָם וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד הָעָם.

חז"ל בארו את הפסוקים בדרך דרשה, שהיא המחייבת הלכה למעשה, שסדר הדברים בפועל היה שונה מכפי שמוצג בפסוקים[6]. אמנם גם לפשט ישנו תפקיד, ומפשט הפסוקים עולה שלאחר שסיים הכהן הגדול את הקרבת השעיר לה' ואת שילוח השעיר שנושא עליו את כל עוונות עם ישראל לעזאזל, הוא נכנס אל המקדש עצמו, פושט שם את בגדיו ורוחץ את בשרו במים, ואחר כך לובש את בגדיו ויוצא אל מחוץ למקדש, אל המזבח, כדי להמשיך בעבודת היום.

בחירת התורה לתאר את הדבר באופן זה שלפיו הכהן הגדול מתערטל מבגדיו בתוך המקדש, נועד לבטא את הרעיון העמוק שלאחר הזאת דם הפר והשעיר נוכח ארון הברית – שבתוכו לוחות העדות המעידים על כריתת הברית שבין עם ישראל לה' על קיום התורה – וטיהור עם ישראל מחטאיהם בשליחתם עם השעיר לעזאזל, מתעלה נציגם של ישראל, הכהן הגדול, למדרגת האדם קודם חטא האכילה מעץ הדעת, ויכול לשהות בתוך המקדש ללא בגדים.

הבגדים ביסודם[7] מסתירים את אברי הרבייה והוצאת הפסולת, המבטאים את התאוות הגופניות החזקות בטבע: תאוות המין ותאוות האכילה.

בעיצומו של יום הכיפורים, בו עם ישראל צמים ומחלישים את גופם ובכך מזככים אותו מתאוות ומטהרים את נפשם מן החטא, לרגע אחד שב נציג בני האדם למצב בו חשיפת כל האברים שברא ה' באדם לא נחשבה לדבר מביש, אלא לדבר טבעי, כשם שבעלי החיים לא מתביישים באברים אלו. לכן הוא יכול להיות בעירום בתוך מקום המקדש – גן העדן.

ירושלים עיר המקדש היא גן העדן

לאחר שראינו שארון הברית, שבתוכו לוחות הברית, הוא למעשה עץ החיים שבתוך הגן, נותר לנו להבין מהו גן העדן עצמו?

הבה נתבונן באופיו של גן העדן:

"וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן… וַיִּקַּח ה' אֱלֹוהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ: וַיְצַו ה' אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל"[8].

את גן העדן משקה נהר, בגן העדן ישנם עצי פרי מהם אוכל האדם מבלי שיצטרך לטרוח ולעמול בגידולם[9], והאדם נצטווה לעבוד בו ולשומרו.

תיאורים אלו מתאימים, מבחינה רעיונית, לבית המקדש שבירושלים:

מבית המקדש עתיד לצאת נחל שעל גדותיו יצמחו עצי פרי, כפי שמבואר בנבואת יחזקאל: "וַיְשִׁבֵנִי אֶל פֶּתַח הַבַּיִת וְהִנֵּה מַיִם יֹצְאִים מִתַּחַת מִפְתַּן הַבַּיִת קָדִימָה כִּי פְנֵי הַבַּיִת קָדִים וְהַמַּיִם יֹרְדִים מִתַּחַת מִכֶּתֶף הַבַּיִת הַיְמָנִית מִנֶּגֶב לַמִּזְבֵּחַ… וְעַל הַנַּחַל יַעֲלֶה עַל שְׂפָתוֹ מִזֶּה וּמִזֶּה כָּל עֵץ מַאֲכָל לֹא יִבּוֹל עָלֵהוּ וְלֹא יִתֹּם פִּרְיוֹ לָחֳדָשָׁיו יְבַכֵּר כִּי מֵימָיו מִן הַמִּקְדָּשׁ הֵמָּה יוֹצְאִים והיו וְהָיָה פִרְיוֹ לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ לִתְרוּפָה"[10].

גם אכילת המעשר השני בירושלים מקבילה לאכילת האדם את פירות גן העדן, אכילה שאינה דורשת טירחה בהכנת הגידולים. כל הנאכל בירושלים – נאכל על המוכן. כלומר הטירחה שבהצמחת הפירות נעשית מחוץ לירושלים, אך אכילת המעשר השני בתוך תחומי ירושלים נעשית מבלי שהאדם יצטרך לטרוח בהכשרת הפירות לאכילה.

גם אדם שרחקה ממנו הדרך להביא את כל פירות המעשר השני שלו לירושלים, צוותה התורה שיפדה את הפירות בכסף, ובו יקנה בירושלים דברי מאכל, שאותם יוכל לאכול בירושלים מיד, ללא טורח: "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל תְּבוּאַת זַרְעֶךָ הַיֹּצֵא הַשָּׂדֶה שָׁנָה שָׁנָה: וְאָכַלְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹוהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם מַעְשַׂר דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וּבְכֹרֹת בְּקָרְךָ וְצֹאנֶךָ… וְכִי יִרְבֶּה מִמְּךָ הַדֶּרֶךְ כִּי לֹא תוּכַל שְׂאֵתוֹ… וְנָתַתָּה בַּכָּסֶף וְצַרְתָּ הַכֶּסֶף בְּיָדְךָ וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹוהֶיךָ בּוֹ: וְנָתַתָּה הַכֶּסֶף בְּכֹל אֲשֶׁר תְּאַוֶּה נַפְשְׁךָ בַּבָּקָר וּבַצֹּאן וּבַיַּיִן וּבַשֵּׁכָר וּבְכֹל אֲשֶׁר תִּשְׁאָלְךָ נַפְשֶׁךָ וְאָכַלְתָּ שָּׁם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׂמַחְתָּ אַתָּה וּבֵיתֶךָ"[11].

המעשר השני היווה את עיקר מאכלו של האדם בעת שעלה לירושלים בשלושת הרגלים.

עבודת גן העדן ושמירתו, הם עבודת הקרבנות שבאמצעותה עבדו עם ישראל את ה' בבית המקדש, ושמירת הלויים והכהנים את משמרת המקדש.

השורש ע.ב.ד מופיע בתורה בהקשר לעבודת המשכן יותר מכל נושא אחר בתורה, כמו עבדות ישראל במצרים, או עבודה זרה.

השורש ש.מ.ר מופיע בתורה בהקשר למשמרת המשכן יותר מכל נושא אחר, כמו שמירת השבת או ברית המילה.

נמצאנו למדים שלאחר חטא אדם הראשון, גן העדן קיבל צורה רוחנית של עבודת הקרבנות ושמירת המקדש שבירושלים, ואכילת פירות הארץ בטהרה בתוך תחומי ירושלים. ועץ החיים שעליו סוככים הכרובים, הם לוחות הברית שבארון הברית, המבטאים את כריתת הברית של ה' עִם ישראל על קבלתם את תורת ה' ומצוותיה תחת בחירת ה' בעם ישראל לעמו.


 

[1] בראשית ג, כב; כד.

[2] משלי ג, יז-יח.

[3] שמות כה, כא.

[4] שם כה, יח; כב.

[5] ויקרא טז, כ-כד.

[6] מסכת יומא לב, א.

[7] לאחר החטא, עשו האדם ואשתו חגורות מעלי תאנה, כדי לכסות את אזור המתניים שבו מצויים אברי הרבייה והוצאת הפסולת, שבחשיפתם מתבייש האדם יותר מחשיפת כל אבר אחר.

[8] בראשית ב, י, טו-טז.

[9] שהרי רק לאחר שחטא נתקלל: 'בזיעת אפיך תאכל לחם'.

[10] יחזקאל מז, א; יב.

[11] דברים יד, כב-כו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן