שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת יתרו – מה פשר הגעת יתרו

בהגעת יתרו למחנה ישראל אנו מוצאים שתי מחלוקות מעניינות.

  1. נחלקו על זמן הגעתו: "איתמר: בני ר' חייא ור' יהושע בן לוי, חד אמר: יתרו קודם מתן תורה היה, וחד אמר: יתרו אחר מתן תורה היה" (זבחים קט"ז, ע"א).
  • ויש לשאול – מה פשר המחלוקת? האם הם נחלקו בעובדות?
  1. נחלקו על סיבת הגעתו: "וישמע יתרו – במכילתא מה שמועה שמע ובא – מלחמת עמלק דברי ר' יהושע, ר"א המודעי אומר מתן תורה שמע ובא, ר"א אומר קריעת ים סוף שמע ובא".
  • ויש לשאול – מאי נפקא-מינא בין כל דעה ודעה?

קין מול הבל

ננסה לענות על שאלות אלו ע"פ דברי הזוהר:

" ועם כל זה מפני שרצה משה לכסות על ערות אביו, לקח לו לאשה את בת יתרו, שנאמר בו ובני קני חותן משה, ולמה נקרא יתרו קני, משום שנפרד מקין, (ועם כל זה), אף על פי שקין הרג להבל, שהבל הוא משה, מכל מקום חזר משה לתקן את קין שנתדבק בו הערב רב, שהוא ערות אדם הראשון מחמת החטא דעץ הדעת, ורצה משה למחוק הזוהמא הזאת שהיא ערות אביו אדם הראשון, ועל כן לקח לאשה את בת יתרו שהיה גלגול קין, ובזה שלקח את בתו תקן אותו ודחה ממנו את הזוהמא…" (בראשית רפו, ועיין שם עוד)

הזוהר מחדש כי משה ויתרו הם גלגוליהם של הבל וקין, והחיבור של משה בבת יתרו הוא בעצם חיבור של הבל אל אחיו קין שרצח אותו בעבר (!) ומה גרם לקין לרצוח את אחיו? חטא אדם הראשון באכילת עץ הדעת הביא עליו את "הזוהמא" – קנאה משוללת רסן, ואת הרצון לחטוא וממילא לרצוח.

 

כלומר, קיימת ניגודיות בשורש בין הבל לקין, שהרי להבל יש את הסגולה הטהורה מאדם הראשון, וקין הוא "פרי הבאושים" בעקבות החטא, ובחיבור בין משה ליתרו הניגודיות תבוא לידי תיקון שלם. לא בכדי ליתרו יש 7 שמות  – כפי שיש 7 שמות למשה.

לא בכדי יתרו עבד את כל סוגי העבודה זרה בעולם – הסותרות את קדושת התורה שהוריד משה.

לא בכדי יתרו הצליח להתגייר בזכות משה – ומשה בנה את מערכת המשפט בעצת יתרו.

ולא בכדי שניהם יצרו קשר משפחתי.

תיקון העולם

נחזור למחלוקת הראשונה. הגעת יתרו היא בצם השלמת תהליך הגיור והתיקון של יתרו, במדיין משה היה כפוף אליו, וכעת יתרו מגיע עבור משה ("חותן משה"), ולכן, מחלוקת חכמים על זמן הגעת יתרו נסובה על השאלה מה גרם לתיקון השלם של יתרו, וממילא לרעיון שמבטא יתרו בחייו.

  • חד אמר רק בזכות הורדת התורה ניתן לתקן את חטא האדם הראשון, ניתן להשתלם. לכן, יתרו הגיע לאחר מתן תורה.
  • חד אמר שאמנם יתרו נתן את עצתו על מבנה השופטים רק לאחר מתן תורה, כפי שחז"ל למדו שמשה התחיל לשבת ולשפוט את העם החל מחרת יוה"כ. אבל, התיקון של יתרו נעשה לפני הורדת התורה לעולם, בעצם הופעת עם ישראל.

כלומר, ניתן לומר שנחלקו האם התעודה המוסרית היא זו שתוכל לתקן את חטא האדם הראשון, או שמא האם המציאות הכללית של ישראל בעולם היא זו שהובילה את יתרו לתיקון, ותוביל את העולם לתיקון.

סוג השמועה

במחלוקת השנייה, נחלקו חכמים במה שהניע אותו להתגייר.

ר יהושע ציין כי דווקא המלחמה בעמלק היא זו שהובילה אותו לעשות מעשה!  עמלק הוא "ראשית גויים עמלק", הוא כח ההתנגדות הגדולה וההפוכה לישראל, ואם הוא נפל שדוד בפני ישראל – אז יש כאן כח גדול שצריך להצטרף אליו.

ר' אליעזר המודעי אמר שבזכות מתן תורה הגיע יתרו אל ישראל, כאשר ירדה לעולם בגלוי החכמה האלוקית כבר אין צורך מלשאול שאלות.

ור' אליעזר מציין כי כאשר הרוח היא זו שמנהיגה את עולם החומר, כפי שרוח הקדים קרעה את הים – כך צריך לדבוק באומה שמובילה את הרוח שמנשבת בעולם.

 

מכאן מתברר, כי סיפורי התורה, אינם אלא בבועה לעומק רוחני היסטורי. יהי רצון שנזכה להדבק בה, ולגלות את חכמתה.

 

שבת שלום

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן