שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת משפטים – תיקון גדול מתחיל בפרטים הקטנים

בשבת שעברה קראנו בפרשה על אירוע שלא היה שני לו במהלך ההיסטוריה, לאחר שהבורא התגלה בכבודו ובעצמו בעולם, והוריד את התורה לישראל. בעיון בפסוקים נגלה כי לפני מתן תורה, הנחה הקב"ה את משה לומר לבני ישראל את תמצית כל המהלך: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

משפט זה מצריך בירור:

  • מה הכוונה להיות מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים? הרי עם ישראל מורכב משלוש מדרגות: כהנים, לויים.
  • מה זה אומר להיות 'גוֹי קָדוֹשׁ?

הכהן כמתווך

תפקיד הכהן דומה במקצת לתפקיד מתווך המקשר בין שני צדדים. הכוהנים שנמצאים בבית המקדש משמשים שליחי ציבור המתווכים בין עם ישראל לבין עבודת הקודש.  העבודה סביב הקרבת הקורבנות היא עבור העם ולמענו: לעזור לחוטא לכפר על חטאיו, ולאפשר ליולדת להודות לה' על לידתה ועוד. דרך נוספת של תיווך בין ישראל לעולם הקודש התבטאה בלימודם את ישראל את דרך ה' אשר צריך ללכת בה. לכן מובן, מדוע לכוהנים לא היה חלק ונחלה בארץ – 'כי ה' הוא נחלתם'. כלומר, משימתם היחידה היא בקישור לישראל לקב"ה, ואין להם צורך בקרקע לעבודת החקלאות.

מכאן ניתן להבין את הנמשל. עם ישראל הוא בבחינת כוהנים של אומות העולם. כשם שהכהן מתווך בין ישראל לקב"ה, כך עם ישראל צריך לקשר את האנושות כולה לבורא. קיומה של ממלכה ישראלית המיוסדת על אדני הקודש ועל עולם הרוח והמוסר, תהווה עדות לכל באי עולם על הימצאות הבורא ועל קיום  צלם האלוקים שבאדם.

ישעיה הנביא התנבא על יחסם של אומות העולם בעקבות המדינה היהודית באחרית הימים:

" ג וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-ה' אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו:  כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם.  ד וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת–לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

בין חזון למציאות

אם כן, לעם ישראל יש תפקיד בכיר בהובלת האנושות אל עבר ייעודה בגילוי אחדות הבורא. בפרשת משפטים, היינו מצפים להיפגש עם עקרונות מוסר ורוח כעין אלו שראינו בעשרת הדיברות בשבת שעברה, כיאה לעם בעל תעודה מוסרית כה גבוהה. אולם, הפתעה מרה מתגלה בתחילת הפרשה – דיני הלכות עבדים!!

  • אדם שגנב ונתפס בחטאו, יחזיר את הגניבה. אם אין לו אפשרות לשלם, אז הוא יימכר כעבד עברי עד אשר ישלם בעבודתו את ערך הגניבה.
  • אב משפחה, מסיבותיו שלו יכול למכור את בתו לשמש כאמה לאדם אחר.

והשאלה שזועקת עד השמים היא:

כיצד בכלל עם המיועד לתקן את העולם מכניס לקודקס ההלכתי שלו נושא הרחוק שנות אור מעולם ערכי ראוי?

לכאורה, עם שמאפשר לאבות למכור את בנותיהם לאמות – לא אמור להיות ראוי לתפקיד נשגב כל שהוא!

תיקון עולם

דבר זה אמור ללמד אותנו על אופן תיקון העולם.

אכן, ייעוד ישראל הוא נשגב וגדול. אולם, נקודת המפתח היא: מהלך. העולם צועד אל עבר גאולתו לא בקפיצת דרך אלא בעלייה מתונה. המטרה היא לא רק להגיע ליעד, אלא לרומם את כל המציאות. תיקון מהיר מדיי לא יוכל להשיג את המטרה הכוללת, כיון שהמציאות מצד עצמה אינה יכולה להכיל זאת. בשל כך, התורה מתחשבת במגבלות המציאות, ויוצרת קווים מוסריים שמתאימים לרמה הרוחנית של אותם דורות.

בימינו, חלפה לה תקופת העבדות בתרבות המודרנית, והתנ"ך שהופץ בעולם גם ע"י זרמים אחרים ובצורות שונות הצליח לפעול את פעולתו ולזכך את המוסר האנושי הרואה פסול גדול בעצם העבדות. אך, עד לפני כמאה שנים (!), העבדות היה דבר מקובל ומוסרי. אלפי שנים היו צריכים לעבור ולחלחל לתודעה האנושית עד שהחל השינוי.  בקיצור הדרך, לא היינו מגיעים להבנה עמוקה בנושא.

'מהלך' מופיע בהרבה תחומים בחיים, כדוגמת אדם שרוצה לכופף חומר קשיח, והדרך הטובה ביותר היא לחמם אותו כראוי או לכופף אותו. אם ינסו לקצר את משך הכיפוף ולכופף אותו לפני הזמן, קרוב לוודאי שהוא יישבר. וכך גם אצל נפש האדם. אדם שעושה שינוי קיצוני באופן מיידי – לא יצליח להחזיק מעמד כראוי! הן בצד הגופני והן בצד הרוחני.

הארת הפרטים הקטנים

בנוסף, דווקא בהתייחסות התורה לצדדים הפחות מוסריים של האדם, על אף שהם ארעיים – ניתן להיווכח עד כה אור התיקון הוא גדול ואמיתי.  אי אפשר לתקן עולם, מבלי לרדת לפרטי פרטים ולהאיר עליהם את אור התורה. כל התחומים המקיפים את האדם צריכים להיות מוארים ומודרכים ע"י החכמה האלוקית.

יהי רצון שנזכה לקיים את ייעודנו כבר מהפרטים הקטנים.

שבת שלום

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן