חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

סיפור קריעת ים סוף כפי שלא הכרנו

בדרך כלל כאשר אנו קוראים את סיפור קריעת ים סוף, רובנו נוטים 'לדלג' על מספר נתונים המופיעים בסיפור, שההקשר הכללי שלהם לסיפור מעורפל ולא ברור בקריאה פשוטה. אולם בכך אנו מפספסים למעשה חלק משמעותי מהסיפור המיוחד.

במה דברים אמורים?

התורה מתארת לנו כיצד נעשה הנס המיוחד של קריעת ים סוף: משה מטה את מטהו על הים, מתחילה רוח מזרחית עזה שהודפת את המים לצדדים, וחושפת את קרקעית הים, מייבשת את האדמה הבוצית, ובכך מאפשרת מעבר נח בתוך הים. הרוח מלווה את עם ישראל והודפת את המים לאורך כל הלילה שבמהלכו עברו ישראל בים.

המצרים רואים את עם ישראל נכנסים למעמקי הים, אך זה לא מרשים אותם במיוחד, וגם הם נכנסים לתוכו. אמנם, כבר בשלב זה עמוד הענן מסתיר מהם את הארת עמוד האש ההולך לפני מחנה ישראל, ובכך מסרבל את קצב התקדמותם, כדי שלא ישיגו את ישראל. "וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה".

עד כאן די מוכר, יחסית. אך כאן מגיעים הפסוקים שמובנם לוטה בערפל. תרתי משמע: "וַיְהִי בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר וַיַּשְׁקֵף ה' אֶל מַחֲנֵה מִצְרַיִם בְּעַמּוּד אֵשׁ וְעָנָן וַיָּהָם אֵת מַחֲנֵה מִצְרָיִם: וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם"[1].

מה בדיוק קרה שם? מה הכוונה שה' השקיף על מחנה מצרים בעמוד אש וענן? מהו אותו 'ויהם' שנזכר בפסוק?

הדברים הבאים מבוססים על התבוננות רוחבית בפסוקי המקרא, ורמוזים בפרשני הפשט[2].

משמעות 'ויהם' במקרא

כאשר אנו 'סוקרים' את הופעת המילה 'ויהם' או 'ויהמם' במקרא, אנו מגלים שמשמעותה היא: קול חזק ומרעיד של רעם. בדרך כלל השימוש שנעשה בו הוא כדי להרתיע את אויבי ישראל, ליצור בהם בהלה, ובעיקר בקרב סוסיהם שנבהלים מרעמים.

ניתן לראות שלרוב כאשר שנזכר 'ויהם' במקרא, ישנם גם משקעים שמופיעים לצידו, גשם או ברד, מה שמוכיח שאכן המיה זו אינה אלא רעם:

במלחמת יהושע עם מלכי הדרום: "וַיְהֻמֵּם ה' לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם מַכָּה גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן… וַה' הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם עַד עֲזֵקָה וַיָּמֻתוּ רַבִּים אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּחָרֶב"[3].

במלחמת ברק עם סיסרא: "וַיָּהָם ה' אֶת סִיסְרָא וְאֶת כָּל הָרֶכֶב וְאֶת כָּל הַמַּחֲנֶה לְפִי חֶרֶב לִפְנֵי בָרָק… ה' בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם אֶרֶץ רָעָשָׁה גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִםנַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן"[4].

במלחמת שמואל עם הפלשתים מפורש שהמהומה הזו שה' הביא על מחנה הפלשתים נבעה מהרעמת רעם:

"וַיְהִי שְׁמוּאֵל מַעֲלֶה הָעוֹלָה וּפְלִשְׁתִּים נִגְּשׁוּ לַמִּלְחָמָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּרְעֵם ה' בְּקוֹל גָּדוֹל בַּיּוֹם הַהוּא עַל פְּלִשְׁתִּים וַיְהֻמֵּם וַיִּנָּגְפוּ לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל"[5].

בהמשך נביא ראיה מקראית נוספת, שנקדיש לה בע"ה פרק בפני עצמו.

עמוד הענן והאש – ענני גשם וברקים

ראינו שההִמום המופיע בסיפור קריעת ים סוף הוא רעמים שמבהילים את המצרים וסוסיהם. עתה נחזור לחלק הראשון של הפסוק: "וַיַּשְׁקֵף ה' אֶל מַחֲנֵה מִצְרַיִם בְּעַמּוּד אֵשׁ וְעָנָן".

כאשר אנו מתבוננים בתיאור קריעת ים סוף באזכורים נוספים במקרא, אנו מגלים שאותם 'עמוד אש וענן' שבהם השקיף ה' על מחנה מצרים, אינם אלא ענני גשם וברקי אש (כלומר עמוד האש והענן שהלכו יומם ולילה לפני מחנה ישראל, קבלו כעת תפקיד נוסף):

חלקו האחרון של פרק עז בתהילים[6] עוסק בתיאור קריעת ים סוף, ומשם אנו לומדים על ברקים, רעמים ומטר ששותפים לנס:

"גָּאַלְתָּ בִּזְרוֹעַ עַמֶּךָ בְּנֵי יַעֲקֹב וְיוֹסֵף סֶלָה:

רָאוּךָ מַּיִם אֱלֹוהִים רָאוּךָ מַּיִם יָחִילוּ אַף יִרְגְּזוּ תְהֹמוֹת (מי ים סוף פחדו מה' ונבקעו [כמו: הים ראה וינס']):

זֹרְמוּ מַיִם עָבוֹת (העבות – העבים – העננים, הזרימו מים) קוֹל נָתְנוּ שְׁחָקִים (השחקים השמיעו קול רעם) אַף חֲצָצֶיךָ יִתְהַלָּכוּ (חיצי הברק התהלכו לארץ):

קוֹל רַעַמְךָ בַּגַּלְגַּל (קול הרעם מתגלגל) הֵאִירוּ בְרָקִים תֵּבֵל (הבזק הברקים האירו את העולם) רָגְזָה וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ: בַּיָּם דַּרְכֶּךָ וּשְׁבִילְךָ בְּמַיִם רַבִּים וְעִקְּבוֹתֶיךָ לֹא נֹדָעוּ (עם ישראל עברו בתוך הים, ואחר שיצאו לא נותרו לכך עקבות וראיות):

נָחִיתָ כַצֹּאן עַמֶּךָ בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן".

שירת דוד מספרת על קריעת ים סוף

בשביעי של פסח, היום בו על פי מסורת חז"ל ארע נס קריעת ים סוף, אנו קוראים בתורה את סיפור קריעת ים סוף שבפרשת 'בשלח'. בהפטרה אנו מפטירים ב'שירת דוד' (שמואל ב כב; תהלים יח), ונהוג לחשוב שהקשר בין קריאת התורה להפטרה הוא השירה המופיעה בשתיהן.

זה כמובן נכון. אמנם אם נתבונן היטב בשירת דוד, נוכל למצוא בה רמזים עבים גם לנס קריעת ים סוף, בתיאור שממש מזכיר את התיאור שהובא בפרק עז בתהילים, הנזכר.

הבה נתבונן בקטע מתוך שירת דוד, ונראה כמה הדברים דומים לתיאור קריעת ים סוף[7]:

"וַיֵּט שָׁמַיִם וַיֵּרַד וַעֲרָפֶל תַּחַת רַגְלָיו:

וַיִּרְכַּב עַל כְּרוּב וַיָּעֹף וַיֵּדֶא עַל כַּנְפֵי רוּחַ:

יָשֶׁת חֹשֶׁךְ סִתְרוֹ סְבִיבוֹתָיו סֻכָּתוֹ חֶשְׁכַת מַיִם עָבֵי שְׁחָקִים:

מִנֹּגַהּ נֶגְדּוֹ עָבָיו עָבְרוּ בָּרָד וְגַחֲלֵי אֵשׁ:

וַיַּרְעֵם בַּשָּׁמַיִם ה' וְעֶלְיוֹן יִתֵּן קֹלוֹ בָּרָד וְגַחֲלֵי אֵשׁ:

וַיִּשְׁלַח חִצָּיו וַיְפִיצֵם וּבְרָקִים רָב וַיְהֻמֵּם:

וַיֵּרָאוּ אֲפִיקֵי מַיִם וַיִּגָּלוּ מוֹסְדוֹת תֵּבֵל מִגַּעֲרָתְךָ ה' מִנִּשְׁמַת רוּחַ אַפֶּךָ:

יִשְׁלַח מִמָּרוֹם יִקָּחֵנִי יַמְשֵׁנִי מִמַּיִם רַבִּים:

יַצִּילֵנִי מֵאֹיְבִי עָז וּמִשֹּׂנְאַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי".

יש כאן תיאור של רוח שחושפת את אפיק המים, את יסודות העולם, ובעזרתה ה' מושה ('כי מן המים משיתיהו') ומוציא עם ישראל מתוך 'מים רבים'. בתוך כך הוא 'נעזר' ה' בחושך, במים שיורדים מעבי השחקים, בברד, בברקים וברעמים שמהממים.

אם כי ברור שעיקר שירת דוד היא על ישועתו מצריו, קשה שלא לראות את רמיזותיו על נס קריעת ים סוף, שהִווה מודל לעזרה האלוהית לעמו ישראל בכלל, ולכל יחיד בישראל הזקוק לישועה, כדוד, בפרט.

תפקיד הברקים והגשם

את תפקיד הרעמים בקריעת ים סוף כבר ראינו, כעת נותר לנו רק לברר מה היה תפקידם של הברקים והגשם.

הבה נתבונן שוב בפסוק שהבאנו בתחילת הדברים:

"וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם".

מהפסוק אנו לומדים שעמוד האש והענן גרמו לשני דברים: 1. הסרת אופני המרכבות. 2. התנהלות בכבדות.

קרקעית הים עשויה מאדמה חולית, רכה ואוורירית. הרוח המזרחית העזה שנשבה על הים ייבשה אדמה זו ואפשרה לעם ישראל לעבור עליה בבטחה ובמהירות.

אולם ברגע שהחל לרדת גשם על קרקעית הים, מיד הפכה האדמה לכעין בוץ טובעני[8] שעד מהרה שקעו בו המצרים ומרכבותיהם. דבר שהוביל לתנועה "בכבדות" של המצרים, ולהתפרקות אופני המרכבות מהן במהלך המאמצים לנוע ולצאת 'מהביצה'. גם הברקים תרמו לסרבול בכך שפגעו באופני המרכבות והוציאו אותם מכלל שימוש בשריפתם. כמובא במדרשי חז"ל ובכמה פרשנים. מסתבר שהם גם העלו באש מרכבות שלימות.

לאחר שראו המצרים את שילוב תופעות הטבע הללו: חושך שנוצר על ידי עמוד הענן שהסך עליהם וחסם את אור עמוד האש שלפני מחנה ישראל; רעמים שגורמים להם ולסוסיהם בהלה; גשם שמשקיע אותם, את סוסיהם ואת מרכבותיהם בבוץ; וברקים שמשביתים את מרכבותיהם מכלל שימוש; הגיעו למסקנה: "אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם". אך בדיוק אז, כשניסו המצרים לברוח, סיימו עם ישראל לצאת מן הים, ומשה הטה שנית את מטהו על הים. באחת פסקה הרוח שהדפה את מי הים לצדדים, והמים שבו לכסות את קרקעית הים כדרכם, ועימה כיסו גם את כל חיל מצרים.

אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם!


[1] שמות יד, כד-כה.

[2] למשל ברשב"ם וראב"ע על שמות יד, כד. וכן בפרשני המקרא על תהלים עז, המתאר את נס קריעת ים סוף, כפי שנראה בהמשך.

[3] יהושע י, י-יא.

[4] שופטים ד, טו; ה, ד; ה, כא.

[5] שמואל א' ז, י.

[6] פסוקים טז-כא.

[7] תהלים יח, י-יח.

[8] משמעות המילה ט.ב.ע במקרא היא דחיקת דבר בתוך דבר אחר, כך שהוא מותיר בו רושם. למשל, 'מטבע' היא מתכת שבה מוטבעת ומשוקעת 'שבלונה' של איור מסוים. גם 'טביעה' במקרא, היא לא במובן שבו אנו רגילים להשתמש בו – טביעה במים. שהיא לא קשורה להשקעת דבר בתוך דבר אחר, אלא לחנק שנוצר מבליעת מים לריאות. לכן, כשכתוב: "וּמִבְחַר שָׁלִשָׁיו טֻבְּעוּ בְיַם סוּף" (שמות טו, ד), הכוונה שהם שקעו בבוץ שנעשה בתוך ים סוף, ולא שהם טבעו במי הים כפי שנהוג לחשוב (כלומר הם אכן 'טבעו' במים ומתו, אך לא זו כוונת הפסוק). וכלשון קדשו של רש"י שם:  "אין טביעה אלא במקום טיט, כמו (תהלים סט, ג) 'טבעתי ביון מצולה', (ירמיה לח, ו) 'ויטבע ירמיהו בטיט', מלמד שנעשה הים טיט לגמול להם כמדתם, ששיעבדו את ישראל בחומר ובלבנים".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן