חיפוש
לוגו ישיבת הר ברכה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

בעל כבלן לאשתו

שלום באזור שלנו אין כרגע אשה שנעים לאשתי שתהיה לה בלנית במקווה, האם מותר באופן זה לבעל להיות בלן לאשתו? תודה רבה

תחליטו יחד לפי מה שכתוב בפניני הלכה:

ח – הבלנית

כיוון שהאשה אינה רואה את עצמה בטבילתה, יש לחשוש שאולי שערה אחת משערות ראשה נשארה לצוף על פני המים וטבילתה פסולה. לפיכך, צריך שאשה אחראית תעמוד ותראה שכל גופה ושערותיה של הטובלת נכנסו לתוך המים (שו"ע קצח, מ). כיוון שכך, היו שנהגו לבקש מאותה אשה שגם תסייע להן לבדוק שאין דבר חוצץ על גופן במקומות שאינן יכולות לראות. מתוך כך נוסד המנהג, שבכל מקווה ישנה בלנית שמדריכה טובלות חדשות ומסייעת לוותיקות לטבול כהלכה בלא חציצה.

בפועל יש מקוואות שבהם מקובל שלפני הטבילה הבלנית חוזרת עם הטובלת על פרטי ההכנות הנדרשות כדי לוודא שלא שכחה דבר, ויש מקוואות שבהם הבלנית אף מסייעת בבדיקת הגוף והציפורניים מכל שמץ חציצה. ויש מקוואות שבהם הבלנית רק רואה שכל השערות נכנסו למים. והנכון, שבעת כניסתה של הטובלת למקווה, בעודה לבושה, הבלנית תשאל באיזה סיוע היא מעוניינת, ולא תכפה עליה סיוע שאינה מעוניינת בו, מפני שיש נשים שנפגעות מאוד מהתערבות שאינה לרצונן. בנוסף, על הבלניות להימנע מלכפות על הטובלות חומרות ומנהגי חסידות, כדוגמת הסרת איפור טוב או צבע שאין בו ממש (להלן הלכה יב), או גזיזת ציפורניים שעשויות היטב או הסרת עור קשה שברגליים וכדומה (להלן הלכה יג).

אשה שנמצאת במקום שאין בו אשה שיכולה ללוות את טבילתה, אם שערה קצר, תטבול לבדה. ואם שערה ארוך, תבקש מבעלה שיראה שבטבילתה כל שערותיה נכנסו למים (מהר"ם מרוטנבורג, נו"ב תנינא יו"ד קכב). אפשרות נוספת, שתעטוף את שערה בבד או תכרוך אותו בסרט, ותקפיד שיהיו רפויים, וכך תבטיח שכל שערותיה יהיו בתוך המים (שו"ע קצח, מ).[1]

[1]. יסוד מנהג הבלנית: כתבו כמה ראשונים שצריך שאשה אחרת תעמוד ותראה שכל שערות הטובלת יהיו בתוך המים (רא"ש). ואם אין אשה, תבקש זאת מבעלה (מהר"ם מרוטנבורג, אורחות חיים). ויש שהוסיפו שאם כרכה בד על שערה עלתה לה טבילה (רשב"א, מאירי, שו"ע קצח, מ). ויש שכתבו זאת כשתי אפשרויות שוות, שתיעזר בחברתה או תכרוך בד (ראב"ד). בכל אופן, יש למנהג הבלנית חשיבות מרובה, שכן הניסיון מראה, שבלא נוכחות של בלנית טובה בטבילה, יש טובלות שטועות בהלכה ואין מי שיעמיד אותן על טעותן. אמנם אשה שמתביישת שבלנית תראה אותה או שמסיבה אחרת אינה רוצה להיעזר בבלנית, אינה חייבת לקיים את המנהג, ותוכל לטבול לבדה תוך הקפדה שכל שערהּ יהיה בתוך המים. ראשית, מפני שיש ראשונים שלא כתבו שצריך שאשה אחרת תפקח על טבילתה (רי"ף, רמב"ם ועוד). שנית, גם הסוברים שיש להיעזר באשה, מסכימים שאם הטובלת דאגה לכך בעצמה, עלתה לה טבילתה. אמנם במקום שבו הציבור מקפיד על מנהג הבלנית ורוצה לחזקו כנורמה, ניתן לקבוע שבמקווה שלהם טובלים רק עם בלנית כמקובל, ובלבד שיש פתרון סביר למי שאינה מעוניינת לטבול עם בלנית.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-11 16:47:22

שבת

שלום אני אשכנזי הולך על פי הרב אליעזר מלמד ויש לי 2 שאלות: 1. אם נפל לי משהו על החולצה בשבת מותר לי לנער את זה מהחולצה? 2. אני גר בירושלים ונניח שרשום ששבת נכנסת ב 5 ועשרה, האם אני יכול לעשות מלאכה עד 20 דק אחרי זה?(יש גם מקומות שרשום זמן כניסת שבת בירושלים ב5 וחצי) תודה רבה.

  1. אם הדבר דורש רק ניעור מהחולצה, כגון שנפלה שערה או קשקשים על החולצה – מותר, שכן למרות שהם מוקצה מחמת גופו, כל עוד הם על החולצה הם טפלים אליה. אם מדובר על דבר שייצור כתם ולא מספיק לו רק ניעור, כאן כבר שייכים דיני כיבוס המבוארים בפניני הלכה.
  2. אתה צריך פשוט לפתוח באתר הזה ולראות מתי השקיעה. עד כמה דקות לפני השקיעה שאז חובה על כל אחד לקבל תוספת שבת, מותר לעשות מלאכה.  https://skyview2020.co.il/%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-10 09:46:29

מלאכה בשבת על עדי תינוק

שלום (שאלת המשך לתשובה שקיבלתי) בספר פניני הלכה מבואר שקטן כבן שנה שלא מבין את ההשלכות של מעשיו מותר להעמידו ליד מתג שידליק את האור. רציתי לשאול האם צריך תינוק שלא מבין שעל ידי הלחיצה במתג נדלק האור או שדי שאינו מבין מה המשמעות של אסור ומותר בשבת? תודה רבה

אין סיכוי שילד בן שנה מבין את המשמעות של אסור ומותר בשבת. ואף שהוא מבין שלחיצה על המתג מדליקה או מכבה את האור, שהרי אחרי פעם אחת שהוא עשה את זה או ראה מישהו שעשה את זה, הוא מבין מה המתג עושה, מכל מקום מכיוון שאינו מבין את משמעות הדבר עבור הגדול, האם הוא מועיל או מזיק במעשיו, הוא נחשב כ'מתעסק' וממילא מותר במקום הצורך לעשות זאת. אביא לך את הפסקה המלאה מתוך פניני הלכה:

כבה האור בשבת במקום שצריכים לו. אם יש שם תינוק קטן כבן שנה שעדיין לא מבין שההורים רוצים שידליק את האור, וכאשר מעמידים אותו ליד מתג החשמל הוא משחק בו בלי להבין שהוא מועיל או מזיק, בשעת הצורך מותר להניחו ליד המתג, ומיד לאחר שידליק את האור יקחוהו משם. שהואיל ואינו מבין את משמעות ההדלקה והכיבוי, אין למעשה שלו חשיבות של איסור, אלא הרי הוא כ'מתעסק'

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-08 18:16:45

ללכת לרופאה/ תינוק בשבת

שלום 1. האם מותר לגבר ללכת לרופאה לצורך טיפול ברגל (פדיקור), אין באזור שלנו גבר שעושה טיפולים כאלה? 2. בעניין אחר האם מותר להעמיד ילד קטן בן שנתיים שלוש ליד המתג בשבת והוא מעצמו ידליק או יכבה את האור?

  1. מותר, מפני שהיא עסוקה במלאכתה, ומגעה מקצועי לצורך רפואה. יש להקפיד שהחדר לא יהיה נעול כדי להימנע מאיסור ייחוד. דין זה מבואר בפניני הלכה טהרת המשפחה פרק ז (אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה), וכן יובא בספר הקיצור לפניני הלכה על ענייני זוגיות ומשפחה שיצא בעז"ה לאור בקרוב.
  2. גם דין זה מבואר בפניני הלכה שבת, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שכבר יצא לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/): "בשעת הצורך ניתן לגרום לקטן כבן שנה שאינו מבין את השלכת מעשיו, לעשות אפילו איסור תורה עבור הגדול, כגון להעמידו ליד מתג החשמל כדי שישחק בו, וברגע שידליקו או יכבהו, ייקחו אותו משם."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-08 14:14:17

כשרות

יש לי כלמיני קערות מקרמיקה שבהן אנחנו מכינים טחינה, לפעמים קרה שחתכנו לימון ושום עם סכין בשרית וערבבנו בתוך הטחינה עם כף נקייה. האם זה הופך את הטחינה לבשרית? ויותר חשוב את הכלי לבשרי? כל הכלים היו נקיים כמובן.

אמנם לכתחילה אין לערבב, אלא מאכל שמתכננים לאכול עם בשר, יכינו בכלי בשר, ומאכל שמתכננים לאוכלו עם שני המינים, יכינו בכלי פרווה. אבל בדיעבד או כאשר על מדובר על כלי שהוא ספק בשרי, כגון סכין חיתוך, שבבתים רבים לא חתכו איתה מעולם מאכל בשרי רותח, כך שלא בלעה מעולם בשר, וגם אם פעם חתכו איתה בשר רותח, היא אינה בת יומה – אפשר להקל ולאכול את הטחינה עם בשר ועם חלב, ובוודאי שהקערות לא נעשו בשריות.

דינים אלו מבוארים באר היטב בפניני הלכה כשרות (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה), וכעת גם בספר הקיצור לפניני שיצא לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/)

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-08 11:58:26

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

הרצי"ה קוק: "ידיד שלי, רב רפורמי"

במאמרו בגיליון "בשבע", כתב הרב יהושע ון דייק כי "כל גדולי ישראל" לא נפגשו מעולם עם נציגים מן התנועה הרפורמית. ביחס לנצי"ב מוולוז'ין והאדמו"ר מצ'וטרקוב, שהסתייגו מהפרדת קהילות בגולה, התבטא הרב ון דייק כך.

"שניהם מעולם לא הכירו בתנועה הרפורמית ולא נפגשו עם נציגיה ו'רבניה'. וכמוהם … מרן הרב קוק זצ"ל, מרן הרצי"ה קוק זצ"ל, הגר"א שפירא זצ"ל, הגר"מ אליהו זצ"ל, וכל הרבנים הראשיים לדורותיהם. כך גם כל גדולי ישראל שבארה"ב … כמו הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל, הרבי מלובביץ' זצ"ל והגר"מ פיינשטיין זצ"ל. מעולם לא עלה בדעתו של אף אחד מהם להיפגש בפגישה רשמית עם ראביי רפורמי כפי שעשה הרב מלמד שליט"א".

עוד הוסיף הרב ון דייק כי בניגוד לקיום קשרים עם יהודים רפורמים, "בשום אופן אי אפשר לשתף פעולה עם תנועות אלו עצמן, שכל מהותן ודגלן הוא לבטל ולהפר את תורת ה', שהיא סם החיים של עם ישראל כולו ושל כל פרטיו".

בתגובה זו לא ניכנס לדיון על המעלות והחסרונות של פגישה פומבית עם נציגי הזרמים השונים. אנו נדון רק בדבר טענת הרב ון דייק, שכל גדולי ישראל, שבארץ ושבארה"ב, מעולם לא נפגשו עם נציגי התנועה הרפורמית, וכי מעולם לא נתקיימו שיתופי פעולה בין הרבנות ובין התנועות השונות.

כפי שיבואר, טענה זו רחוקה מן האמת כרחוק מזרח ממערב. לצערנו פעמים רבות כשטוענים טענות של ניתוק מוחלט או חרם, הטענות מלוות בשקרים ובחצאי אמיתות. נעמיד את הדברים על אמיתתם.

הרב יוסף דוב סולובייצ'יק

הגרי"ד סולובייצ'יק מבוסטון, לצד ביקורת חריפה במיוחד על התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, אמונותיהן והשלכותיהן, לא נמנע מלשתף פעולה עמן בנושאים שבהסכמה, ומלנהוג עמהם בידידות.

הרב סולובייצ'יק כיהן כראש וועד ההלכה של "הסתדרות הרבנים דאמריקה" (RCA). תחת הנהגתו, הייתה הסתדרות הרבנים שותפה ב"ארגון בתי הכנסיות של אמריקה" (SCA), בו היו חברות אגודות רפורמיות וקונסרבטיביות.

גם כאשר פורסם מכתב ראשי ישיבות בראשות הרב קוטלר והרב פיינשטיין, אשר אסר על חברות בארגון יחד עם רפורמים וקונסרבטיבים, לא הוציא הרב סולובייצ'יק את הסתדרות הרבנים מחברות בארגון בתי הכנסיות. הסתדרות הרבנים נותרה חברה בארגון, עד לפירוקו בשנת 1994. כמו כן הורה הרב סולובייצ'יק ל-OU שלא לפרוש מה-SCA.

יש להדגיש כי ארגון בתי הכנסיות לא עסק בוויכוחים פנים יהודיים, אלא אך ורק בדברים שהייתה בהם הסכמה רחבה. בנוסף, לכל קבוצה בתוך הארגון הייתה זכות ווטו על החלטות הארגון. מדיניות זו התאימה לתנאי הסף של הרב סולובייצ'יק לחברות בארגון.

במסגרת שיתופי הפעולה בארגון בתי הכנסיות, עסק הרב סולובייצ'יק במגעים להקמת בית דין שיהיה מוסכם על הקונסרבטיבים, שדייניו יהיו אורתודוכסים, ואשר יכריע בכל ענייני גיטין, חליצה ומעמד אישי. יוזמה זו לא יצאה אל הפועל בסופו של דבר. כן שיתף איתם פעולה במאמציו להסדרת השחיטה היהודית בחוק האמריקאי, מאמץ אשר נשא פרי.

בין תלמידי הרב סולובייצ'יק ידוע קשר ידידות חם שקיים עם רב קונסרבטיבי, בשם יוסף שובוב. אחותו של הרב סיפרה כי נכח בהלוויתו של שובוב, אולם הקפיד שלא להיכנס לתוך בית הכנסת הקונסרבטיבי. כמו כן, בשנת תרצ"ז הופיע הרב סולובייצ'יק בפאנל פומבי לצד הרמן רובנוביץ, רב רפורמי ומנהיג קהילת "משכן תפילה", באירוע שדווח בעיתון היהודי "Jewish Advocate".

את עמדתו של הגרי"ד סיכם תלמידו וחתנו הרב ליכטנשטיין. לדבריו עלינו לתאם ולשתף פעולה עם כלל הזרמים למען "מטרות יהודיות משותפות – חברתיות, פוליטיות, ורוחניות … אנו מחוייבים לכך הן בגלל אחריות לאומית והן בגלל רגישות מינימלית… [עלינו] להאבק למען יהדות בריה"מ, ארגון תמיכה במדינת ישראל, חקיקת חוקים בנושא שחיטה, מאמצים בנוגע לארגון קבורה יהודית … שיתופי פעולה בנושאים אלו נושאים את הסכמתו של הרב זצ"ל, שבאופן עקבי עודד עמדה מאוחדת בנושאים חיצוניים 'כלפי חוץ' … אך לא 'כלפי פנים' "

רבנים נוספים

עמדת הרב סולובייצ'יק הייתה מקובלת בארה"ב. רבים מחבריו ותלמידי ב-YU, הלכו בדרכו, נפגשו עם מנהיגים רפורמים וקונסרבטיבים, ושיתפו עמם פעולה בדברים בהם ישנה הסכמה רחבה. כך נהג הרב שמואל בלקין, עמיתו לראשות הYU, כך נהג הרב חיים הלר ועוד רבים.

בהקשר זה חשוב לציין את "מועצת רבני ניו יורק" (NYBD), ארגון שהוקם בשנת 1881, ובו היו שותפים רבני שלושת הזרמים. הארגון עסק בנושאים הנתונים בהסכמה רחבה. לאורך שנים פעל למאבק נגד המיסיון, סיוע ליהודי ברית המועצות, סיוע לחיילים יהודיים המשרתים בצבא, ועוד. נדגיש כי שיתופי הפעולה היו לאור השמש, כאשר רבנים ומנהיגי קהילות רפורמיות עומדים זה לצד זה ופועלים יחד.

במלאות ארבעים שנה לקיום "ארגון בתי הכנסיות" (SCA), בראשית שנת תשכ"ז, ערכה המועצה ערב לכבוד האישים ד"ר לואיס פינלקשטיין הקונסרבטיבי, ד"ר נלסון גליק הרפורמי, והרב ד"ר שמואל בלקין, ממנהיגי יהדות האורתודוכסית ארצות הברית וראש ה-YU. במענה לביקורת הבהירו בהסתדרות הרבנים דאמריקה, המזוהה עם תנועת המזרחי, כי היא מעולם לא קיבלה את האיסור על שיתופי פעולה בין הזרמים השונים.

חרף הביקורת שנשמעה מכיוון חוג "אגודת ישראל" נערך הערב כסדרו. בנאומו הבהיר הרב בלקין את חשיבותם של שיתופי הפעולה בתחומים חיוניים, דוגמת סיוע ליהדות רוסיה, מאבק באנטישמיות וכיוצא בזה. בין דבריו:

"האם אנו זקוקים לחמישים רסיסי קבוצות יהודיות, שייצגו את כלל הציבור היהודים בדברים שיש לנו עמדה אחת ועניין אחד? … אני איני מתבדל, ואמונתי חזקה שלמרות חילוקי הדעות שלנו, עלינו לעבוד בהרמוניה, במקום שמחשבותינו דומות ורגשותינו דומים, לטובת היהדות כחטיבה אחת"

הרב עמנואל יעקובוביץ, רבה של אנגליה במשך שנים רבות, קיים כקודמיו מפגשים עם נציגי התנועה הרפורמית במדינה. במענה לביקורת הבהיר "אעבוד עמם [עם הרפורמים] בנושאים שבהם אנו מאוחדים, כמו ישראל, יהודי ברית המועצות, סעד והגנה יהודית. בכך אני נוהג על פי המופת של אבי-קודמי, ואפילו חלוץ נכבד כל כך של היהדות האורתודוכסית העצמאית כמו הרב עזרא מונק מברלין, אשר שיתף פעולה עם ד"ר לאו בק, המנהיג הריפורמי של יהודי גרמניה".

רבני ארץ ישראל

אף מגדולי הדור שבארץ ישראל, שמלכתחילה לא נזקקו לשיתופי פעולה הדוקים עם התנועות השונות, אנו מוצאים שנפגשו בכבוד ובידידות עם מנהיגים שונים.

הראשון לציון הרב יצחק נסים, לצד ביקורתו הציבורית הנוקבת כנגד התנועה הרפורמית, סבר שאין להחרים את נציגיה. מדי שבת ערך בביתו קידוש בו השתתפו בקביעות מנהיגים רפורמים וקונסרבטיבים. אחד מהם הוא פרופ' משה דיוויס, מייסד המכון ליהדות זמננו. כן נהג להיפגש עם נציגי זרמים אלה מפעם לפעם. את הדברים מסר לנו בן הרב, השר לשעבר משה נסים הי"ו.

הרב הרצוג, לצד פסיקותיו הנחרצות נגד הרפורמה ומאבקו נגד פתיחת מוסד תפילה רפורמי ראשון בירושלים (עם מקבילו הרב נסים), ישב לצד של הרברט פרידמן, רב רפורמי מוושינגטון, באירוע פומבי של "המגבית היהודית המאוחדת" בדוונר, שיבח אותו על סיועו לכשרות במחנות ניצולי השואה בגרמניה, ושיתף עמו פעולה לגיוס כספים למען ארץ ישראל.

הרב צבי יהודה קוק, לצד עמדותיו הבלתי מתפשרות נגד רעיונות ה"תיקון" למיניהם, לא חשש מלתאר בפני תלמידיו את מפגשו עם הרברט ויינר "ידיד שלי, רב רפורמי", שנים לאחר ניתוק הקשרים ביניהם בעקבות נסיונו של האחרון לייסד בארץ קהילה רפורמית. עוד הדגיש כי יש לשתף פעולה בין קהילות שונות, ואין לחלק את כלל האומה כפי שסברו כמה גדולי תורה. הרצי"ה ציין כי שיבת מנהיגים רפורמיים אל העשייה הציונית, היא שתמשוך אותם לאיתן התורה.

מכל אלה מתברר כי רבנים חשובים קיימו באופן רציף שיתופי פעולה, מפגשים פומביים, וקשרי ידידות והערכה, עם מנהיגים ונציגים מהזרם הרפורמי והקונסרבטיבי. אכן כשאנו באים לדון או להתווכח, ראשית יש להיצמד לבירור העובדות לאשורן, והאמת, ובעקבותיה השלום – אהבו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן