שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת שמות – ספר 'השני'

מקובל אצלנו כי לכל אחד מחמשת חומשי התורה יש 'שם' בודד: בראשית, שמות וכו', אולם, בסקירת דברי חז"ל נגלה כי לכל ספר התווסף כינוי, וכאשר נעמיק נוכל לזהות כי השם השני מבטא את הרעיון הכללי של אותו חומש.

ספר בראשית מכונה ספר הישר כיוון שהוא מייסד את העקרונות של המציאות, מאפיין את כוחות האדם, ומגדיר את מאבקי הכוחות שילוו את ההיסטוריה האנושית. ספר ויקרא מכונה תורת כהנים כי עיקרו עוסק בעבודת הקודש במשכן ובמועדים. חומש במדבר מכונה חומש הפקודים על שם מנייני העם שנעשו מספר פעמים , וספר דברים מכונה משנה תורה על שם החזרה הנוספת על דברים שאוזכרו כבר בחמושים הקודמים, ועל שם החידוש שיש בו (להרחבה, ראו מה שכתבתי: https://yhb.org.il/?p=5752)

  • לאור זאת, עולה השאלה מהו הכינוי של ספר שמות?

כאן, צפויה לנו הפתעה גדולה…

בספר החשוב 'בעל הלכות גדולות' מתקופת הגאונים ניתן לו הכינוי: 'ספר השני' (!).

כמובן, שהדבר תמוה מאוד וקצת מאכזב. היינו מצפים שאולי נקרא לו ספר הגאולה על שם יציאת מצרים (כפי שהרמב"ן בחר), או ספר התורה על שם מתן תורה. אך בטח ובטח לא לתת לו כינוי שלכאורה מזלזל.

אין כאן התייחסות בכלל לתוכן המופלא של הספר! כיצד יציאת מצרים ועשרת המכות ומתן תורה נרמזות במילה 'שני'? בכלל, להיות 'שני' למישהו זה נותן הרגשה להיות טפל לראשון שמהווה את העיקר והחשיבות, ובמקרה שלנו טפל לספר בראשית.

הנצי"ב מוולוז'ין בפירושו 'העמק דבר' מתרץ באופן יפה את שאלתנו:

"בא ללמדנו דזה הספר ביחוד הוא שני לספר ראשית הבריאה, כי הוא חלק שני מזה הספר, היינו, בו נגמר סדר הבריאה. וכמאמרם ז"ל: "'בראשית' – בשביל ישראל שנקראו ראשית". פירוש, תכלית העולם בכלל. הוא שיהא אומה אחת, "חלק ה' עמו" (דברים לב ט). וזה לא נשלם עד שיצאו ישראל ממצרים ובאו לתכליתם שיהיו ראוים להיות לאור גוים, להעמידם על ידיעת אלהי עולם…

נמצא דיציאת מצרים היא גמר הבריאה, או מתן תורה, כמבואר עוד ברבה (בראשית רבה א): "'בראשית' – בזכות התורה שנקראת ראשית", והיינו כדאיתא בעבודת כוכבים דף ג (עמוד א): "'ויהי ערב ויהי בקר יום הששי' (בראשית א לא) – מלמד שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית: אם מקבלין ישראל את התורה מוטב, ואם לאו אני אחזיר אתכם לתוהו ובוהו". נמצא דמתן תורה הוא גמר הבריאה, והיינו הך דיציאת מצרים, שאז היו ראויים ישראל לקבל התורה ולהשלים הבריאה ולבא בזה לתכלית יצירתם"

כלומר, ספר 'השני' אינו בא לזלזל בספר כפי שסברנו בתחילה, אלא דווקא להעצים אותו ולרומם אותו. בחומש שמות יש את 'המכה בפטיש' – גמר המלאכה של בריאת העולם! במהלכו ייווצר עם שעתיד לספר את תהילות ה' בעולם, ותרד התורה האלוקית לעולם במעמד מטאפיזי חד פעמי.

'סוף מעשה במחשבה תחילה' כתב ר' שלמה אלקבץ ב'לכה דודי' בכדי להדריך את האדם בחייו, ועל אחת כמה וכמה כי החכמה האלוקית איננה מתנהלת באופן שרירותי וללא סיבה שקדמה למעשה.

בחומש בראשית נפגשנו עם מלאכת הבריאה, התאכזבנו בפגשנו את יצרי האדם, והיינו מלאי תקוה כשקראנו על הופעתם של יחידים המאירים את חשכת העולם במעשיהם ובתכונותיהם הטרומיות. אך כל זה עדיין לא מצדיק את הבריאה של כל המציאות! וכל זמן שאין הצדקה מוסרית לבריאה – אין ייעוד, אין חזון והייאוש ממלא את הלב.

ספר שמות הוא התפנית בעלילה. הנה! מובן כעת לאן העולם צריך לצעוד, ומה עלינו לעשות בכדי להיות שותפים איתו. המילה הראשונה בתורה 'בראשית' – מכוונת לשתי משמעויות שייצאו אל הפועל בחומש שמות, כפי שנאמר: 'בראשית' – בשביל ישראל שנקראו ראשית,  בזכות התורה שנקראת ראשית".

יהי רצון שנזכה להתבונן כראוי בייעודנו, ונצליח לממש את כל כוחותינו ולהצדיק את בריאת העולם.

שבת שלום

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן